Raportul Special
realizat de specialisti
In materialul urmator aducem in prim-plan prevederile valabile incepand cu 1 ianuarie 2016 in ce priveste controlul antifrauda (cu referire la controlul operativ si inopinat) si verificarea situatiei fiscale personale de catre organul fiscal central.
Competenta de efectuare a controlului operativ si inopinat
Controlul operativ si inopinat se efectueaza de catre inspectorii antifrauda, cu exceptia celor din cadrul Directiei de combatere a fraudelor, in conditiile legii.
Reguli privind controlul operativ si inopinat
Controlul operativ si inopinat se poate efectua si in scopul realizarii de operatiuni de control tematic care reprezinta activitatea de verificare prin care se urmareste constatarea, analizarea si evaluarea unui risc fiscal specific uneia sau mai multor activitati economice determinate.
La inceperea controlului operativ si inopinat, inspectorul antifrauda este obligat sa se legitimeze in conditiile legii. Ori de cate ori controlul operativ si inopinat se efectueaza la sediul social sau la sediile secundare ale contribuabilului/platitorului, acesta se consemneaza in registrul unic de control, potrivit legii.
La finalizarea controlului operativ si inopinat se incheie procese-verbale de control/acte de control, in conditiile legii.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Cartea Verde a Contabilitatii
SAF-T Ghid de raportare corecta
Obiectul si regulile privind verificarea persoanelor fizice
Organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit.
Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectueaza urmatoarele activitati preliminare:
a) analiza de risc pentru stabilirea riscului probabil pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale, la solicitarea unor institutii ori autoritati publice;
b) selectarea grupului de persoane care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare;
c) verificarea fiscala prealabila documentara.
Competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Aparatul central al A.N.A.F. are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice, potrivit prezentului capitol, pe intregul teritoriu al tarii.
Prin situatie fiscala personala se intelege totalitatea drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a altor elemente de natura sa determine starea de fapt fiscala reala a persoanei fizice pe perioada verificata.
Verificarea fiscala prealabila documentara consta in compararea intre, pe de o parte, veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori si, pe de alta parte, veniturile estimate determinate in baza situatiei fiscale personale a persoanei fizice. Aceasta verificare se efectueaza avand in vedere documentele si informatiile detinute/obtinute de organul fiscal central care au relevanta pentru determinarea situatiei fiscale, fara notificarea persoanei fizice.
Daca organul fiscal central constata o diferenta semnificativa intre, pe de o parte, veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori si, pe de alta parte, veniturile estimate determinate in baza situatiei fiscale personale, acesta continua verificarea prevazuta la alin. (1) art. 138 din noul Cod de procedura fiscala prin comunicarea avizului de verificare. Diferenta este semnificativa daca intre veniturile estimate calculate in baza situatiei fiscale personale si veniturile declarate de persoana fizica sau de platitori este o diferenta mai mare de 10% din veniturile declarate, dar nu mai putin de 50.000 lei.
Conform alin. (7), art. 138 din Legea 207/2015, in situatia in care organul fiscal central constata diferente semnificative conform alin. (6), acesta solicita persoanei fizice prezentarea, in termen de cel mult 60 de zile de la comunicarea avizului de verificare, sub sanctiunea decaderii, de documente justificative sau alte clarificari relevante pentru situatia sa fiscala. Termenul se poate prelungi cu 30 de zile, o singura data, la solicitarea justificata a persoanei fizice, cu acordul organului fiscal central.
Persoana supusa verificarii are obligatia de a depune o declaratie de patrimoniu si de venituri la solicitarea organului fiscal central. in situatia in care solicitarea are loc odata cu comunicarea avizului de verificare, declaratia se depune in termenul prevazut la alin. (7). in acest caz, solicitarea se anexeaza la avizul de verificare. in situatia in care solicitarea are loc pe perioada verificarii, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data comunicarii solicitarii.
Elementele de patrimoniu si de venituri ce trebuie declarate de persoana fizica supusa verificarii, precum si modelul declaratiei se stabilesc prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Alin. (10) art. 138 din Codul de procedura fiscala prevede ca odata cu ocazia verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central stabileste veniturile obtinute de persoana fizica in cursul perioadei verificate. in acest scop organul fiscal central utilizeaza metode indirecte de stabilire a veniturilor, aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.
In cazul in care exista diferente intre veniturile stabilite potrivit alin. (10) si veniturile declarate de persoana fizica, organul fiscal central solicita persoanei fizice informatii si documente pentru clarificarea diferentei.
Organul fiscal central apreciaza asupra metodei indirecte folosite si a intinderii acesteia, in limitele rezonabilitatii si echitatii, asigurand o proportie justa intre scopul urmarit si mijloacele utilizate pentru atingerea acestuia.
Ori de cate ori, pe parcursul verificarii situatiei fiscale personale, organul fiscal central apreciaza ca sunt necesare noi documente sau informatii relevante pentru verificare, le poate solicita persoanei fizice, in conditiile prezentului cod. in acest caz, organul fiscal central stabileste un termen rezonabil, care nu poate fi mai mic de 10 zile, pentru prezentarea documentelor si/sau a informatiilor solicitate.
Pe parcursul derularii verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica supusa verificarii are dreptul sa prezinte orice documente justificative sau explicatii pentru stabilirea situatiei fiscale reale. Cu ocazia prezentarii documentelor justificative sau explicatiilor, concluziile se consemneaza intr-un document semnat de ambele parti. in cazul in care persoana fizica verificata refuza semnarea documentului, se consemneaza refuzul de semnare.
La inceperea verificarii situatiei fiscale personale, persoana fizica verificata este informata ca poate numi persoane care sa dea informatii.
Daca informatiile persoanei fizice verificate sau cele ale persoanei numite de aceasta sunt insuficiente, atunci organul fiscal central se poate adresa si altor persoane pentru obtinerea de informatii, in conditiile prezentului cod.
(17) Persoana fizica verificata trebuie informata pe parcursul desfasurarii verificarii situatiei fiscale personale asupra constatarilor rezultate din verificare.
(18) Verificarea situatiei fiscale personale se efectueaza o singura data pentru impozitul pe venit si pentru fiecare perioada impozabila.
Temei legal: ART. 136, art. 137 si art. 138 din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Control antifrauda versus inspectie fiscala. Cand poate societatea sa nu furnizeze informatii inspectorilor?Inspectorii ANAF au plan sa stabileasca sume suplimentare firmelor la controale? Raspunsul fiscului cu privire la aceasta situatieNoutati fiscale si consultanta specializata - cu un singur clickControale ANAF: Inspectorii antifrauda au dat amenzi de 1,55 milioane de lei in Dragonul RosuCampanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si socialUltimele articole
Colectare venituri in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiControale ANAF. In aprilie 2024 au fost efectuate cu 44% mai multe actiuni de control fiscalCase de marcat electronice 2024. Raportul Z poate fi emis de doua ori intr-o zi?Actiuni ANAF pentru colectarea veniturilor: 4.000 controale fiscale si decizii de impunere de 446 milioane de lei in noiembrie 2023Controale ANAF 2023: In iunie au fost efectuate peste 3.600 controale antifrauda, cu implicatii fiscale de 129,7 milioane leiArticole similare
Cine va efectua controalele INOPINATE la contribuabili pentru verificarea situatiei fiscale (Proiect de OUG)Controlul inopinat e redefinit de noul Cod de procedura fiscala? Ce se modifica?Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un CONTROL INOPINAT?Ordin ANAF nr. 207 din 2012. Ce presupune supravegherea productiei de produse accizabile?Controale la PFA-uri si profesionisti in 2022. Aceasta competenta revine si inspectorilor fiscali care NU se afla in raza domiciliuluiUltimele articole
Inspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiControl ANAF. Ce verifica ANAF cand vine in control si la ce sa fii atent in cazul unei inspectii fiscale inopinateNotificarea de conformare. 5 situatii cand NU este necesara emiterea documentuluiInspectii fiscale 2023: Au fost aprobate modelul Notificarii de conformare si procedura aferenta (Ordinul 420/2023)Inspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlArticole similare
Cum se va transmite Notificarea de conformare in cazul persoanelor fiziceControale ANAF: 3 activitati preliminare sunt efectuate de fisc inainte de a verifica impozitul pe venit la persoanele fizice cu averi mariAcordarea bonificatiei de plata in conditiile compensarii impozitului pe profit de recuperatInspectorii ANAF care verifica persoanele fizice NU vor mai avea insigne si portlegitimatiiVERIFICAREA SITUATIEI FISCALE personale: 11 formulare pot fi emise si transmise in mod electronic, conform Ordinului 1654/2022Ultimele articole
VERIFICAREA SITUATIEI FISCALE personale: ANAF completeaza formularul Aviz de verificare, care va fi trimis contribuabililor inainte de controlNotificarea de conformare se transmite contribuabililor numai inainte de inspectia fiscala si verificarea situatiei personaleControale ANAF 2023. Fiscul a publicat sinteza activitatii de control pentru sem. I din anul acesta. Ce amenzi au fost aplicate?ANAF atentioneaza! Exista persoane care solicita in mod FRAUDULOS sume de bani in numele institutieiControale ANAF. Cine va primi Notificarea de conformare inaintea inspectiei fiscale, conform OUG 188/2022?Articole similare
ANAF a actualizat D 394 in luna mai 2017Cum se va aplica taxarea inversa in anul 2016?Alerta Fiscala: Doua acte noi emise de ANAF privind declararea bonurilor fiscale si procentul de 2 la sutaContradictiile noilor reduceri de taxe. La ce sa aveti grija daca sunteti antreprenoriPlati in favoarea asociatului unic. Cum pot fi considerate dividende ridicate?Ultimele articole
Impozitul pe constructiile speciale, reintrodus din 2025. Cine va avea aceasta obligatieIncepand cu exercitiul financiar al anului 2024 se aplica noi criterii de marime pentru firmeCalendar ANAF: Ce declaratii trebuie depuse pana pe 20 decembrie 2024Luni, 25 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteColectarea creantelor fiscale: ANAF propune introducerea a 23 de formulare noi si elimina 5 existenteArticole similare
Taxe si impozite Responsabilitatea indeplinirii obligatiilor fiscaleCe consideram obligatii fiscale restante? Noutati fiscale si OG 17/2015O firma poate ramane in evidenta fiscala in judetul unde e sediul socialEsalonarea la plata simplificata 2021: procedura de acordare si documentele necesareDeclaratii fiscale. Ce consecinte apar la nedepunere pentru administratorul special?Ultimele articole
D212 in 2025. Principalele modificari din formular, implementate prin Ordinul 7015/2024Notificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406Declaratia Unica in 2025. Ce modificari sunt aduse de ANAF si cum arata noul model de formularProiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceSfaturi de la experti
Intrebare: Da, pierderile pe fiecare an sunt cumulate. Tinand cont ca in anul 2017 societatea a aplicat impozit pe venit micro, nu se merge un an in urma pentru recuperarea pierderii, respectiv si anul 2016? Care este calculul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Optarea pentru aplicarea regimului micro
Intrebare: In cazul in care se face angajarea cu 15.01.2024 a unui salariat (nu contract mandat) se poate opta pentru trecerea la impozit pe venit micro cu 01.04.2025?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA