Raportul Special
realizat de specialisti
Controalele ANAF sunt de fiecare data motiv de ingrijorare pentru contribuabili, pentru ca exista riscul sa apara greseli in documente sau informatii eronate si astfel sa fie taxati cu amenzi usturatoare. In acest articol vom discuta despre lucrurile pe care le verifica ANAF cand vine in control, dar si la ce sa fiti atenti in cazul unei inspectii fiscale inopinate.
Inspectia fiscala reprezinta activitatea ce are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor in legatura cu stabilirea obligatiilor fiscale de catre contribuabil/platitor, respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impozitare si a situatiilor de fapt aferente, stabilirea diferentelor de obligatii fiscale principale.
Inspectia fiscala se exercita asupra oricaror persoane si entitati, indiferent de forma lor de organizare, la contribuabili, cat si la platitori, adica acelei persoane care, in numele contribuabilului, are obligatia de a plati sau de a retine si de a plati ori de a colecta si a plati, dupa caz, impozite, taxe si contributii sociale. De asemenea, platitor este considerat si sediul secundar obligat sa se inregistreze fiscal ca platitor de salarii si de venituri asimilate salariilor.
Ce face organul de inspectie fiscala in scopul efectuarii inspectiei:
Contribuabilul/Platitorul este obligat sa utilizeze pentru activitatea desfasurata documente primare si de evidenta contabila stabilite prin lege si sa completeze integral rubricile formularelor, corespunzator. Organul fiscal poate lua in considerare orice evidente relevante pentru impozitare tinute de contribuabil/platitor.
In vederea stabilirii starii de fapt fiscale, contribuabilul/platitorul are obligatia sa puna la dispozitie organului fiscal registre, evidente, documente de afaceri si orice alte inscrisuri. In acelasi scop, organul fiscal are dreptul sa solicite inscrisuri si altor persoane cu care contribuabilul/platitorul are sau a avut raporturi economice sau Organul fiscal poate solicita punerea la dispozitie a inscrisurilor la sediul sau ori la domiciliul fiscal al persoanei, are dreptul sa retina, in scopul protejarii impotriva instrainarii sau distrugerii, indiferent de mediul in care sunt stocate, documente, acte, inscrisuri, registre si documente financiar-contabile in original sau orice element material care face dovada stabilirii, inregistrarii si achitarii obligatiilor fiscale de catre contribuabil/platitor, pe o perioada de cel mult 30 de zile.
“De ce ma aflu din nou pe lista neagra a ANAF?” Pune punct ACUM cosmarului care-ti otraveste viata de contabil! Da! Inspectiile fiscale pot fi trecute cu brio, detalii AICI»
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
In cazuri exceptionale, cu aprobarea conducatorului organului fiscal, perioada de retinere poate fi prelungita cu cel mult 90 de zile.
Contribuabilul/platitorul are dreptul sa solicite copii ale documentelor retinute atat timp cat acestea sunt in posesia organului fiscal. Dovada retinerii documentelor o constituie actul intocmit de organul fiscal, in care sunt specificate toate elementele necesare individualizarii probei sau dovezii respective, precum si mentiunea ca aceasta a fost retinuta, potrivit dispozitiilor legale, de catre organul fiscal.
Actul se intocmeste in doua exemplare si se semneaza de organul fiscal si de contribuabil/platitor, un exemplar comunicandu-i-se contribuabilului. In cazul in care pentru stabilirea starii de fapt fiscale contribuabilul/platitorul pune la dispozitia organului fiscal inscrisuri sau alte documente, in original, acestea se inapoiaza contribua bilului/platitorului, pastrandu-se in copie, conform cu originalul, numai inscrisuri relevante din punct de vedere fiscal.
Conformitatea cu originalul a copiilor se efectueaza de catre contribuabil/platitor prin inscrierea mentiunii „conform cu originalul“.
Ori de cate ori contribuabilul/platitorul depune la organul fiscal un document semnat de catre o persoana fizica sau juridica care exercita activitati specifice unor profesii reglementate cum ar fi consultanta fiscala, audit financiar, expertiza contabila, evaluare, documentul trebuie sa contina in mod obligatoriu si numele si prenumele sau de numirea persoanei in cauza, precum si codul de identificare fiscala al acesteia atribuit de organul fiscal competent.
Organul fiscal poate efectua un control fara instiintarea prealabila a contribuabilului/platitorului, denumit in continuare control inopinat.
Controlul inopinat consta in:
Durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile.
“De ce ma aflu din nou pe lista neagra a ANAF?” Pune punct ACUM cosmarului care-ti otraveste viata de contabil! Da! Inspectiile fiscale pot fi trecute cu brio, detalii AICI»
Pentru aceleasi operatiuni si obligatiile fiscale aferente acestora nu se poate derula concomitent si un control inopinat cu o inspectie fiscala de rulata la acelasi contribuabil, cu exceptia situatiei in care in alte proceduri sunt necesare constatari in legatura cu operatiuni si obligatii fiscale supuse unei inspectii fiscale in derulare, caz in care echipa de inspectie fiscala este competenta sa efectueze si un control inopinat.
Reguli privind desfasurarea controlului inopinat
-La inceperea controlului inopinat, organul de control este obligat sa prezinte contribuabilului/platitorului legitimatia de control si ordinul de serviciu.
-Efectuarea controlului inopinat trebuie consemnata in registrul unic de control, potrivit legii.
-La finalizarea controlului inopinat se incheie proces-verbal, care constituie mijloc de proba. Un exemplar al procesului-verbal se comunica contribuabilului/platitorului.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Noua exceptie introdusa de OUG16/2012: Ordinea stingerii datoriilorSAF-T in 2024: ANAF va notifica automat contribuabilii care au omis depunerea D406Fondul pentru Mediu continua actiunile de CONTROL FISCAL la toate unitatile administrativ-teritorialeSAF-T: Contribuabilii mijlocii trebuie sa depuna D406 incepand cu 1 ianuarie 2023. Lista lor a fost actualizata de ANAFFirme reincadrate la categoria contribuabililor mici. De cand incep sa depuna D406?Ultimele articole
SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406SAF-T: Ce facem atunci cand primim RECIPISA de transmitere cu erori a D406Amnistie fiscala 2024. Mai poti beneficia de facilitati daca NU ai depus Notificarea pana pe 25 noiembrie?12 lucruri BINE DE STIUT de contribuabilii care aplica SAF-T de la 01.01.2025Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleArticole similare
Statutul inspectorului de munca, adoptat de GuvernANAF lanseaza un proiect de ordin: Procedura de regularizare a obligatiilor fiscale in cazul reconsiderarii unei tranzactiiNou de la ANAF: Proceduri privind supravegherea fiscala a produselor accizabileInspectii fiscale 2023: Au fost aprobate modelul Notificarii de conformare si procedura aferenta (Ordinul 420/2023)Actualizare legislatie septembrie 2011: Modificarea si completarea Codului de Procedura Fiscala (Partea II.1)Ultimele articole
Inspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiNotificarea de conformare. 5 situatii cand NU este necesara emiterea documentuluiInspectii fiscale 2023: ANAF a publicat modelul Notificarii de confirmare care va fi trimisa catre persoanele fizice inainte de controlCine va efectua controalele INOPINATE la contribuabili pentru verificarea situatiei fiscale (Proiect de OUG)ANAF deruleaza controale inopinate. Care sunt contribuabilii vizati?Sfaturi de la experti
Inregsitrare in Romania contracte de munca incheiate in Franta
Intrebare: Am contractat o firma din Germania care sa se ocupe de: Inregistrarea societatii noastre in scopuri de impozitare pe salarii si asigurari sociale in Germania; Gestionarea angajatilor nostri (cetateni germani cu contract de munca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii: 1. Avem gestiune cantitativ-valorica, receptii de materiale in modulul de gestiune din ERP (bucati cu bucati). In aceasta situatie, in sectiunea "Products" din cadrul SAF-T, daca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA