Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Somatie de plata pentru contributii de sanatate

19-Mar-2010
5230

Am desfasurat activitate independenta pana la data de 01.02.2010. Anul acesta pe 3.02.2010 am primit dela CASMB o somatie de plata pt.contibutiile de sanatate aferente perioadei in care am functionat.

Mentionez ca nu am platit contributii sociale de sanatate. In anul 2009 am avut control de AFS2. S-a verificat baza legala pt.calculul impozitului pe venit in perioada 2004-2008, impzite sit axe salarii, deoarece am avut si angajati.

Nu a fost semnalat faptul ca din baza de calcul a impozitului pe venit nu au fost retinute Contributiile CASS. In urma Solicitarii CASMB , pt.plata acestor contributii, baza mea de calcul pt.impozitul pe venit se modifica. Ce pot face in acest sens?

Pot fi impozitata pt.o perioada verificata deja de AFS2.?. Mentionez deasemenea ca am Contract de Munca in invatamant, unde platesc toate taxele aferente salariului lunar.

Interpretari gresite ale legislatiei din Codul Fiscal 2010? Legislatie neclara? Exclus!
Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 face ordine in haosul din Codul Fiscal si iti ofera "portite" legale pentru profitul tau! .. mai multe detalii

Raspuns: Persoanele care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente au obligatia platii contributiei pentru asigurarile sociale de sanatate in conformitate cu dispozitiile art. 215 alin. (3) din Legea 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii potrivit carora aceasta obligatie revine si persoanelor care exercita profesii libere sau celor care sunt autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente.

Cota de contributie lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor impozabile realizate de persoane care desfasoara activitati independente care se supun impozitului pe venit; daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, aceasta nu poate fi mai mica decat cea calculata la un salariu de baza minim brut pe tara, lunar.

otrivit art. 257 alin. (3) din acelasi act normativ, in cazul persoanelor care realizeaza in acelasi timp venituri din salarii sau asimilate salariilor care se supun impozitului pe venit precum si venituri impozabile din activitati independente contributia se calculeaza asupra tuturor acestor venituri.

In baza art. 7 alin. (1) din Normele metodologice aprobate prin Ordinul nr. 617/2007, persoanele care desfasoara activitati independente au obligatia de a vira trimestrial contributia aplicata asupra:

a) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, conform prevederilor Codului fiscal, realizate de persoanele care desfasoara activitati independente ale caror venituri sunt determinate pe baza contabilitatii in partida simpla;

b) venitului net determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, determinate pe baza normelor de venit stabilite de Ministerul Economiei si Finantelor prin nomenclatorul activitatilor pentru care venitul se stabileste pe baza de norme de venit, in cazul persoanelor ale caror venituri sunt determinate pe baza de norme de venit. Conform art. 8 alin. (1) din aceleasi norme, contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente vireaza trimestrial contributia calculata la venitul estimat, pana la data de 15 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In cazul in care contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, la finele anului, inregistreaza pierderi sau realizeaza venituri anuale sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia, contributia se calculeaza la nivelul unui salariu de baza minim brut pe tara pentru fiecare luna Diferentele ramase de achitat, calculate in raport cu decizia de impunere anuala, se platesc in termen de cel mult 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere, perioada pentru care nu se calculeaza si nu se datoreaza majorari de intarziere.

La expirarea acestui termen, pentru sumele datorate si ramase neachitate se vor percepe majorari de intarziere conform procedurii instituite prin Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice asigurate pe baza de contract de asigurare de sanatate, altele decat cele pentru care colectarea contributiei se realizeaza de ANAF, declara obligatiile catre fond, potrivit declaratiilor-model prevazute in anexa nr. 5 din normele metodologice.

Declaratia se depune anual la casa de asigurari de sanatate aleasa in mod liber, pana la primul termen de plata, pentru anul fiscal in curs. Potrivit art. 1 alin. (2) si (3) al acestei norme, colectarea contributiilor persoanelor juridice sau fizice care au calitatea de angajator se face de catre Ministerul Economiei si Finantelor, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in contul unic deschis pe seama CNAS, in conditiile legii, cu respectarea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Colectarea contributiilor de la persoanele fizice, altele decat cele pentru care colectarea veniturilor se realizeaza de catre ANAF, se face in contul unic deschis pe seama CNAS, prin CAS. Astfel, colectarea contributiilor de sanatate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala se efectueaza doar in cazul persoanelor juridice sau fizice care au calitatea de angajator.

Colectarea contributiilor de sanatate de la persoanele fizice, altele decat cele care au calitatea de angajator, se face in contul unic deschis pe seama CNAS, prin CAS. In conformitate cu prevederile art 4 alin. 2 punctul 8 din Hotararea guvernului nr. 109/2009 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, una dintre atributiile acestei institutii este sa asigure aplicarea unitara, corecta si nediscriminatorie a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte venituri bugetare, colectarea veniturilor bugetare, exercitarea prerogativelor stabilite prin lege, prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor.

Potrivit art. 94 alin. (1) al Ordonantei Guvernului nr.92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inspectia fiscala are ca obiect verificarea legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor de catre contribuabili, respectarii prevederilor legislatiei fiscale si contabile, verificarea sau stabilirea, dupa caz, a bazelor de impunere, stabilirea diferentelor obligatiilor de plata si a accesoriilor aferente acestora Art. 105 al ordonantei mentionate stabileste ca, inspectia fiscala se efectueaza o singura data pentru fiecare impozit, taxa, contributie si alte sume datorate bugetului general consolidat si pentru fiecare perioada supusa impozitarii.

Prin exceptie, conducatorul inspectiei fiscale competent poate decide reverificarea unei anumite perioade daca, de la data incheierii inspectiei fiscale si pana la data implinirii termenului de prescriptie, apar date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali la data efectuarii verificarilor sau erori de calcul care influenteaza rezultatele acestora.

In baza celor prezentate concluzionam ca, in situatia pe care ati prezentat-o, stabilirea obligatiei de plata reprezentand contributia pentru asigurarile sociale de sanatate pe care o datorati, in calitate de persoana care exercita profesii libere sau autorizata, potrivit legii, sa desfasoare activitati independente, nu este de competenta Agentiei de Administrare Fiscala ci a Casei de asigurari de sanatate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Somatie de plata pentru contributii de sanatate":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 205 in 2021. Care este termenul limita de depunere si cine NU are aceasta obligatie
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Brasov a publicat, pe site-ul oficial, un material informativ cuprivite la depunerea formularului 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit". Pentru veniturile realizate in anul 2020, Declaratia 205 se completeaza si se depune pana in 28 FEBRUARIE 2021-ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat, respectiv 1 MARTIE 2021, de catre platitorii...» citeste mai departe aici

  • OUG 10/2021-noi masuri pentru sprijinirea Horeca! Platile catre firme se vor face pana cel tarziu la 30 iunie 2022
    • Ordonanta de urgenta nr. 10/2021 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 224/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei de COVID-19, precum si privind unele masuri fiscale a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 186 din 24 februarie 2021. Conform actului...» citeste mai departe aici

  • Venituri neimpozabile pentru ONG-uri, prevazute in Codul Fiscal. Studiu de caz
    • Intrebare: Codul fiscal la art. 15 alin (1) si (2) prevede veniturile neimpozabile pentru organizatiile nonprofit. Veniturile neincluse in lista sunt considerate implicit impozabile? De exemplu, veniturile din valorificarea deseurilor, cele din vanzarea bunurilor materiale (obiecte de inventar sau materialele rezultate din dezmembrarea imobilizarilor coporale) vor fi tratate ca impozabile? Raspunsul specialistului: Pe langa clasicele venituri neimpozabile (cotizatii membri, contributii, taxe de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016