
Raportul Special
realizat de specialisti
Printr-un nou Proiect de OUG propus de Ministerul Finantelor vor fi facute modificari asopra acordarii esalonarii la plata. Va fi introdusa o noua conditie, iar plafoanele sub care nu se acorda aceasta facilitate vor creste, in functie de categoriile de debitori.
Conform noului act normativ, se propune abrogarea art. 184 alin. (6) litera a) respectiv art. 2091 alin. (6) litera a) si completarea art. 186 alin. (1) precum si art. 2091 alineatul (8), dupa litera e) care reglementeaza conditiile pentru acordarea unei esalonari la plata de catre organul fiscal central, cu o noua conditie, respectiv contribuabilul sa nu fi beneficiat de o esalonare la plata acordata in temeiul Codului de procedura fiscala, care si-a pierdut valabilitatea, intrucat se impune restrictionarea posibilitatii de a mai beneficia de esalonare la plata clasica si simplificata, pentru acei debitori care au beneficiat deja si care nu au respectat conditiile de mentinere a valabilitatii acestora.
Initiatorii Proiectuliui de OUG fac precizarea ca, pentru debitorii care beneficiaza de esalonari la plata, legislatia prevede posibilitatea solicitarii suplimentarii esalonarii cu acele obligatii curente care nu pot fi achitate, precum si posibilitatea mentinerii esalonarii la plata, in cazul pierderii acesteia.
In plus, avand in vedere ca obligatiile fiscale declarate de catre contribuabili, indiferent ca vorbim de persoane fizice sau juridice au crescut fata de anul 2016, se propune modificarea art. 184 alin. (7) din Codul de procedura, intrucat se impune cresterea plafoanelor aferente obligatiilor fiscale sub care nu se acorda esalonare la plata.
Prin modificarea plafoanelor, se are in vedere descurajarea acumularii de obligatii fiscale restante, cu o vechime mai mare de 12 luni, tinand cont ca contribuabilii pot solicita pentru aceste obligatii, esalonare la plata in forma simplificata.
Astfel, noile plafoane reglementate sunt: a) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil; b) 25.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu; c) 10.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent; d) 5.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Prin urmare, un numar total de 2.025.496 contribuabili, nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 2.210,8 mil. lei, structurat astfel:
a) 439.329 contribuabili persoane juridice, nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 926,4 mil. lei; b) 1.586.167 contribuabili persoane fizice, nu pot beneficia de esalonare la plata, pentru un cuantum total al obligatiilor fiscale restante de 1.284,4 mil. lei.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Se propune si modificarea plafoanelor prevazute la art. 193 alin. (2), pentru debitorii care pot beneficia de esalonare la plata clasica fara constituire de garantii. Aceasta revizuire a plafoanelor are in vedere si cresterea plafoanelor sub care nu se acorda esalonare la plata clasica.
Astfel, noile plafoane reglementate sunt: a) 100.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de mare contribuabil; b) 50.000 lei, in cazul debitorilor care au calitatea de contribuabil mijlociu;
c) 20.000 lei, in cazul celorlalte categorii de debitori altele decat cele de la lit. a) si b), inclusiv persoanele fizice care desfasoara o profesie liberala sau exercita o activitate economica in mod independent; d) 10.000 lei, in cazul debitorilor persoane fizice.
Prin urmare, conform noilor plafoane pot beneficia de esalonare la plata clasica fara garantii un numar de 145.694 contribuabili, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 1.474,7 mil. lei, structurat astfel:
a) 59.751 contribuabili persoane juridice, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 881,9 mil. lei; b) 85.943 contribuabili persoane fizice, pentru un cuantum total de obligatii fiscale restante de 592,8 mil. lei.
In plus, se propune diminuarea perioadei in care contribuabilul trebuie sa achite obligatiile fiscale administrate de organul fiscal, nestinse la data comunicarii deciziei de esalonare la plata si care nu fac obiectul esalonarii la plata, precum si creantele stabilite de alte organe decat organele fiscale si transmise spre recuperare organelor fiscale, precum si amenzile de orice fel, pentru care au fost comunicate somatii dupa data comunicarii deciziei de esalonare la plata, prevazute la art. 194 alin. (1) lit. e) si f) si la art. 2094 alin. (1) literele e) si f) de la 180 zile la 90 zile.
Pentru a preveni acumularea de arierate si pentru a crea o conduita corecta a debitorilor care beneficiaza de esalonare la plata se propune modificarea art. 195 alin. (2) si art. 2095, alin. (2) din Codul de procedura fiscala intrucat se impune limitarea depunerii cererilor de modificare a esalonarii la plata, la una singura. in sustinerea necesitatii limitarii la o singura cerere, vine si faptul ca statul a reglementat deja un sprijin pentru achitarea obligatiilor curente, prin stabilirea unor termene suplimentare, conform art. 194 alin. (1), respectiv art. 2094 din Codul de procedura fiscala.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
CHESTIONAR privind modul de implementare si efectele asupra mediului de afaceri ale Formularului 088Buletin informativ ANAF: Noutati fiscale publicate in Monitorul OficialCe riscati daca inregistrati plati restante la 31 octombrieEsalonarea la plata a datoriilor in 2013 | Ce sfaturi dau autoritatileMinisterul Finantelor propune un nou proiect pentru sustinerea activitatii IMM-urilor: IMM LEASING de echipamente si utilajeUltimele articole
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFBonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaCe modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleLista contribuabililor bun-platnici a fost publicata pe portalul ANAFArticole similare
Inlesniri la plata pentru obligatiile bugetare instituite prin OUG 181/2020Fisa de evidenta fiscala. Acte administrative fiscale pentru plata accesoriiEste OFICIAL! OG 11/2021 implementeaza utilizarea SAF-T. Cine are aceasta obligatie?Incepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataAtentie! Modificari privind esalonarile la plataUltimele articole
ESALONARE LA PLATA 2025. Cum modifica ANAF procedura acordarii esalonarii la plata in forma clasica si simplificataImpozit pe dividende 2025. Poate fi solicitata ESALONARE LA PLATA pentru impozitul pe dividende?Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024ESALONARE LA PLATA obligatii fiscale in derulare. Cum se aplica OUG 107/2024ESALONARE LA PLATA. A fost prorogat termenul scadent in data de 15 august 2024Sfaturi de la experti
Data inregistrarii diferentelor rezultate in urma inventarierii
Intrebare: Societatea noastra a efectuat inventarierea anuala in data de 03.01.2025. Listele de inventariere au fost predate cu intarziere la contabilitate, dupa data de 27.01.2025. Inregistrarea valorii marfii lipsa o putem face in luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intarziere declarare modificare perioada fiscala
Intrebare: O societate platitoare de TVA trimestrial in anul 2024 a depasit plafonul pentru TVA trimestrial in cursul anului 2024. Pana pe 15 ianuarie 2025, trebuia sa depuna formularul D700 pentru a trece la TVA lunar. Societatea nu a depus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA