Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indeprindere individuala. Rectificarea Declaratiei Unice initiale in cazul depasirii plafonului de venituri

01-Sep-2020
2276

O intreprindere individuala, care are ca obiect de activitate design interior, realizeaza in luna august, cumulat de la inceputul anului, venituri peste plafon. II nu are salariati. In cazul in care in luna august depaseste plafonul, are obligatia rectificarii declaratiei unice initiale in sensul declararii atat CASS cat si CAS?

Dar daca in octombrie se constata ca venitul net este totusi sub plafon (aparitia unor cheltuieli neestimate), mai poate fi rectificata declaratia unica in sensul corectarii (stergerii) obligatiei de declarare a CAS si CASS? Mentionez ca persoana fizica proprietara a intreprinderii individuale nu este angajata in alt loc si nu doreste sa se asigure la CAS si CASS prin optiune. Multumesc. 

 
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 

Declaratia unica poate fi corectata de contribuabili din proprie initiativa, ori de cate ori informatiile actuale nu corespund celor din declaratia depusa anterior, prin depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala. 

In ceea ce priveste CAS si CASS, in masura in care se modifica in cursul anului venitul din activitati independente estimat, persoana fizica are posibilitatea sa corecteze Declaratia unica prin depunerea unei declaratii rectificative, insa aceasta nu reprezinta o obligatie. 


a) In acest sens, in situatia in care persoana fizica a estimat pentru anul curent 2020 un venit net anual cumulat, in cazul prezentat din activitati independente, mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la data depunerii Declaratiei unice privind estimarea CAS si CAS (30 iunie 2020), aceasta datoreaza CAS si are obligatia depunerii Declaratiei unice de definitivare, pana la data de 15 martie 2021 in vederea definitivarii CAS. 

In Declaratia unica, pentru CAS, se completeaza venitul ales, care trebuie sa fie cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara. 

In mod asemanator, in ceea ce priveste CASS, in aceasta ipoteza in care persoana fizica a estimat pentru anul curent 2020 un venit net anual cumulat mai mic decat nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime pe tara, in vigoare in anul 2020 pentru care se datoreaza contributia, aceasta datoreaza CASS la nivelul a 12 salarii minime pe tara si are obligatia depunerii Declaratiei unice de definitivare pana la data de 15 martie 2021 inclusiv, in vederea definitivarii CASS. Pentru CASS baza de calcul este echivalentul a 12 salarii minime brute pe tara. 

Temeiul legal il reprezinta art. 151 alin. (17) si art. 174 alin. (17) din Codul fiscal. 

Prin urmare, ulterior constatarii in luna august 2020 a realizarii unui venit net din activitati independente „intermediar” care plaseaza persoana fizica in sfera celor care datoreaza CAS si CASS, aceasta are posibilitatea sa modifice venitul estimat se face prin depunerea unei Declaratii unice rectificative in ceea ce priveste CAS si CASS estimate la 30 iunie 2020 (avand completata corespunzator subsectiunea 1 „Date privind contributia de asigurari sociale estimata” si subsectiunea 2 „Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata” cu noile informatii), Codul fiscal neimpunand totusi o astfel de obligatie. 

b) In situatia in care persoana fizica estimeaza pentru anul 2020 un venit net anual cumulat cel putin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar venitul net anual cumulat realizat este sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, nu datoreaza CAS. 

Pe cale de consecinta, persoana fizica al carei venit estimat se modifica in cursul anului in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul celor 12 salarii minime brute pe tara isi va putea modifica CAS datorata prin rectificarea venitului estimat. Modificarea venitului estimat se face prin depunerea unei Declaratiei unice rectificative, oricand pana la data termenului legal de depunere (15 martie 2021 inclusiv), avand completata corespunzator subsectiunea 1 „Date privind contributia de asigurari sociale estimata” cu noile informatii. 

Temeiul legal il reprezinta art. 151 alin. (18) din Codul fiscal coroborat cu prevederile OPANAF 139/2020 referitoare la CAS estimata. 

In ceea ce priveste CASS, in cazul in care persoana fizica estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara si realizeaza un venit net anual cumulat sub nivelul a 12 salarii minime brute pe tara, iar in anul fiscal precedent nu au avut calitatea de salariat si nu s-au incadrat in categoriile de persoane exceptate de la plata CASS prevazute la art. 154 alin. (1) din Codul fiscal, aceasta datoreaza CASS la o baza de calcul echivalenta cu 6 salarii minime brute pe tara si depune Declaratia unica de definitivare, pana la data de 15 martie 2021 inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, in vederea definitivarii CASS. 

Pe cale de consecinta, in ceea ce priveste CASS, in cazul in care venitul estimat se modifica in cursul anului in care se realizeaza veniturile si nu se mai incadreaza in plafonul minim de 12 salarii minime brute pe tara, persoana are posibilitatea sa isi modifice CASS datorata prin rectificarea venitului estimat si depunerea Declaratiei unice, oricand pana la data termenului legal de depunere. Modificarea venitului estimat se face prin depunerea unei Declaratii unice rectificative, oricand pana la data termenului legal de depunere (15 martie 2021 inclusiv), avand completata corespunzator subsectiunea 2 „Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata” cu noile informatii. 

Temeiul legal il reprezinta art. 174 alin. (18) din Codul fiscal coroborat cu prevederile OPANAF 139/2020 referitoare la CASS estimata. 

In concluzie, Declaratia unica poate fi corectata de persoana fizica din proprie initiativa, ori de cate ori informatiile actuale nu corespund celor din declaratia depusa anterior. Cu toate acestea, nu exista o obligatie privind corectarea Declaratiei unice privind CAS si CASS estimate ori de cate ori venitul net din activitati independente se modifica urmare incasarii de venituri sau efectuarii de cheltuieli, plasand persoana fizica succesiv in sfera celor care datoreaza sau nu CAS si CASS. Stabilirea calitatii de contribuabil la cele doua sisteme de asigurari se realizeaza in functie de nivelul venitului net din activitati independente determinate potrivit art. 68 din Codul fiscal, iar completarea Declaratiei unice de definitivare realizandu-se in functie de modul de estimare al veniturilor. 

Din acest punct de vedere, consideram ca decizia cu privire la rectificarea, daca este cazul, a Declaratiei unice initiale estimative depuse la termenul de 30 iunie 2020, ar trebui luata doar la momentul la care persoana detine suficiente informatii cu privire la determinarea venitului net anual din activitati independente la 31 decembrie 2020 in functie de care se stabileste calitatea de contribuabil sau nu la plata CAS si CASS.

 

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016