Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Inregistrarea contractului de fiducie la organul fiscal. Baza legala (Informare ANAF)

22-Iun-2020
2185

Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a transmis recent o informare pentru contribuabilii care trebuie sa inregistreze contractul de fiducie la organul fiscal.

Fiducia este operatiunea juridica prin care unul sau mai multi constituitori transfera drepturi reale, drepturi de creanta, garantii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, catre unul sau mai multi fiduciari care le exercita cu un scop determinat, in folosul unuia sau mai multor beneficiari. 

Aceste drepturi alcatuiesc o masa patrimoniala autonoma, distincta de celelalte drepturi si obligatii din patrimoniile fiduciarilor. 

(Codul civil, articolul 773 ) 

Fiducia este stabilita prin lege sau prin contract incheiat in forma autentica. 

(Codul civil, articolul 774). 

Cine poate avea calitatea de fiduciar? 

- institutiile de credit, societatile de investitii si de administrare a investitiilor, societatile de servicii de investitii financiare, societatile de asigurare si de reasigurare legal infiintate;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    TVA nededus. Regim cheltuiala Firma obtine venituri din inchiriere si facturarea se face fara TVA. Pentru facturile primite de la diversi furnizori respectiv utilitati, consumabile birou, softuri si alte...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Regimul fiscal al activitatii de inchiriere in regim hotelier O societate neplatitoare de TVA are ca obiect de activitate servicii turistice si inchiriaza spatii prin Booking, primeste factura de la Booking pentru comision. Ce obligatii...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Factura neprimita in SPV Daca primesc o factura de servicii taxi, emisa de BOLT Operations OU Estonia in numele Basti Driver SRL (societate platitoare de TVA in Romania), dar factura nu apare incarcata in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Imprumut intre societati afiliate. Cum se stabileste dobanda de piata Societatea X SA a imprumutat societatea Y SRL cu suma de 3.600.000 lei, pe o perioada de 3 ani fiind societati afiliate, care este dobanda si rata care se va incasa lunar si daca...citeste mai mult

- notarii publici si avocatii, indiferent de forma de exercitare a profesiei.

(Codul civil, articolul 776). 

Inregistrarea contractului de fiducie: 

1. Cine are obligatia inregistrarii contractului de fiducie si unde? 

Contractul de fiducie si modificarile sale trebuie sa fie inregistrate la cererea fiduciarului care se depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii fiduciarul (organ fiscal central competent). 

2. Termenul de inregistrare: 

O luna de la data incheierii contractului si a modificarilor sale. 

3. Modalitatea de inregistrare: 

Fiduciarul depune direct la registratura organului fiscal, prin posta sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta: 
- "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", (anexa nr. 2 la Ordinul ANAF 816/2020) si
- o copie a contractului de fiducie pe care va inscrie mentiunea "conform cu originalul" si o semneaza;

Modificarea sau incetarea contractului de fiducie se inregistreaza de fiduciar in termen de o luna de la data producerii, prin depunerea declaratiei, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative; 

Data inregistrarii contractului de fiducie, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii declaratiei la organul fiscal, data postei sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz. 

Evidenta contractelor de fiducie 

Evidenta contractelor de fiducie se realizeaza de organul fiscal in Registrul central al fiduciilor, care se conduce informatizat. 

Inregistrarea in Registrul central al fiduciilor se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii declaratiei. 

Registrul central al fiduciilor se gestioneaza la nivel central, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor Publice. 

BAZA LEGALA:

- Ordinul ANAF 816/2020 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor, precum si a modelului si continutului formularului "Declaratie de inregistrare a contractelor de fiducie" (Monitorul Oficial 255/27.03.2020); - Legea 287/2009 privind Codul civil- Titlul IV fiducia; -Legea 129/2019pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative- articolul 19 alineatul (5) litera c).

 

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016