
Raportul Special
realizat de specialisti
Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a transmis recent o informare pentru contribuabilii care trebuie sa inregistreze contractul de fiducie la organul fiscal.
Fiducia este operatiunea juridica prin care unul sau mai multi constituitori transfera drepturi reale, drepturi de creanta, garantii ori alte drepturi patrimoniale sau un ansamblu de asemenea drepturi, prezente ori viitoare, catre unul sau mai multi fiduciari care le exercita cu un scop determinat, in folosul unuia sau mai multor beneficiari.
Aceste drepturi alcatuiesc o masa patrimoniala autonoma, distincta de celelalte drepturi si obligatii din patrimoniile fiduciarilor.
(Codul civil, articolul 773 )
Fiducia este stabilita prin lege sau prin contract incheiat in forma autentica.
(Codul civil, articolul 774).
Cine poate avea calitatea de fiduciar?
- institutiile de credit, societatile de investitii si de administrare a investitiilor, societatile de servicii de investitii financiare, societatile de asigurare si de reasigurare legal infiintate;
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
(Codul civil, articolul 776).
Inregistrarea contractului de fiducie:
1. Cine are obligatia inregistrarii contractului de fiducie si unde?
Contractul de fiducie si modificarile sale trebuie sa fie inregistrate la cererea fiduciarului care se depune la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat ca platitor de impozite, taxe si contributii fiduciarul (organ fiscal central competent).
2. Termenul de inregistrare:
O luna de la data incheierii contractului si a modificarilor sale.
3. Modalitatea de inregistrare:
Fiduciarul depune direct la registratura organului fiscal, prin posta sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta:
- "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", (anexa nr. 2 la Ordinul ANAF 816/2020) si
- o copie a contractului de fiducie pe care va inscrie mentiunea "conform cu originalul" si o semneaza;
Modificarea sau incetarea contractului de fiducie se inregistreaza de fiduciar in termen de o luna de la data producerii, prin depunerea declaratiei, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative;
Data inregistrarii contractului de fiducie, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii declaratiei la organul fiscal, data postei sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz.
Evidenta contractelor de fiducie
Evidenta contractelor de fiducie se realizeaza de organul fiscal in Registrul central al fiduciilor, care se conduce informatizat.
Inregistrarea in Registrul central al fiduciilor se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii declaratiei.
Registrul central al fiduciilor se gestioneaza la nivel central, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Centrul National pentru Informatii Financiare din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
BAZA LEGALA:
- Ordinul ANAF 816/2020 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare a contractelor de fiducie, de organizare si functionare a Registrului central al fiduciilor, precum si a modelului si continutului formularului "Declaratie de inregistrare a contractelor de fiducie" (Monitorul Oficial 255/27.03.2020); - Legea 287/2009 privind Codul civil- Titlul IV fiducia; -Legea 129/2019pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative- articolul 19 alineatul (5) litera c).
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Persoanele care se inscriu in Registrul central al fiduciilor trebuie sa utilizeze exclusiv platforma SPV din august 2021 (Ordinul 1193/2021)Contractele de fiducie in noul Cod fiscalSinteza ANAF: Schimbarile importante aduse de noul Cod fiscalImpozite si taxe locale: Sumarul celor mai importante modificari ale Codului FiscalCodul fiscal 2011 (Partea I.1): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Ultimele articole
Noua procedura de inregistrare a contractelor de fiducie. ANAF a modificat si formularele necesare contribuabililorCe modificari ale Codurilor fiscal si de procedura fiscala intra in vigoare de la 1 octombrie?Codul fiscal 2011 (Partea III.2): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA