
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a publicat, pe site-ul oficial, un comunicat de presa prin care aduce cateva precizari asupra reglementarilor fiscale referitoare la educatia timpurie. Institutia a decis suspendarea aplicarii dispozitiilor acestei masuri.
Cu privire la proiectul de act normativ privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal si prorogarea unor termene, publicat la rubrica Transparenta/Proiecte de acte normative, prin care se propune suspendarea aplicarii dispozitiilor art. 25 alin. (4) lit. i1) - i2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, MFP precizeaza urmatoarele:
In practica, asa cum au semnalat atat contribuabilii interesati/organizatiile profesionale interesate de accesarea facilitatii fiscale privind educatia timpurie, cat si organele fiscale, si chiar parlamentari, noile reguli fiscale reglementate s-au dovedit insuficiente pentru a permite aplicarea lor din cel putin urmatoarele motive:
-nu sunt definite categoriile de unitati eligibile care ofera servicii de educatie timpurie, conform legislatiei in vigoare, in conditiile existentei unei multitudini de categorii furnizori de educatie timpurie (ex.:unitati alternative de invatamant: Montessori, Waldorf, „after-school”-uri, cluburi ale copiilor etc.), cu forme diferite de organizare juridica (ex.: asociatii, fundatii, societati); Registrul de Evidenta Fiscala PFA PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025 Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
-nu sunt precizate categoriile de cheltuieli eligibile pentru acordarea stimulentului fiscal, in conditiile in care in practica exista o multitudine de categorii de servicii furnizate pentru educatie timpurie;
-nu este prevazuta modalitatea de suportare/decontare de catre angajator a cheltuielilor cu educatia timpurie si nici documentele justificative corespunzatoare;
-nu este specificata modalitatea de fractionare a plafonului de 1.500 lei/copil intre angajatorii parintilor si/sau intre angajatorii aceluiasi parinte;
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
Portal Codul Fiscal
-nu este prevazuta modalitatea de calcul pentru plafonul creditului fiscal, in corelatie cu perioada de calcul/declarare a impozitului pe profit (trimestrial/anual); cazul angajatorilor care inregistreaza pierdere.
Masurile fiscale instituite de Legea nr. 239/2020 au un caracter discriminatoriu prin raportare la diferite categorii de angajati care au alti angajatori decat persoanele juridice platitoare de impozit pe profit, cum sunt: platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor, platitorii de impozit specific unor activitati sau institutiile publice, precum si in cazul angajatorilor care obtin venituri din activitati independente, cum ar fi: profesii liberale, persoane fizice autorizate sau intreprinderi individuale.
O alta problema legata de aplicarea masurilor fiscale instituite de Legea nr.239/2020 se refera la faptul ca atat taxa pe valoarea adaugata, cat si accizele sunt impozite indirecte reglementate la nivelul Uniunii Europene prin directive care sunt obligatorii pentru toate statele membre si in cazul acestora nu se pot acorda alte facilitati fiscale decat cele prevazute in mod expres de respectivele directive.
Scaderea cheltuielilor cu educatia timpurie din taxa pe valoarea adaugata datorata sau din accizele datorate contravine regulilor de functionare a acestor impozite, astfel cum sunt stabilite de legislatia europeana in domeniu. Potrivit art.148 alin. (2) si (4) din Constitutia Romaniei, republicata, ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
In acelasi timp, Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul si autoritatea judecatoreasca garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din actul aderarii.
Totodata, institutia mentioneaza faptul ca Legea nr.239/2020 a fost adoptata fara a fi precizate sursele de finantare pentru masurile fiscale instituite si fara a prezenta niciun fel de estimari asupra impactului bugetar la momentul adoptarii. Conform estimarilor ulterioare ale Ministerului Finantelor, mecanismul actual de scadere a plafonului fiscal de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil din impozitul pe profit datorat poate genera, la nivelul anual, un impact estimat asupra veniturilor bugetare de -4,5 miliarde lei, ceea ce ar presupune o crestere a deficitului bugetar cu 0,4 pp, pana la 7,56% din PIB, cu impact atat din perspectiva spatiului fiscal restrans determinat de masurile curente de sustinere si stimulare economica pe fondul pandemiei Covid-19, cat si din perspectiva procedurii de deficit excesiv in care se afla Romania, ajustarea fiscal-bugetara fiind o conditie necesara pentru accesarea fondurilor alocate tarii noastre din Mecanismul pentru Redresare si Rezilienta.
Nu in ultimul rand, Ministerul Finantelor lanseaza un apel la dialog deschis catre reprezentantii Senatului Romaniei si ai Camerei Deputatilor si isi exprima disponibilitatea de a oferi asistenta in vederea rectificarii prevederilor Legii nr.239/2020 astfel incat aceasta sa fie clara, echitabila si aplicabila.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Modificari fiscale 2024: Finantele propun noi modificari asupra impozitului pe profit, impozitului micro, TVA, dar si pentru taxele salarialeDomeniul constructii. Aplicarea dispozitiilor OUG 147/2020ANAF modifica Declaratia 101 pentru evidentierea reducerii impozitului pe profit potrivit OUG 153/2020Pana la 26 iunie 2024 trebuie sa depuneti declaratia D101 privind impozitul pe profitPlafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?Ultimele articole
Impozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Valabil inca din 1 ianuarie 2024! Modificari IMPORTANTE privind cheltuielile deductibile si nedeductibilePana pe 25 aprilie 2024 trebuie declarat si platit impozitul micro si cel pe profitDepunere D101 in 2024. Nedepunerea la timp sau completarea eronata a declaratiei se sanctioneaza cu amenda de 5.000 de leiCe modificari au fost aduse salariilor, beneficiilor extrasalariale sau indemnizatiilor de concediu prin OUG 115/2023Articole similare
Suma de 1500 lei pentru cheltuielile cu educatia timpurie va fi suspendata pana pe 31 decembrie 2022Sfaturi de la experti
Rectificare date declarate in D300
Intrebare: Multumesc pentru raspuns. 1. Daca in martie las D390 neschimbat, atunci acesta va fi cu suma dublata; 2. Cum pot depune rectificativa la D300?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Revin asupra acestei spete. De data aceasta, societatea este platitoare de TVA: Agentie de turism ? platitoare de TVA, achizitioneaza un program dedicat agentiilor de turism, de unde factureaza, emite bon de comanda, contracte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia
Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025
Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta
E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA