Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modalitati de contestare a proceselor-verbale de constatare a contraventiei

10-Iul-2018
4902

De cele mai multe ori, atunci cand un presupus contravenient contesta o amenda primita de la organele de control, instanta pronunta solutii favorabile prezumtivului contraveninet. Totul este ca argumentatia care combate constatarile organelor de control (de multe ori superficiale) sa fie contruita temeinic.

In cele ce urmeaza vom analiza situatii concrete si mijloacele de care contribuabilul se poate folosi pentru a inlatura sanctiunile nejustificate. Potrivit art. 74 alin. (5) din Legea societatilor, daca societatea detine o pagina de internet proprie, in cuprinsul acesteia trebuie sa se mentioneze denumirea, forma juridica, sediul social, numarul din registrul comertului si codul unic de inregistrare. in conformitate cu art. 270 indice 3 din acelasi act normativ. Incalcarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei.
In acest caz, strategia de combatere consta in a demonstra nu neaparat existenta denumirii in cadrul site-ului, ci pe faptul ca pentru a putea stabili existenta unei astfel de fapte organul constatator trebuie sa probeze ca a analizat scripturile intregului site pe serverul pe care este situat site-ul pe baza parolei furnizate de catre societate. Numai in acest fel se poate proba o astfel de fapta.

Odata intocmit procesul-verbal se comunica in copie contravenientului. Daca se refuza primirea acestuia pe loc sau se intocmeste in lipsa, procesul-verbal se comunica prin posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la sediul contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal semnat de cel putin un martor.

Desi nesemnarea procesului verbal nu reprezinta o recunoastere a faptei comise, puteti utiliza acest argument pentru a efectua o operatiune extrem de importanta – amanarea primirii procesului verbal. Pentru punerea in executare a amenzii este obligatoriu ca aceasta sa fie comunicata.

Termenul de comunicare sanctionat cu prescrierea executarii sanctiunii este de o luna de la data aplicarii sanctiunii. 

Asadar, refuzand primirea procesului verbal veti pune organul constatator in pozitia de a efectua numeroase demersuri administrative pentru a face amenda efectiva. In numeroase situatii a intervenit prescriptia deoarece procesele verbale nu au mai fost comunicate din vina functionarilor administrativi sau a celor postali care nu au reusit sa remita sub semnatura. De asemenea, termenul de exercitare a plangerii, de 15 zile, ca modalitate de contestare a procesului-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii se calculeaza de la data aplicarii sanctiunii.
In ceea ce priveste refuzul semnarii procesului-verbal, trebuie avut in vedere ca in toate cazurile cand contravenientul nu se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin un martor. in acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.

Nu poate avea calitatea de martor un alt agent constatator. Lipsa martorului nu impiedica intocmirea procesului-verbal, agentul constatator avand obligatia sa precizeze motivele care au condus la incheierea procesului-verbal. In acest mod insa greutatea argumentelor acestuia vor putea fi simtitor diminuate in fata instantei.

Cu privire la implinirea termenului de prescriptie a executarii sanctiunii competenta de solutionare a unei contestatii la executare determinata de faptul ca organul de executare a amenzii nu a observat prescriptia revine judecatoriei pe raza caruia se afla sediul organului fiscal. Asadar, invocarea prescrierii executarii sanctiunii nu se contesta pe calea plangerii impotriva procesului-verbal, ci pe calea contestatiei la executare.

Legislatia, in general, si, in mod special, cea din domeniul contraventiilor stabileste niste termene stricte in cadrul carora organele statului pot constata contraventii. Legea sanctioneaza astfel lipsa de vigilenta a organelor de control. Dupa implinirea acestor termene de prescriptie fapta nu mai poate fi constatata si sanctionata.

Doua sunt termenele de prescriptie care se aplica in domeniul contraventiilor cel in cadrul caruia agentul constatator are posibilitatea de a constata fapta ce constituie contraventie si de a aplica sanctiunea amenzii. Primul termen de prescriptie este cel in cadrul caruia agentul constatator are posibilitatea de a constata fapta ce constituie contraventie si de a aplica sanctiunea amenzii si cel de-al doilea termen de prescriptie este cel in cadrul caruia amenda aplicata trebuie sa fie executata.

Procesul-verbal de constatare a contraventiei poate fi contestat la instanta judecatoreasca. Spre deosebire de celelalte modalitati de contestare pentru care exercitarea acestora nu suspenda obligatia de plata, contestarea proceselor-verbale la instanta suspenda exercitarea oricaror modalitati constrangere din partea autoritatilor. in aceste conditii, la care se adauga si faptul ca in materie contraventionala nu sunt datorate taxe de timbru, exercitarea contestatie este absolut necesara fie chiar si pentru amanarea momentului platii amenzii.

Contestarea proceselor-verbale de constatare a contraventiilor se exercita prin intermediul plangerii care se depune la organul din cadrul caruia face parte persoana care la intocmit.

Termenul de depunere a plangerii este de 15 zile calendaristice. Organul din care face parte agentul constatator este obligat sa primeasca plangerea impotriva procesului-verbal si sa emita un document care sa constate acest fapt. Plangerea poate fi transmisa si direct judecatoriei pe raza careia a fost savarsita fapta, insa depunerea acesteia la organul constatator asigura in majoritatea situatiilor coerenta in formarea dosarului. in anumite circumstante, pentru evitarea contactului cu organele de control si cu eventualele restrictii administrative impuse artificial de acestea poate fi aleasa varianta sesizarii directe adresate instantei.

Plangerea va fi transmisa de catre organul constatator la judecatoria pe raza careia a fost savarsita contraventia. Plangerea cat si celelalte acte de procedura privind solutionarea acesteia sunt scutite de taxa de timbru. Procesele-verbale contestate pot fi puse in executare numai dupa ce hotararile instantelor au devenit definitive. Acest lucru se realizeaza numai dupa pronuntarea instantei si asupra recursului formulat impotriva primei solutii.

De la adoptarea O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor pe langa ajustarile legislative aduse acesteia au produs efecte importante si modificarile ce au fost realizate prin procedura mai putin obisnuita a declararii ca neconstitutionale unor prevederi cuprinse in acest act normativ.

Hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea poate fi atacata cu recurs in termen de 15 zile de la comunicare, la sectia contencios administrativ a tribunalului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016