Contractul de admninistrare sau mandat se foloseste ca instrument juridic pentru delegarea puterii de reprezentare si luare a deciziilor in cadrul unei organizatii sau societati comerciale. Acesta este utilizat preponderent pentru numirea administratorilor, directorilor, membrilor consiliului de administratie sau altor persoane care asigura conducerea unei entitati juridice, conferindu-le dreptul de a actiona in numele mandantului (societate, actionar etc.).
In acest articol, vom analiza reglementarile cheie ale contractului de mandat, implicatiile fiscale si diferentele intre contractul de mandat si contractul individual de munca.
Ce este contractul de administrare
Contractul de administrare/ mandat este reglementat prin Codul Civil. El se incheie intre un mandatar (administrator), care se obliga sa incheie unul sau mai multe acte juridice pe seama celeilalte parti, numita mandant (de regula o persoana juridica).Concret, administratorul primeste dreptul si obligatia de a conduce si gestiona activitatea unei entitati (societate, institutie publica, asociatie etc.) in schimbul unei remuneratii. Contractul reglementeaza drepturile si obligatiile administratorului, durata mandatului, conditiile de revocare, raspunderea si limitele reprezentarii, precum si modalitatea si cuantumul remuneratiei. Acest contract este utilizat frecvent in cazul administratorilor de societati comerciale, directorilor din institutiile publice sau managerilor din diverse organizatii.
Reglementari cheie despre contractul de administrare/de mandat
Intelegerea corecta a dispozitiilor legale care guverneaza acest tip de contract este esentiala pentru asigurarea conformitatii si definirea clara a drepturilor si obligatiilor partilor implicate.Iata care sunt principalele aspecte care trebuie avute in vedere la incheierea contractului de mandat:
1. Mandatul este cu titlu gratuit sau cu titlu oneros. Mandatul dintre doua persoane fizice se prezuma a fi cu titlu gratuit. Cu toate acestea, mandatul dat pentru acte de exercitare a unei activitati profesionale se prezuma a fi cu titlu oneros. Daca mandatul este cu titlu oneros, mandantul este obligat sa plateasca mandatarului remuneratia, chiar si in cazul in care, fara culpa mandatarului, mandatul nu a putut fi executat.
2. Termen de valabilitate. Conform reglementarilor Codului Civil, contractul de mandat inceteaza la 3 ani de la incheierea lui, daca partile nu au prevazut in mod specific un alt termen.
3. Obligatii fiscale de plata. Veniturile brute obtinute pe baza unui contract de mandat vor fi supuse urmatoarelor obligatii fiscale de plata:
- impozit pe venit: 10%;
- contributie de asigurari sociale (CAS): 25% din venitul brut realizat;
- contributie de asigurari sociale de sanatate (CASS): 10% din venitul brut realizat;
- CAM - 2,25% suportata de firma.
IMPORTANT DE STIUT!
Contributiile mai sus mentionate aferente indemnizatiei din contractul de mandat se declara in formularul D112, la fel si in cazul salariilor. De asemenea, contractul de mandat NU se declara in Revisal.

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
4. Stagiu de cotizare si vechime in munca. Potrivit art. 16 alin. (5) Codul Muncii, munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca. Din punct de vedere al stagiului de cotizare, potrivit art. 3 lit. p) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, se considera stagiu de cotizare - perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii. Prin urmare, munca prestata in baza contractului de mandat constituie stagiu de cotizare la sistemul de asigurari sociale si se ia in considerare la stabilirea pensiei, intrucat exista obligatia declararii si platii CAS, dar NU reprezinta vechime in munca.
5. Deducerea suplimentara la calculul impozitului pe salarii. Conform art. 77 alin. (1) si (2) din Codul Fiscal, deducerea personala se acorda numai pentru veniturile din salarii, la locul unde se afla functia de baza. Avand in vedere faptul ca indemnizatia primita din contractul de mandat este venit asimilat salariului si nu este venit salarial, la contractul de mandat nu se tine cont de deducerea suplimentara.
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulInscriere in decont de TVA livrare produse farmaceutice cu TVA 0% Societatea comercializeaza produse farmaceutice cu diferite cote de TVA: 19, 9, 5 inclusiv 0%. La ce rand din D300 se trec livrarile de marfa cu cota de TVA 0%?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDiferenta intre modelul de calcul al indemnizatiilor neimpozabile din concedii medicale (coduri 08, 09, 15, 17) cu modelul de calcul utilizat pentru facilitatile fiscale Va multumesc pentru raspuns. As dori sa clarific daca nu se procedeaza similar cu modul de calcul pentru partea din impozitul pe venit scutita in cazul facilitatilor IT (abrogate...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDecont accize energie electrica si suplimentare cantitate energie in Notificare-Anexa 23 Va rog sa ma ajutati cu informatii privind energie electrica produsa din panouri fotovoltaice. 1. Cum trebuie completat decontul de accize D120 pentru anul 2024 daca am urmatoarele...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulEvidentierea pieselor de schimb pentru repararea echipamentelor furnizate In ce cont inregistram piesele de schimb achizitionate de societatea noastra pentru a repara echipamentele vandute de societate (in afara perioadei de garantie), evidentiate in mod...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulIncadrare mijloace fixe - impozit pe constructii O persoana juridica a efectuat investitii in cursul anului 2024. Conform devizelor de lucrari si a situatilor transmise avem urmatoarele imobilizari: 1. drum construit din macadam;...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Contractul de mandat vs CIM
Exista mai multe diferente intre contractul individual de munca si contractul de mandat atat in ceea ce priveste raporturile de munca, cat si implicatiile fiscale. In general, contractul de mandat este utilizat mai ales pentru administratori, directori sau alte pozitii care presupun independenta decizionala, in timp ce CIM este potrivit pentru angajatii obisnuiti, care lucreaza sub autoritatea angajatorului. Alegerea tipului de contract depinde de natura activitatii, gradul de independenta dorit si beneficiile asociate fiecarei forme de colaborare.Iata principalele caracteristici ale celor doua contracte:
Criteriu | Contract de mandat | Contract individual de munca |
Natura raportului juridic | Raport de colaborare intre mandant si mandatar. Mandatarul NU este subordonat mandantului, ci isi desfasoara activitatea in mod independent | Raport de subordonare intre angajat si angajator |
Durata | Daca partile nu au prevazut un termen, contractul de mandat inceteaza in 3 ani de la incheierea lui | Determinata sau nedeterminata |
Remuneratia | Contractul de mandat poate fi cu titlu oneros sau gratuit. Remuneratia este stabilita prin contract. | Salariu fix sau variabil, stabilit prin CIM |
Drepturi sociale | Nu include drepturi precum concediu de odihna, indemnizatie de concediu medical sau somaj | Include toate drepturile prevazute de legislatia muncii: concediu de odihna, concediu medical, asigurari sociale, somaj, indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca |
Incetarea contractului | Se poate inceta prin revocarea de catre mandant; renuntarea mandatarului sau moartea, incapacitatea sau falimentul mandantului ori a mandatarului. | Se poate inceta prin demisie, concediere sau acordul partilor, conform Codului Muncii |
Perioada de proba | Nu este cazul | Perioada de proba se stabileste la incheierea CIM, in conditiile prevazute de Codul Muncii. |