Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile aduse de Legea 112/2016 privind CAS-ul platit pentru unele categorii de venituri. Nou rezumat de la Finante

20-Iun-2016
4347

In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 408/2016 a fost publicata Legea nr. 112 din 27 mai 2016 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 41/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru reglementarea unor masuri bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 733 din 30 septembrie 2015.

Prin actul normativ mentionat, se aduc modificari si completari ale Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste stabilirea, declararea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de venituri realizate de persoanele fizice, intrate in vigoare incepand cu data de 02 iunie 2016 , dupa cum urmeaza:

• modificari in ceea ce priveste stabilirea de catre organul fiscal competent a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din investitii si din alte surse;

Potrivit art.178 alin. (1) din Codul fiscal, pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din investitii si/sau din alte surse, asa cum sunt definite la art. 91 "Venituri din investitii" ,respectiv art. 114 "Venituri din alte surse" din Codul fiscal, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind venitul realizat sau din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz.

in conformitate cu prevederile art. 179 alin.(3) si alin. (6) din Codul fiscal, contributia anuala se calculeaza prin aplicarea cotei individuale asupra bazei anuale de calcul, determinata ca suma a bazelor lunare de calcul asupra carora se datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, aferente veniturilor prevazute la alin. (1). Baza anuala de calcul nu poate fi mai mica decat valoarea a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara si nici mai mare decat valoarea a de 5 ori castigul salarial mediu brut inmultita cu 12 luni. in cazul in care baza anuala de calcul este sub nivelul plafonului minim mentionat mai sus , organul fiscal stabileste, prin decizia de impunere anuala contributia de asigurari sociale de sanatate datorata la nivelul contributiei anuale aferenta plafonului anual minim.

Odata cu intrarea in vigoare a Legii nr. 112/2016, persoanele fizice care realizeaza in anul 2016 venituri din investitii si/sau din alte surse, ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara, nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate. Pentru veniturile ale caror baze lunare de calcul sunt mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara, contributia datorata lunar se calculeaza asupra acestor baze de calcul.

Asadar, in cazul persoanelor fizice care realizeaza, in cursul anului fiscal, exclusiv venituri din investitii si/sau din "alte surse"(exemplu: contracte civile incheiate in baza Codului Civil), pentru care baza anuala de calcul se situeaza sub nivelul valorii a douasprezece salarii de baza minime brute pe tara, pentru aceste venituri nu se stabileste contributia de asigurari sociale de sanatate.

• modificari in ceea ce priveste declararea, stabilirea si plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 sau care realizeaza venituri lunare exclusiv din investitii si/sau din "alte surse" sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate prevazute la art. 154 sau in categoriile de persoane prevazute la art. 153 alin. (1) lit. g) - o), pentru care plata contributiei se suporta din alte surse;

Persoanele fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 (care realizeaza venituri supuse impozitului pe venit si beneficiari de indemnizatie somaj, crestere copil, incapacitate temporara de munca, beneficiari ajutor social) sau care realizeaza venituri lunare exclusiv din investitii si/sau din alte surse ale caror baze lunare de calcul se situeaza sub nivelul valorii salariului de baza minim brut pe tara si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei se suporta din alte surse datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate astfel:

a) lunar, prin aplicarea cotei individuale de contributie asupra bazei de calcul reprezentand valoarea salariului minim brut pe tara, si au obligatia sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate pe o perioada de cel putin 12 luni consecutive, incepand cu luna depunerii unei declaratii in acest sens(declaratia 604) . Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza lunar pana la data de 25 inclusiv a fiecarei luni, incepand cu luna urmatoare depunerii declaratiei, pe toata perioada declarata. Sau

b) la data la care acceseaza serviciile acordate de sistemul public de asigurari sociale de sanatate potrivit legii, prin depunerea declaratiei prevazute in acest sens, aplicand cota individuala de contributie asupra bazei de calcul reprezentand valoarea a de 7 ori salariul minim brut pe tara. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza la data depunerii declaratiei.

Mentiune: Salariul de baza minim brut pe tara este salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, la data depunerii declaratiei.

Procedura de declarare si stabilire a contributiei de asigurari sociale de sanatate a persoanelor prevazute mai sus se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Atentie! Persoanele prevazute mai sus, care incep sa realizeze venituri de natura celor mentionate la art. 155 sau se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei ori cu plata contributiei suportata din alte surse, depun la organul fiscal competent,
in termen de 15 zile de la data la care a intervenit evenimentul, o cerere (cererea 605) in vederea stoparii obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale de sanatate. Modelul cererii se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

Important! Persoanele fizice care nu realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei pentru asigurari sociale de sanatate sau in categoriile de persoane pentru care plata contributiei pentru asigurarea sociala de sanatate se suporta din alte surse, pentru care pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi au fost emise deciziile de impunere, pot depune la organul fiscal competent o cerere pentru desfiintarea deciziei incepand cu luna urmatoare celei in care se depune cererea.

Sursa: ANAF Cluj

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016