Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noutati in reglementarile contabile: va fi introdusa pentru firmele mari si mijlocii o raportare privind durabilitatea

17-Nov-2023
1602
Noutati in reglementarile contabile: va fi introdusa pentru firmele mari si mijlocii o raportare privind durabilitatea

Printr-un nou Proiect de Ordin al Ministerului Finantelor vor fi modificate reglementarile contabile, in sensul ca va fi introdusa o raportare privind durabilitatea ( va inlocui declaratia nefinanciara), pe care trebuie sa o intocmeasca firmele mari si mijlocii.

In Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022 a fost publicata Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European s?i a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE si a Directivei 2013/34/UE in ceea ce priveste raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi (Directiva CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive).

Prin emiterea Directivei CSRD s-a dorit imbunatatirea raportarii de informatii sociale si de mediu de catre entitati, in sensul sporirii standardizarii, a consecventei si comparabilitatii informatiilor nefinanciare prezentate in intreaga Uniune.

Proiectul de Ordin pus in dezbatere de Ministerul Finantelor are in vedere transpunerea prevederilor Art. 1 din Directiva CSRD, referitor la Directiva contabila (Directiva 2013/34/UE), respectiv acele prevederi care sunt aplicabile operatorilor economici. 

Se propune ca cerintele directivei sa fie aplicabile dupa cum urmeaza:

A. in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 –in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor entitatile mijlocii si mari, societatile-mama ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte.

„Alegerea ariei de aplicabilitate respecta prevederile Directivei si se incadreaza in marja nationala de reglementare. In acest sens, in reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 este prevazuta categoria de entitati «mijlocii si mari», stabilirea unei astfel de categorii fiind permisa de Directiva contabila 2013/34/UE9”, se mentioneaza in Referatul de aprobare.

Astfel, proiectul de Ordin propune ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor de interes public care se incadreaza in categoria entitatilor mijlocii si mari care depasesc 500 de salariati, precum si societatilor-mama ale grupurilor mari care au peste 500 de salariati, urmand ca in etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile sa se aplice si celorlalte entitati mijlocii si mari si societati-mama ale grupurilor mari.

In ultima etapa (incepand cu 1 ianuarie 2028) vor intra in aria de aplicabilitate entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva;

B. in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – pe linie de similitudine cu reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, se propune aplicarea in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor toate societatile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata (societati cotate) si celelalte entitati prevazute de reglementari, societatile-mama listate ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte.

„Prin urmare, in vederea transpunerii corespunzatoare a Directivei CSRD, in cazul acelor entitati care intra sub incidenta reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 (reglementari contabile conforme cu IFRS), altele decat cele listate, se propune introducerea categoriei de entitati «mijlocii si mari», prin utilizarea acelorasi criterii prevazute de reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014.

Introducerea categoriei de entitati mijlocii si mari in reglementarile conforme cu IFRS are drept scop exclusiv raportarea de informatii privind durabilitatea. Criteriile de marime se vor utiliza, de asemenea, si in scopul includerii treptate a entitatilor, in aria de aplicabilitate”, precizeaza initiatorii proiectului.

Astfel, proiectul de Ordin propune ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor listate si altor entitati desemnate ca fiind de interes public in contextul reglementarilor conforme cu IFRS, care depasesc criteriile de marime introduse in reglementari si care au peste 500 de salariati, precum si entitatilor listate care sunt societati-mama ale unor grupuri mari si au peste 500 de salariati.

In etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile se vor aplica si celorlalte entitati care intra sub incidenta reglementarilor mentionate, care depasesc criteriile de marime, precum si de catre restul societatilor-mama listate ale grupurilor mari. in ultima etapa (incepand cu 1 ianuarie 2026) vor intra in aria de aplicabilitate si entitatile listate situate sub criteriile de marime. De la data de 1 ianuarie 2028, vor intra si entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva.

Noul capitol cu privire la raportarea privind durabilitatea, propus a se introduce in reglementarile contabile, contine, in principal, prevederi referitoare la urmatoarele aspecte: 

-localizarea informatiilor privind durabilitatea (unde se prezinta);

-continutul raportarii privind durabilitatea (informatiile care se prezinta), precum si alte clarificari referitoare la modul de raportare a informatiilor; 

-scutiri de la raportarea informatiilor de durabilitate, precum si conditiile in care se aplica scutirile;

-obligativitatea utilizarii formatului de raportare unic electronic (ESEF), prevazut de Regulamentul delegat (UE) 2019/915 al Comisiei in ceea ce priveste standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic; 

-raportarea privind entitatile din tari terte; 

-standardele de raportare privind durabilitatea; 

-responsabilitatea pentru intocmirea raportarii de durabilitate; 

-publicarea raportarii privind durabilitatea.

Prin proiectul de ordin se propune ca intrarea in vigoare a noilor prevederi sa se realizeze astfel: 

in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014: in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/de la 1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la data de 1 ianuarie 2028; 

in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la 1 ianuarie 2028.

Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016