
Raportul Special
realizat de specialisti
Intrebare: Este vorba despre un PFA care are un contract de management cu o societate comerciala, obiectul fiind managementul societatii. In acelasi timp, persoana care are PFA-ul este si administratorul aceleasi societati cu care are contract de management. In relatia cu societatea ca si administrator nu are contract de administrare si nu incaseaza salariu. Persoana care este administrator incaseaza avansuri spre decontare de la societate pentru diverse cheltuieli pe care le deconteaza si isi deconteaza cheltuielile de deplasare.
Restituirea sau justificarea avansului spre decontare este facuta cu intarziere.
Ce riscuri genereaza dubla calitate de administrator numit prin actul constitutiv si de manager, conform contractului de management incheiat cu PFA-ul aceleasi persoane?
Ce riscuri exista prin nedecontarea in termen a avansurilor spre decontare?
Ce riscuri exista pentru acordarea de avansuri spre decontare unui PFA?
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican
Singurul loc unde toate intrebarile isi gasesc raspuns. Convinge-te CLICK AICI
Raspuns:
Chiar daca la prima vedere am putea sa incercam sa detaliem activitatile efectuate in calitate de PFA si activitatile efectuate in calitate de administrator, in realitate aceasta situatie nu este argumentata corect, deoarece activitatile sunt efectuate de una si aceiasi persoana ce detine acelasi patrimoniu si are obligatii si datorii ce se suprapun.
Facem precizarea ca PFA inregistrata conform OUG 44/2008, privind desfasurarea activitatii de catre persoanele fizice autorizate, sau PFA autorizata in baza reglementarilor speciale ce sunt aplicabile anumitor profesii, aceste persoane garanteaza datoriile catre terti cu intreg patrimoniu personal.
Prin urmare se intelege ca in realitate PFA este aceiasi persoana fizica cu administratorul insa are o autorizare in plus.
Raspunzand punctiform, putem afirma:
- riscul la care se supune din punct de vedere fiscal, este de reincadrare a activitatii PFA din independenta in dependenta si in acest caz autoritatea fiscala poate solicita plata atat a impozitului pe venitul din salarii cat si a asigurarile sociale aferente unui venit de natura salariala. Aceasta reincadrare se poate efectua avand in vedere criteriile introduse la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal.
- Deosebit de important din punct de vedere al tratamentului fiscal este prevederea normei metodologice aprobata prin HG 791/2010, ce stabileste: ?O activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia. Activitatile desfasurate in mod independent, in conditiile legii, care genereaza venituri din profesii libere, precum si drepturile de autor si drepturile conexe definite potrivit prevederilor Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificarile si completarile ulterioare, nu pot fi reconsiderate ca activitati dependente potrivit prevederilor art. 7 alin. (1) pct. 2.1 si 2.2 din Codul fiscal.?
Cu alte cuvinte daca contractele intre PFA si platitorul de venit, reflecta o activitate reala, atunci pentru aceste categorii autoritatea fiscala nu va avea dreptul sa reconsidere activitatea.
Din punct de vedere al decontarii avansurilor sunt urmatoarele situatii:
- pentru societatile private nu mai exista un termen de decontare a unui avans de trezorerie. Evident ca acest fapt trebuie tratat cu celeritate iar sumele ridicate din caserie si neutilizate trebuie sa existe in realitate.
- potrivit art. 144^4 alin. (3) lit. a) din Legea 31/1990, privind societatile comerciale, republicata cu modificari, administratorii societatii pot utiliza fara justificarea sau sub forma de imprumut din fondurile societatii suma de 5000 Eur.
Astfel putem afirma ca riscul pentru depasirea acestei sume acordate catre administratori poate conduce la interpretarea ca acesta foloseste creditul sociatatii in scop propriu. Fapta este considerata infractiune de art. 271 alin. (1) pct. 2 din Legea 31/1990, privind societatile comerciale.
Din punctul de vedere al PFA, intrepretarea este identica avand in vedere ca PFA se refera la aceiasi persoana insa cu o autorizatie in plus.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ministerul Economiei: TVA-ul de plata va fi eligibil pentru platile prin M1 si M2 (Declaratia 300)PFA fara statut de salariat. Declaratia 112Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitarePentru un Expert Contabil PFA, cine retine CAS si impozit?Obligatii de plata la bugetul general consolidat si declaratii care se depun la administratiile finantelor publiceUltimele articole
PFA-urile cu activitate de ridesharing. Obligatii fiscale si reglementari cheieDeclaratia Unica pentru PFA. Se depune pe baza CIF-ului sau CNP-ului?Mijloace fixe. Amortizarea poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Cont bancar. PFA-urile sunt OBLIGATE sa detina un cont bancar?Cheltuieli deductibile PFA: bilet, transport, cazare, diurna - ce poti deconta legalSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA