Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procesarea compensarii datoriilor si creantelor intre doua entitati. Norme metodologice si instructiuni

27-Mai-2020
2227

Cum se deruleaza fizic procesul de compensare intre doua entitati a soldului de client respectiv furnizori? Se emite un PV de compensare in 2 exemplare (unul rosu si unul albastru). Fiecare entitate semneaza ca este de acord cu compensarea, astfel cel albastru ajunge la initiator semnat, iar cel rosu ramane la partener (la fel semnat)? Este corect?

Raspunsul economistului senior, Costin Istrate:

Baza legala:

NORME METODOLOGICE din 28 octombrie 2019 privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie

Aprobate prin HOTARAREA nr. 773 din 28 octombrie 2019, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 881 din 1 noiembrie 2019.

Articolul 1


(1) Centrul de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni - Sucursala Bucuresti, denumit in continuare CPPI, prin structura de compensare, gestioneaza unitar administrarea la nivel national a sistemului de compensare datorii si creante, Sistemul informatic de compensare, denumit in continuare SIC, precum si toate informatiile primite de la persoanele juridice, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 211/2001, cu modificarile ulterioare.
(2) Compensarea se realizeaza in conditiile legii prin stingerea datoriilor reciproce, neplatite/neincasate reflectate in contabilitatea persoanelor juridice participante, pana la concurenta celei mai mici dintre obligatii, pe baza ordinelor de compensare.

Articolul 2
(2) Persoanele juridice, altele decat cele prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 (persoane juridice cu capital integral/ majoritar/minoritar de stat – n.a.), aprobata cu modificari prin Legea nr. 211/2001, cu modificarile ulterioare, pot sa realizeze operatiuni de compensare cu facturi prin crearea conturilor de utilizator si prin transmiterea la adresa dedicata a facturilor pe care intentioneaza a le compensa, potrivit instructiunilor pentru transmiterea datelor prevazute in anexa nr. 1.

Anexa nr. 1 la normele metodologice

INSTRUCTIUNI pentru transmiterea datelor
1. Transmiterea informatiilor, aferente situatiei prevazute la art. 2 din normele metodologice, se face prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe website-ul CPPI, prin incarcarea facturilor individual sau in fisiere de tip: CSV/XML/XLS/XLSX.
(3) Persoanele juridice prevazute la alin. (1) si (2) au obligatia de a actualiza situatia facturilor, in maximum o zi lucratoare de la momentul oricarei modificari survenite.
(4) Toate datele furnizate de persoanele juridice trebuie sa fie corecte, in caz contrar atragand raspunderea civila si penala potrivit legii.

Articolul 3
In sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) compensare - stingerea obligatiilor de plata reciproce intre contribuabili, persoane juridice, pana la concurenta obligatiei celei mai mici, prin ordine de compensare;
e) ordin de compensare - instrument de plata nemonetar, numerotat in SIC, emis de CPPI prin structura de compensare pentru fiecare persoana juridica participanta, document prevazut in anexa nr. 2;
g) proces-verbal de compensare - raport generat de SIC in care se consemneaza indeplinirea cumulativa a conditiilor necesare realizarii unui circuit de compensare in vederea emiterii ordinelor de compensare, document prevazut in anexa nr. 5.

Articolul 4
(1) Operatiunile de compensare se realizeaza de catre persoanele juridice prevazute la art. 2 prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe website-ul CPPI pentru accesarea SIC, precum si pentru transmiterea informatiilor necesare.
(2) Publicarea adresei web dedicate, pe website-ul CPPI, se face ca urmare a aprobarii prin decizie a directorului general al CPPI, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice.

Articolul 5
(1) In vederea crearii conturilor de utilizator, persoanele juridice interesate trebuie sa efectueze operatiunea de completare a formularului pus la dispozitie de SIC in vederea crearii contului.

Articolul 6
(1) Ca urmare a introducerii datelor de catre persoanele juridice compensatoare, SIC identifica unul sau mai multe circuite de compensare care se comunica prin intermediul contului de utilizator, prin generarea in format electronic a formularelor de ordin de compensare.
(6) Informarea privind realizarea compensarii catre persoanele juridice compensatoare dintr-un circuit de compensare se face prin comunicarea prin intermediul conturilor de utilizator a ordinelor de compensare la data emiterii acestora.

Articolul 7
(1) Pentru realizarea operatiunilor de compensare la sediul structurii de compensare din cadrul CPPI, persoanele juridice introduc datele necesare in SIC si indica operatiunea de compensare predefinita.
(2) Pentru parcurgerea procedurii prevazute la art. 6 persoanele imputernicite prezinta structurii de compensare din cadrul CPPI o copie a actului de identitate, certificata pentru conformitate cu originalul.
(3) Ca urmare a parcurgerii procedurii prevazute la art. 6, persoanele juridice primesc pe contul de utilizator ordinele de compensare.

Opinie:
Procesul de compensare intre doua persoane juridice se realizeaza exclusiv electronic, prin intermediul CPPI, in conditiile mentionate in baza legala de mai sus. In acest sens, societatea respectiva trebuie sa se inregistreze ca utilizator si sa transmita informatiile si documentele necesare/solicitate prin intermediul website-ului CPPI, conform procedurii mentionate in anexa la ordinul mentionat anterior. Ulterior, in urma inregistrarii si aprobarii, persoanele juridice implicate in procesul de compensare vor primi pe conturile de utilizatori ordinele de compensare.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procesarea compensarii datoriilor si creantelor intre doua entitati. Norme metodologice si instructiuni":
Rating:

Nota: 4 din 5 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatii fiscale pentru luna AUGUST 2021. ANAF a publicat calendarul
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna august 2021. Primul termen limita este data de 6 august, cand contribuabilii trebuie sa depuna formularul 092. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana...» citeste mai departe aici

  • Finantele modifica Procedura de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020
    • Ministerul Finantelor a publicat pe site-ul oficial un nou Proiect Ordin pentru modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.2810/2019 pentru aprobarea Procedurii de aplicare a masurilor de restructurare a obligatiilor bugetare restante la 31 iulie 2020. Conform referatului de aprobare, sunt propuse urmatoarele modificari de natura simplificarii procedurilor de administrare: -eliminarea din cuprinsul anexelor nr. 1 – 2 si 4 - 18 la Procedura de aplicare a masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Sanctiuni si amenzi pentru nedepunerea la termen a raportarilor contabile la 30 iunie 2021
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 699 din 15 iulie 2021, a fost publicat Ordinul nr. 763/2021 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabila la 30 iunie 2021 a operatorilor economici. Conform actului normativ, raportarile contabile la 30 iunie 2021 se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor pana cel mai tarziu la data de 16 august 2021. Nedepunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021 in conditiile prevazute de ordin se sanctioneaza conform prevederilor art. 42 din...» citeste mai departe aici

  • Legea 206/2021 aproba OUG 195/2020. Noi masuri in domeniul registrului comertului
    • Legea nr. 206/2021 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2020 privind masuri in domeniul registrului comertului a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 715 din 20 iulie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 23 iulie 2021, au fost aduse mai multe modificari in domeniul registrului comertului, dupa cum urmeaza: Articolul 1 -se modifica dupa cum urmeaza: Inainte: „Masurile prevazute la art. 26-28 din Ordonanta de urgenta a...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica din nou IMM Invest Romania. Vezi cele 8 schimbari propuse
    • Ministerul Finantelor a publicat un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 282/2020 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 110/2017 privind Programul de sustinere a intreprinderilor mici si mijlocii si a intreprinderilor mici cu capitalizare de piata medie - IMM INVEST ROMANIA. Prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.16/10.03.2021 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,...» citeste mai departe aici

  • Cand este obligatoriu sa completati numarul EORI in Declaratia vamala cu set redus de date
    • Conform unei informari de pe site-ul oficial al Directiei Generale a Vamilor, numarul EORI se completeaza OBLIGATORIU atunci cand declaratia vamala cu set redus de date se depune prin reprezentare directa. Acest lucru inseamna ca importatorul va avea si calitatea de declarant si va depune declaratia vamala cu set redus de date. „In cazul reprezentarii directe, numarul EORI este obligatoriu pentru importator deoarece are calitatea de declarant. Precizam ca tipul de reprezentare este...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016