Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Procesarea compensarii datoriilor si creantelor intre doua entitati. Norme metodologice si instructiuni

27-Mai-2020
1978

Cum se deruleaza fizic procesul de compensare intre doua entitati a soldului de client respectiv furnizori? Se emite un PV de compensare in 2 exemplare (unul rosu si unul albastru). Fiecare entitate semneaza ca este de acord cu compensarea, astfel cel albastru ajunge la initiator semnat, iar cel rosu ramane la partener (la fel semnat)? Este corect?

Raspunsul economistului senior, Costin Istrate:

Baza legala:

NORME METODOLOGICE din 28 octombrie 2019 privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie

Aprobate prin HOTARAREA nr. 773 din 28 octombrie 2019, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 881 din 1 noiembrie 2019.

Articolul 1


(1) Centrul de Pregatire pentru Personalul din Industrie Busteni - Sucursala Bucuresti, denumit in continuare CPPI, prin structura de compensare, gestioneaza unitar administrarea la nivel national a sistemului de compensare datorii si creante, Sistemul informatic de compensare, denumit in continuare SIC, precum si toate informatiile primite de la persoanele juridice, conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru prevenirea incapacitatii de plata, aprobata cu modificari prin Legea nr. 211/2001, cu modificarile ulterioare.
(2) Compensarea se realizeaza in conditiile legii prin stingerea datoriilor reciproce, neplatite/neincasate reflectate in contabilitatea persoanelor juridice participante, pana la concurenta celei mai mici dintre obligatii, pe baza ordinelor de compensare.

Articolul 2
(2) Persoanele juridice, altele decat cele prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 (persoane juridice cu capital integral/ majoritar/minoritar de stat – n.a.), aprobata cu modificari prin Legea nr. 211/2001, cu modificarile ulterioare, pot sa realizeze operatiuni de compensare cu facturi prin crearea conturilor de utilizator si prin transmiterea la adresa dedicata a facturilor pe care intentioneaza a le compensa, potrivit instructiunilor pentru transmiterea datelor prevazute in anexa nr. 1.

Anexa nr. 1 la normele metodologice

INSTRUCTIUNI pentru transmiterea datelor
1. Transmiterea informatiilor, aferente situatiei prevazute la art. 2 din normele metodologice, se face prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe website-ul CPPI, prin incarcarea facturilor individual sau in fisiere de tip: CSV/XML/XLS/XLSX.
(3) Persoanele juridice prevazute la alin. (1) si (2) au obligatia de a actualiza situatia facturilor, in maximum o zi lucratoare de la momentul oricarei modificari survenite.
(4) Toate datele furnizate de persoanele juridice trebuie sa fie corecte, in caz contrar atragand raspunderea civila si penala potrivit legii.

Articolul 3
In sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) compensare - stingerea obligatiilor de plata reciproce intre contribuabili, persoane juridice, pana la concurenta obligatiei celei mai mici, prin ordine de compensare;
e) ordin de compensare - instrument de plata nemonetar, numerotat in SIC, emis de CPPI prin structura de compensare pentru fiecare persoana juridica participanta, document prevazut in anexa nr. 2;
g) proces-verbal de compensare - raport generat de SIC in care se consemneaza indeplinirea cumulativa a conditiilor necesare realizarii unui circuit de compensare in vederea emiterii ordinelor de compensare, document prevazut in anexa nr. 5.

Articolul 4
(1) Operatiunile de compensare se realizeaza de catre persoanele juridice prevazute la art. 2 prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe website-ul CPPI pentru accesarea SIC, precum si pentru transmiterea informatiilor necesare.
(2) Publicarea adresei web dedicate, pe website-ul CPPI, se face ca urmare a aprobarii prin decizie a directorului general al CPPI, in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice.

Articolul 5
(1) In vederea crearii conturilor de utilizator, persoanele juridice interesate trebuie sa efectueze operatiunea de completare a formularului pus la dispozitie de SIC in vederea crearii contului.

Articolul 6
(1) Ca urmare a introducerii datelor de catre persoanele juridice compensatoare, SIC identifica unul sau mai multe circuite de compensare care se comunica prin intermediul contului de utilizator, prin generarea in format electronic a formularelor de ordin de compensare.
(6) Informarea privind realizarea compensarii catre persoanele juridice compensatoare dintr-un circuit de compensare se face prin comunicarea prin intermediul conturilor de utilizator a ordinelor de compensare la data emiterii acestora.

Articolul 7
(1) Pentru realizarea operatiunilor de compensare la sediul structurii de compensare din cadrul CPPI, persoanele juridice introduc datele necesare in SIC si indica operatiunea de compensare predefinita.
(2) Pentru parcurgerea procedurii prevazute la art. 6 persoanele imputernicite prezinta structurii de compensare din cadrul CPPI o copie a actului de identitate, certificata pentru conformitate cu originalul.
(3) Ca urmare a parcurgerii procedurii prevazute la art. 6, persoanele juridice primesc pe contul de utilizator ordinele de compensare.

Opinie:
Procesul de compensare intre doua persoane juridice se realizeaza exclusiv electronic, prin intermediul CPPI, in conditiile mentionate in baza legala de mai sus. In acest sens, societatea respectiva trebuie sa se inregistreze ca utilizator si sa transmita informatiile si documentele necesare/solicitate prin intermediul website-ului CPPI, conform procedurii mentionate in anexa la ordinul mentionat anterior. Ulterior, in urma inregistrarii si aprobarii, persoanele juridice implicate in procesul de compensare vor primi pe conturile de utilizatori ordinele de compensare.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procesarea compensarii datoriilor si creantelor intre doua entitati. Norme metodologice si instructiuni":
Rating:

Nota: 4 din 5 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • REMINDER ANAF: Cand trebuie depusa Declaratia 101 si care sunt exceptiile de la termen
    • Data de 25 martie 2021 inclusiv reprezinta termenul limita pentru completarea si depunerea impozitului pe profit pentru anul 2020, potrivit informatiilor publicate de Administratia Nationala de Administrare Fiscala. Impozitul datorat se va declara in Declaratia privind impozitul pe profit - formular 101. Platitorii de impozit pe profit mai au la dispozitie mai mult de doua luni pentru a completa formularul 101. Pentru mai multe informatii referitoare la conditiile declaratiei 101 pentru...» citeste mai departe aici

  • ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna FEBRUARIE 2021
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna februarie 2021. Primul termen limita este luni, 1 februarie, cand contribuabilii trebuie sa depuna doua formulare: 394 si 012. Declaratii fiscale pentru luna februarie 2021: TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in...» citeste mai departe aici

  • Depunerea declaratiei 100. Pentru impozitul pe venitul microintreprinderii trim. IV 2020 se completeaza formularul?
    • Intrebare: Pentru trimestrul IV 2020, in cazul microintreprinderilor, se depune declaratia 100? Daca da, se mai aplica bonificatia de 10%? Raspunsul specialistului: Termenul de declarare si plata pentru trimestrul IV 2020 - impozit pe venit microintreprindere este data de 25.01.2021. Nu se mai acorda bonificatie, pentru trimestrul IV an 2020. »»In atentia contribuabililor! Depunerea formularului 094 pentru anul 2021 se face pana pe data de 25 ianuarie«« Raspuns oferit de...» citeste mai departe aici

  • Normele anuale de venit in 2021 pentru activitati independente. Vezi lista publicata de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, lista cu normele anuale de venit in anul 2021 pentru activitati independente. Lista cu normele anuale de venit pentru activitati independente in 2021: Alba Caras-Severin Harghita Salaj Arad Calarasi Hunedoara Satu Mare Arges Cluj Ialomita Sibiu Bacau Constanta Iasi Suceava Bihor Covasna Maramures Teleorman Bistrita-Nasaud Dambovita Mehedinti Timis Botosani Dolj Mures Tulcea Braila Galati Neamt Vaslui Sursa: ANAF» citeste mai departe aici

  • Sunteti profesionist cu experienta in sectorul public?
    • Grupul de Editura si Consultanta in Afaceri Rentrop & Straton isi extinde divizia Informatii Specializate pentru Institutii Publice. Sunteti profesionist cu experienta intr-unul dintre domeniile: Contabilitate Bugetara, Taxe si Impozite Locale, Audit Intern, Achizitii Publice, Control Intern Managerial? Daca vreti sa va alaturati echipei noastre de specialisti, asteptam cu mult interes sa ne trimiteti un scurt mesaj pe adresa institutiipublice@rs.ro. Rentrop & Straton - 25 de ani de excelenta in...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune o noua procedura de inregistrare in scopuri de TVA (Proiect de Ordin)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, in data de 25 ianuarie 2021, un nou Proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin Hotararea Guvernului nr.864/2020, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.956...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2021!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2021 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016