Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul FISCAL aplicabil veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de ZILIERI. Obligatii si facilitati

30-Sep-2020
2833

Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat, in data de 15 septembrie 2020 un material informativ cu privire la regimul fiscal aplicabil veniturilor din activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.

ZILIER : persoana fizica, cetatean roman sau strain, ce are capacitate de munca si care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, pentru un beneficiar, contra unei remuneratii;

BENEFICIAR poate fi: persoana juridica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala, pentru care zilierul desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional;
[articolul 1 alineatul (1) literele a) si b) din Legea 52/2011]

Durata activitatii ocazionale care poate fi exercitata este de minimum o zi, corespunzator cu 8 orede munca. [articolul 4 alineatul 1 din Legea 52/2011]

Niciun zilier nu poate presta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada mai lunga de 90 dezile cumulate pe durata unui an calendaristic si nici nu poate presta activitati in regim zilier mai mult de120 de zile in decursul unui an calendaristic, indiferent de numarul de beneficiari.

Exceptii:

- zilierii care presteaza activitati in domeniul agriculturii, cresterii animalelor in sistem extensiv prinpasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol; in cazul acestora, perioada nupoate depasi 180 de zile cumulate pe durata unui an calendaristic

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tratamentul contabil si fiscal al sumelor primite ca subventie Multumesc pentru raspuns, dar revin cu urmatoarea neclaritate: societatea a primit in cadrul proiectului sume pentru acoperirea unor cheltuieli generate de activitatea din proiect...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Reducere chirie Societatea X factureaza chirie pentru spatiul de productie societatii Y in valoare de 10.000 euro/luna in anul 2024. In anul 2025, prin act aditional la contractul de chirie au...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Deductibilitate impozit auto Societatea vinde un autoturism din parcul auto propriu la sfarsitul lunii decembrie 2024. ln ianuarie 2025 la scoaterea din evidenta a autoturismului de la autoritatile locale,...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Beneficii extrasalariale acordate prin intermediul unei platforme Lunar platim printr-o platforma de beneficii o suma fiecarui angajat, in functie de pontaj. Cum inregistram aceasta suma corect? De exemplu alocam suma pentru luna ianuarie, la...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    CASS platit in 2025 pentru 2024 In urma completarii declaratiei unice, un PFA are de achitat pentru anul 2024, CASS in suma de 1980 lei. Venitul net anual in 2024 este 7824 lei. Pana pe 25 mai 2025, achita...citeste mai mult

[articolul 4 alineatele (4), (6) din Legea 52/2011]

- zilierii care ocupa un loc de munca in urma intermedierii realizate de o agentie acreditata potpresta activitati pentru acelasi beneficiar pe o perioada de maximum 180 de zile cumulate pe durata unuian calendaristic [articolul 13^5 din Legea 52/2011]

Beneficiarul nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice in mod continuu inactivitatile de tip zilier, dar daca activitatea depusa de zilier necesita o perioada mai mare, acesta poate fiutilizat pe baza de contract de munca pe perioada determinata.
[articolul 4 alineatele (7), (8) din Legea 52/2011]

Munca necalificata cu caracter ocazional se poate presta in urmatoarele domenii prevazute in Clasificarea activitatilor din economia nationala:

a) agricultura, vanatoare si servicii anexe - diviziunea 01;

b) silvicultura, cu exceptia exploatarilor forestiere - diviziunea 02;

c) pescuit si acvacultura - diviziunea 03;

d) activitati de organizare a expozitiilor, targurilor si congreselor - grupa 823;

e) publicitate - grupa 731;

f) activitati de interpretare artistica - spectacole - clasa 9001, activitati-suport pentru interpretareaartistica - spectacole - clasa 9002, activitati de gestionare a salilor de spectacole - clasa 9004 si tabere decopii organizate de Ministerul Tineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea sa - clasa5520;

g) cresterea si reproductia animalelor semidomesticite si a altor animale - clasa 0149;

h) activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente - diviziunea 5621;

i) activitati de intretinere peisagistica - plantarea, ingrijirea si intretinerea de parcuri si gradini, cu exceptia facilitatii de locuit particulare - clasa 8130;

j) restaurante - clasa 5610;

k) baruri si alte activitati de servire a bauturilor - clasa 5630;

l) activitati ale gradinilor zoologice, botanice si ale rezervatiilor naturale - clasa 9140.

m) hoteluri si alte facilitati de cazare - diviziunea 55; facilitati de cazare similare - clasa 5510; facilitati decazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - tabere de copii, organizate de MinisterulTineretului si Sportului, direct sau prin unitatile din subordinea acestuia;

n) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata - clasa 5520 - cabane;

o) activitati ale bazelor sportive - clasa 9311;

p) activitati ale cluburilor sportive - clasa 9312.

Activitatile de manipulare marfuri si activitatile de curatenie si intretinere se presteaza numai in domeniilede activitate mentionate anterior. [articolul 13 alineatele (1) si (2) din Legea 52/2011]

OBLIGATII FISCALE IN CAZUL VENITURILOR REALIZATE DE ZILIERI

Venitul realizat de zilieri sub forma remuneratiei zilnice reprezinta venit asimilat salariului pentru care zilierul datoreaza:

- impozit pe salarii, 10% asupra diferentei intre remuneratia bruta si CAS;

- contributia de asigurari sociale, 25% asupra remuneratiei brute, incepand cu veniturile lunii mai
2019, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.

Activitatea desfasurata nu confera zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de sanatate.
Acesta se poate asigura optional in sistemul public de sanatate potrivit articolului 180 din Codul fiscal.

Pentru remuneratia platita zilierilor, beneficiarul nu datoreaza contributia asiguratorie pentru munca.
[articolele 76 alineatul 2 litera r), 78 alineatul (2) litera b), 138 litera a), 139 alineatul (1) litera s) din Codul fiscal si articolul 9 alineatele (1) - (3) din Legea 52/2011]

DECLARARE SI PLATA

Impozitul si contributia de asigurari sociale (CAS) datorate de zilieri se calculeaza si se retine de beneficiarul lucrarilor si se declara in declaratia 112 la sectiunea A si sectiunea E din cadrul anexei 1.2 Asigurat.

Declararea si virarea la bugetul de stat a impozitului si CAS calculate si retinute se efectueaza de catre beneficiarul de lucrari pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
[articolele 7 si 9 din Legea 52/2011, articolele 80 alineatul (1), 132, 146 alineatul (3) si 147 alineatul (1) dinCodul fiscal]

Prin exceptie, calculeaza si retin impozitul si CAS aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, declara si platesc pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, urmatorii beneficiari de lucrari:

a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;

b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;

d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, persoanele fizice care detin capacitatea de a incheia contracte individuale de munca in calitate de angajator, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca.
[articolele 80 alineatul (2), 146 alineatul (3),147 alineatul (4) din Codul fiscal]

ATENTIE!

Numarul zilierilor nu se ia in calculul numarului mediu de salariati (exclusiv 3) in functie de care se stabileste termenul de declarare si de plata lunar sau trimestrial. La calculul acestui numar se au in vedere numai salariatii cu contract de munca din declaratia 112.
[articolul 80 alineatul (3), articolul 147 alineatele (6) si (7) din Codul fiscal] REGISTRUL

ELECTRONIC DE EVIDENTA A ZILIERILOR

-Beneficiarii de lucrari efectuate de zilieri au obligatia de a infiinta, completa si transmite Registrul electronic de evidenta a zilierilor.

-pentru infiintarea Registrului, Beneficiarul obtine numele de utilizator si parola de la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul;

-completarea Registrului se face cu ajutorul aplicatiei informatice pentru dispozitive mobile "Inspectia Muncii", in conformitate cu instructiunile de utilizare obtinute de pe pagina de internet a inspectiei Muncii, fiind distribuita in mod gratuit si disponibila prin accesarea aplicatiilor PlayStore sau AppStore, in functie de sistemul de operare al dispozitivului mobil;

-in Registru se completeaza in ordine cronologica, in termenele prevazute de lege, toti zilierii care presteaza pentru beneficiar activitati necalificate, cu caracter ocazional;

-Registrul se transmite on-line de catre Beneficiar sau de catre persoanele imputernicite de acesta, prin aplicatia informatica "Inspectia Muncii", dupa completarea acestuia in cadrul aceleiasi aplicatii.

Registrul se completeaza:

- zilnic, inainte de inceperea activitatii fiecarei persoane care urmeaza sa se afle intr-un raport de munca cu Beneficiarul
- lunar, pentru zilierii care presteaza activitati in domeniile agricol, silvic, viticol, pomicol, legumicol, floricol, piscicol, cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice, precum si inactivitatile de cercetare-dezvoltare-inovare din domeniul agricol al Academiei de stiinte Agricole si Silvice "Gheorghe Ionescu-sisesti", al institutelor, centrelor si statiunilor de cercetare-dezvoltare aflate in subordinea sa si al institutelor nationale, al institutiilor de invatamant agricol si silvic, precum si pentru zilierii care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier in mod traditional al ovinelor, caprinelor sau bovinelor, in regim semiliber.

(Ordinul 1140/2020 pentru aprobarea Metodologiei de intocmire si transmitere a Registrului electronic de evidenta a zilierilor, precum si inregistrarile care se efectueaza in acesta, care a intrat in vigoare la data de 25 iulie 2020)

FACILITATI pentru activitatile desfasurate de zilieri afectate de intreruperea sau restrangerea
activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2

-pentru zilierii care isi desfasoara activitatea intr-unul din domeniile prevazute de legea privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pentru o perioada de 3 luni, la alegerea beneficiarului de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020, se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca;

-beneficiarii de lucrari vor acorda aceste sume din bugetul propriu, la momentul platii contravalorii muncii zilnice si, ulterior, le vor deconta integral, la cerere, de la bugetul de stat prin Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala si agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Decontarea se efectueaza in termen de cel mult 10 zile de la data depunerii cererii, in baza unei proceduri care se aproba prin hotarare a Guvernului;

-cererea insotita de listele cu zilierii beneficiari ai sumei se depun de catre beneficiarii de lucrari, spre decontare si incasare, la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala isi desfasoara activitatea sau isi au sediul social, lunar, pentru luna anterioara, pana la data de 5 a fiecarei luni, in format electronic;

-suma astfel acordata reprezinta venit de natura salariala pentru care se datoreaza impozit pe venit si contributie de asigurari sociale.
(Ordonanta de urgenta 132/2020)
---------------------------------------------------------------------------------
BAZA LEGALA:

- Legea 227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare;
- Legea 52/2011privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul 831/600/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii 52/2011;
- Ordinul 1140/2020 pentru aprobarea Metodologiei de intocmire si transmitere a Registrului electronic de evidenta a zilierilor, precum si inregistrarile care se efectueaza in acesta, publicat in Monitorul Oficial 651 din 23 iulie 2020
- Ordonanta de urgenta 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, publicata in Monitorul Oficial 720 din 10 august 2020.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli nedeductibile firme. Sunt deductibile sau nu cheltuielile de sponsorizare?

    • Pentru desfasurarea activitatii comerciale, firmele fac diverse tranzactii de vanzare sau cumparare de produse sau servicii, iar multe dintre aceste cheltuieli pot fi deductibile, insa unele sunt nedeductibile. In acest articol vom vedea ce sunt mai exact cheltuielile deductibile si nedeductibile, exemple in acest sens, dar si in ce categorie intra cele cu privire la cheltuielile de sponsorizare, urmarind o speta importanta pentru contribuabilii platitori de impozit pe profit.» citeste mai departe aici

  • D100. Cum a fost modificata D100 de ANAF in urma noutatilor din domeniul impozitelor (Ordinul 193/2025)

    • Mai multe noutati au aparut inca de anul trecut cu privire la impozite. Amintim introducerea impozitului minim global, celui suplimentar sau ‘taxa pe stalp’. Iar in acest context, ANAF a modificat printr-un nou Ordin Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat, actualizand si instructiunile de completare pentru D100. Este vorba despre Ordinul 193/2025 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • TOTUL despre imobilizarile corporale. Legislatie si studiu de caz practic

    • Orice persoana care detine o firma trebuie sa stie mai multe detalii despre imobilizarile corporale, fiindca acestea sunt active care pot fi utilizate in cadrul activitatii companiei respective. In acest articol vom vedea ce sunt acestea mai exact, care sunt diferentele dintre imobilizarile corporale si necorporale, o lista de exemple cu imobilizari corporale, dar si un studiu de caz practiv cu privire la imobilizarile corporale.» citeste mai departe aici

  • Reevaluarea imobilizarilor corporale - cand se face, studiu de caz si reglementari cheie

    • Reevaluarea imobilizarilor corporale este un proces esential atat pentru transparenta situatiilor financiare, cat si pentru o gestionare eficienta a patrimoniului unei entitati. Prin reevaluare, activele precum cladirile, terenurile, echipamentele sau utilajele isi pot modifica valoarea contabila, asigurand o reprezentare mai fidela in bilantul contabil. In acest articol vom analiza in detaliu ce inseamna reevaluarea imobilizarilor corporale si in ce conditii se realizeaza. De asemenea, vom...» citeste mai departe aici

  • [MONOGRAFIE] Leasing operational si reglementari cheie

    • Daca te-ai gandit sa iti faci un leasing operational, trebuie neaparat sa stii ce presupune acesta, dar si care sunt reglementarile cheie in acest caz. Vom vedea in continuarea articolului explicatii pentru aceste lucruri, dar si o monografie contabila pentru leasingul operational.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016