Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul Central Electronic este disponibil de astazi! TOT ce trebuie sa stii despre aceasta platforma

12-Ian-2021
2954

Agentia Nationala de Administrare Fiscala anunta, printr-un comunicat de presa, ca Registrul Central Electronic este disponibil de astazi.

In vederea transpunerii in legislatia nationala a Directivei (UE) 2018/843 a Parlamentului European si a Consiliului, de modificare a Directivei (UE) 2015/849 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului, la data de 15 iulie 2020, in Monitorul Oficial nr. 620, Partea I, a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 din 1 iulie 2020 privind modificarea si completarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative. 

Prin acest act normativ, de asemenea, au fost aduse o serie de modificari legislative astfel:

- a fost completat art. 218 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului,
- a fost introdus art. 61^1 in Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
- a fost completat art.12 alin (5) din Legea nr. 237/2015 privind autorizarea si supravegherea activitatii de asigurare si reasigurare.

Noul articol introdus in Codul de procedura fiscala (art. 61A1) vizeaza extinderea sferei de aplicare a acestuia astfel incat, pe langa institutiile de credit, sunt obligate sa transmita o serie de date si informatii si institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata. Aceasta modificare este justificata de necesitatea adoptarii unor masuri legislative pentru a combate riscurile legate de anonimatul tranzactiilor cu monede electronice, prin includerea furnizorilor implicati in servicii de schimb intre monedele electronice si monedele fiduciare in categoria entitatilor raportoare, instituind obligatii in sarcina acestora care sa conduca la identificarea activitatilor suspecte.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 se reglementeaza infiintarea Registrul central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN, care permite identificarea, in timp util, a tuturor persoanelor fizice sau juridice care detin sau controleaza conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN, astfel cum sunt definite in Regulamentul (UE) nr. 260/2012 al Parlamentului European si al Consiliului, precum si casete de valori detinute de o institutie de credit pe teritoriul Romaniei. Accesul la Registrul central electronic este asigurat in mod direct si fara intarziere atat pentru Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, cat si pentru autoritatile competente nationale in indeplinirea obligatiilor care le revin. Scopul crearii acestui Registru contribuie la combaterea utilizarii abuzive a entitatilor corporative si a altor entitati juridice si a constructiilor juridice in scopul spalarii banilor sau al finantarii terorismului prin acordarea de sprijin la investigatii.

De asemenea, Registrul central electronic pentru conturi bancare si conturi de plati identificate prin IBAN prezinta avantajul de a pune la dispozitie in timp util si eficient a informatiilor pentru institutiile financiare, precum si pentru autoritati din tari terte, implicate in combaterea infractiunilor de spalare de bani sau finantarea terorismului.

Astfel, la data de 2 noiembrie 2020 in Monitorul Oficial nr. 1015/2020, dupa consultarea publica cu mediul de afaceri, a fost publicat Ordinul Presedintelui ANAF nr. 3746/2020 privind organizarea si functionarea Registrului central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare identificate prin IBAN si pentru aprobarea procedurii privind obligatia institutiilor de credit, institutiilor de plata si institutiilor emitente de moneda electronica de a furniza informatii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

Registrul central electronic pentru conturi de plati si conturi bancare va contine urmatoarele informatii:

• datele de identificare ale contului si ale clientului titular;

• datele de identificare ale persoanelor care detin drept de semnatura pentru conturile deschise sau pretind ca actioneaza in numele clientului;

• datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;

• datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.

Elementele de noutate introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2020 sunt:

- institutiile raportoare sunt obligate sa comunice inclusiv datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;
- instituirea obligatiei de raportare si pentru institutiile emitente de moneda electronica si institutiile de plata.

Precizam ca, ANAF avea acces la conturile bancare si anterior transpunerii Directivei europene mai sus mentionate, asa cum prevedea Legea nr. 207/2015, privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Institutia mentioneaza ca datele receptionate de la entitatile raportoare, in conformitate cu prevederile art. 61 din Codul de procedura fiscala, sunt utilizate de autoritatile nationale pentru indeplinirea obligatiilor care le revin in temeiul Legii nr. 129/2019, respectiv in domeniul combaterii spalarii banilor sau al finantarii terorismului.

 

 

Sursa: ANAF 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016