Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reinregistrarea in scopuri de TVA, pentru firmele care au avut sediul social expirat

24-Iul-2018
11054

Astazi vom analiza situatia unei companii careia i-a aexpirat sediul social in urma cu 2 luni, perioada in care a primit si o notificare prin care era anuntata ca nu mai este platitoare de TVA. Cifra de afaceri realizata pe anul 2017 a fost de 147.000 RON.

Intre timp s-au depus actele pentru un sediu social nou, dupa care se doreste repunerea TVA-ului incepand cu data de la care compania a fost declarata neplatitoare de TVA. Care este procedura pentru repunerea retroactiv si ce acte trebuie depuse?i care este procedura? Ce declaratii se depun? Se poate deduce TVA-ul de pe aceste 2 luni o data ce sunt repusi in drepturi? Acestea sunt intrebarile la care vor raspunde specialistii nostri in studiul de caz de astazi.

Iata ce spune specialistul

Potrivit prevederilor art. 316 alin. 11) lit. a) din Codul fiscal, organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva (conform art. 92 lit. g) din Codul de procedura fiscala, contribuabilul este declarat inactiv daca durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata).

La alin. 12 lit. a) se mentioneaza ca dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;
Pentru a fi reinregistrata in scopuri de TVA, societatea trebuie, mai intai sa fie reactivata fiscal de catre organul fiscal central, prin decizie emisa si comunicata contribuabilului, conform art. 92 alin. (4)-(7) din Codul de procedura fiscala, coroborat cu pct. A.1 din Cap. I al Anexei 2 din OPANAF 3846/2015, respectiv: pentru a fi reactivati societatea sa nu se mai afla in situatia pentru care a fost declarata inactiva (expirarea duratei sediului social), si-a indeplinit toate obligatiile declarative prevazute de lege si nu inregistreaza obligatii fiscale restante.

Conform pct. B din Cap. I al Anexei 2 din OPANAF 3846/2015, societatea in cauza depune o cerere la organul fiscal central in a carui evidenta este inregisrata, urmand ca acesta sa emita decizia de reactivare, in urma verificarii in evidentele fiscale proprii ale acestuia indeplinirea conditiilor de reactivare de catre contribuabil.
Ulterior , pentru inregistrare se va depune la organul fiscal formularul „Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare“ (099).

Astfel, inregistrarea va fi de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA si nu de la data anularii codului de TVA. Procedura este redata in OANAF 2011/2016.
Potrivit acestei proceduri, compartimentul de specialitate intocmeste referatul si proiectul de decizie privind inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante, daca la data depunerii cererii de inregistrare sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila s-a reactivat;
c) persoana impozabila nu se incadreaza in nicio alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.

Dupa comunicarea deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA catre persoana impozabila, compartimentul de specialitate opereaza in Registrul contribuabililor inregistrarea in scopuri de TVA si emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, se comunica persoanei impozabile in conditiile prevazute de art. 47 dinCodul de procedura fiscala.
Potrivit prevederilor alin. (14), persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (12) nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8).

Astfel in cazul dumneavoastra se va aplica prevederile de la alineatul 6 respectiv:"Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.

Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.

Asadar, dupa reinregistrare contribuabilul va deduce taxa pentru achizitiile primite, cu respectarea conditiilor de la art. 297-299, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016