
Raportul Special
realizat de specialisti
? Prevederi vechi si abrogate cu sanctiuni actualizate! ?
Odata cu republicarea Legii nr. 12/1990 privind protejarea populatiei impotriva unor activitati comerciale ilicite, o prevedere a atras atentia, generand preocupare si controverse. Riscul unei interpretari eronate este sanctionat cu prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau cu amenda de la 700 lei la 1.250 lei.
Potrivit art. 1 lit. f) din cuprinsul formei republicate in Monitorul Oficial nr. 291 din 5 mai 2009, constituie activitati comerciale ilicite si atrag raspunderea contraventionala sau penala nedeclararea de catre operatorii economici, la organele fiscale, inainte de aplicare, a adaosurilor comerciale si a celor de comision!
Pentru a analiza masura in care aceasta prevedere este aplicabila trebuie avut in vedere contextul legislativ in care a fost adoptata si, in succesiune, reglementarile ulterioare (intr-adevar la acea data existau obligatii de raportare a acestor informatii catre anumite structuri care faceau parte din Ministerul Finantelor; a se vedea, spre exemplu, Hotararea Guvernului nr. 801 din 18 decembrie 1992 cu privire la incheierea procesului de negociere a preturilor si tarifelor, care de asemenea a ramas fara obiect, ca urmare a modificarilor legislative intervenite ulterior).
In opinia noastra, prevederea cuprinsa in Legea nr. 12/1990 nu este in vigoare, fiind abrogata de alte acte normative. Astfel, din concursul a doua acte normative a caror reglementare coincide, ultima prevaleaza. Ne aflam in prezenta unei abrogari tacite, deoarece, ulterior momentului in care prevederea a fost inclusa in Legea nr. 12/1990 (Legea nr. 42/1991 pentru modificarea si completarea Legii nr. 12/1990), au fost adoptate acte normative avand sfera de aplicare similara si care reglementau de o alta maniera obligatiile comerciantilor in domeniul adaosului comercial si al comercializarii produselor.
In fapt, dispozitiile legale referitoare la stabilirea preturilor au fost abrogate implicit prin prevederile Legii concurentei nr. 21 din 10 aprilie 1996, republicata in 2005.
Aceasta dispune, fara echivoc si fara a institui obligatii colaterale in acest domeniu, in cadrul art. 4, faptul ca preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor se determina in mod liber, prin concurenta, pe baza cererii si ofertei. Numai preturile si tarifele practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol natural sau al unor activitati economice, prevazute prin lege, se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte competente.
Asadar, ori de cate ori nu ne aflam in situatia exceptiilor prevazute de acest act normativ, operatorii economici nu au obligatii privind preturile produselor si tarifele serviciilor si lucrarilor.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
Examen Consultant Fiscal 2025
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Problemele de interpretare au fost generate, pe de o parte, de faptul ca nu au fost respectate prevederile art. 16 din Legea nr. 24/2000, republicata, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, referitoare la obligatia abrogarii exprese a dispozitiilor legale cazute in desuetudine sau care inregistreaza aspecte de contradictorialitate cu reglementarea preconizata.
Pe de alta parte, in cadrul procedurii republicarii potrivit art. 68 din acelasi act normativ, nu exista posibilitatea identificarii si eliminarii prevederilor abrogate implicit, ori desuete, desi Consiliul Legislativ supravegheaza aceasta procedura.
Astfel, cu ocazia republicarii, sub aparenta unei prevederi actuale sunt reluate dispozitii legale lipsite de obiect.
Chiar si Ordonanta Guvernului nr. 99/2000, republicata, privind comercializarea produselor si serviciilor de piata se suprapune cu prevederea generica de informare cuprinsa in Legea nr. 12/1990, modificand-o implicit. Singurele obligatii prevazute de acest act normativ in raport cu preturile practicate sunt prevazute generic la art. 67 si vizeaza exclusiv raporturile dintre comerciant si consumatori, autoritatile nefiind implicate in acest proces.
Nici Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate demarcat electronice fiscale nu instituie vreo obligatie referitoare la instiintarea organelor fiscale teritoriale despre adaosul comercial practicat. Obligatiile de raportare sunt de o cu totul alta natura si nu vizeaza sub nicio
formamodul de creare a pretului.
In concluzie, in mod categoric prevederile art. 1 lit. f ) din Legea nr. 12/1990 nu produc efecte juridice, deoarece au fost abrogate implicit de acte normative ulterioare. Prezent a acestei prevederi in actul normativ republicat este datorata faptului ca nu exista o procedura de eliminare, cu ocazia republicarii, a reglementarilor abrogate implicit.
Acest lucru ar fi trebuit sa se realizeze in mod expres, prin Legea nr. 363/2007 in temeiul careia a si fost republicata.
Articol publicat in 10 iulie 2009
Justinian Cucu
Editorial publicat in lucrarea Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2009
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Ordinul MECS nr. 4686/2015 pentru aprobarea schemei de ajutor de minimis pentru sprijinirea Parteneriatelor pentru transfer de cunostinteFirmele care desfasoara activitati de prestari de servicii sunt obligate sa se doteze cu POS daca inregistreaza incasari de peste 50.000 leiComertul cu amanuntul: punct de lucru inchis. Mai e posibila valorificarea stocului?Amenzi intre 100.000 si 2.000.000 lei pentru operatorii economici care NU respecta prevederile OUG 67/2023Studiu de caz: TVA. Marfuri. Taxe vamaleUltimele articole
Ghid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleAccize mai mari din 2025! Ultimele reglementari si noutati pentru anul acestaFirme care NU au terminale POS. Ce amenzi se aplicaPlafon plati numerar 2023: Noi modificari asupra tranzactiilor in numerar, conform OUG 115/2023Incasare facturi. Exista posibilitatea de a achizitiona POS fara a avea casa de marcat?Articole similare
Declararea adaosului comercial, ANULATA. Ce aduce nou Legea 222/2020Ministerul Finantelor actualizeaza lista faptelor care vor fi trecute in cazierul fiscal al contribuabililorIn atentia firmelor! Finantele propun noi masuri de prevenire si combatere a activitatilor economice iliciteRefacturarea de cheltuieli. Cand putem factura livrari de bunuri sau prestari de servicii pe care nu le avem in obiectul de activitate?Studiu de caz: Obligativitatea declararii adaosului comercialUltimele articole
Comert online. Care sunt reglementarile privind casa de marcat fiscala?Revista Romana de Fiscalitate nr. 30Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA