Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sanctiuni pentru firmele care NU au depus situatiile financiare sau declaratiile fiscale necesare

17-Ian-2022
10427
Sanctiuni pentru firmele care NU au depus situatiile financiare sau declaratiile fiscale necesare

Am o firma deschisa in 2007 care a fost suspendata temporar din 2009. Firma pe perioada ei de existenta n-a avut nicio activitate. Din 2009 pana in prezent nu s-a depus balanta, bilantul sau orice alt gen de declaratii. Pot sa aflu daca firma va suporta vreo amenda sau penalitate? Multumesc.

Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu: 

Din informatiile prezentate rezulta ca societatea a decis suspendarea activitatii pentru o perioada de 3 ani incepand cu anul 2009. Cu aceasta ocazie, potrivit dispozitiilor art. 237 din Legea societatilor nr. 31/1990 cu modificarile ulterioare, ati solicitat Oficiului registrului comertului inregistrarea mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii firmei. Aceasta se insoteste de o declaratie-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani.

Pe perioada suspendarii activitatii trebuiau depuse in continuare toate declaratiile fiscale pe zero sau exista posibilitatea solicitarii la ANAF a regimului de declarare derogatoriu, cerere la care se facea dovada inscrierii inactivitatii temporare si o copie a extrasului de registru emis de Oficiul registrului comertului privind starea societatii.

Dupa trecerea celor 3 ani persoana juridica avea obligatia completarii si depunerii situatiilor financiare, a raportarilor contabile precum si a declaratiilor fiscale.

Referitor la intrebarea d-voastra consideram ca primul pas este sa solicitati la Oficiul registrului comertului informatii despre starea firmei (daca durata de functionare inscrisa in statutul societatii a expirat, faptul ca anumite date sau acte nu au fost depuse la dosar etc.).

Apoi trebuie sa verificati in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati, tinut de ANAF, care este situatia fiscala a firmei.

Persoanele juridice pot fi declarate inactive, potrivit dispozitiilor Codului de procedura fiscala, aprobat prin Legea nr. 207/2015, cu modificarile ulterioare, art. 92, daca se afla in una din urmatoarele situatii:

- nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- se afla in inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
- durata de functionare a societatii este expirata;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

In Ordinul presedintelui ANAF nr. 3846/2015, cu modificarile ulterioare, sunt prevazute procedurile de aplicare ale art. 92 din Codul de procedura fiscala.

Obligatiile fiscale declarative se refera la:
- 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat";
- 112 "Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate";
- 101 "Declaratie privind impozitul pe profit";
- 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata";
- 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata";
- 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare de bunuri";
- 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national".

Pentru rezolvarea situatiei, prima data trebuie sa se depuna din urma toate formularele. Cererea adresata ANAF trebuie sa fie insotita de documentele care justifica repararea situatiei care a condus la declararea inactivitatii.

Apoi, trebuie indeplinite toate obligatiile restante catre ANAF.

Pasul urmator este depunerea cererii catre ANAF, prin care se solicita reactivarea societatii si stergerea faptelor inscrise in cazierul fiscal al administratorului (daca este cazul).

Mentionam ca, potrivit prevederilor OG nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, inactivitatea fiscala (mai putin cea inscrisa la registrul comertului) se trece atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali sau reprezentantilor desemnati ai acestora.

Registrul contribuabililor declarati inactivi este afisat pe site-ul ANAF si contine informatii cu privire la:

a) datele de identificare a societatii;
b) data declararii ca inactiv a acesteia;
c) data reactivarii, daca este cazul;
d) denumirea organului fiscal central care a emis decizia de declarare a inactivitatii etc.

Inscrierea in registru se face de catre organul fiscal, dupa ce acesta a comunicat firmei decizia de declarare in inactivitate, in termen de cel mult 5 zile de la data comunicarii (art. 92 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala).

In ceea ce priveste nedepunerea raportarilor contabile (semestriale) si a situatiilor financiare (anuale) va reamintim ca Legea contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare prevede la art. 41 faptul ca aceasta constituie contraventie:
........................
e) intocmirea, semnarea si depunerea in termenul legal la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor a situatiilor financiare anuale si, dupa caz, a situatiilor financiare anuale consolidate, a situatiilor financiare interimare, precum si a raportarilor contabile;

Totodata, la art. 42 alin. (1) se consemneaza ca aceste contraventii se sanctioneaza cu amenda, cuantumul acesteia fiind:

intre 1 zi si 15 zile lucratoare amenda este cuprinsa intre 300 lei si 1.000 lei,
intre 16 zile si 30 zile lucratoare- amenda este cuprinsa intre 1.000 lei si 3.000lei,
peste 30 de zile lucratoare amenda este cuprinsa intre 1.500 lei si 4.500 lei.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016