Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbare vector fiscal: ANAF face modificari din oficiu daca firmele nu depun D700 la timp

04-Sep-2024
2085
Schimbare vector fiscal: ANAF face modificari din oficiu daca firmele nu depun D700 la timp

Conform Ordinului 3792/2024, ANAF a aprobat o Procedura noua, prin care poate sa faca modificari din oficiu, in cazul in care firmele nu depun in termen de 15 zile D700 pentru schimbarea vectorului fiscal.

Procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor a fost aprobata prin ORDINUL nr. 3.792 din 24 iulie 2024, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 774 din 7 august 2024.

PROCEDURA:

I. Dispozitii generale

1. Procedura privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor potrivit art. 91 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala), se aplica de catre compartimentul cu atributii in gestionarea registrului contribuabililor, denumit in continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent.

2. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat, ca platitor de impozite, taxe si contributii, contribuabilul/platitorul pentru care se aplica prezenta procedura.

3. Procedura se aplica in situatiile in care se constata ca platitorul/contribuabilul nu si-a indeplinit obligatia de a depune declaratia de mentiuni, in termen de 15 zile de la data producerii modificarilor, potrivit art. 88 alin. (1) si art. 89 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, sau la alte termene prevazute expres de lege.

4. Nedepunerea de catre contribuabil/platitor la termenul prevazut de lege a declaratiei de mentiuni constituie contraventie, potrivit prevederilor art. 336 alin. (1) lit. a) din Codul de procedura fiscala.

II. Modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor

A. Notificarea contribuabililor/platitorilor

5. In cazul in care se constata ca este necesara modificarea din oficiu a datelor inscrise in Registrul contribuabililor/platitorilor, organul fiscal notifica contribuabilul/platitorul in cauza cu privire la aceasta situatie.

6. Prin exceptie, organul fiscal nu notifica contribuabilii/platitorii in situatia in care constatarea a fost efectuata de organele fiscale cu atributii de control prin acte administrativ-fiscale ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care acestea au fost atacate in justitie.

7. Notificarea cuprinde si termenul in care contribuabilul/ platitorul se poate prezenta in vederea exercitarii dreptului de a fi ascultat, potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedura fiscala. Modelul si continutul notificarii sunt prevazute in anexa nr. 2 la ordin.

8. Notificarea se comunica contribuabilului/platitorului, in conformitate cu prevederile art. 47 din Codul de procedura fiscala. Pentru contribuabilii/platitorii care sunt inrolati in Spatiul Privat Virtual, comunicarea notificarii se face prin intermediul acestui serviciu.

9. In cazul contribuabililor/platitorilor care, ca urmare a notificarii, au refuzat explicit sa se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal, audierea se considera indeplinita potrivit art. 9 alin. (3) lit. a) din Codul de procedura fiscala si sunt aplicabile prevederile lit. C.

Prin refuz explicit in sensul prezentei proceduri se intelege renuntarea in scris la dreptul de a fi ascultat in procedura audierii.

10.(1) Compartimentul de specialitate, in termen de 10 zile de la data comunicarii notificarii, transmite o invitatie, prin care stabileste cel de-al doilea termen privind exercitarea dreptului de a fi ascultat in cazul contribuabililor/platitorilor care:

a) nu au depus declaratia de mentiuni;

b) nu si-au exercitat dreptul de a fi ascultati in procedura audierii;

c) nu au refuzat explicit sa se prezinte la termenul stabilit de organul fiscal pentru desfasurarea audierii.

(2) Modelul si continutul invitatiei sunt prevazute in anexa nr. 3 la ordin. Prevederile pct. 8 se aplica in mod corespunzator.

11. Pentru contribuabilul/platitorul care, in urma notificarii/invitatiei, a depus declaratia de mentiuni, precum si in cazul in care contribuabilul/platitorul a prezentat organului fiscal, in procedura audierii, documente din care rezulta ca nu au intervenit modificari in datele din declaratia de inregistrare fiscala, compartimentul de specialitate aplica prevederile lit. B.

B. Incetarea procedurii de modificare din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor12.

(1) Compartimentul de specialitate intocmeste formularul „Referat privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor“, prevazut in anexa nr. 4 la ordin, prin care se propune incetarea procedurii de modificare din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor.

(2) Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si se aproba de conducatorul organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul.

In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate. 

C. Modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor13.

(1) Organul fiscal aplica procedura de modificare din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor in urmatoarele situatii:

a) pentru contribuabilii/platitorii care, ca urmare a notificarii/invitatiei, nu au depus declaratia de mentiuni si nici documente justificative care sa ateste faptul ca nu au intervenit modificari in datele din declaratia de inregistrare fiscala;

b) in cazul contribuabililor/platitorilor pentru care organele fiscale cu atributii de control au constatat neindeplinirea obligatiei de depunere a declaratiei de mentiuni, prin acte administrativ-fiscale ramase definitive prin neexercitarea cailor de atac prevazute de lege sau prin hotarare judecatoreasca definitiva, in situatia in care acestea au fost atacate in justitie.

(2) Compartimentul de specialitate intocmeste formularul referat, prevazut in anexa nr. 4 la ordin, in care se consemneaza datele din Registrul contribuabililor/platitorilor care se modifica din oficiu, precum si data de la care modificarile produc efecte.

(3) Referatul se semneaza de catre persoana care l-a intocmit, se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si se aproba de conducatorul organului fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrat contribuabilul. In cazul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, referatul se aproba de directorul general adjunct care coordoneaza compartimentul de specialitate.

D. Emiterea si comunicarea deciziei privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor14.

(1) Inainte de intocmirea deciziei privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor, compartimentul de specialitate verifica daca respectivul contribuabil/platitor a depus declaratia de mentiuni pentru situatia pentru care a fost notificat, iar in cazul in care se constata ca respectivul contribuabil/platitor a depus declaratia de mentiuni cu privire la situatia pentru care a fost notificat, compartimentul de specialitate inceteaza procedura.

(2) Compartimentul de specialitate aplica prevederile lit. B.

15. Pentru contribuabilul/platitorul care nu a depus declaratia de mentiuni pentru situatia pentru care a fost notificat, pe baza referatului privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor, compartimentul de specialitate intocmeste formularul „Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor (701)“, prevazut in anexa nr. 5 la ordin.

16. Decizia privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor, prevazuta la pct. 15, se intocmeste in doua exemplare, din care: 

– un exemplar, semnat doar de conducatorul unitatii fiscale, se comunica contribuabilului/platitorului;

– un exemplar, avizat de seful compartimentului de specialitate si semnat de conducatorul unitatii fiscale, se pastreaza la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului.

17. Formularul „Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/platitorilor (701)“ se comunica contribuabilului/platitorului in conformitate cu dispozitiile art. 47 din Codul de procedura fiscala. Pentru contribuabilii/platitorii care sunt inrolati in Spatiul Privat Virtual, comunicarea deciziei se face prin intermediul acestui serviciu.

18. Pe baza deciziei, compartimentul de specialitate opereaza modificarea datelor din Registrul contribuabililor/ platitorilor.

19. Documentele primite de la contribuabil/platitor si cele emise de organul fiscal in desfasurarea prezentei proceduri se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului/platitorului.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016