Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Contributii. PFA

05-Nov-2010
4263
de Dani Cucu, 5 noiembrie 2010

Intrebare:


Avand in vedere prevederile OUG nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul Fiscal, potrivit carora o activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre criteriile mentionate in actul normativ si de prevederile OUG nr. 82/2010 care scoate veniturile PFA-urilor de sub incidenta OUG nr. 58/2010, va rugam sa ne transmiteti opinia dvs cu privire la situatia expusa:

Compania noastra are incheiate contracte de prestari servicii cu PFA-uri, iar activitatile prestate se incadreaza la statutul de activitati dependente. Beneficiarul de venit (PFA-ul) isi achita contributiile sociale individuale pe baza de contracte incheiate cu Casa de Sanatate, Casa de Pensii si Agentia de Somaj si nu doreste sa renunte la acest contract in schimbul unui contract de munca, intrucat are credite bancare contracte in calitate de PFA.

Va rugam sa ne comunicati daca putem sa reconsideram activitatea ca fiind dependenta din propria initiativa, fara sa transformam contractele de prestari servicii in contracte de munca.


Dat fiind faptul ca PFA-ul plateste contributiile individuale, compania ce taxe va datora? Cum va proceda compania in ceea ce priveste calcularea, declararea si plata taxelor datorate?

Raspuns:

Codul fiscal diferentiaza intre activitate dependenta si independenta, notiunea de ?PFA cu activitate dependenta? nefiind reglementata.

Cu toate acestea intelegem ca formularea are in vedere indeplinrea unuia dintre criterii care definesc orice activitate drpet dependeta potrivit art. 7 alin. 1 pct. 2.1. din Codul fiscal.

Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
  • ?beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;

  • in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;

  • platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;

  • platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit.

In aceste conditii, numai cu ocazia actiunilor de inspectie fiscala veniturile realizate de PFA vor putea face obiectul reconsiderarii si stabilirii de obligatii fiscale datorate solidar de ambele parti ca si pentru calitatea de salariat.

Semnificatia acestei afirmatii este retratarea venitului platit ca venit din activitati independente drept venit brut din salarii, in functie de care se vor calcula toate obligatiile fiscale datorate ca si pentru un venit din salarii.

Recalcularea diferentelor de impozit pe salariu rezulta din metodologia diferita de determinare a venitului net, in cazul veniturilor din salarii, doar contributiile individuale fiind cele deductibile la calculul impozitului pe salarii, iar in cazul contributiilor, stabilirea de diferente vizeaza toate contributiile individuale si ale angajatorului datorate pentru un venit din salarii fata de cele platite in raport cu venitul din activitatea independenta.

Potrivit pct. 2.2 a alin. (1) din cuprinsul art. 7 introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 791/2010, in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit.

Contributiile sociale obligatorii vor cele calculate in raport cu veniturile salariale, si anume:

  • ?contributia de asigurari sociale (individuala si a angajatorului);

  • contributia de asigurari pentru somaj (individuala si a angajatorului);

  • contributia de asigurari sociale de sanatate (a asiguratului si a angajatorului);

  • contributia pentru concedii si indemnizatii (a angajatorului);

  • contributia la fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (a angajatorului);

  • contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale (a angajatorului).
Pentru a evita aceasta situatie aveti posibilitatea sa schimbati natura raporturilor deja existente catre contractul individual de munca sau sa creati premisele unei totale independente a PFA (evitarea criteriilor mentionate la pct. 2.1. al art. 7 alin. (1) din Codul fiscal introduse prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si respectarea celor de la pct. 19 pentru aplicarea art. 46 din Codul fiscal).

Printre criteriile care definesc preponderent existenta unei activitati independente sunt libera alegere a desfasurarii activitatii, a programului de lucru si a locului de desfasurare a activitatii; riscul pe care si-l asuma intreprinzatorul; activitatea se desfasoara pentru mai multi clienti; activitatea se poate desfasura nu numai direct, ci si cu personalul angajat de intreprinzator in conditiile legii.

In acest sens, nu puteti sa reconsiderati activitatea ca fiind dependenta din propria initiativa, fara sa o transformare a contractelor de prestari servicii in contracte individuale de munca.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016