Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou, tichetelor de masa, tichetelor de cresa si al voucherelor de vacanta acordate de angajator salariatilor

21-Nov-2016
4176

Redam mai jos noi informatii transmise de ANAF in ce priveste tratamentul fiscal aplicabil tichetelor cadou. Cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferit de angajatori salariatilor, cat si cele oferite in beneficiul copiilor minori ai acestora, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si cadourile, inclusiv tichetele cadou, oferite salariatelor cu ocazia zilei de 8 martie.

Acordarea tichetelor cadou se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 193/2006 si a normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor acesteia aprobate prin HG 1317/2006.

>> In sensul impozitului pe venit

Potrivit prevederilor art. 76 alin. (4) lit. a) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal sunt neimpozabile in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Potrivit prevederilor ptc. 12 alin. (11) din Normele metodologice de aplicare a art. 76 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, aprobate prin HG NR. 1/2016 limita de 150 lei se aplica separat pentru cadourile, inclusiv tichetele cadou, acordate pentru fiecare ocazie din cele prevazute, pentru fiecare angajat si pentru fiecare copil minor al angajatului, chiar si in cazul in care parintii lucreaza la acelasi angajator. Partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit impozabil din salarii.

Potrivit prevderilor pct. 14 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a art. 78 alin. (5) din Codul fiscal, aprobate prin HG 1/2016, valoarea tichetelor cadou acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.

>> In sensul contributiilor sociale obligatorii

Potrivit prevederilor art. 142 lit. b) din Codul fiscal nu sunt cuprinse in baza lunara de calcul a contributiilor de asigurari sociale, in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei.

Potrivit prevederilor pct. 5 (1) din Normele metodologice de aplicare a art. 142 lit. b) din Codul fiscal partea care depaseste limita de 150 lei reprezinta venit din salarii si se cuprinde in baza de calcul al contributiilor sociale obligatorii.

>> In sensul impozitului pe profit
Potrivit prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b pct. 3 din Codul fiscal cheltuielile reprezentand cadouri in bani sau in natura, inclusiv tichete cadou oferite salariatilor si copiilor minori ai acestora se incadreaza in categoria cheltuielilor sociale care sunt deductibile limitat la determinarea profitului impozabil in limita unei cote de pana la 5% aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

ATENTIE: Tichetele cadou acordate potrivit legii salariatilor, altele decat cele acordate cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase sau cu ocazia zilei de 8 martie, sunt considerate avantaje si se iau in calcul la stabilirea impozitului pe venitul din salarii, dar nu intra in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii.

ATENTIE: Potrivit prevederilor ptc. 34 alin. (1) lit. f) din Normele metodologice de aplicare a art. 114 alin. (1) din Codul fiscal.

Tichetele cadou acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii

sunt incluse in categoria veniturilor din alte surse. In aceasta situatie, platitorul de venit are urmatoarele obligatii:
>>> sa calculeze si sa retina impozitul pe venit prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului realizat sub forma de tichete cadou;
>>> sa declare impozitul retinut la sursa prin formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat" si sa-l plateasca pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care au fost acordate tichetele cadou;
>>> sa depuna formularul 205 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate pe beneficiari de venit" pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator celui in care s-au acordat tichetele cadou.

Persoanele fizice beneficiare de tichete cadou nu datoreaza contributia de asigurari sociale. In anul 2016 persoanele fizice pentru veniturile lunare realizate sub forma de tichete caodu, cu valori mai mari sau egale cu valoarea salariului de baza minim brut pe tara datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate daca nu realizeaza

a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art.76;
b) venituri din pensii, definite conform art. 99
c) venituri din activitati indpeendente, definite conform art. 67
d) venituri din asocierea cu o persoana jurdica, contribuabil potrivit titlului II sau III, pentru care sunt aplicabile prevederile art. 125 alin. (7)-(9)
g) venituri din activitati agricle, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
i) indemnizatii de somaj;
j) indemnizatii pentru cresterea copilului;
k) ajutorul social acordat potrivit Legii nr. 416/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
l) indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca drept urmare a unui accident de munca sau unei boli profesionale.

Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de organul fiscal competent prin decizie de impunere anuala, pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit (formularul 205).

Tratamentul fiscal aplicabil tichetelor de masa, tichetelor de cresa si al voucherelor de vacanta acordate de angajator.

Acordarea tichetelor de masa se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 142/1998 si a normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor acesteia aprobate prin HG 23/2015.
Acordarea tichetelor de cresa se va face cu respectarea prevederilor Legii nr. 193/2006 si a normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor acesteia aprobate prin HG 1317/2006.
Acordarea voucherelor de vacanta se va face cu respectarea prevederilor OUG 8/2009 si a normelor de aplicare a dispozitiilor acesteia aprobate prin HG 216/2009.

>>> In sensul impozitului pe venit

Potrivit art. 76 alin. (3) lit. h) din Codul fiscal sunt considerate avantaje si se iau in calcul la stabilirea impozitului pe venitul din salarii.

Potrivit prevederilor pct. 14 alin. (4) din Normele metodologice de aplicare a art. 78 alin. (5) din Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 1/2016, valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa si voucherelor de vacanta acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.

>> In sensul contributiilor sociale obligatorii

Nu se cuprind in baza de impozitare lunara a contributiilor sociale obligatorii - art. 142 lit. r, art. 157 alin. (2), art. 158, art. 187 alin. (2), art. 188, art. 195 alin. (2), art. 212 alin. (@) din Codul fiscal

>> In sensul impozitului pe profit

Potrivit prevederilor art. 25 alin. (3) lit. b) ptc. 3 din Codul fiscal tichete de cresa acordate de angajator in conformitate cu legislatia in vigoare, se incadreaza in categoria cheltuielilor sociale care sunt deductibile limitat la determinarea profitului impozabil in limita unei cote de pana la 5%, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Codului muncii.

Potrivit art. 25 alin. (3) lit. c) cheltuielile reprezentand tichetele de masa si vouchere de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii reprezinta cheltuieli cu deductibilitate limitata la calculul profitului impozabil (in limitele valorii nominale).

** Potrivit prevederilor art. 3 alin. (3) din OUG 8/2009 sumele corespunzatoare voucherelor de vacanta acordate de catre angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit, in limita a 6 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic. Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel stabilit prin hotarare a Guvernului.


Sursa: ANAF

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?

    • In anul 2025, distribuirea dividendelor continua sa reprezinte un subiect important pentru societatile comerciale si asociatii acestora, in special in contextul modificarilor privind cota de impozitare si obligatiile fiscale aferente. Avem acest caz. Asociatii doresc distribuirea de dividende pentru anul 2025, astfel ca societatea va intocmi bilant interimar la 30.06.2025, cu intentia de a plati dividende interimare in luna iulie, dupa finalizarea inventarierii. Daca societatea nu dispune de...» citeste mai departe aici

  • CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative

    • Anul 2025 a venit cu promisiuni de simplificare fiscala, dar si cu o doza serioasa de confuzie pentru persoanele fizice autorizate (PFA) si alte categorii de contribuabili cu venituri nesalariale. Una dintre cele mai importante intrebari fara raspuns clar este: cum se asigura continuitatea la sanatate, in lipsa declaratiei estimative? Daca in trecut aceasta declaratie era un pilon important in dobandirea calitatii de asigurat, acum, in contextul noilor reguli, contribuabilii se confrunta cu...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi

    • Platile si incasarile cash cu parteneri straini pot ridica semne de intrebare, mai ales cand vine vorba de limite legale. Exista plafon pentru plati externe in numerar? Ce reguli se aplica in Romania si ce trebuie justificat cand operatiunea are loc in afara tarii? In acest articol, clarificam ce spune legea despre plafonul platilor numerar in valuta, in functie de locul tranzactiei si provenienta fondurilor.» citeste mai departe aici

  • Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025

    • Mijloacele fixe reprezinta bunuri materiale utilizate pe termen lung in activitatea economica sau administrativa a unei entitati. Acestea nu se consuma intr-un singur ciclu de exploatare si contribuie la desfasurarea activitatilor prin intermediul lor pe o perioada mai mare de un an. In cazul organizatiilor neguvernamentale (ONG-uri), gestionarea corecta a mijloacelor fixe este esentiala pentru transparenta si conformitate cu reglementarile contabile si fiscale aplicabile.» citeste mai departe aici

  • Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare

    • Incepand cu anul 2025, ANAF a adus o modificare esentiala in modul in care sunt desfasurate controalele antifrauda. Un nou document, cu efecte juridice majore, a fost introdus in arsenalul Directiei Generale Antifrauda Fiscala: somatia de prezentare a documentelor. Aceasta inlocuieste, din punct de vedere al fortei juridice, vechea invitatie informala, transformand refuzul nejustificat de cooperare intr-o potentiala infractiune penala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016