Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024

27-Sep-2024
1414
Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024

In ultima perioada, Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 a starnit discutii aprinse in randul contribuabililor si specialistilor in fiscalitate, datorita implicatiilor sale ample asupra gestionarii creantelor bugetare si deficitului bugetar. La scurt timp dupa implementarea acestei ordonante, OUG nr. 112/2024 (in vigoare de la 25 septembrie 2024) a adus completari importante, oferind clarificari ale mecanismului initial.

Amnistie fiscala 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024

Una dintre cele mai relevante completari, vizeaza modul in care sunt tratate obligatiile fiscale ale debitorilor aflati in insolventa. Conform noii reglementari, administratorii judiciari sau speciali sunt obligati sa obtina acordul creditorilor pentru a beneficia de facilitatile fiscale prevazute de OUG 107/2024, o masura care reflecta nevoia de a mentine un echilibru intre drepturile creditorilor si nevoia de restructurare fiscala a debitorilor.

Art. I. -

(8) Pentru debitorii aflati in procedura insolventei, administratorii speciali/judiciari sunt obligati sa solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru accesarea facilitatilor fiscale si respectarea prevederilor art. I-XVIII de catre debitorul insolvent”.

De asemenea, amnistia fiscala a fost extinsa pentru a include si deciziile de impunere din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice din anii 2019 si 2020. Obligatiile principale determinate de aceste decizii pot fi solutionate prin plata principalului, iar accesoriile aferente sunt anulate daca platile sunt efectuate in termenele stabilite, aspect important pentru contribuabilii care, din diverse motive, nu si-au declarat corect veniturile in perioadele respective.

Art. V. -

(5) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale stabilite prin decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice pe anii 2019 si 2020 se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) toate obligatii bugetare principale individualizate in decizia de impunere din oficiu sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la termenul de plata prevazut la art. 156 alin. (1) din aceeasi lege;

b) cererea de anulare a accesoriilor se depune in termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere din oficiu, sub sanctiunea decaderii”.

Potrivit art. 156 din Codul de procedura fiscala, pentru diferentele de obligatii fiscale principale si pentru obligatiile fiscale accesorii, stabilite prin decizie potrivit legii, termenul de plata se stabileste in functie de data comunicarii deciziei, astfel: 

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare; 

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare. 

Un alt aspect important introdus in OUG 107/2024 prin OUG 112/2024, se refera la accesoriile aferente unor obligatii bugetare principale reprezentand ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, precum si obligatiilor bugetare:

  • care fac obiectul unor procese penale;
  • stabilite prin hotarari penale definitive;
  • reprezentand prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale.

Art. VIII. -

(3) In vederea aplicarii prevederilor art. I-XVI, obligatiile bugetare principale si accesorii de natura celor prevazute la art. I alin. (6) si art. XVIII alin. (1), restante la data depunerii cererii de anulare, trebuie sa fie stinse pana la aceasta data; in caz contrar organul fiscal emite decizie de respingere a cererii de anulare”.

In plus, ordonanta reglementeaza si situatia celor cu esalonari la plata. Astfel, debitorii care doresc sa acceseze amnistia in timp ce beneficiaza de esalonari trebuie sa respecte conditiile stabilite pentru finalizarea esalonarilor si pentru aplicarea anularii accesoriilor.

Art. IX

(3) In situatia in care debitorii nu respecta conditiile prevazute la alin. (2), acestia pot solicita modificarea esalonarii la plata, cu conditia ca in termen de 30 de zile de la data comunicarii deciziei de pierdere a valabilitatii amanarii la plata emise potrivit prevederilor art. VI alin. (7) lit. b), sa depuna cerere in acest sens, prevederile art. 195 si art. 2095 din Legea nr. 207/2015, aplicandu-se in mod corespunzator. Cererea depusa in temeiul prezentului alineat nu se ia in considerare la stabilirea numarului de cereri ce pot fi depuse in temeiul art. 195 alin. (2) si art. 2095 alin. (2) din Legea nr. 207/2015.

(4) In cazul in care debitorii nu achita obligatiile bugetare cuprinse in decizia de pierdere a valabilitatii amanarii la plata sau nu depun cererea de modificare a esalonarii la plata in termenul prevazut la alin. (3), organul fiscal comunica acestora o instiintare de plata, caz in care aceste obligatii bugetare trebuie sa se achite in termen de 30 de zile de la data comunicarii instiintarii de plata, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 194, art. 200, art. 2094 si art. 20910 din Legea nr. 207/2015.

(5) In situatia in care esalonarea la plata aflata in derulare cuprinde numai obligatii de plata accesorii, debitorii pot beneficia de anularea accesoriilor ramase de plata din inlesnirea la plata acordata fara a le mai achita, urmand ca, in baza cererii de anulare a accesoriilor, organul fiscal sa emita decizia de anulare a accesoriilor, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata”.

Completarile aduse subliniaza intentia Guvernului de a rafina mecanismul de amnistie fiscala pentru a maximiza eficienta colectarii creantelor bugetare.


Explicatii oferite in luna septembrie 2024 de Profeanu Laura, specialist al site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici