Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

03-Oct-2024
5026
Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii, conform Ordinului 5521/2024

Amnistia fiscala care prevede anularea unor accesorii si amanari la plata pentru datornici a fost introdusa prin OUG 107/2024, iar recent a fost publicat in Monitorul Oficial si Ordinul 5521/2024 care contine procedura pe care trebuie sa o urmeze contribuabilii ca sa beneficieze de masuri.

Amnistie fiscala 2024: Procedura pe care trebuie sa o urmeze datornicii

Procedura de acordare a amanarii la plata

(1) Debitorii isi exprima intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, respectiv a obligatiilor de plata accesorii si/sau a unui procent din obligatiile bugetare principale, dupa caz, potrivit ordonantei de urgenta, prin depunerea unei notificari, conform modelului prevazut in anexa nr. 1 la prezenta procedura, astfel:

a) la registratura organului fiscal central competent, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in serviciul „Spatiu privat virtual“, denumit in continuare SPV;

b) prin posta, cu scrisoare recomandata cu confirmare de primire, in cazul persoanelor fizice care nu sunt inrolate in SPV;

c) prin intermediul serviciului SPV.

(2) Dupa primirea notificarii prevazute la alin. (1), organul fiscal procedeaza la:

a) analiza indeplinirii de catre debitor a obligatiilor declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii.

In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit art. 7 din Codul de procedura fiscala;

b) efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale potrivit art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta.

(3) In situatia in care printre obligatiile bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv se afla si obligatii bugetare principale si/sau accesorii individualizate in titluri executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central instiinteaza autoritatile/institutiile publice cu privire la notificarea depusa de debitor.

In acest caz, in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare accesorii care trebuie amanate la plata, autoritatile/institutiile publice care au competenta, potrivit legii, de a calcula si stabili obligatii bugetare accesorii calculeaza cuantumul accesoriilor si le individualizeaza in titluri de creanta potrivit legii, care se comunica atat debitorului, cat si organului fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii instiintarii transmise de organul fiscal.

(4) Dupa depunerea notificarii, in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, organul fiscal emite si comunica debitorului decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si certificatul de atestare fiscala.

(5) Certificatul de atestare fiscala prevazut la alin. (4) se elibereaza pe baza datelor existente in evidenta creantelor fiscale ale organului fiscal, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 la prezenta procedura.

In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal spre recuperare, in vederea acordarii amanarii la plata a unor obligatii bugetare, organul fiscal central transmite un exemplar al certificatului de atestare fiscala si autoritatilor/institutiilor publice care au calculat si stabilit obligatii bugetare accesorii potrivit alin. (3).

Certificatul de atestare fiscala se semneaza de catre conducatorul organului fiscal, iar exemplarul care ramane la organul fiscal se semneaza doar de catre conducatorul organului fiscal si de catre seful serviciului cu atributii de evidenta pe platitori.

(6) In cazul in care exista neconcordante intre sumele inscrise in certificatul de atestare fiscala si evidenta contabila a debitorului, debitorul poate solicita punerea de acord a acestora in termen de cel mult 3 zile lucratoare de la data comunicarii certificatului de atestare fiscala.

Dupa clarificarea neconcordantelor, organul fiscal intocmeste in doua exemplare procesul-verbal de punere de acord, conform modelului prevazut in anexa nr. 3 la prezenta procedura, precum si decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii si noul certificat de atestare fiscala.

In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, pentru clarificarea neconcordantelor, debitorul trebuie sa se adreseze autoritatii/ institutiei publice care a transmis titlul.

Dupa clarificarea neconcordantelor, autoritatea/institutia publica transmite organului fiscal documentul privind punerea de acord a respectivei situatii.

(9) Notificarile depuse anterior publicarii prezentei proceduri in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, se solutioneaza in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data publicarii.

(10) Notificarea va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:

a) datele de identificare a debitorului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;

b) obiectul notificarii, respectiv intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare potrivit ordonantei de urgenta, precizarea exacta a prevederilor legale in care debitorul considera ca se incadreaza;

c) data si semnatura debitorului/reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului.

(11) De la data emiterii deciziei de amanare la plata a unor obligatii bugetare, pentru obligatiile de plata accesorii si/sau a unui procent din obligatiile bugetare principale, dupa caz, care fac obiectul amanarii la plata:

a) nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita;

b) nu se efectueaza stingerea pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dupa caz.

 

Procedura de acordare a anularii unor obligatii bugetare

(1) Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori, inclusiv de catre cei care au notificat organul fiscal conform art. 3 alin. (1), in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare, conform modelului prevazut in anexa nr. 8 la prezenta procedura, depusa la organul fiscal central competent prin modalitatile prevazute la art. 3 alin. (1).

Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.

In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite autoritatilor/institutiilor publice care au competenta, potrivit legii, de a calcula si stabili obligatii bugetare accesorii o copie a cererii de anulare depuse de debitor, in vederea acordarii anularii la plata a unor obligatii bugetare sau respingerii cererii, dupa caz.

(2) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul obligatiilor fiscale prevazute la art. V din ordonanta de urgenta, cererea de anulare a unor obligatii bugetare trebuie depusa dupa stingerea obligatiilor fiscale principale individualizate in decizia de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.

(3) Debitorii care au obligatii de plata stabilite in acte administrative a caror executare este suspendata, in conditiile legii, la data de 31 august 2024 inclusiv, ale caror efecte nu au incetat si care intentioneaza sa beneficieze de anularea unor obligatii bugetare potrivit art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta vor face mentiuni cu privire la renuntarea la efectele suspendarii actului administrativ fiscal in notificarea si/sau cererea de anulare a unor obligatii bugetare.

(4) Renuntarea la efectele suspendarii are drept scop aplicarea dispozitiilor ordonantei de urgenta si nu da dreptul organului fiscal de a incepe sau continua procedura de executare silita.

(5) Cererea de anulare a unor obligatii bugetare cuprinde cel putin urmatoarele:

a) datele de identificare a debitorului: denumirea/numele si prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului, daca este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;

b) obiectul cererii, respectiv anularea unor obligatii bugetare, cu precizarea facilitatilor fiscale solicitate, prevazute la art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta;

c) elementele prevazute la art. 2 alin. (8) in cazul accesoriilor aferente taxei pe valoarea adaugata inscrise in randurile de regularizare;

d) declaratia pe propria raspundere ca debitorul se afla/nu se afla in vreuna dintre situatiile prevazute la art. XVIII alin. (1) din ordonanta de urgenta;

e) data si semnatura debitorului/reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/imputernicitului.

(6) Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate situatiile prevazute la art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea.

(7) Pentru indeplinirea conditiei prevazute la art. II lit. b) din ordonanta de urgenta, debitorul trebuie sa aiba stinse la data depunerii cererii de anulare a unor obligatii bugetare toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a unor obligatii bugetare.

(8) In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare, organul fiscal central:

a) analizeaza indeplinirea conditiilor prevazute de art. II-V si XVI din ordonanta de urgenta.

In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite o notificare acestor autoritati/institutii pentru ca acestea sa emita decizie de anulare a unor obligatii bugetare sau decizie de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare, dupa caz;

b) emite si comunica, daca este cazul, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, in vederea actualizarii obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul anularii;

c) reface evidenta fiscala in situatia in care au fost stinse obligatiile bugetare ce pot face obiectul anularii;

d) emite decizia de anulare a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 9la prezenta procedura, sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare, prevazuta in anexa nr. 10 la prezenta procedura, dupa caz.

(9) In situatia in care un debitor inregistreaza atat obligatii fiscale, cat si obligatii bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, verificarea indeplinirii conditiilor conform alin. (8) se realizeaza in functie de ambele categorii de obligatii, raportat la toate obligatiile bugetare restante.

(10) Inainte de emiterea deciziei de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare, organul fiscal competent audiaza debitorul, potrivit art. 9 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, ocazie cu care ii indica conditiile ce nu au fost indeplinite.

(11) In situatia in care au fost stinse obligatiile bugetare incepand cu data de 6 septembrie 2024, ce pot face obiectul anularii, precum si in cazul celor incluse in ratele de esalonare cu termene de plata dupa data de 6 septembrie 2024 achitate odata cu plata ratei de esalonare potrivit art. IX alin. (2) din ordonanta de urgenta, se naste dreptul de restituire al debitorului, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.

(12) Obligatiile de plata accesorii aferente obligatiilor bugetare principale prevazute la art. 2 alin. (5), precum si obligatiile bugetare incluse in ratele de esalonare cu termene de plata anterioare datei de 6 septembrie 2024 nu se restituie in situatia in care acestea au fost stinse inainte de aceasta data.

(13) Pentru debitorii care nu au notificat organul fiscal cu privire la intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare se aplica in mod corespunzator prevederile art. 165 din Codul de procedura fiscala cu privire la ordinea de stingere a obligatiilor fiscale, urmand ca obligatiile bugetare ce fac obiectul anularii sa se restituie potrivit alin. (11).


Retragerea notificarii/cererii de anulare a unor obligatii bugetare

(1) Notificarea depusa poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.

Organul fiscal comunica debitorului decizia prin care se ia act de retragerea notificarii si se desfiinteaza decizia de amanare la plata a unor obligatii bugetare, conform modelului prevazut in anexa nr. 13 la prezenta procedura, inclusiv in cazul obligatiilor bugetare individualizate in titluri executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii.

(2) Cererea de anulare a unor obligatii bugetare poate fi retrasa de debitor oricand, prin depunerea in acest sens a unei cereri la organul fiscal.

Prin retragerea cererii, debitorul isi mentine dreptul de a depune o noua cerere de anulare a unor obligatii bugetare, cu respectarea conditiilor prevazute in acest sens de ordonanta de urgenta.

In cazul obligatiilor bugetare individualizate in titluri executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central instiinteaza autoritatile/institutiile publice respective cu privire la retragerea cererii de anulare a unor obligatii bugetare de catre debitor.


Anularea obligatiilor in cazul persoanelor care au in derulare o esalonare la plata

(1) In cazul debitorilor care au in derulare o esalonare la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala si doresc sa beneficieze de anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor conform art. IX alin. (2) din ordonanta de urgenta, acestia depun cererea de anulare a unor obligatii bugetare, fara a fi necesara notificarea organului fiscal cu privire la intentia lor si fara a se emite certificat de atestare fiscala si decizie de amanare la plata a unor obligatii bugetare.

In acest caz, dupa depunerea cererii de anulare a unor obligatii bugetare, daca sunt indeplinite conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, organul fiscal emite si comunica, concomitent:

a) decizia de anulare a unor obligatii bugetare;

b) decizia de anulare a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare amanate la plata, dupa caz, precum si decizia de finalizare a esalonarii la plata a obligatiilor fiscale potrivit Codului de procedura fiscala;

c) decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, dupa finalizarea esalonarii la plata, respectiv procentul de 25% ramas de plata dupa reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare ca urmare a stingerii obligatiilor fiscale principale prin esalonare la plata, in vederea anularii conform ordonantei de urgenta.

(2) In situatia in care au fost stinse obligatii de plata accesorii incluse in rate cu termene de plata inainte de data de 6 septembrie 2024, acestea nu pot face obiectul anularii si, respectiv, restituirii, iar cele cu termene de plata si stinse dupa aceasta data pot face obiectul anularii, potrivit art. IX alin. (2) din ordonanta de urgenta, pentru care se naste dreptul de restituire al debitorului, in conformitate cu prevederile Codului de procedura fiscala.

Prevederile prezentului alineat se aplica in mod corespunzator si in cazul procentului de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, prevazut la art. XVI din ordonanta de urgenta.

(3) In cazul debitorilor care datoreaza penalitate potrivit art. 198 si 199 din Codul de procedura fiscala, aceasta se anuleaza numai in conditiile in care termenul de plata este implinit pana la data de 31 august 2024 inclusiv, iar cele cu termene de plata incepand cu data de 1 septembrie 2024 se achita conform art. II lit. b) din ordonanta de urgenta.

(4) In situatia in care, la data depunerii cererii, esalonarea la plata aflata in derulare cuprinde doar obligatii de plata accesorii, odata cu decizia de anulare a unor obligatii bugetare se emite si se comunica decizia de finalizare a esalonarii la plata, fara ca debitorul sa achite obligatiile fiscale accesorii ramase de plata din inlesnirea la plata acordata. In acest caz, prevederile alin. (2) se aplica in mod corespunzator.

(5) In situatia in care esalonarea la plata isi pierde valabilitatea, debitorul poate solicita, in masura in care indeplineste conditiile prevazute de ordonanta de urgenta, anularea obligatiilor de plata accesorii potrivit dispozitiilor art. II si/sau, dupa caz, art. XVI din ordonanta de urgenta, aplicandu-se in mod corespunzator si prevederile alin. (3).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016