Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF se reorganizeaza: reduce numarul de vicepresedinti si de posturi de conducere (Proiect de Ordonanta )

05-Feb-2020
2802
Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere, in data de 3 februarie 2020, un nou Proiect de Ordonanta de Urgenta privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
 
Proiectul de Ordonanta de Urgenta prevede:
-reducerea numarului de vicepresedinti de la 4 la 3, in vederea eficientizarii procesului decizional aferent;
-desfiintarea functiilor publice specifice de inspector general antifrauda, inspector general adjunct antifrauda, inspector sef antifrauda si inspector antifrauda;
-transformarea de urgenta a functiilor publice specifice din cadrul DGAF in functii publice generale care sa asigure redistribuirea personalului specializat in mod fluent si fara barierele impuse inerent de “functia specifica”.
 
Prin proiectul de ordonanta de urgenta propus se urmareste crearea posibilitatii redistribuirii personalului atat intre structurile ANAF, cat si intre functiile administratiei(migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adaugata redusa catre functiile mai complexe, precum antifrauda fiscala unde a fost identificat un deficit real de personal). In contextul in care este nevoie de eficientizarea institutiilor publice si de reducerea cheltuielilor de functionare a acestora, respectiv reducerea costului colectarii, se impune o politica de resurse umane proactiva, orientata spre mentinerea in sistem a personalului bine calificat si echilibrarea din punct de vedere cantitativ, in functie de necesitatile de moment, prin aplicarea prevederilor Codului administrativ referitoare la mobilitatea personalului, in functie de evolutia proceselor de activitate esteceea ce Agentia Nationala de Administrare Fiscala va urmari in mod prioritar .
 
Extras din Proiectul de Ordonanta de Urgenta:
 
ART. I Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind unele reglementari in domeniul financiar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 609/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (4) al articolului 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(4) Agentia este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit prin decizie a prim-ministrului. 
 
2. Alineatul (41) al articolului 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(41) Presedintele Agentiei este ajutat in activitatea sa de 3 vicepresedinti cu rang de subsecretar de stat, numiti prin decizie a prim-ministrului. Vicepresedintii exercita atributiile delegate de presedintele Agentiei. Raspunderile si atributiile vicepresedintilor se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei.”
 
3. Alineatul (42) al articolului 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(42) Cabinetele demnitarilor se organizeaza si functioneaza potrivit Ordonantei de urgenta nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare. Personalul din cadrul cabinetelor demnitarilor are statut de personal contractual.”
 
4. Alineatul (43) al articolului 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(43) Numarul maxim de posturi din cabinetul presedintelui si vicepresedintilor Agentiei este cel prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare."
 
5. Dupa alineatul (5) al articolului 18 se introduce un nou alineat, alin. (6) cu urmatorul cuprins:
"(6) Prin ordin al presedintelui Agentiei unele atributii ale acestuia pot fi delegate vicepresedintilor, secretarului general, secretarului general adjunct sau functionarilor publici de conducere, in conditiile legii. Prin actul de delegare se vor preciza limitele si conditiile delegarii".
 
 
ART. II Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
 
1. Alineatul (2) al articolului 3 se abroga.
 
2. Alineatul (1) al articolului 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Functiile utilizate de Directia generala antifrauda fiscala in realizarea atributiilor stabilite de lege sunt functii publice generale si functii contractuale".
3. Alineatele (2) - (9) ale articolului 4 se abroga.
4. Alineatele (1) si (4) ale articolului 5 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(1) Personalul Agentiei care ocupa functii publice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala poarta, in timpul serviciului, uniforma, insemne distinctive, ecusoane si, dupa caz, armament si alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de aparare, protectie si comunicare, care se atribuie gratuit. in anumite situatii, in realizarea atributiilor de serviciu, personalul mentionat poate imbraca tinuta civila. [...]
(4) Normele generale si speciale de dotare a personalului care ocupa functii publice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, insemnele distinctive, modelul ecusonului, uniformei, al legitimatiei de control/serviciu si al ordinului de serviciu se stabilesc prin hotarare a Guvernului."
5. Alineatul (1) al articolului 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul din cadrul Agentiei care ocupa functii publice in cadrul Directiei generale antifrauda fiscala este investit cu exercitiul autoritatii publice si beneficiaza de protectie, potrivit legii."
6. Alineatele (3) - (6) ale articolului 7 se abroga.
7. Alineatul (1) al articolului 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(1) La orice actiune de control participa minimum 2 inspectori.”
 
ART. III. (1) Functiile publice specifice de inspector general antifrauda, inspector general adjunct antifrauda, inspector sef antifrauda si inspector antifrauda se desfiinteaza.
(2) Incetarea numirii persoanelor care ocupa functiile publice specifice de inspector general antifrauda si inspector general adjunct antifrauda se face prin decizie a prim-ministrului. 
(3) Persoanele carora le-a incetat numirea conform alin.(2) revin in functiile publice detinute .
(4) Pentru functionarii publici numiti in functii publice specifice prevazute la alin. (1), altele decat cele mentionate la alin. (2), se aplica in mod corespunzator prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completarile ulterioare.
(5) incadrarea personalului antifrauda pe functii publice generale se realizeaza in termenele si cu respectarea regimului juridic aplicabil acestei categorii de personal.
(6) Personalul prevazut la alin. (4) isi mentine drepturile salariale de care beneficiaza la data incadrarii pe functii publice generale.
 
ART. IV Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 136 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”Art. 136 Controlul operativ si inopinat se efectueaza de catre functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, in conditiile legii."
 
2. Alineatul (2) al articolului 137 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(2) La inceperea controlului operativ si inopinat, functionarul public din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala este obligat sa se legitimeze in conditiile legii.
 
3. Alineatul (1) lit.g) a articolului 336 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”g) neindeplinirea masurilor dispuse in termenele si conditiile stabilite de organul de inspectie fiscala potrivit art. 118 alin. (8), precum si a masurilor dispuse de functionarii publici din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala”
 
ART. V. (1) Organizarea, modul de functionare, numarul de posturi al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, inclusiv cele aferente structurii antifrauda, precum si alte aspecte determinate de aplicarea masurilor de reorganizare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta se reglementeaza prin hotarare a Guvernului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) incadrarea personalului Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in numarul maxim de posturi aprobat si in noua structura organizatorica se face in termenele si cu respectarea conditiilor prevazute de legislatia in vigoare.
(3) Cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga prevederile Hotararii Guvernului nr. 677/2013 privind aprobarea Regulamentului de desfasurare a concursului sau examenului pentru ocuparea functiei publice specifice de inspector antifrauda in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr. 573 din 9 septembrie 2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Amintim ca in prezent, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) este organizata si functioneaza in baza Hotararii Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in subordinea Ministerului Finantelor Publice si are ca obiect de activitate colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare in domeniul sau de activitate, exercitarea prerogativelor stabilite de lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor, combaterea evaziunii fiscale, precum si aplicarea politicii si reglementarilor in domeniul vamal si exercitarea atributiilor de autoritate vamala. Sarcina primordiala a ANAF o reprezinta colectarea veniturilor la bugetul general consolidat al statului si crearea, astfel, a premiselor necesare pentru asigurarea resurselor in vederea functionarii in parametri optimi a administratiei publice si pentru realizarea strategiilor, politicilor si programelor guvernamentale vizand dezvoltarea sociala si economica la nivel national.
 
Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a fost adoptata in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 74/2013 privind unele masuri pentru imbunatatirea si reorganizarea activitatii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 144/2014, cu modificarile ulterioare.
 
 
Sursa: Ministerul Finantelor Publice
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Taxe salarii contract part time La ce salariu brut se calculeaza contributiile salariale obligatorii in 2025 pentru o persoana incadrata cu jumatate de norma cu salariu minim pe economie?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Comisioane platite beneficiarilor din Ucraina si Turcia 1. Persoana juridica impozabila din Romania incheie contract de comision cu o persoana fizica sau persoana fizica autorizata din Ucraina prin care nerezidentul din Ucraina...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Anulare cod de tva de catre ANAF Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plata despagubire pentru avariere autoturism O societate comerciala din domeniul constructiilor are un santier unde executa lucrari in vecinatatea unui drum public. Aici intr-o noapte s-a surpat un mal, iar o masina care nu...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Clarificare raspuns precedent Multumesc pentru raspuns, dar societatea nu este platitoare de tva , nu este inregistrata in scopuri de tva, ce trebuie sa faca in aceasta situatie?citeste mai mult

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016