Arendare si plata prin produse agricole: Determinarea venitului brut
Arendatorul a primit contravaloarea arendei pe anul 2011 in produse agricole (500 kg de cereale ha). In acest sens, arendasul a emis o factura in suma de 500 * 0.6 +TVA = 300 + 72 = 372 Ron. S-a emis si o chitanta si o dispozitie de plata pe suma de 372 lei (ca si pe chitanta). Vom vedea ce suma va trece arendatorul la venituri impozabile. Conform Finantelor, ar fi trebuit inscrisa suma de 300 lei daca s-ar fi primit bani, insa fiind vorba de produse agricole, valoarea impozabila este 372 lei, respectiv valoarea cu TVA.
Raspuns:
Potrivit art. 94 alin. (14) din Codul fiscal , veniturile din arendare realizate in anul 2011 se declara in declaratia privind venitul realizat care va fi depusa la organul fiscal competent pana la data de 25 mai a anului 2012, plata impozitului efectuandu-se pe baza deciziei de impunere anuala. In cazul contractelor de arendare aflate in derulare la data de 1 ianuarie 2012, contribuabilii care realizeaza venituri din arenda sunt obligati sa isi exercite in scris optiunea privind modalitatea de impunere aleasa, prin incheierea unui act aditional, inainte de data efectuarii primei plati, care sa fie inregistrat la organul fiscal competent in termen de 15 zile de la incheierea acestuia.
Conform art. 62 alin. (1) din Codul fiscal in vigoare in anul 2011 venitul brut din cedarea folosintei bunurilor reprezenta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura si se stabileste pe baza chiriei sau a arendei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii chiriei sau arendei. In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit in cadrul aceluiasi termen directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.
Asadar, in cazul in care arenda de exprima in natura evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Potrivit art. 130 din Codul fiscal , in cazul unei operatiuni care implica o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii in schimbul unei livrari de bunuri si/sau prestari de servicii, fiecare persoana impozabila se considera ca a efectuat o livrare de bunuri si/sau o prestare de servicii cu plata.
In cazul prezentat, arendasul efectueaza o livrare de bunuri (produse agricole) si o achizitie de servicii (arenda). Pentru livrarea de bunuri efectuata, arendasul, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA are obligatia de a colecta TVA.
Astfel, considerand ca pretul mediu stabilit prin hotarare a consiliului judetean sau al Municipiului Bucuresti este de 0.6 lei/kg, apreciem ca venitul brut realizat de arendator din cedarea folosintei bunurilor (echivalentul in lei al veniturilor in natura), ce se va inscrie in Declaratia 200, este de 372 lei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Investitii si reparatii la spatiu inchiriat
Intrebare: Sediul unei ONG care desfasoara si activitati economice este intr-o cladire inchiriata, aflata in proprietatea Presedintelui Consiliului Director al ONG. Dupa o utilizare indelungata apare o defectiune si necesitatea unor reparatii la centrala termica a cladirii, precum si inlocuirea unui cazan de apa, toate acestea fiind sume/cheltuieli semnificative achitate de ONG. 1. Aceste sume reprezinta cheltuieli care sunt in sarcina proprietarului? 2. Daca raspunsul este DA, cand se cumuleaza aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Depunere declaratie rectificativa D100. Generare penalitati
Intrebare: In fisa pe rol a contribuabilului, la ANAF, apare suma de 1.300 lei platita in plus. Am verificat situatia si suma respectiva apare in plus deoarece, pentru luna decembrie 2020, nu a fost depusa D100 (impozit pe dividende persoane fizice) si nici D205/2020. Suma a fost totusi achitata la timp, in decembrie 2020. Daca depun acum declaratiile respective pentru anul 2020, se vor calcula penalitati de nedeclarare? Mentionez ca nu am primit control si nu am decizie de impunere, vreau sa corectez...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie autoturism complet amortizat urmat de vanzare ulterioara
Intrebare: Persoana juridica A achizitioneaza de la persoana juridica B un autovehicul destinat desfasurarii activitatii, complet amortizat la vanzator, conform informatiilor furnizate de acesta. 1. Se mai amortizeaza acest mijloc fix la cumparator? 2. Ce se intampla cu amortizarea la A in cazul in care durata de functionare ramasa este stabilita de o comisie tehnica interna, conform HG 2139/2024? 3. Care este monografia contabila la A pentru achizitie si amortizare? 4. Care este impactul fiscal al...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<