
Raportul Special
realizat de specialisti
In randurile de mai jos, stabilim cum trebuie interpretat art.112^7, alin. (2) privind baza impozabila pentrumicrointreprinderi, in urmatoarea situatie: "Se achizitioneaza casa de marcat in 20 septembrie 2015 ( trimestrul III ), apoi se fiscalizeaza la ANAF pe 25 septembrie 2015 (se depune primul raport la ANAF cu valoare de 0.01 lei, trimestrul III ) si incepand cu 01.10.2015( trimestrul IV ) se lucreaza efectiv cu casa de marcat prin emitere bonuri fiscal si rapoarte Z. Societatea NU are venituri in trimestrul III 2015."
Valoarea de achizitie a casei de marcat o deduc din veniturile aferente care vor rezulta din trimestrul IV 2015?
Trebuie analizat momentul in care casa de marcat este "apta" de munca.
In normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economice de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile uletrioare - la art. 103, 104 si 105 se prevede:
"Art. 103
(1) La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul de service noteaza in cartea de interventii datele sale de identificare, ultimul numar al raportului de inchidere zilnica rezultat la sfarsitul operatiunilor de proba si de initiere a operatorului care va utiliza aparatul.
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
(3) Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face in prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza aparatul, care va verifica integritatea sigiliului fiscal si datele inscrise in bonul fiscal.
Art. 104
(1) Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se intocmeste "Declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale", denumita in continuare declaratie, conform modelului prezentat in anexa nr. 10, in patru exemplare, semnata de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal, de tehnicianul de service care a efectuat instalarea si de reprezentantul organului fiscal.
(2) Originalul declaratiei se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal in a carui raza este instalat aparatul, a doua zi dupa instalare, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la utilizator si doua copii la unitatea de service.
Art. 105
(1) Odata cu declaratia prevazuta la art. 104 alin. (1), utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia taximetristilor, prezinta organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul special.
(2) Organul fiscal inscrie in cartea de interventii numarul de pagini, aplicand stampila, si vizeaza registrul special pe ultima pagina."
Analizand declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, al carei model este prezentat in anexa 10 din norme, se constata ca in cuprinsul sau este preavazuta data la care a fost instalata casa de marcat.
A doua zi dupa aceasta data - care reprezinta data la care reprezentantul organului fiscal a participat la instalarea casei de marcat -, utilizatorul casei de marcat (societatea) are obligatia depunerii la ANAF a originalul acestei declaratii in vederea luarii in evidenta a casei de marcat. Originalul acestei declaratii va fi insotit de cartea de interventii si de registrul special, in vederea vizarii acestora de catre organul fiscal.
Astfel, din cele prezentate, rezulta ca data de la casa de marcat poate fi utilizata in mod legal este data depunerii originalului declaratiei la ANAF si a vizarii cartii de interventie si a registrului special (a doua zi dupa instalare).
In vederea punerii in functiune, societatea trebuie sa intocmeasca Procesul Verbal de punere in functiune (cod 14-2-5/b) - propun utilizarea acestui document chiar daca aparatul de marcat este considerat obiect de inventar.
In cadrul acestui proces verbal - al carui model este prevazut in OMFP 3512/2008 - consider ca trebuie mentionata data punerii in functiune a casei de marcat, care este cel putin data prevazuta mai sus, sub titlul documentului, astfel, chiar daca modelul nu prevede acest aspect:
"PROCES-VERBAL DE PUNERE IN FUNCTIUNE (Cod 14-2-5/b)
din data de ................."
Aceasta data reprezinta data punerii in functiune a casei de marcat si reprezinta data de referinta fata de care se aplica scaderea valorii acesteia din baza impozabila.
In cazul dvs, trebuie avuta in vedere data depunerii originalului declaratiei la ANAFsi a vizarii celor doua documente: cartea de interventii si raportul special.
In lipsa declaratiei si a dovezii depunerii originalului acesteia la ANAF, casa de marcat nu este functionala.
Daca data de 25 septembrie repezinta data la care s-a depus la ANAF originalul declaratiei (a doua zi dupa instalare) si s-au vizat cele doua registre, atunci data de la care casa de marcat poate fi utilizata si, deci, pusa in functiune este 25 septembrie, chiar daca primul musteriu a venit in data de 01 octombrie.
In aceste conditii, Procesul Verbal de punere in functiune va avea data de 25 septembrie, iar scaderea valorii casei de marcat din baza impozabila se face in trimestrul III.
Insa din ce baza se va scadea valoarea casei de marcat?
Daca, insa, societatea, desi a depus originalul declaratiei in data de 25 septembrie, considera ca va incepe utilizarea efectiva a casei de marcat incepand cu data de 01 octombrie (din motive subiective - mai are de aranjat marfa in rafturi, de facut curatenie etc), atunci punerea in functiune (data procesului verbal de punere in functiune) se va face cu 01 octombrie, iar facilitatea se va aplica in trimestrul IV 2015 - trimestru in care, probabil, se vor obtine si venituri.
Dar, la finalul alin. (2) al art. 112^7 din codul fiscal, se mentioneaza "in trimestrul in care au fost puse in functiune, potrivit legii". Deci, punerea in functiune ar putea fi interpretata de catre organul fiscal, la un eventual control, ca fiind data de la care casa de marcat putea fi utilizata in mod legal, respectiv de la data depunerii originalului declaratiei la ANAF.
La punctul 16 din nrmele aferente, se prevede:
"16. In cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in func?iune. Punerea in functiune se face potrivit prevederilor legale."
Putem interpreta aceasta expresie "potrivit legii", in sensul ca pentru punerea in functiune a casei de marcat se procedeaza astfel:
- se emite o decizie a administratorului societatii prn care se desemneaza o comisie privind punerea in functiune a casei de marcat, pe baza tuturor elementelor necesare: document de achizitie, autorizatatii de la ANAF, locatia este apta de a efectua acte de comert etc;
- comisia verifica indeplinirea tuturor conditiilor pentru punerea in functiune si intocmeste Procesul verbal de punere in functiune in data de 01 octombrie, motivand aceasta data, in cadrul procesului verbal, ca, desi sunt indeplinite conditiile legale privind fiscalizarea acesteia, casa de marcat nu poate fi utilizata efectiv din cauza unor conditii improprii din magazin (marfa nu este in totalitate aranjata in rafturi, trebuie rearanjate anumite rafturi, este necesara efectuarea unei ultime curatenii - operatii care impiedica efectuarea actelor de comert si, implicit, utilizarea casei de marcat, care, poate, trebuie acoperita, pentru a fi protejata).
In baza acestor documente si a Procesului verbal de punere in functiune, avand data de 01 octombrie, valoarea casei de marcat se poate scadea din baza impozabila in trimestrul IV 2015, dupa ce a fost data in consum.
La aceasta data, daca ati inregistrat casa de marcat in contul de obiecte de inventar, prin formula 303 = 401, veti intocmi bonul de consum (chiar daca este intocmit si Procesul verbal de punere in functiune) si se va da in consum (in folosinta), prin formulele:
603 = 303
si, concomitent: debit 8035.
Astfel, la data de 30 septembrie, in balanta se va ragasi soldul debitor al contului 303, care se va solda in luna octombrie.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si consultant fiscal
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Studiu de caz: Deductibilitate TVAIntreprindere Individuala in 2023: In ce conditii este obligatorie dotarea cu POS si CASA DE MARCAT electronica fiscala?Societate obligata sa utilizeze CASA DE MARCAT pentru activitate de transport? Vezi raspunsulBon fiscal eronat. Cum se corecteaza emiterea unui bon gresit in CASA DE MARCAT?Criterii in functie de care cumperi o CASA DE MARCATUltimele articole
CASA DE MARCAT in 2025. PFA-urile au obligatia utilizarii caselor de marcat electronice?Ghid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleBonuri fiscale. Cum se stabileste numarul de identificareBonuri fiscale fara cod unic de inregistrare (CUI). Sunt sau nu deductibile?Bonuri fiscale peste valoarea de 100 euro. Firmele sunt obligate sa emita facturi in acest caz?Articole similare
Legea 227/2015, MODIFICATA: Legea nr. 156/2019, publicata in M.Of. Noul tratament fiscal al cheltuielilor de sponsorizarePana pe 25 aprilie 2023 trebuie depusa D100 de firmele care platesc impozit pe veniturile microNoua HG pentru modificarea Legii 227/2015. Ce schimbari apar in privinta impozitului pe profit si microBonificatii acordate prin OUG 153/2020. Cum se calculeaza impozitul pe veniturile MICROINTREPRINDERIlorNoutati FISCALE in 2021. Aflati dintr-o privire tot ce este nou si semnificativ pentru un contabil in acest anUltimele articole
Coduri CAEN Rev. 3. Ce OBLIGATII au MICROINTREPRINDERIle, PFA-urile si SRL-urile din 2025Bonificatie impozit. A fost oficializata bonificatia de 3% pentru micro si profit prin Ordinul 540/2025Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITImpozit micro. Cotele de impozitare de 1% si de 3% se calculeaza din nou, in fiecare an?Intreprinderi legate. Cum se calculeaza plafonul microArticole similare
Microintreprindere. Venituri din consultanta realizate in cursul anului. Cum se plateste impozitul?Documentar fiscal: Declaratia 200 pentru veniturile realizate in anul 2011Specialistul raspunde: Cum se face trecerea de la impozitul pe profit la impozitul pe veniturile microintreprinderilor?Vanzare cu plata in rate. Cand se plateste IMPOZIT PE VENITUL MICROINTREPRINDERILOR?Propunere: Profitul suplimentar obtinut de platitorii de impozit micro/ pe profit va fi impozitat doar cu 10%, in anumite conditiiUltimele articole
Intreprinderi legate. Conform OUG 156/2024, aplica impozit micro sau impozit pe profit in 2025?Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Radiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLInfiintare microintreprindere in 2024. Plafonul de 500.00 euro se analizeaza pe o singura firma?Microintreprinderi in 2024: Se poate face trecerea la impozit micro daca firma are un angajat, dar nu cu CIM intreg?Articole similare
Softul E-Factura NU merge, spun specialistii. Lista de probleme detaliataCe contribuabili scapa de datorii. Proiectul a trecut de ParlamentTOATE obligatiile fiscale ale anului 2025OANAF 2963/2015 aproba formularul 602 privind exceptarea CASS pentru venituri din inchiriereDocumentar fiscal: Etape la reinregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITControale antifrauda. Au dreptul inspectorii sa efectueze perchezitii personale (posete, vestiare)?Depunere Declaratia Unica. 5 exemple utile de completare, cu accent pe CAS si CASSD150 si D151, modificate. Contribuabilii vor putea sa le depuna integral online, fara sa mai mearga fizic la ANAFDistribuire dividende. Se pot plati dividendele INAINTE sa fie depus Bilantul la ANAF?Articole similare
Bonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Masuri pentru scaderea ecomiei gri in Romania in urmatorii 7 aniEmitere factura pe baza bonului fiscal. Cum tratam incasarile in numerar?Cum depuneti Formularul 310 SPLIT TVA si ce documente sunt necesareText integral: Legea nr. 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electroniceUltimele articole
Declaratia 394. Bonurile fiscale SUB 100 euro vor fi trecute in D394?Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Casa de marcat in 2025. PFA-urile au obligatia utilizarii caselor de marcat electronice?Ghid pentru incepatori: Tot ce trebuie sa stii despre echipamentele fiscaleCase de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025Sfaturi de la experti
Inregistrare in contabilitate raport evaluare teren
Intrebare: Avem un teren intravilan cumparat in anul 2019. In octombrie 2024 se face un raport de evaluare cu scopul de a se estima valoarea de piata a terenului. Acest raport de evaluare trebuie sa fie inregistrat in contabilitate? Daca da,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Corectie impozit pe profit 2023
Intrebare: Firma SRL, platitoare de impozit pe profit, a terminat anul 2023 pe pierdere. Sold debitor 121 = 4.800 lei. In declaratia 101 depusa pentru anul 2023, la rubrica ?Diferenta de impozit pe profit de recuperat? am suma de 890 lei (am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Taxe PFA. CAS si CASS de platit in cazul PFA-urilor care au avut pierderi fiscale
Impozitul minim pe cifra de afaceri in 2025. Atentie la depunerea D177 si la sponsorizari [VIDEO]
Sanctiuni e-Factura in 2025: Atentie la amenzile egale cu 15% din valoarea facturii [VIDEO]
Raportare SAF-T si D406. Cum se completeaza sectiunea Produse
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA