Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Studiu de caz: Punere in functiune casa de marcat. Se deduce valoarea din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?

05-Oct-2015
1279

In randurile de mai jos, stabilim cum trebuie interpretat art.112^7, alin. (2) privind baza impozabila pentrumicrointreprinderi, in urmatoarea situatie: "Se achizitioneaza casa de marcat in 20 septembrie 2015 ( trimestrul III ), apoi se fiscalizeaza la ANAF pe 25 septembrie 2015 (se depune primul raport la ANAF cu valoare de 0.01 lei, trimestrul III ) si incepand cu 01.10.2015( trimestrul IV ) se lucreaza efectiv cu casa de marcat prin emitere bonuri fiscal si rapoarte Z. Societatea NU are venituri in trimestrul III 2015."

Valoarea de achizitie a casei de marcat o deduc din veniturile aferente care vor rezulta din trimestrul IV 2015?

 

Trebuie analizat momentul in care casa de marcat este "apta" de munca.

In normele de aplicare a OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economice de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile uletrioare - la art. 103, 104 si 105 se prevede:

"Art. 103
(1) La instalarea aparatului de marcat electronic fiscal la utilizator, tehnicianul de service noteaza in cartea de interventii datele sale de identificare, ultimul numar al raportului de inchidere zilnica rezultat la sfarsitul operatiunilor de proba si de initiere a operatorului care va utiliza aparatul.
(2) Bonurile emise in timpul operatiunilor de proba si de initiere, precum si rapoartele de inchidere zilnica emise in faza de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal poarta inscriptia "proba" si se pastreaza de utilizator.

Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

(3) Instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se face in prezenta organului fiscal in a carui raza teritoriala se instaleaza aparatul, care va verifica integritatea sigiliului fiscal si datele inscrise in bonul fiscal.

Art. 104
(1) Dupa instalarea aparatului de marcat electronic fiscal se intocmeste "Declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale", denumita in continuare declaratie, conform modelului prezentat in anexa nr. 10, in patru exemplare, semnata de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal, de tehnicianul de service care a efectuat instalarea si de reprezentantul organului fiscal.
(2) Originalul declaratiei se depune de utilizatorul aparatului de marcat electronic fiscal la organul fiscal in a carui raza este instalat aparatul, a doua zi dupa instalare, in vederea luarii in evidenta a acestuia, o copie ramane la utilizator si doua copii la unitatea de service.
Art. 105
(1) Odata cu declaratia prevazuta la art. 104 alin. (1), utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale, cu exceptia taximetristilor, prezinta organului fiscal cartea de interventii a aparatului si registrul special.
(2) Organul fiscal inscrie in cartea de interventii numarul de pagini, aplicand stampila, si vizeaza registrul special pe ultima pagina."

Analizand declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale, al carei model este prezentat in anexa 10 din norme, se constata ca in cuprinsul sau este preavazuta data la care a fost instalata casa de marcat.

A doua zi dupa aceasta data - care reprezinta data la care reprezentantul organului fiscal a participat la instalarea casei de marcat -, utilizatorul casei de marcat (societatea) are obligatia depunerii la ANAF a originalul acestei declaratii in vederea luarii in evidenta a casei de marcat. Originalul acestei declaratii va fi insotit de cartea de interventii si de registrul special, in vederea vizarii acestora de catre organul fiscal.

Astfel, din cele prezentate, rezulta ca data de la casa de marcat poate fi utilizata in mod legal este data depunerii originalului declaratiei la ANAF si a vizarii cartii de interventie si a registrului special (a doua zi dupa instalare).

In vederea punerii in functiune, societatea trebuie sa intocmeasca Procesul Verbal de punere in functiune (cod 14-2-5/b) - propun utilizarea acestui document chiar daca aparatul de marcat este considerat obiect de inventar.

In cadrul acestui proces verbal - al carui model este prevazut in OMFP 3512/2008 - consider ca trebuie mentionata data punerii in functiune a casei de marcat, care este cel putin data prevazuta mai sus, sub titlul documentului, astfel, chiar daca modelul nu prevede acest aspect:

"PROCES-VERBAL DE PUNERE IN FUNCTIUNE (Cod 14-2-5/b)
din data de ................."

Aceasta data reprezinta data punerii in functiune a casei de marcat si reprezinta data de referinta fata de care se aplica scaderea valorii acesteia din baza impozabila.

In cazul dvs, trebuie avuta in vedere data depunerii originalului declaratiei la ANAFsi a vizarii celor doua documente: cartea de interventii si raportul special.

In lipsa declaratiei si a dovezii depunerii originalului acesteia la ANAF, casa de marcat nu este functionala.

Daca data de 25 septembrie repezinta data la care s-a depus la ANAF originalul declaratiei (a doua zi dupa instalare) si s-au vizat cele doua registre, atunci data de la care casa de marcat poate fi utilizata si, deci, pusa in functiune este 25 septembrie, chiar daca primul musteriu a venit in data de 01 octombrie.

In aceste conditii, Procesul Verbal de punere in functiune va avea data de 25 septembrie, iar scaderea valorii casei de marcat din baza impozabila se face in trimestrul III.

Insa din ce baza se va scadea valoarea casei de marcat?

Daca, insa, societatea, desi a depus originalul declaratiei in data de 25 septembrie, considera ca va incepe utilizarea efectiva a casei de marcat incepand cu data de 01 octombrie (din motive subiective - mai are de aranjat marfa in rafturi, de facut curatenie etc), atunci punerea in functiune (data procesului verbal de punere in functiune) se va face cu 01 octombrie, iar facilitatea se va aplica in trimestrul IV 2015 - trimestru in care, probabil, se vor obtine si venituri.

Dar, la finalul alin. (2) al art. 112^7 din codul fiscal, se mentioneaza "in trimestrul in care au fost puse in functiune, potrivit legii". Deci, punerea in functiune ar putea fi interpretata de catre organul fiscal, la un eventual control, ca fiind data de la care casa de marcat putea fi utilizata in mod legal, respectiv de la data depunerii originalului declaratiei la ANAF.

La punctul 16 din nrmele aferente, se prevede:

"16. In cazul in care se achizitioneaza case de marcat, din baza impozabila se scade valoarea caselor de marcat, in conformitate cu documentul justificativ, in luna punerii in func?iune. Punerea in functiune se face potrivit prevederilor legale."

Putem interpreta aceasta expresie "potrivit legii", in sensul ca pentru punerea in functiune a casei de marcat se procedeaza astfel:

- se emite o decizie a administratorului societatii prn care se desemneaza o comisie privind punerea in functiune a casei de marcat, pe baza tuturor elementelor necesare: document de achizitie, autorizatatii de la ANAF, locatia este apta de a efectua acte de comert etc;

- comisia verifica indeplinirea tuturor conditiilor pentru punerea in functiune si intocmeste Procesul verbal de punere in functiune in data de 01 octombrie, motivand aceasta data, in cadrul procesului verbal, ca, desi sunt indeplinite conditiile legale privind fiscalizarea acesteia, casa de marcat nu poate fi utilizata efectiv din cauza unor conditii improprii din magazin (marfa nu este in totalitate aranjata in rafturi, trebuie rearanjate anumite rafturi, este necesara efectuarea unei ultime curatenii - operatii care impiedica efectuarea actelor de comert si, implicit, utilizarea casei de marcat, care, poate, trebuie acoperita, pentru a fi protejata).

In baza acestor documente si a Procesului verbal de punere in functiune, avand data de 01 octombrie, valoarea casei de marcat se poate scadea din baza impozabila in trimestrul IV 2015, dupa ce a fost data in consum.

La aceasta data, daca ati inregistrat casa de marcat in contul de obiecte de inventar, prin formula 303 = 401, veti intocmi bonul de consum (chiar daca este intocmit si Procesul verbal de punere in functiune) si se va da in consum (in folosinta), prin formulele:
603 = 303
si, concomitent: debit 8035.

Astfel, la data de 30 septembrie, in balanta se va ragasi soldul debitor al contului 303, care se va solda in luna octombrie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman, expert contabil si consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Studiu de caz: Punere in functiune casa de marcat. Se deduce valoarea din baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • 23 de milioane de IMM-uri se confrunta cu provocari severe
    • "Consolidarea spiritului antreprenorial si a competitivitatii este cheia pentru crestere economica, crearea de locuri de munca si sisteme sociale durabile" a fost mesajul transmis de catre reprezentantii Uniunii Europeane a Artizanatului si IMM-urilor (UEAPME) reprezentantilor institutiilor Uniunii Europene cu ocazia aniversarii a 60 de ani de la semnarea tratatului de a Roma. In cadrul intalnirii, presedintele UEAPME, dna. Rabmer-Koller a amintit faptul ca IMM-urile au beneficiat de 60 de ani...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.