Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Care e procedura pentru a anula sanctiunile date de ANAF?

01-Iul-2016
3212

Firmele vor putea anula sanctiunile aplicate de ANAF daca indeplinesc anumite conditii si daca se respecta noua procedura pe care o propune o noua initiativa legislativa.

Propunerea are in vedere dreptul de consiliere, alaturi de termene de remediere si o durata de 10 zile pentru efectuarea modificarilor cerute de inspectorii ANAF.

In cartea Intelepciunea multimilor, James Surowiecki aminteste o parte din misiunea Fiscului american:

"Exista un grup de persoane care ar putea fi tentate de aceste infractiuni, un grup care ar face ca schemele agresive de evitare a taxelor sa devina si mai agresive. Este de datoria noastra sa-i convingem ca aceste manevre nu au niciun sens. O parte importanta din misiunea agentiei este sa-i covinga pe oameni sa aiba incredere in sistem".

Accentul cade, in sistemul romanesc, pe colectarea taxelor, fapt care reiese inclusiv din motivarea noului proiect de modificare a Codului de procedura fiscala.

Redam mai jos integral Nota de fundamentare a proiectului, cu mentiunea ca puteti gasi AICI noile conditii de anulare a sanctiunilor date de ANAF:

Prezenta propunere legislativa are ca obiect completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala cu un nou articol, art. 9.1, care introduce un principiu de baza in politica fiscala, asigurand contribuabilului dreptul de a fi consiliat in ceea ce priveste procedura fiscala de catre organele fiscale.

Avand in vedere faptul ca atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, se modifica de la o zi la alta, politicile fiscale neavand predictibilitate pentru a putea inlatura riscurile fiscale, Agentia Nationala de Administrare Fiscala trebuie sa aiba o abordare mai moderna, sa implementeze metode moderne pentru efectuarea controlului fiscal, sa aiba un rol mai putin punitiv in viata cetatii, si mai ales un rol pozitiv, stimulativ si preventiv.

Colectarea taxelor si impozitelor la bugetul general consolidat, de catre organele fiscale, trebuie sa se faca urmand principiul preventiv, nu cel punitiv.

Trebuie sa ne intrebam care este rostul ANAF? Este de a colecta impozitele si taxele, dar ca sa colectezi impozite, trebuie sa ai ce colecta, iar ca sa ai ce colecta, trebuie ca economia sa mearga, nu sa inchizi intreprinderi. Este total contraproductiv, este contrar scopului pentru care a fost creat ANAF. Mai mult, toate autoritatile statului trebuie sa aiba un rold de consiliere si de ajutor, nu sa puna piedici pentru fiecare antreprenor.


Urmand acest principiu punitiv invechit, ANAF favorizeaza inchiderea unor companii ce reprezinta o drama, atat pentru cel care o detine, cat si pentru economia romaneasca in ansamblu. O companie nu trebuie inchisa, pentru ca impactul acestui demers se rasfrange atat asupra salariatilor, care isi pierd locurile de mucna, cat si asupra volumului de taxe si impozite virate catre stat. Tocmai de aceea consider ca ceea ce se intampla acum cu controalele Agentiei Nationale de Administrare Fiscale constituie o problema de abordare care tine de secolul al XVIII-lea sau al XIX-lea.

Nu putem avea un stat care sa dea bunuri si servicii publice de mare calitate fara sa aiba o colectare foarte buna si fara sa aiba companii puternice. Fata de restul Europei, avem cheltuieli bugetare per PIB foarte mici si asta pentru ca in mare parte veniturile bugetare per PIB sunt foarte mici aici.

Rolul preventiv, de consiliere, al organelor fiscale este prezent in legislatia statelor importante ale Uniunii Europene.

In Italia, Agentia Italiana de venituri (Agenzia delle Entrate) este supervizata de Ministerul italian de economie si finante, care are controlul asupra politicilor fiscale. Agentia are responsabilitate manageriala si operationala deplina, precum si autonomie administrativa, de reglementare, patrimoniala, organizationala, de contabilitate si financiara.

Relatia dintre minister si agentie este reglementata printr-un acord pe trei ani, care este ajustat in functie de serviciile pe care trebuie sa le asigure, de obiectivele pe care trebuie sa le indeplineasca si de resursele bugetare de care are nevoie. Agentia italiana aeste condusa de un director, un comitet de managament si un board de auditori.

Datorita acestei autonomii administrative si de reglementare a Agentiei italiene de venituri, taxele sunt mai bine colectate si companiile sunt incurajate sa se dezvolte.

In Germania, Ministerul Federal de Finante este autoritatea suprema in ceea ce priveste politica fiscala si administrarea veniturilor federale.

Responsabilitatea colectarii taxelor si impozitelor revine unui departament de taxe care functioneaza la nivel central, dar si la nivelul fiecarui stat federal in parte. La nivelul administratiei centrale, acesta se numeste Biroul Federal Central de Taxe.

In Franta, Departamentul de venituri (Direction generale des impots) sau Directoratul General al Finantelor Publice este o autoritate dependenta de ministerele de finante si buget, in cadrul caruia functioneaza.

In Bulgaria, Agentia de Administrare Fiscala este o instutie independenta, condusa de un board din care fac parte ministrul Finantelor, un secretar de stat din Ministerul Finantelor, guvernatorul Institutului National de Asigurari.

Prin urmare, fata de toate argumenetele mentionate, am elaborat prezenta propunere legislativa de completare a Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala pe care, in conformitate cu prevederile art. 74 si 75 din Constitutie, republicata, o supunem Parlamentului spre dezbatere si aprobare.


Cititi si aici informatii NOI despre acelasi subiect.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici