
Raportul Special
realizat de specialisti
Contribuabilii care au utilizat regimurile speciale de TVA pentru comert online si au achitat sume in plus au dreptul sa recupereze acesti bani daca depun o cerere de modificare a TVA cu diminuare de suma.
Ordinul nr. 10/2022 pentru aprobarea unor proceduri de colectare a creantelor bugetare reprezentand TVA datorata de contribuabilii care aplica regimurile speciale prevazute de art. 314, 315 Si 3152 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 27 din 10 ianuarie 2022.
PROCEDURA de restituire a sumelor reprezentand TVA platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale
Capitolul I
Procedura de restituire a TVA platita in plus de contribuabilii care aplica regimurile speciale in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare
1. In situatia in care contribuabilul depune la Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, denumita in continuare organ fiscal competent, o declaratie de modificare a TVA cu diminuare de suma, inainte de virarea sumelor cuvenite fiecarui stat membru de consum, organul fiscal competent restituie TVA platita in plus rezultata ca urmare a rectificarii, la cererea contribuabilului, potrivit prevederilor art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
1.1. Cererea de restituire poate fi depusa si in mediul electronic la adresa de e-mail pusa la dispozitie de statul roman, ce poate fi identificata accesand linkul https://ec.europa.eu/ taxation_customs/business/vat/oss_en, la sectiunea Member States OSS Contacts.
1.2. Modelul Cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente este cel prevazut in anexa nr. 4 la ordin.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
2. Restituirea TVA platite in plus se efectueaza numai dupa compensarea eventualelor obligatii fiscale datorate de contribuabilul care utilizeaza regimurile speciale.
3. In vederea constatarii compensarii TVA platite in plus cu eventualele obligatii fiscale datorate de contribuabil, organul fiscal competent solicita organului fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil comunicarea situatiei obligatiilor fiscale pe care le inregistreaza contribuabilul ce pot face obiectul compensarii.
4.
(1) Organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil transmite organului fiscal competent, in termen de cel mult 10 zile de la data solicitarii, informatiile necesare efectuarii compensarii, astfel cum acestea sunt cuprinse in modelul Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, la sectiunea II - Obligatii fiscale/bugetare restante care s-au stins prin compensare, cu exceptia celei referitoare la data stingerii prin compensare, aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In termen de cel mult 5 zile de la data primirii informatiilor prevazute la alin. (1), organul fiscal competent va solicita bancii la care este deschis contul special, in euro, efectuarea conversiei, potrivit pct. 3, a sumelor reprezentand TVA platita in plus, in limita obligatiilor fiscale/bugetare ce pot fi compensate. Compensarea cu obligatiile fiscale datorate de contribuabil se realizeaza de catre organul fiscal competent, in functie de data exigibilitatii acestora, astfel cum rezulta din informatiile furnizate de organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil. in acest sens, organul fiscal competent intocmeste un referat, la care ataseaza ordinul de schimb valutar si ordinul de plata pentru transferul sumelor in contul de venituri ale bugetului de stat, prevazut la alin. (3).
(3) Contul de venituri ale bugetului de stat in care se efectueaza transferul sumelor in lei este contul 20.A.10.02.05 „Restituiri de TVA pentru contribuabilii care aplica regimurile speciale, cu privire la serviciile si vanzarile la distanta“, deschis in lei la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, codificat cu codul de identificare fiscala al Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti.
5. In termen de cel mult 5 zile de la creditarea contului prevazut la pct. 4 alin. (3), organul fiscal competent intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, utilizand formularul prevazut de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale se va intocmi in 4 exemplare, in format hartie, acestea urmand sa fie pastrate astfel:
a) un exemplar la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti;
b) un exemplar la organul fiscal competent;
c) un exemplar la organul fiscal central care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil;
d) un exemplar se comunica contribuabilului.
6. Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, ca urmare a primirii Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale, intocmeste ordine de plata cu indicarea conturilor bugetare corespunzatoare, iar in rubrica „data debitarii“ va inscrie data stingerii prin compensare, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) si a ordinului de plata multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Dupa efectuarea transferului, Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti va restitui organului fiscal competent 3 exemplare din Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, din care: un exemplar se comunica contribuabilului, un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cel de-al 3-lea exemplar se transmite la organul fiscal unde sunt inregistrate obligatiile fiscale stinse prin compensare.
7. Eventualele sume reprezentand TVA platita in plus, ramase dupa efectuarea compensarii, se restituie contribuabilului de catre organul fiscal competent, in euro, din contul special deschis la banca comerciala. in acest sens, organul fiscal competent intocmeste urmatoarele documente:
a) un referat privind restituirea TVA platite in plus;
b) Decizia de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzilor, prevazuta in anexa nr. 5 la ordin;
c) ordinul de plata prin care se transfera suma de restituit in contul indicat in cererea de restituire sau, dupa caz, in Declaratia de incepere a activitatii depusa de contribuabil.
8. In cazul in care organul fiscal competent constata ca nu sunt indeplinite conditiile pentru restituirea sumelor solicitate de contribuabil, acesta intocmeste un referat prin care mentioneaza motivele care stau la baza respingerii cererii si temeiul legal, precum si Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, prevazuta in anexa nr. 6 la ordin.
9. In situatia in care contribuabilul depune o declaratie de modificare de TVA, cu diminuare de suma, dupa efectuarea viramentelor de sume cuvenite fiecarui stat membru de consum, restituirea sumei platite in plus se efectueaza de catre statele membre de consum direct contribuabilului solicitant.
10. Prevederile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator si in situatia in care contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale achita sume in plus in contul special deschis la banca comerciala.
Capitolul II Procedura de restituire a TVA platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale in situatia in care Romania este stat membru de consum
11. In situatia in care contribuabilul modifica declaratia speciala de TVA, prin diminuare de suma, dupa virarea de catre statul membru de inregistrare a sumelor cuvenite Romaniei ca stat membru de consum, la cererea contribuabilului, al carei model este prevazut in anexa nr. 4 la ordin, organul fiscal competent restituie acestuia suma reprezentand TVA platita in plus, rezultata din modificarea declaratiei speciale de TVA si virata in contul special deschis, in euro, la o banca comerciala, potrivit prevederilor art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
12. Prevederile pct. 11 se aplica in mod corespunzator si in situatia sumelor incasate in plus fata de suma inscrisa in declaratia speciala de TVA, in contul special deschis, in euro, la o banca comerciala, datorate Romaniei ca stat membru de consum.
13. Restituirea TVA se efectueaza de catre organul fiscal competent in euro.
Capitolul III Audierea contribuabilului care solicita restituirea sumelor rezultate din utilizarea regimurilor speciale
14. Dupa aprobarea referatului prevazut la pct. 8 al cap. I, organul fiscal competent procedeaza la audierea contribuabilului care solicita restituirea sumelor rezultate din utilizarea regimurilor speciale, in conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
15. Pentru realizarea audierii contribuabilului, organul fiscal competent transmite acestuia o notificare prin care solicita prezentarea punctului de vedere cu privire la motivele de respingere constatate.
16. Audierea contribuabilului care utilizeaza regimurile speciale se realizeaza inainte de emiterea si comunicarea deciziei de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente.
17. In notificarea prevazuta la pct. 15, organul fiscal competent indica termenul in care acesta trebuie sa isi prezinte punctul de vedere, respectiv cel mult 5 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducatorului organului fiscal competent.
18. In cazul in care contribuabilul refuza explicit sa comunice punctul de vedere la termenul stabilit de organul fiscal competent in vederea audierii, potrivit pct. 17, audierea se considera a fi indeplinita.
19. In cazul necomunicarii punctului de vedere la termenul stabilit potrivit pct. 17, organul fiscal competent comunica o noua notificare, prin care va acorda un nou termen de comunicare a punctului de vedere al contribuabilului. in cazul in care contribuabilul nu comunica punctul de vedere nici dupa cea de-a doua notificare, audierea se considera indeplinita si organul fiscal competent intocmeste un referat in care consemneaza acest fapt.
20. Dupa analizarea punctului de vedere comunicat de contribuabil, organul fiscal competent emite Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, al carei model este prevazut in anexa nr. 6 la ordin.
Pentru a vedea documentele necesare, click AICI»
Extras din Ordinul 10/2022:
Prin prezentul ordin se aproba:
a) Procedura de evidentiere si plata a sumelor reprezentand TVA datorata de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale, prevazuta in anexa nr. 1 la prezentul ordin;
b) Procedura de restituire a sumelor reprezentand TVA platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale, prevazuta in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
(2) Procedurile prevazute la alin. (1) se aplica contribuabililor care utilizeaza regimurile speciale prevazute de art. 314, 315 si 315^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana;
b) regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum;
c) regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.
(3) Se aproba modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare a urmatoarelor formulare:
a) Decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente sumelor datorate ca urmare a utilizarii regimurilor speciale, prevazuta in anexa nr. 3 la prezentul ordin;
b) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, prevazuta in anexa nr. 4 la prezentul ordin;
c) Decizia de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzilor, prevazuta in anexa nr. 5 la prezentul ordin;
d) Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, prevazuta in anexa nr. 6 la prezentul ordin.
Articolul 2
Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 3
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, prin Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, directiile generale regionale ale finantelor publice, prin organele fiscale din subordinea acestora, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Articolul 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Ghid complet pentru elaborarea perfect legala a procedurilor contabile privind TVAGhid complet pentru elaborarea perfect legala a procedurilor contabile privind TVARECUPERARE TVA din stat membru. Cum procedam?ANAF a publicat procedura prin care va recupera TVA-ul de la firmele care aplica regimuri speciale pentru comert onlineRaiffeisen Bank lanseaza serviciul pentru IMM de recuperare a TVASfaturi de la experti
Impozit si contributii sociale pe venitul din arenda 2025
Intrebare: Societatea a luat in arenda teren. Cum calculam impozitul pe venit, CAS si CASS? Se achita sume intre 1.000 lei si 80.000 lei/persoana.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere declaratii dupa radiere
Intrebare: In data de 12.03.2025, o societate a primit certificatul de radiere. In data de 15.03.2025, pe site-ul ANAF, societatea figureaza ca persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de tva a fost anulata. Tot pe site-ul ANAF,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp
Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA