Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firmele isi pot recupera TVA-ul platit in plus in cadrul regimurilor speciale pentru comertul online daca depun o cerere in acest sens

11-Ian-2022
2618
Firmele isi pot recupera TVA-ul platit in plus in cadrul regimurilor speciale pentru comertul online daca depun o cerere in acest sens

Contribuabilii care au utilizat regimurile speciale de TVA pentru comert online si au achitat sume in plus au dreptul sa recupereze acesti bani daca depun o cerere de modificare a TVA cu diminuare de suma. 

Ordinul nr. 10/2022 pentru aprobarea unor proceduri de colectare a creantelor bugetare reprezentand TVA datorata de contribuabilii care aplica regimurile speciale prevazute de art. 314, 315 Si 3152 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 27 din 10 ianuarie 2022.

PROCEDURA de restituire a sumelor reprezentand TVA platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale

Capitolul I

Procedura de restituire a TVA platita in plus de contribuabilii care aplica regimurile speciale in situatia in care Romania este stat membru de inregistrare

1. In situatia in care contribuabilul depune la Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti din cadrul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, denumita in continuare organ fiscal competent, o declaratie de modificare a TVA cu diminuare de suma, inainte de virarea sumelor cuvenite fiecarui stat membru de consum, organul fiscal competent restituie TVA platita in plus rezultata ca urmare a rectificarii, la cererea contribuabilului, potrivit prevederilor art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

1.1. Cererea de restituire poate fi depusa si in mediul electronic la adresa de e-mail pusa la dispozitie de statul roman, ce poate fi identificata accesand linkul https://ec.europa.eu/ taxation_customs/business/vat/oss_en, la sectiunea Member States OSS Contacts.

1.2. Modelul Cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente este cel prevazut in anexa nr. 4 la ordin.

2. Restituirea TVA platite in plus se efectueaza numai dupa compensarea eventualelor obligatii fiscale datorate de contribuabilul care utilizeaza regimurile speciale.

3. In vederea constatarii compensarii TVA platite in plus cu eventualele obligatii fiscale datorate de contribuabil, organul fiscal competent solicita organului fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil comunicarea situatiei obligatiilor fiscale pe care le inregistreaza contribuabilul ce pot face obiectul compensarii.

4.
(1) Organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil transmite organului fiscal competent, in termen de cel mult 10 zile de la data solicitarii, informatiile necesare efectuarii compensarii, astfel cum acestea sunt cuprinse in modelul Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, la sectiunea II - Obligatii fiscale/bugetare restante care s-au stins prin compensare, cu exceptia celei referitoare la data stingerii prin compensare, aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) In termen de cel mult 5 zile de la data primirii informatiilor prevazute la alin. (1), organul fiscal competent va solicita bancii la care este deschis contul special, in euro, efectuarea conversiei, potrivit pct. 3, a sumelor reprezentand TVA platita in plus, in limita obligatiilor fiscale/bugetare ce pot fi compensate. Compensarea cu obligatiile fiscale datorate de contribuabil se realizeaza de catre organul fiscal competent, in functie de data exigibilitatii acestora, astfel cum rezulta din informatiile furnizate de organul fiscal care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil. in acest sens, organul fiscal competent intocmeste un referat, la care ataseaza ordinul de schimb valutar si ordinul de plata pentru transferul sumelor in contul de venituri ale bugetului de stat, prevazut la alin. (3).

(3) Contul de venituri ale bugetului de stat in care se efectueaza transferul sumelor in lei este contul 20.A.10.02.05 „Restituiri de TVA pentru contribuabilii care aplica regimurile speciale, cu privire la serviciile si vanzarile la distanta“, deschis in lei la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, codificat cu codul de identificare fiscala al Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti.

5. In termen de cel mult 5 zile de la creditarea contului prevazut la pct. 4 alin. (3), organul fiscal competent intocmeste Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, utilizand formularul prevazut de Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 63/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale se va intocmi in 4 exemplare, in format hartie, acestea urmand sa fie pastrate astfel:

a) un exemplar la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti;
b) un exemplar la organul fiscal competent;
c) un exemplar la organul fiscal central care administreaza obligatiile fiscale datorate de contribuabil;
d) un exemplar se comunica contribuabilului.

6. Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, ca urmare a primirii Deciziei privind compensarea obligatiilor fiscale, intocmeste ordine de plata cu indicarea conturilor bugetare corespunzatoare, iar in rubrica „data debitarii“ va inscrie data stingerii prin compensare, prin derogare de la prevederile art. 5 lit. s) din Normele metodologice privind utilizarea si completarea ordinului de plata pentru Trezoreria Statului (OPT) si a ordinului de plata multiplu electronic (OPME), aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. Dupa efectuarea transferului, Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti va restitui organului fiscal competent 3 exemplare din Decizia privind compensarea obligatiilor fiscale, din care: un exemplar se comunica contribuabilului, un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului, iar cel de-al 3-lea exemplar se transmite la organul fiscal unde sunt inregistrate obligatiile fiscale stinse prin compensare.

7. Eventualele sume reprezentand TVA platita in plus, ramase dupa efectuarea compensarii, se restituie contribuabilului de catre organul fiscal competent, in euro, din contul special deschis la banca comerciala. in acest sens, organul fiscal competent intocmeste urmatoarele documente:
a) un referat privind restituirea TVA platite in plus;
b) Decizia de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzilor, prevazuta in anexa nr. 5 la ordin;
c) ordinul de plata prin care se transfera suma de restituit in contul indicat in cererea de restituire sau, dupa caz, in Declaratia de incepere a activitatii depusa de contribuabil.

8. In cazul in care organul fiscal competent constata ca nu sunt indeplinite conditiile pentru restituirea sumelor solicitate de contribuabil, acesta intocmeste un referat prin care mentioneaza motivele care stau la baza respingerii cererii si temeiul legal, precum si Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, prevazuta in anexa nr. 6 la ordin.

9. In situatia in care contribuabilul depune o declaratie de modificare de TVA, cu diminuare de suma, dupa efectuarea viramentelor de sume cuvenite fiecarui stat membru de consum, restituirea sumei platite in plus se efectueaza de catre statele membre de consum direct contribuabilului solicitant.

10. Prevederile prezentului capitol se aplica in mod corespunzator si in situatia in care contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale achita sume in plus in contul special deschis la banca comerciala.

Capitolul II Procedura de restituire a TVA platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale in situatia in care Romania este stat membru de consum

11. In situatia in care contribuabilul modifica declaratia speciala de TVA, prin diminuare de suma, dupa virarea de catre statul membru de inregistrare a sumelor cuvenite Romaniei ca stat membru de consum, la cererea contribuabilului, al carei model este prevazut in anexa nr. 4 la ordin, organul fiscal competent restituie acestuia suma reprezentand TVA platita in plus, rezultata din modificarea declaratiei speciale de TVA si virata in contul special deschis, in euro, la o banca comerciala, potrivit prevederilor art. 168 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

12. Prevederile pct. 11 se aplica in mod corespunzator si in situatia sumelor incasate in plus fata de suma inscrisa in declaratia speciala de TVA, in contul special deschis, in euro, la o banca comerciala, datorate Romaniei ca stat membru de consum.

13. Restituirea TVA se efectueaza de catre organul fiscal competent in euro.

Capitolul III Audierea contribuabilului care solicita restituirea sumelor rezultate din utilizarea regimurilor speciale

14. Dupa aprobarea referatului prevazut la pct. 8 al cap. I, organul fiscal competent procedeaza la audierea contribuabilului care solicita restituirea sumelor rezultate din utilizarea regimurilor speciale, in conformitate cu dispozitiile art. 9 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

15. Pentru realizarea audierii contribuabilului, organul fiscal competent transmite acestuia o notificare prin care solicita prezentarea punctului de vedere cu privire la motivele de respingere constatate.

16. Audierea contribuabilului care utilizeaza regimurile speciale se realizeaza inainte de emiterea si comunicarea deciziei de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente.

17. In notificarea prevazuta la pct. 15, organul fiscal competent indica termenul in care acesta trebuie sa isi prezinte punctul de vedere, respectiv cel mult 5 zile lucratoare de la data comunicarii notificarii. Termenul poate fi prelungit, pentru motive justificate, cu acordul conducatorului organului fiscal competent.

18. In cazul in care contribuabilul refuza explicit sa comunice punctul de vedere la termenul stabilit de organul fiscal competent in vederea audierii, potrivit pct. 17, audierea se considera a fi indeplinita.

19. In cazul necomunicarii punctului de vedere la termenul stabilit potrivit pct. 17, organul fiscal competent comunica o noua notificare, prin care va acorda un nou termen de comunicare a punctului de vedere al contribuabilului. in cazul in care contribuabilul nu comunica punctul de vedere nici dupa cea de-a doua notificare, audierea se considera indeplinita si organul fiscal competent intocmeste un referat in care consemneaza acest fapt.

20. Dupa analizarea punctului de vedere comunicat de contribuabil, organul fiscal competent emite Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, al carei model este prevazut in anexa nr. 6 la ordin.

Pentru a vedea documentele necesare, click AICI»

Extras din Ordinul 10/2022:
Prin prezentul ordin se aproba:
a) Procedura de evidentiere si plata a sumelor reprezentand TVA datorata de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale, prevazuta in anexa nr. 1 la prezentul ordin;
b) Procedura de restituire a sumelor reprezentand TVA platita in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale, prevazuta in anexa nr. 2 la prezentul ordin.
(2) Procedurile prevazute la alin. (1) se aplica contribuabililor care utilizeaza regimurile speciale prevazute de art. 314, 315 si 315^2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) regimul special pentru servicii prestate de persoane impozabile nestabilite in Uniunea Europeana;
b) regimul special pentru vanzarile intracomunitare de bunuri la distanta, pentru livrarile de bunuri interne efectuate de interfetele electronice care faciliteaza aceste livrari si pentru serviciile prestate de persoane impozabile stabilite in Uniunea Europeana, dar nu in statul membru de consum;
c) regimul special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte.
(3) Se aproba modelele, precum si caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si de pastrare a urmatoarelor formulare:
a) Decizia referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente sumelor datorate ca urmare a utilizarii regimurilor speciale, prevazuta in anexa nr. 3 la prezentul ordin;
b) Cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, prevazuta in anexa nr. 4 la prezentul ordin;
c) Decizia de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzilor, prevazuta in anexa nr. 5 la prezentul ordin;
d) Decizia de respingere a cererii de restituire a taxei pe valoarea adaugata platite in plus de contribuabilii care utilizeaza regimurile speciale sau de acordare a dobanzii aferente, prevazuta in anexa nr. 6 la prezentul ordin.
Articolul 2
Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezentul ordin.
Articolul 3
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Bucuresti, prin Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, directiile generale regionale ale finantelor publice, prin organele fiscale din subordinea acestora, vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Articolul 4
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codurile NC. Ce sunt si lista coduri NC pentru 2025

    • Codurile NC (Nomenclatura Combinata) reprezinta un sistem standardizat de clasificare a produselor utilizat la nivel european pentru identificarea si gestionarea diferitelor categorii de marfuri. In Romania, aceste coduri sunt esentiale pentru conformarea cu reglementarile fiscale si vamale, mai ales in cazul produselor considerate cu risc fiscal ridicat. In acest articol vom explica ce sunt codurile NC, de ce sunt importante si vom prezenta lista actualizata, oferind detalii utile pentru...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile

    • Firmele trebuie sa stie ca unele cheltuieli pentru desfasurarea afacerii sunt deductibile sau nedeductibile la calculul rezultatului fiscal, insa exista si categoria cheltuielilor care sunt deductibile limitat. In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile limitat, dar si o speta cu privire la reparatiile suportate prin CASCO. Sunt sau nu deductibile? Specialistul ne va pferi raspunsul, dar si o monografie contabila utila in acest caz.» citeste mai departe aici

  • Taxe PFA. Care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in 2025

    • Conform legislatiei in vigoare, contributia la asigurarile sociale de sanatate (CASS) ramane si in 2025 la o cota de 10% din veniturile nete realizate pentru PFA-uri si se aplica atat celor care obtin venituri peste un anumit plafon, cat si celor care nu sunt scutiti pe plata CASS. Reamintim ca nivelul salariului minim brut de 4.050 lei determina noile plafoane de venit pentru CASS. In continuarea articolului vom vedea care sunt EXCEPTIILE de la plata CASS in cazul PFA, in 2025.» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp

    • Sistemul e-FACTURA pentru emisia si transmiterea facturilor electronice este utilizat de toata lumea din 1 ianuarie 2025, iar in acest context, persoanele care il folosesc trebuie sa acorde o mare atentie termenelor legale de transmitere si inregistrare a facturilor. Exista insa situatii in care facturile nu sunt emise la timp, din diferite motive, iar uneori sunt transmise in alta luna. Contribuabilii vor sa stie cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie. Avem cazul urmator. Un contribuabil...» citeste mai departe aici

  • Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor

    • ANAF a publicat recent un material informativ prin care raspunde anumitor curiozitati ale contribuabililor, cu privire la veniturile din surse neidentificate. Reamintim ca aceste clarificari ale ANAF vin in urma informatiilor din presa conform carora tranzactiile de bani intre rude vor fi controlate de organele fiscale si impozitate cu 70% acolo unde NU exista documente. Detalii in ACEST articol»» citeste mai departe aici

  • Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit

    • ANAF a publicat Ghidul contribuabililor care opteaza in anul 2025 pentru redirectionarea unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pe veniturile din salarii si asimilate salariilor pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016