Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comparatie legislativa: Ordinul 1.752 vs Ordinul 3.055, Citeste Aici

12-Ian-2010
4124

Modificarile si completarile aduse legislatiei contabile

din Romania prin abrogarea O.M.F.P. nr. 1.752/2005

Privind creantele, datoriile si provizioanele

Art. conform O.M.F.P. 1.752/2005 aplicabila de la 01/01/2006

Versiune consolidata in 14/01/2008

Art. conform proiect - 2009 aprobat prin Ordin nr. 3.055 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 766, din 10 noiembrie 2009 la 01/01/2010 Comentarii

Art. 2 alin. (1) Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala. Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta.

(2) Pentru necesitatile proprii de informare, entitatile pot opta pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si intr-o alta moneda.

Cursul utilizat pentru conversia in moneda nationala a situatiilor financiare anuale intocmite intr-o alta moneda este cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru data bilantului. Acest curs se prezinta in notele explicative.

Art. 2 alin. (1) Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala. Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta.

(2) Prin valuta se intelege alta moneda decat leul.

Modificare alin. (2) al art. 2

Noile reglementari modifica alin. (2) eliminand astfel specificatiile cu privire la intocmirea situatiilor financiare in alta moneda precum si cele referitoare la utilizarea cursului pentru situatiile financiare anuale.

Art. 21 alin. (2) lit. b) o datorie reprezinta o obligatie actuala a entitatii ce decurge din evenimente trecute si prin decontarea careia se asteapta sa rezulte o iesire de resurse care incorporeaza beneficii economice;



Art. 20 alin. (2) lit. b) o datorie reprezinta o obligatie actuala a entitatii ce decurge din evenimente trecute si prin decontarea careia se asteapta sa rezulte o iesire de resurse care incorporeaza beneficii economice. O datorie este recunoscuta in contabilitate si prezentata in bilant atunci cand este probabil ca o iesire de resurse incorporand beneficii economice va rezulta din decontarea unei obligatii prezente si cand valoarea la care se va realiza aceasta decontare poate fi evaluata in mod credibil;

(4) Beneficiile economice reprezinta potentialul de a contribui, direct sau

indirect, la fluxul de numerar sau echivalente de numerar catre entitate. Aceasta contributie se reflecta fie sub forma cresterii intrarilor de numerar, fie sub forma reducerii iesirilor de numerar, de exemplu, prin reducerea costurilor de productie. Astfel, potentialul poate fi unul productiv, atunci cand activul este utilizat separate sau impreuna cu alte active pentru prestarea de servicii sau producerea de bunuri destinate vanzarii de catre entitate. De asemenea, potentialul poate imbraca forma convertibilitatii in numerar sau echivalente de numerar.

Modificare art. 21 alin. (2) lit. b) Acest articol este completat cu informatii privind modul de recunoastere si prezentare in bilant a unei datorii. Totodata, este introdus un nou alineat cu privire la beneficiile economice, ce reprezinta si cum se reflecta in contabilitate. Toate modificarile acestui articol se pot regasi in Ordinul 3.055 la art. 20, alin. (2) lit. b) si alin. (4).

Art. 38 - (1) Cifra de afaceri neta cuprinde sumele rezultate din vanzarea de produse si furnizarea de servicii care se inscriu in activitatea curenta a entitatii, dupa deducerea reducerilor comerciale si a taxei pe valoarea adaugata, precum si a altor taxe legate direct de cifra de afaceri.

(2) In cazul entitatilor al caror obiect principal de activitate il constituie activitatea de leasing, in cifra de afaceri neta se include si dobanda cuvenita acestor contracte, aferenta perioadei de raportare.

Art. 33 - (1) Cifra de afaceri neta cuprinde sumele rezultate din vanzarea de produse si furnizarea de servicii care se inscriu in activitatea curenta a entitatii, dupa deducerea reducerilor comerciale si a taxei pe valoarea adaugata, precum si a altor taxe legate direct de cifra de afaceri.

(2) In cazul entitatilor radiate din Registrul general si care, la data intrarii in

vigoare a prezentelor reglementari, mai au in derulare contracte de leasing, in cifra de afaceri neta se include si dobanda cuvenita acestor contracte, aferenta perioadei de raportare.

Modificari art. 38 alin. (2)

Noile reglementari aduc modificari alineatului 2 al art. 28 facand referire la modul de calcul al Cifrei de Afaceri pentru entitatile radiate din Registrul general si care, la data intrarii in vigoare a prezentelor reglementari, mai au in derulare contracte de leasing, fara a mai mentiona de entitatile al caror obiect principal de activitate il constituie activitatea de leasing. Modificarile acestui articol se pot regasi in Ordinul 3.055 la art. 33, alin. (1) alin. (2).

Art. 45 - Principiul independentei exercitiului. Trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii sau platii acestor venituri si cheltuieli.

Art. 42 - Principiul independentei exercitiului. Trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor.

Astfel, se vor evidentia in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita inca factura (contul 418 "Clienti - facturi de intocmit"), respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite"). In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.)

Modificari art. 45 privind principiul independentei exercitiului Acest articol a fost completat de noile reglementari (art. 41) cu specificatia clara privind modul in care se vor evidentia in contabilitate creantele si datoriile pentru care nu s-a intocmit/ primit inca factura. Modificarile acestui articol se pot regasi in Ordinul 3.055 la art. 42.

Art. 48 - Principiul necompensarii. Orice compensare intre elementele de activ si de datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

Eventualele compensari intre creante si datorii ale entitatii fata de acelasi agent economic pot fi efectuate, cu respectarea prevederilor legale, numai dupa inregistrarea in contabilitate a veniturilor si cheltuielilor la valoarea integrala.

Art. 45 - (1) Principiul necompensarii. Orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa.

(2) Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Eventualele compensari intre creante si datorii fata de aceeasi entitate efectuate cu respectarea prevederilor legale pot fi inregistrate numai dupa contabilizarea veniturilor si cheltuielilor corespunzatoare.

Modificari art. 48 privind principiul necompensarii Acest articol a fost completat de noile reglementari (vezi art. 45, Ordinul 3.055) cu specificatia ca toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative.

Art. 58 alin. (2) lit. (a) - Pentru elementele de activ, diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar si valoarea contabila neta a elementelor de activ se inregistreaza in contabilitate pe seama unei amortizari suplimentare, in cazul activelor amortizabile pentru care deprecierea este ireversibila sau se efectueaza o ajustare pentru depreciere sau pierdere de valoare, atunci cand deprecierea este reversibila, aceste elemente mentinandu-se, de asemenea, la valoarea lor de intrare.

Art. 55 alin. (2) lit. (a) - Pentru elementele de natura activelor inregistrate la cost, diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar si valoarea de inregistrare in contabilitate se evidentiaza distinct in contabilitate, in conturi de ajustari, aceste elemente mentinandu-se la valoarea lor de intrare.

..................................................................................................................

Art. 56 alin. (3) Evaluarea la inventar a creantelor si a datoriilor se face la valoarea lor probabila de incasare sau de plata. Diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea contabila a creantelor se inregistreaza in contabilitate pe seama ajustarilor pentru deprecierea creantelor.

Pentru creantele incerte se constituie ajustari pentru pierdere de valoare.

Evaluarea la bilant a creantelor si a datoriilor exprimate in valuta si a celor cu decontare in lei in functie de cursul unei valute se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar. In scopul prezentarii in bilant, valoarea creantelor, astfel evaluate, se diminueaza cu ajustarile pentru pierdere de valoare.

Modificari art. 58 alin. (2) lit. (a)

Articolul a fost modificat si completat de noile reglementari prin art. 55 alin. (2) lit. (a) care face referire la diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar si valoarea de inregistrare in contabilitate pentru elementele de natura activelor inregistrate la cost, diferente care nu mai sunt tratate ca amortizari suplimentare ci se evidentiaza distinct in contabilitate, in conturi de ajustari. Totodata este introdus un nou articol, art. 56 , alin (3) privind evaluarea creantelor si datoriilor si tratarea diferentelor constatate in minus intre valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea contabila neta a creantelor.

Acesta este un fragment din CD-ul Modificarile si completarile aduse legislatiei contabile din Romania prin abrogarea O.M.F.P. nr. 1.752/2005

In respectiva lucrare se trateaza pe larg modificarile si completarile suferite de Legislatia Contabila in urma abrogarii Ordinului 1.752 si aparitia Ordinului 3.055

CLICK AICI PENTRU A CITI DETALII

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Comparatie legislativa: Ordinul 1.752 vs Ordinul 3.055, Citeste Aici":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Atentie, contabili! Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Transport: Pentru transporturile cu bunuri sub 500 kg si sub 10.000 lei mai trebuie obtinut cod UIT?

    • Suntem o firma care activam in industria automotive. Daca marfa este compusa dintr-o matrita, iar matrita este compusa din mai multe feluri de metal, are sub 500 ks si valoarea sub 10.000 lei ( fiind servicii reparatii), transportul este intern, avem nevoie de cod UIT? Multumesc. Obtinere cod UIT pentru E-Transport – raspunsul specialistului: Art. 1, alin. (4) din Ordinul nr. 1.337/1.268/2024 prevede: Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Anumite entitati NU au obligatia utilizarii sistemului in perioada 1 iulie 2024 - 30 iunie 2025

    • Implementarea RO e-Factura nu a venit ca o surpriza placuta pentru mediul de afaceri si nici pentru expertii contabili care protesteaza in continuare impotriva utilizarii sistemului. Exista insa anumite exceptii de la lege, prevazute in OUG 69/2024. Exceptii de la utilizarea E-Factura In linii mari, sunt exceptate de la utilizarea E-Factura, in perioada 1 iulie 2024 - 30 iunie 2025, urmatoarele entitati: asocitiile si fundatiile, agricultorii persoane fizice si centrele culturale ale altor...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca 300 milioane lei pentru sprijinirea mediului de afaceri

    • Executivul a aprobat in data de 11 iulie 2024 o serie de acte normative prin care se asigura din Fondul de rezerva la dispozitia Guvernului, sumele necesare finantarii unor programe de garantare in domenii prioritare pentru economia romaneasca, precum si pentru sanatate. „Am avut astazi o sedinta de Guvern importanta pentru stimularea investitiilor cu impact major in economie si pentru nevoile antreprenorilor din Romania. Asiguram finantarea angajamentelor Ministerului Finantelor fata de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016