Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditii microintreprindere 2024. Cum se va aplica cota de 3%

12-Feb-2024
4155
Conditii microintreprindere 2024. Cum se va aplica cota de 3%

O societate platitoare de impozit micro care a depasit la 31.12.2023 plafonul de 60.000 de euro, dar indeplineste celelalte conditii pentru a ramane la impozit micro, ce cota de impozit va aplica incepand cu anul 2024?

1% pana in trimestrul in care va depasi plafonul de 60000 euro sau 3% (altfel spus, la stabilirea plafonului de 60.000 de euro se iau in calcul veniturile realizate in anul 2023 sau veniturile ce urmeaza a se realiza in anul 2024)?

Conditii microintreprindere 2024 – raspunsul specialistului:

Pornind de la prevederile art. 48 alin. (1) potrivit carora aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor este optionala, o societate poate solicita obtinerea statutului fiscal de microintreprindere daca la sfarsitul anului 2023 indeplineste conditiile impuse de art. 47 alin. (1) referitoare la suma veniturilor realizate, tipul activitatilor derulate, existenta unui salariat, detinerile asociatilor etc.

In speta prezentata, societatea a carei activitate de Lucrari de instalatii sanitare, de incalzire si de aer conditionat desfasurata potrivit codului CAEN 4322 a avut statutul fiscal de microintreprindere pe care doreste sa il pastreze si in exercitiul urmator.

Potrivit prevederilor Legii nr. 296/2023, de modificare a Codului fiscal, incepand cu data de 1 ianuarie 2024 se introduc cele doua cote de impozitare pentru persoanele juridice care sunt platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, in functie de suma veniturilor realizate si de tipul activitatilor desfasurate.

Astfel, la art. 51 alin. (1) se stabileste ca, incepand cu anul 2024 daca pe parcursul unui trimestru veniturile inregistrate in evidenta contabila depasesc valoarea echivalentului in lei a 60.000 euro, si/sau sunt obtinute din desfasurarea unor activitati dintre cele prevazute la lit. b) pct. 2) cota de impozitare este de 3%.

La alin. (4 indice 1) al art. 51 legea mentioneaza ca daca in cursul anului fiscal, veniturile realizate de o microintreprindere depasesc nivelul de 60.000 euro aplicarea cotei de 3 % se face incepand cu trimestrul in care se inregistreaza aceasta situatie.

Faptul ca pe parcursul anului 2023 veniturile realizate au depasit echivalentul in lei al sumei de 60.000 de euro nu are nici o relevanta pentru anul respectiv.

Daca sunt mentinute conditiile prevazute de lege, printre care si cea referitoare la suma veniturilor de 500.000 euro, in echivalent lei, pana la finele exercitiului, aceasta va datora in continuare impozit de 1%, pana in trimestrul in care din evidenta contabila va rezulta ca suma veniturilor a depasit limita echivalentului in lei a 60.000 euro.

Totodata, legea nu dispune ca aceasta cota nu se mai poate schimba daca veniturile realizate scad.
La art. 51 alin. (4 indice 2) este prevazuta si situatia in care daca veniturile nu depasesc nivelul de 60.000 euro, incepand cu trimestrul in care se inregistreaza astfel de situatii, este aplicabila cota de impozitare prevazuta la alin. (1) lit. a) respectiv 1%.

Depasirea sumei de 60.000 in cursul unui exercitiu (2023) nu reprezinta o limitare a dreptului de a aplica impunerea veniturilor pentru anul urmator (2024).



Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016