Costuri de achizitie: ce masuri luam in cazul bunurilor constatate lipsa
Exista mai multe masuri pe care le putem aplica in momentul in care avem de-a face cu diferite situatii de pierdere sau lipsa la inventariere la finalizarea acestei proceduri. Iata care sunt aceste masuri pe care le putem lua in diverse situatii identificate in urma inventarierii:
- Bunurile constatate lipsa la inventariere se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea contabila. Lipsurile imputabile se recupereaza de la persoanele vinovate la valoarea de inlocuire, determinata potrivit prezentelor norme.
- Bunurile constatate in plus se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la costul de achizitie al acestora, in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, in functie de pretul pietei la data constatarii sau de costul de achizitie al bunurilor similare.
- Plusul de casa constatat cu ocazia inventarierii numerarului din casieriile institutiilor publice se varsa la bugetul din care este finantata institutia publica, paragraful bugetar "Alte venituri".
Pentru a tine evidenta contabila a unei firme mici este necesara cunoasterea metodei de evaluare a elementelor. Evaluarea elementelor prezentate in situatiile financiare anuale se face de regula, pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Suspiciune de neregula O societate are domeniu principal de activitate acvacultura in ape dulci si a beneficiat in anul 2022 de fonduri nerambursabile POPAM pentru construirea de bazine pentru cresterea...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
La data intrarii in entitate, bunurile se evalueaza si se inregistreaza in contabilitate la valoarea de intrare, care se stabileste astfel:
a) la cost de achizitie - pentru bunurile procurate cu titlu oneros;
b) la cost de productie - pentru bunurile produse in entitate;
c) la valoarea de aport, stabilita in urma evaluarii - pentru bunurile reprezentand aport la capitalul social;
d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.
Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective. In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
Cheltuielile de transport sunt incluse in costul de achizitie si atunci cand functia de aprovizionare este externalizata. Reducerile comerciale acordate de furnizor si inscrise pe factura de achizitie ajusteaza in sensul reducerii costul de achizitie al bunurilor.
Costul de productie al unui bun cuprinde costul de achizitie a materiilor prime si materialelor consumabile si cheltuielile de productie direct atribuibile bunului. La data iesirii din entitate sau la darea in consum, bunurile se evalueaza si se scad din gestiune la valoarea lor de intrare sau valoarea la care sunt inregistrate in contabilitate (de exemplu, valoarea reevaluata pentru imobilizarile corporale care au fost reevaluate).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie intracomunitara de bunuri in alt stat UE
Intrebare: Suntem o societate romana, inregistrata in scop de TVA in Romania. Am achizitionat o ambarcatiune maritima de la o persoana juridica din Franta, care detine un cod valid de TVA intracomunitar. Transportul ambarcatiunii se face terestru, iar in acest sens avem un CMR de la firma transportatoare. Ambarcatiunea urmeaza sa fie inmatriculata intr-un alt stat din UE (nu in Romania sau Franta). Va rog sa precizati ce documente justificative sunt necesare pentru a aplica taxarea inversa pentru aceasta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Termene depunere SAF-T
Intrebare: Va rog sa imi spuneti care sunt termenele de depunere pentru declaratia SAF-T avand in vederea urmatoarele tipuri de societati: 1. termen depunere SAF-T societate neplatitoare de tva; 2. termen depunere SAF-T societatea platitoare de tva Trimestrial; 3. termen depunere SAF-T societatea platitoare de tva Lunar.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<