Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Declaratia Unica in 2024. Noul model al formularului 212 a fost aprobat prin Ordinul 6/2024

11-Ian-2024
11592
Declaratia Unica in 2024. Noul model al formularului 212 a fost aprobat prin Ordinul 6/2024

Prin Ordinul 6/2024 a fost aprobat modelul si continutul formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" care se va folosi in anul 2024. 

Declaratia Unica in 2024

Noul formular se utilizeaza de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2024.

Termen de depunere Declaratia Unica in 2024

Declaratia Unica trebuie completata de persoanele fizice cu venituri din activitati independente, drepturi de autor, chirii, tranzactii crypto, meditatii, etc. Se va depune pana pe data de 25 mai 2024.

Noul model de formular 212 in 2024

Pentru a vedea toata declaratia, click AICI>>

PDF inteligent D212 actualizat in 2024

In data de 10 ianuarie 2024 a fost actualizat PDF-ul inteligent pentru generarea Declaratiei Unice conform OpANAF nr. 6/2024. Se utilizeaza pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate pe anul 2023, precum si a impozitului estimat si a contributiilor sociale datorate, pe anul 2024.

Pentru a vedea soft A, click AICI»

Pentru a vedea soft J, click AICI»

Modificarile aduse impozitului pe venit si contributiilor sociale datorate de persoanele fizice, au fost introduse prin urmatoarele acte normative:

- Ordonanta Guvernului nr.16/2022;

- Legea nr.142/2022;

- Legea nr.296/2023;

- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023;

De asemenea, prin Legea nr.412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale a fost reglementat regimul fiscal aplicabil veniturilor realizate de persoanele fizice ca urmare a desfasurarii activitatii ca punct gastronomic local.

Modificarile/completarile au vizat, in principal, urmatoarele aspecte:

I. In ceea ce priveste veniturile realizate:

Modul de stabilire a bazei de calcul al impozitului pe venitul din cedarea folosintei bunurilor, in sensul in care, in anul 2023, venitul brut reprezinta venit anual impozabil.

Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal, incepand cu anul 2023.

La transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia, prin acte juridice intre vii asupra constructiilor de orice fel si a terenurilor aferente acestora, precum si asupra terenurilor de orice fel fara constructii, contribuabilii datoreaza un impozit care se calculeaza la valoarea tranzactiei prin aplicarea unei cote de impunere (1% sau 3%) in functie de perioada de detinere a proprietatilor imobiliare, (detinute o perioada de pana la 3 ani inclusiv sau detinute o perioada mai mare de 3 ani).

Modalitatea de stabilire a impozitului pe veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului de investitii, incepand cu anul 2023.

Veniturile sub forma castigurilor din transferul titlurilor de valoare si din operatiuni cu instrumente financiare derivate, pentru transferuri/operatiuni efectuate prin entitatile prevazute la art.96 1 alin.(1) din Codul fiscal, se impun prin retinere la sursa, impozitul fiind final.

Astfel, obligatia depunerii declaratiei unice se mentine doar pentru persoanele fizice care, in anul de raportare, au realizat castiguri/pierderi din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate care nu au fost efectuate prin entitatile prevazute la art.96 1 alin.(1) din Codul fiscal, precum si din transferul aurului de investitii.

Modificarea prevederilor privind stabilirea si definitivarea obligatiilor fiscale anuale reprezentand contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice ca urmare a introducerii noilor plafoane in functie de care se calculeaza contributiile sociale, respectiv de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe tara, dupa caz, in functie de nivelul veniturilor realizate in anul fiscal 2023

De asemenea, a fost reglementata obligatia depunerii declaratiei unice de catre contribuabilii prevazuti la art.LXI alin.(2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscala, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea si completarea unor acte normative, respectiv:

a)Persoanele fizice care in cursul anului 2023 au realizat venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura pentru care la determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, la depunerea declaratiei unice estimative, au utilizat un alt nivel al salariului minim garantat in plata decat cel de 3.000 lei prevazut in Hotararea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata;

b) Persoanele fizice care au realizat in cursul anului 2023 venituri din drepturi de proprietate intelectuala, in baza contractelor de activitate sportiva, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa de platitorii de venituri, in situatia in care, la verificarea incadrarii venitului in plafoanele anuale, precum si la determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale/contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, platitorul a utilizat un alt nivel al salariului minim brut pe tara decat cel de 3.000 lei prevazut in Hotararea Guvernului nr.1447/2022 pentru stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata.

II. In ceea ce priveste veniturile estimate

Modul de stabilire a bazei de impunere si a impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu anul fiscal 2024.

Astfel, in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, venitul net anual se stabileste prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Veniturile din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, se impun prin retinere la sursa, impozitul fiind final.

Totodata, au fost abrogate dispozitiile potrivit carora veniturile realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere, sunt calificate ca venituri din activitati independente.

De asemenea, a fost eliminata optiunea de determinare a venitului net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

Incepand cu anul fiscal 2024, potrivit Legii nr.412/2023 pentru infiintarea si functionarea punctelor gastronomice locale, veniturile realizate de persoanele fizice ca urmare a desfasurarii activitatii ca punct gastronomic local reprezinta venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se determina pe baza normelor de venit, conform prevederilor Codului fiscal.

Modificarea prevederilor privind stabilirea si declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente din una sau mai multe surse, incepand cu anul fiscal 2024

In cazul veniturilor din activitati independente, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata se stabileste la o baza de calcul egala cu suma venitului estimat a se realiza pentru anul fiscal de impunere sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (capitolul II), respectiv 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia.

Avand in vedere modificarile legislative mentionate, prin prezentul proiect de ordin se propune modificarea modelului si continutului formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”, care va fi utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2024.

Modificarile D212 fata de vechiul formular sunt, in principal, urmatoarele:

a) la Capitolul I “Date privind impozitul pe veniturile realizate si contributiile sociale datorate”:

- introducerea la sectiunea 2 “Date privind veniturile realizate din strainatate” subsectiunea 1 “Date privind impozitul pe veniturile realizate din strainatate” a unor rubrici referitoare la perioada de detinere a proprietatilor imobiliare (detinute o perioada de pana la 3 ani inclusiv sau detinute o perioada mai mare de 3 ani);

- eliminarea de la sectiunea 2 “Date privind veniturile realizate din strainatate” a subsectiunii 3 “Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii”, referitoare la stabilirea si declararea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorata de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii, in conformitate cu Decizia Curtii Constitutionale nr.650/2022;

- introducerea la sectiunea 3 “Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate"” subsectiunea 1 “Date privind contributia de asigurari sociale datorata” si subsectiunea 2 “Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata” a unor campuri pentru stabilirea si declararea contributiilor de asigurari sociale, respectiv contributiilor de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabili, in functie de incadrarea in plafonul minim anual, potrivit legii;

- eliminarea sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.111/2021, ca urmare a incetarii aplicabilitatii dispozitiilor acesteia;

- eliminarea sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.2/2022, ca urmare a incetarii aplicabilitatii dispozitiilor acesteia;

- modificarea sectiunii “Sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta”, care devine sectiunea 6, prin:

eliminarea campurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.2/2022, precum si eliminarea campurilor privind obligatiile fiscale datorate de contribuabili potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.111/2021;

introducerea unor campuri privind contributiile sociale retinute la sursa de platitorul de venit, potrivit legii, care reprezinta plata anticipata in contul contributiei anuale datorate de contribuabil;

introducerea unor campuri privind diferentele de contributii sociale stabilite in plus/minus, dupa caz, ca urmare a regularizarii sumelor reprezentand plata anticipata cu contributia anuala datorata.

b) la Capitolul II “Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate”:

- eliminarea de la sectiunea 1 “Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania”, subsectiunea 1 “Date privind impozitul pe veniturile estimate din Romania, impuse in sistem real/pe baza cotelor forfetare de cheltuieli” lit.A “Date privind activitatea desfasurata”, pct.1 “Categoria de venit” a indicatorilor ”cedarea folosintei bunurilor (altele decat cele de la pct.1.3.2.)” si ”cedarea folosintei bunurilor calificata in categoria venituri din activitati independente”;

- introducerea la sectiunea 2 “Date privind contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate estimate” subsectiunea 2 “Date privind contributia de asigurari sociale de sanatate estimata” a unor campuri disticte pentru stabilirea si declararea contributiilor de asigurari sociale de sanatate datorate de contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente, in functie de venitul estimat pentru anul fiscal de impunere, potrivit legii.

c) actualizarea in mod corespunzator a instructiunilor de completare a declaratiei unice.

Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanelen fizice"

Denumirea formularului: "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice"

1. Format: A4/t2

2. Se difuzeaza gratuit.

3. Caracteristici de editare: se poate utiliza echipament informatic pentru completare si editare.

4. Se utilizeaza de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2024.

5. Se intocmeste de catre contribuabil sau de imputernicitul/curatorul fiscal al acestuia, dupa caz.

6. Circula:

- in format electronic, la organul fiscal competent; sau

- in format hartie, in doua exemplare, semnat potrivit legii: un exemplar la contribuabil si un exemplar la organul fiscal central competent.

7. Se arhiveaza la dosarul contribuabilului.

Instructiuni de completare a formularului 212 in 2024

Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declaratia se depune si de catre profesionisti, astfel cum sunt reglementati de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul civil, si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe care au beneficiat de indemnizatia prevazuta la art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 282/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.132/2020;

Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.

I. Termenul de depunere a declaratiei

1. Declaratia se depune:

- pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea declararii venitului realizat si stabilirii/definitivarii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale;

Continuarea, AICI»

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici