Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici

06-Sep-2024
1738
Din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici

ANAF informeaza ca din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici.

Noul regim special pentru intreprinderile mici (SME-SS) se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite intr-un stat membru sa aplice regimul special pentru IM nu numai in statul membru de stabilire, ci si in orice alt stat membru care aplica un regim de scutire pentru IM, in anumite conditii.

Conform Directivei 2020/285, incepand cu ianuarie 2025 statele membre pot aplica un plafon national de scutire de TVA pentru intreprinderile mici ce vor fi supuse TVA-ului, de maximum 85.000 EUR. Foarte important de mentionat este faptul ca posibilitatea de a stabili un plafon national de scutire este optionala, aceasta decizie apartinand fiecarui stat membru in functie de conditiile sale politice si economice.

De asemenea, incepand cu ianuarie 2025, se instituie un plafon de scutire de TVA la nivel unional de 100.000 euro pentru intreprinderile mici care doresc sa aplice regimul special de scutire de TVA in alte state membre decat cel de stabilire.

Intreprinderile mici eligibile vor beneficia de scutire de la plata TVA incepand cu, cel tarziu, cea de-a 35-a zi lucratoare de la depunerea unei notificari prealabile sau a actualizarii acesteia, cu exceptia cazurilor specifice in care, pentru a preveni evaziunea fiscala sau evitarea obligatiilor fiscale, statele membre care acorda scutirea solicita un termen suplimentar pentru a efectua verificarile necesare.

Intreprinderile din afara UE nestabilite in UE nu vor beneficia de regimul special de TVA pentru IM.


CONTRIBUABILI VIZATI

Pentru a accesa scutirea transfrontaliera, IM trebuie sa informeze mai intai statul membru de stabilire, si sa fie identificata in acel stat membru printr-un cod/numar individual de identificare, la nivel european, care sa contina sufixul "EX". Aceasta cerinta de notificare urmareste sa asigure un control eficient al aplicarii scutirii transfrontaliere.

Odata identificata, persoana impozabila trebuie sa raporteze statului membru de stabilire atat valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau a prestarilor de servicii efectuate in statul membru de stabilire, cat si in fiecare stat membru in care aplica regimul de scutire.

Notificarea prealabila, prin care IM isi anunta intentia de a aplica noul regim de TVA, va contine cel putin urmatoarele informatii: de plata inseamna:

  • Numele, activitatea, forma juridica si adresa intreprinderii; 
  • Statul sau statele membre in care intentioneaza sa beneficieze de scutire;
  • Valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate in statul membru in care este stabilita si in fiecare dintre celelalte state membre in cursul anului calendaristic precedent sau cu doi ani calendaristici precedenti (in functie de legislatia statutului respectiv);
  • Valoarea totala a livrarilor de bunuri si/sau prestarilor de servicii efectuate in statul membru in care este stabilita si in fiecare dintre celelalte state membre in cursul anului calendaristic curent anterior notificarii.


CONDITII DE ELIGIBILITATE pentru aplicarea regimului special de scutire la nivel unional

  1. Se aplica scutirea, la cerere, intreprinderilor mici stabilite in alte state membre si a caror cifra de afaceri anuala la nivel de UE aferenta valorii livrarilor de bunuri si prestarii serviciilor efectuate nu depaseste in anul curent, si nici in anul precedent, plafonul anual la nivel de Uniune de 100.000 EUR. 
  2. Suplimentar fata de prima conditie, valoarea livrarilor efectuate, de catre intreprinderi mici, intr-un anumit stat membru nu trebuie sa depaseasca plafonul acelui stat (valoarea livrarii de bunuri si prestarii serviciilor poate fi de maxim 85.000 EUR in functie de legislatia nationala a fiecarui stat membru).
  3. Intreprinderea mica, indiferent daca este stabilita sau nu in statul membru care acorda scutirea, nu poate beneficia de aceasta scutire pe o perioada de un an calendaristic daca plafonul stabilit a fost depasit in anul calendaristic precedent. Statul membru care acorda scutirea poate prelungi aceasta perioada la doi ani calendaristici.


BENEFICII IM-uri

  • Acest nou regim permite IM sa-si desfasoare activitatile in intreaga UE cu sarcini administrative reduse, facilitand cresterea economica si operatiunile transfrontaliere. 
  • Ofera posibilitatea intreprinderilor mici eligibile, angajate in comertul transfrontalier, sa beneficieze de scutirea de la plata TVA in aceleasi conditii ca intreprinderile mici din statele membre de destinatie;
  • Nu este necesara inregistrarea in scopuri de TVA, in statul/statele membru/membre de scutire (NU se poate deduce TVA)
  • Costurile totale de conformare cu care se confrunta intreprinderile mici pentru a respecta obligatiile in materie de TVA se estimeaza a fi reduse cu 18% anual;
  • Oportunitate de dezvoltare a intreprinderii mici la nivel international, preconizandu-se ca pana in anul 2025 numarul de consumatori UE care participa la comertul electronic va fi de aproximativ 569 de milioane;
  • Reducerea birocratiei si crearea conditiilor de concurenta echitabile pentru intreprinderile mici, indiferent de locul in care acestea sunt stabilite in UE, prin proceduri simplificate in ceea ce priveste inregistrarea si raportarea.

Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici