Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial www.mfinante.ro la rubrica Transparenta Decizionala un Proiect Ordonanta de urgenta privind modificarea si completarea unor acte normative si pentru instituirea unor masuri fiscale.
Prin acest proiect se propun urmatoarele dispozitii fiscale privind unele indemnizatii suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj, din bugetul de stat sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale:
I. Indemnizatiile acordate potrivit art. XV alin. (1), (1^1), (2) si (4) din O.U.G. nr. 30/2020 (indemnizatii de care au beneficiat alti profesionisti, persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii nr. 1/2005, avocati, persoanele care desfasoara activitate in baza contractului de activitate sportiva, persoanele care obtin venituri din drepturi de autor si drepturi conexe) precum si indemnizatiile acordate potrivit art. 3 din O.U.G nr. 132/2020 (pentru profesionisti) nu constituie venituri din desfasurarea activitatii, iar pentru acestea se aplica urmatoarele reguli, dupa caz:
a) calculul impozitului pe venit si al contributiilor sociale obligatorii se efectueaza separat fata de veniturile realizate din desfasurarea activitatii;
b) nu se iau in calcul la verificarea incadrarii in plafonul prevazut la art. 148 alin. (2) si art.170 alin. (2) din Codul fiscal.
c) prin derogare de la prevederile art. 121, art. 151 si art. 174 din Codul fiscal nu fac obiectul acordarii bonificatiei stabilita prin legea anuala a bugetului de stat.
II. Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor acordate potrivit art. XV din O.U.G. nr. 30/2020, asigurate in sisteme proprii de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii potrivit legii, datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul propriu de pensii, in cotele prevazute de Codul fiscal.
III. In cazul indemnizatiilor acordate profesionistilor potrivit art.3 din O.U.G. nr. 132/2020 calculul obligatiilor fiscale se efectueaza de catre persoanele fizice beneficiare prin aplicarea cotei de 10% pentru impozit, 25% ptr. CAS si 10% pentru CASS asupra indemnizatiei brute incasate de la agentiile pentru plati si inspectie sociala judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Pentru calculul impozitului pe venit se aplica regulile prevazute la art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal – reguli specifice calcului impozitului pe veniturile din salarii in afara functiei de baza.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
IV. Incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021 facilitatile fiscale pentru constructii prevazute la art. 60, art.138^1 si art.154 alin. (1) lit. r) din Codul fiscal nu se acorda pentru urmatoarele categorii de indemnizatii:
- indemnizatiile prevazute la art.1 si art. 3 din O.U.G. nr. 132/2020, cu completarile ulterioare,
- indemnizatiile prevazute la art. 3 din O.U.G. nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, cu completarile ulterioare,
- indemnizatiile prevazute in O.U.G. nr. 120/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2.
V. Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau din bugetul de stat, dupa caz, acordate potrivit art. XI si art. XV din O.U.G. nr. 30/2020 si O.U.G. nr. 120/2020, precum si ale indemnizatiilor acordate potrivit art.3 din O.U.G. nr. 132/2020, nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
VI. Persoanele fizice beneficiare ale indemnizatiilor suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj sau decontate din Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, dupa caz, acordate potrivit art. 1 din O.U.G. nr. 132/2020 si art. 3 din O.U.G. nr. 147/2020 precum si potrivit Legii nr. 19/2020 nu pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul pe venit datorat aferent indemnizatiilor respective, pentru sustinerea entitatilor nonprofit/unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Finantele modifica programul IMM Invest: crestere plafoane, prelungire valabilitate si introducerea unei norme tranzitoriiProiect de OUG privind infiintarea, organizarea si functionarea agentiilor pentru intreprinderi mici si mijlocii, atragere de investitii si promovare a exportuluiCele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonMEEMA si MFE, PROIECT OUG privind noi fonduri de sprijin europene. Se asigura capital de lucru necesar IMM-urilorTermenul pentru depunerea declaratiilor 392A, 392B si 393 ar putea fi amanat pana in 2024Ultimele articole
PROIECT OUG e-Transport: Contravaloarea marfii NU va mai fi confiscata 100% din prima. Apare un sistem gradualPROIECT OUG: Cum va solutiona Min. Justitiei problemele platformei online ONRCIntreprinderi legate cu acelasi cod CAEN. Cate firme vor trece la plata impozitului pe profit?Cum sa supravietuiesti noilor masuri legislative care zguduie din temelii sistemul fiscal romanescLoteria bonurilor fiscale NU va mai fi reluata. Finatele propun desfiintarea masuriiArticole similare
Jurisprudenta Curtii Europene de Justitie ? Izvor de drept in legislatia romaneasca - apr. 2008Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA