Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documentele utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale vor putea fi transmise si in format electronic

24-Aug-2022
2000
Documentele utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale vor putea fi transmise si in format electronic

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent, pe site-ul oficial, Proiectul de ordin pentru modificarea si completarea Ordinului nr. 2.117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale.


 
Prin prezentul proiect se propune:

• posibilitatea emiterii in forma electronica si comunicarii prin mijloace de transmitere la distanta a urmatoarelor formulare utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale: aviz de verificare, minuta intalnirii, nota explicativa, proces-verbal, invitatie, decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale, raport de verificare fiscala, decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale, decizie de reverificare, dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale si instiintare pentru discutia finala;

• posibilitatea emiterii in forma electronica a formularului ordin de serviciu;

• includerea mentiunilor privind data comunicarii in cuprinsul formularelor Decizie de incetare a procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, decizie de impunere privind impozitul pe venit stabilit suplimentar in cadrul verificarii situatiei fiscale personale si dispozitie privind masurile stabilite in cadrul procedurii de verificare a situatiei fiscale personale, in cazul comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta

Conform Referatului de aprobare, necesitatea unui ordin de modificare si completare a OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, cu modificarile si completarile ulterioare, rezida in urmatoarele argumente:

1. Potrivit prevederilor Titlului VI-Cap. IV art. 138 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal central are dreptul de a efectua o verificare fiscala a ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit. 

Pentru verificarea situatiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal efectueaza urmatoarele activitati preliminare: analiza de risc pentru stabilirea riscului de neconformare la declararea veniturilor impozabile pentru un grup de persoane fizice sau pentru cazuri punctuale si selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii situatiei fiscale personale.

In conformitate cu prevederile art. 138 alin. (3) din acelasi act normativ, competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia se stabileste prin ordin al presedintelui A.N.A.F.. Totodata, aparatul central al A.N.A.F. are competenta in efectuarea verificarii persoanelor fizice pe intregul teritoriu al tarii.

Prin OPANAF nr. 2778/2020 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia, activitatile preliminare verificarii situatiei fiscale personale, pe intregul teritoriu al tarii, sunt exercitate de catre Directia generala control venituri persoane fizice, iar verificarea situatiei fiscale personale se exercita de catre Directia generala control venituri persoane fizice si de catre serviciile de verificari fiscale din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice.

Potrivit prevederilor O.P.A.N.A.F. nr. 675/2018 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora, selectarea persoanelor fizice care urmeaza a fi supuse controlului fiscal prin metode indirecte se face din lista persoanelor care prezinta risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile in ordinea descrescatoare a valorii riscurilor si in functie de capacitatea disponibila de efectuare a verificarilor. 

tinand cont de faptul ca in cadrul activitatii de analiza de risc, au fost identificate cu risc de neconformare la declararea veniturilor impozabile un numar ridicat persoane fizice (peste 561.000) care excede capacitatii actuale a ANAF de efectuare a verificarilor (conform art. 2 din OPANAF nr. 2778/2018 competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia este exercitata doar Directia generala control venituri persoane fizice si serviciile de verificari fiscale din cadrul aparatului propriu al directiilor generale regionale ale finantelor publice), pentru eficientizarea activitatii de control (cresterea numarului de persoane fizice cu risc de neconformare care vor fi supuse verificarilor, in scopul tratarii intr-un mod mai eficient a cazurilor de neconformare), s-a decis extinderea competentei de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale la nivelul structurilor de inspectie fiscala persoane fizice din cadrul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice. 

In acest sens, a fost elaborat si introdus pe circuitul de avizare – aprobare proiectul de ordin al presedintelui ANAF de modificare a OPANAF nr. 2778/2020 privind competenta de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale si a activitatilor preliminare acesteia.

Prin OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, cu modificarile si completarile ulterioare, s-au prevazut mentiuni precizatoare referitoare la conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala, respectiv directorul general, in cazul Directiei generale control venituri persoane fizice, si directorul executiv inspectie fiscala, in cazul directiilor generale regionale ale finantelor publice.

Astfel ca avand in vedere si decizia de extindere a competentei de exercitare a verificarii situatiei fiscale personale la nivelul structurilor de inspectie fiscala persoane fizice din cadrul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice, in sensul OPANAF nr. 2117/2018 privind aprobarea modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar a se stabili cine reprezinta „conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala” in cazul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice.

Prin prezentul proiect de ordin se propune, in cazul unitatilor subordonate directiilor generale regionale ale finantelor publice, seful administratie adjunct inspectie fiscala ca fiind „conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala”.

Totdata, propunem eliminarea Directiei generale proceduri pentru administrarea veniturilor de la art.5 din OPANAF nr.2117/2018.

2. Potrivit prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, actul administrativ fiscal se emite in scris, pe suport hartie sau in forma electronica. Potrivit prevederilor art. 47 alin. (15) din acelasi act normativ, actul administrativ fiscal emis in forma electronica se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanta ori de cate ori contribuabilul/platitorul a
optat pentru aceasta modalitate de emitere si de comunicare, iar acesta se considera
comunicat in termen de 15 zile de la data transmiterii actului catre contribuabil/platitor
ori imputernicitul sau curatorul acestora.

Totodata, astfel cum este prevazut la art. 54 din acelasi act normativ, dispozitiile art. 46 si art 47 se aplica in mod corespunzator si altor acte emise de organele fiscale, cu exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel.

 In prezent, formularele utilizate in activitatea de verificare a situatiei fiscale personale nu
prevad posibilitatea emiterii in forma electronica si comunicarea prin mijloace electronice
de transmitere la distanta.

Extras din proiectul de Ordin:

 ART. I
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.117/2018 privind aprobarea
modelului si continutului formularelor si documentelor utilizate in activitatea de verificare a
situatiei fiscale personale, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 766 din 5
septembrie 2018, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Prin conducatorul structurii cu atributii de verificare fiscala, in sensul prezentului ordin, se
intelege:
a) directorul general, in cazul Directiei generale control venituri persoane fizice;
b) directorul executiv inspectie fiscala, in cazul directiilor generale regionale ale finantelor
publice;
c) sef administratie adjunct inspectie fiscala, in cazul unitatilor subordonate directiilor generale
regionale ale finantelor publice.”
2. Dupa articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu urmatorul cuprins:
„ART. 3^1
(1) Formularele prevazute la art.1 lit. a), c – l) si n) pot fi emise in forma electronica si comunicate
prin mijloace de transmitere la distanta.
(2) Formularul prevazut la art.1 lit. b) poate fi emis in forma electronica.”
3. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Directia generala control venituri persoane fizice, directiile generale regionale ale finantelor
publice si unitatile subordonate acestora vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor
prezentului ordin.”
4. La ANEXA nr. 6.b, ultimul paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Formularul "Invitatie" se intocmeste in doua exemplare, din care:

 - exemplarul 1 se comunica persoanei verificate potrivit prevederilor art. 47 din Legea
nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
- exemplarul 2 va ramane la organul fiscal care efectueaza verificarea si va fi anexat la
raportul de verificare fiscala.”
5. La ANEXA nr. 7.b, ultimul paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Formularul "Decizie de suspendare a verificarii situatiei fiscale personale" se intocmeste in doua
exemplare, din care:
- exemplarul 1 se comunica persoanei verificate potrivit prevederilor art. 47 din Legea
nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
- exemplarul 2 va ramane la organul fiscal care efectueaza verificarea si va fi anexat la
raportul de verificare fiscala.”
6. La ANEXA nr. 8.b Instructiuni privind intocmirea ”Raportului de verificare fiscala”,
CAPITOLUL III Constatari ale verificarii situatiei fiscale personale, la punctul 5 Stabilirea
creantelor fiscale accesorii, ultimul paragraf se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Despre aplicarea penalitatii de nedeclarare sau, dupa caz, despre neaplicarea acesteia se
consemneaza si se motiveaza in raportul de verificare fiscala, evidentiindu-se situatiile in care
penalitatea se aplica numai pentru o anumita componenta a creantei fiscale principale.”
7. La ANEXA nr. 9.a, pct. 4 Data comunicarii, dupa lit. c) se introduce o noua litera, litera d),
cu urmatorul cuprins:
„d) in situatia comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art.47
alin.(15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, data comunicarii reprezinta data la care expira termenul de 15 zile de la data transmiterii actului.”
8. La ANEXA nr. 9.b, pct. 4 Data comunicarii, dupa lit. c) se introduce o noua litera, litera d),
cu urmatorul cuprins:
„d) in situatia comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art. 47
alin.(15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, data comunicarii reprezinta data la care expira termenul de 15 zile de la data transmiterii actului. Acest termen incepe sa curga din ziua urmatoare datei punerii la dispozitia persoanei fizice a actului. Numarul de intrare/iesire electronic si data punerii la dispozitia persoanei fizice a actului
sunt inscrise in registrul documentelor electronice.”
9. La ANEXA nr. 10.a, pct. 5 Data comunicarii, dupa lit. c) se introduce o noua litera, litera d),
cu urmatorul cuprins:
„d) in situatia comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art. 47
alin.(15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare, data comunicarii reprezinta data la care expira termenul de 15 zile de la data transmiterii
actului.”
10. La ANEXA nr. 10.b, pct. 5 Data comunicarii, dupa lit. c) se introduce o noua litera, litera
d), cu urmatorul cuprins:
„d) in situatia comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art.47
alin.(15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare, data comunicarii reprezinta data la care expira termenul de 15 zile de la data transmiterii
actului. Acest termen incepe sa curga din ziua urmatoare datei punerii la dispozitia persoanei fizice
a actului. Numarul de intrare/iesire electronic si data punerii la dispozitia persoanei fizice a actului
sunt inscrise in registrul documentelor electronice.”
11. La ANEXA nr. 12.a, pct. 4 Data comunicarii, dupa lit. c) se introduce o noua litera, litera
d), cu urmatorul cuprins:
„d) in situatia comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art.47
alin.(15) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare, data comunicarii reprezinta data la care expira termenul de 15 zile de la data transmiterii
actului.”
12. La ANEXA nr. 12.b, pct. 4 Data comunicarii, dupa ultima liniuta, se introduce o noua
liniuta cu urmatorul cuprins:
„- in situatia comunicarii prin mijloace electronice de transmitere la distanta potrivit art.47 alin.(15)
din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile
ulterioare, data comunicarii reprezinta data la care expira termenul de 15 zile de la data transmiterii
actului. Acest termen incepe sa curga din ziua urmatoare datei punerii la dispozitia persoanei fizice
a actului. Numarul de intrare/iesire electronic si data punerii la dispozitia persoanei fizice a actului
sunt inscrise in registrul documentelor electronice.”
ART. II
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Sponsorizarile catre persoanele fizice bolnave. Reglementari cheie

    • In Romania, companiile au posibilitatea de a ajuta persoanele fizice care se confrunta cu probleme de sanatate, insa acest sprijin trebuie acordat in conformitate cu anumite cerinte legale specifice. Pentru ca procesul sa se desfasoare corect si transparent, atat companiile care ofera ajutorul, cat si beneficiarii acestuia trebuie sa inteleaga cu claritate distinctia fundamentala intre sponsorizare si donatie, deoarece fiecare forma de sprijin implica obligatii fiscale si juridice diferite. In...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Termenul de scutire, EXTINS pana in octombrie 2025 pentru anumite entitati

    • Conform profit.ro, Guvernul a aprobat astazi o ordonanta de urgenta prin care termenul pentru obligativitatea utilizarii sistemului e-Factura de catre micii producatori agricoli este amanat pana la 1 octombrie 2025. Aceeasi amanare se aplica si institutelor sau centrelor culturale ale altor state, care activeaza in Romania pe baza unor acorduri interguvernamentale.» citeste mai departe aici

  • SAF-T ANAF: Ce coduri sa aplici in SAF-T pentru facturi emise cu bon fiscal

    • De la intrarea in vigoare a raportarii SAF-T, firmele trebuie sa fie tot mai atente la codurile fiscale aplicate in fisierul D406. Una dintre situatiile frecvente este cea in care se emite o factura pentru o vânzare deja incasata cu bon fiscal. In acest articol iti aratam ce cod SAF-T trebuie sa folosesti, cum se face inregistrarea contabila corecta si care sunt cerintele ANAF in acest caz. Informatiile sunt utile mai ales pentru contribuabilii platitori de TVA care vând cu amanuntul...» citeste mai departe aici

  • Casa de marcat portabila pentru PFA. Speta utila cu privire la obligativitatea utilizarii ei

    • In contextul legislatiei fiscale actuale, utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (case de marcat) este obligatorie pentru majoritatea operatorilor economici care incaseaza contravaloarea bunurilor si serviciilor direct de la populatie. Totusi, odata cu diversificarea modului in care sunt prestate aceste servicii, au aparut si solutii moderne precum casele de marcat portabile, esentiale mai ales pentru activitatile desfasurate in afara sediului fix, cum ar fi serviciile de asistenta...» citeste mai departe aici

  • Obiecte de inventar. MONOGRAFIE contabila privind casarea obiectelor de inventar

    • In practica, firmele se confrunta frecvent cu situatii in care anumite obiecte de inventar se deterioreaza iremediabil si nu mai pot fi utilizate in activitatea economica. In lipsa predarii catre o unitate specializata pentru casare, este important ca scoaterea acestora din gestiune sa fie realizata corect din punct de vedere contabil si fiscal. In acest articol explicam care sunt pasii necesari: de la documentele obligatorii (inventariere, proces-verbal, decizia de scoatere), pana la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?

    • Distribuirea profitului sub forma de dividende este o practica obisnuita in cadrul societatilor comerciale. Totusi, in spatele acestui proces aparent simplu, se afla o serie de obligatii fiscale importante. Impozitul pe dividende, momentul retinerii, declararii si platii acestuia, precum si modificarile legislative intervenite, trebuie tratate cu atentie pentru a evita erori sau sanctiuni. In acest articol, prezentam un studiu de caz concret care clarifica modul de aplicare corecta a regulilor...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016