Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura. Cum trebuia procedat de la 1 ianuarie 2024

21-Aug-2024
1131
E-Factura. Cum trebuia procedat de la 1 ianuarie 2024

Incepand cu 01.01.24 este obligatoriu sa emitem facturile si sa primim facturile de la furnizori si pe suport hartie? Daca furnizorul nu le transimte sau nu descarc confirmarea este valabila factura de achizitie? Nu am inteles pe deplin cum trebuie procedat de la 01.01.24.

Raspuns:

Conform alin. (1) de la art. LIX din Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, persoanele impozabile stabilite in Romania, pentru toate livrarile de bunuri si servicii care au locul prestarii/livrarii in Romania conform art. 275, 278 si 279 din Codul fiscal, efectuate in relatia B2B, au obligatia ca in perioada 01.01.2024-30.06.2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO-e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura:
NOU! E-FACTURA 2024! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii>>

Art. LIX. (1) Operatorii economici persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania conform art. 275 si art. 278 279 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, efectuate in relatia B2B, astfel cum este definita la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 139/2022, au obligatia in perioada 1 ianuarie 2024-30 iunie 2024 sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
NOU! E-FACTURA 2024! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii>>

In concluzie, fac obiectul acestei reglementari toate societatile din Romania, indiferent daca sunt sau nu platitoare de TVA, toate persoanele fizice ce desfasoara activitati independente (PFA, II, PFI) si toate entitatile straine care detin un sediu fix pe teritoriul Romaniei, analizat din perspectiva TVA.



In perioada 01.01.2024-30.06.2024, emitentii de facturi trebuie sa le raporteze in RO e-Factura intr-un termen de 5 zile lucratoare ( de la data emiterii facturii) si totodata sa le transmita destinatarilor asa cum o fac in prezent (adica prin e-mail, in format tiparit etc.).
NOU! E-FACTURA 2024! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii>>

Singura exceptie de la aceasta regula este situatia in care atat emitentul cat si destinatarul sunt deja inregistrati in sistemul RO e-Factura.

Incepand cu 01.07.2024 autoritatile vor considera facturi valabile numai facturile electronice transmise prin sistemul RO e-Factura ( conform punctului 49 din Legea 296/2023).

Urmare Legii 296/2023, societatea va avea obligatia transmiterii pe SPV (prin sistemulul RO e-Factura) pentru toate livrarile de bunuri si servicii (locul prestarii in Romania), atat in relatia B2B cat si in relatia B2G.
NOU! E-FACTURA 2024! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii>>

Toate facturile primite respecta aceiasi regula-in perioada 1 ianuarie-30 iunie 2024 facturile se primesc atat prin sistemul Ro-e-Factura cat si in sistemul clasic, acestea putand fi inregistrate in contabilitate.

Incepand cu 1 iulie 2024 din punct de vedere fiscal, sunt considerate facturi de achizitie care se pot inregistra in contabilitate, numai facturile electronice emise si transmise in sistemul E-factura (cele care au sigiliu ANAF).

Amenzile pentru netrasmiterea la timp a facturii sunt:

-Intre 5.000-10.000 lei pentru persoanele juridice contribuabili mari;

-Intre 2.500 -5.000 lei pentru persoane juridice contribuabili mijlocii;

-Intre 1.000-2.500 lei pentru persoane juridice contribuabili juridice si persoane fizice.

Aceste amenzi au termene de implementare astfel:

  • Intre 1 ianuarie si 31 martie 2024 contribuabili nu vor fi amendati pentru nerespectarea preverderilor; se considera o perioada de testare si implementare a sistemului;
  • Intre 1 aprilie si 30 iunie 2024 vor fi amendati doar cei care emit facturi catre client, emitentii facturilor.


Primirea si inregistrarea unei facturi in relatia B2B, dupa 1 iulie 2024, fara ca ea sa fie primita prin E-factura se sanctioneaza cu o amenda egala cu cuantumul TVA inscris in factura.
NOU! E-FACTURA 2024! Cele mai frecvente 50 de dificultati intalnite in practica de contabili! Iata ce solutii ofera expertii>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016