Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

IMM-urile care activeaza in comertul cu ridicata sau cu amanuntul pot obtine garantii de stat prin Programul Innovation

24-Mai-2022
11395
IMM-urile care activeaza in comertul cu ridicata sau cu amanuntul pot obtine garantii de stat prin Programul Innovation

Un nou program pentru sprijinirea IMM-urilor a fost adoptat de Guvern. Firmele care activeaza in comertul cu ridicata sau cu amanuntul pot obtine garantii de stat prin Porgramul INNOVATION. Schema de ajutor a fost publicata in Monitor.

Ordinul nr. 1.107/20.496/2022 al ministrului Finantelor si al ministrului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii privind aprobarea procedurii de implementare si a schemei de ajutor de stat asociate Programului INNOVATION a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 477 din 13 mai 2022.

Obiectivul principal al programului consta in:

-sprijinirea realizarii inventiilor si inovatiilor, 
-sustinerea activitatilor de export ale IMM-urilor (constand in stimularea exporturilor romanesti, sustinerea tranzactiilor internationale si a investitiilor romanesti in strainatate), 
-stimularea comertului online si a digitalizarii, 
-retehnologizarea companiilor locale, 
-brevete de inovare privind produse, strategii, mediu, digitalizare, cu cifra de afaceri mai mica de 1 milion euro, care activeaza in industria exportatoare nepoluanta, prin acordarea de garantii guvernamentale in mod transparent si nediscriminatoriu, de maximum 90% din valoarea finantarilor accesate de acesti beneficiari.

Beneficiarii sunt eligibili daca indeplinesc cumulativ urmatoarele criterii: 

a) nu sunt in dificultate financiara in sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna in aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul de functionare al Uniunii Europene; 

b) nu se afla in litigiu, in calitate de parati, cu Ministerul Finantelor si/sau institutia de credit partenera; 

c) nu figureaza cu credite restante, inclusiv pentru finantarile tip leasing, la data solicitarii garantiei de stat sau, daca inregistreaza restante, acestea sunt incadrate in categoriile A, B, C in baza de date a Centralei Riscului de Credit (CRC); 

d) nu se afla in interdictie de a emite cecuri si nu figureaza cu incidente majore cu bilete la ordin in ultimele 6 luni anterioare datei solicitarii garantiei de stat in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati (CIP); 

e) impotriva lor nu s-a deschis procedura insolventei, in temeiul legilor aplicabile 

f) prezinta institutiei de credit garantii colaterale care, in cazul creditelor de investitii, impreuna cu garantia de stat si ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. 

Pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru sunt incluse in structura de garantii aferente creditului ipoteca legala mobiliara asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la institutia de credit, impreuna cu garantia de stat; 

g) sunt eligibili conform reglementarilor interne ale institutiei de credit;

h) nu inregistreaza obligatii fiscale restante si alte creante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. 

In cazul in care inregistreaza astfel de obligatii restante, beneficiarul se obliga sa le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordata in cadrul programului, sau din surse proprii inainte de data solicitarii de garantare.

Finantarile in cadrul programului pot avea urmatoarele destinatii: 

a) stimularea exporturilor romanesti; 
b) sustinerea tranzactiilor internationale si a investitiilor romanesti in strainatate; 
c) stimularea comertului online si a digitalizarii; 
d) retehnologizarea companiilor locale; 
e) achizitii software si certificate de e-commerce si de administrare a unei firme; 
f) obtinerea brevetelor de inventie privind produse, strategii, mediu, digitalizare.
In baza prezentei proceduri de implementare se acorda garantii de maximum 90% din valoarea finantarii. 

Pentru creditele/liniile de credit pentru finantarea capitalului de lucru, valoarea maxima a finantarilor acordate unui beneficiar nu poate depasi 3.000.000 lei, respectiv 5.000.000 lei pentru creditele de investitii, in limita uneia dintre urmatoarele conditii valabile pentru ambele finantari, care reprezinta valoarea cea mai mare dintre: 

-dublul sumei reprezentand cheltuielile salariale, inclusiv contributiile obligatorii datorate de angajator aferente veniturilor din salarii si asimilate salariilor, inregistrate la nivelul anului 2019. in cazul intreprinderilor infiintate dupa 1 ianuarie 2019, cuantumul maxim al imprumutului nu poate depasi suma estimata pentru primii doi ani de activitate; SAU 

-25% din cifra de afaceri neta a beneficiarului pe 2019, respectiv venitul brut sau norma anuala de venit in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din activitati independente, dupa caz, conform

Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributii sociale datorate de persoanele fizice depuse la organele fiscale competente pentru anul 2019/2020 (dupa caz, ultima declaratie depusa la data solicitarii garantiei); SAU

-o valoare care sa rezulte din nevoile sale de lichiditati; acestea pot include atat costuri cu capital de lucru, cat si costurile cu investitii, cu conditia prezentarii unor documente justificative de catre beneficiar, situatie in care cuantumul imprumutului nu poate depasi nevoile de lichiditati de la momentul acordarii pentru urmatoarele 18 luni.

In cazul creditelor de investitii acordate beneficiarilor eligibili, institutiile de credit pot acorda, la inceputul perioadei de creditare, la solicitarea beneficiarilor, o perioada de gratie de maximum 24 luni pentru rambursarea principalului.

Durata maxima a finantarilor este de 72 de luni in cazul creditelor pentru investitii, respectiv 36 de luni in cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru. Creditele/liniile de credit pentru capitalul de lucru pot fi prelungite pe o perioada de maximum 36 de luni, urmand ca, in ultimul an de prelungire, sa fie rambursate esalonat in baza unui grafic de rambursare.

Creditele de investitii acordate in cadrul Programului INNOVATION sunt garantate cu ipoteca legala imobiliara si/sau mobiliara asupra activelor finantate din credit constituita numai pentru bunuri imobile/mobile asigurabile, proportional cu procentul de garantare. in cazul creditelor/liniilor de credit destinate finantarii capitalului de lucru, garantia de stat este garantata cu ipoteca legala asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor prezente si viitoare deschise de beneficiarii programului la institutia de creditare, proportional cu procentul de garantare.

Stabilirea gradului de acoperire a creditului cu garantii se efectueaza de catre institutia de credit in conformitate cu reglementarile sale interne.

In solicitarile de acordare a garantiilor de stat transmise de institutiile de credit catre FRC/FNGCIMM, in cadrul Programului, sunt cuprinse si informatii privind structura tuturor garantiilor accesorii finantarii, valoarea de piata si valoarea admisa in garantie a acestora si gradul de acoperire a creditului cu garantii. In cazul creditelor de investitii pentru digitalizarea activitatii beneficiarilor (spre exemplu achizitie soft, consultanta, etc) se instituie ipoteci legale asupra altor bunuri mobile sau imobile proprietatea beneficiarului si/sau a tertilor garanti, care sa acopere in proportie de 100% valoarea finantarii, proportional cu procentul de garantare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016