Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe venit. Cum se stabilesc CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venit

05-Mai-2025
2058
Impozitul pe venit. Cum se stabilesc CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venit

Pentru persoanele care obtin venituri din activitati independente, salarii, chirii, pensii si alte surse, impozitul pe venit reprezinta o obligatie fiscala foarte importanta. De aceea, stabilirea corecta a contributiilor sociale obligatorii, CAS si CASS, trebuie facuta cu simt de raspundere, tinand totodata cont si de sumele deductibile.

In acest articol vom vedea ce este exact acest impozit si cine are obligatia, pana cand trebuie achitat, dar si o speta extrem de utila, cu privire la stabilirea corecta a bazei impozabile CAS si CASS, explicata de specialistii nostri de la portalcodulfiscal.ro.

Ce este impozitul pe venit

Persoanele fizice, uneori si cele juridice, in anumite forme, care obtin venituri din salarii, activitati independente, chirii, pensii, etc., trebuie sa plateasca catre stat impozitul pe venit.

Cine plateste impozit pe venit

Urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului conform prezentului titlu si sunt numite in continuare contribuabili:

a) persoanele fizice rezidente;

b) persoanele fizice nerezidente care desfasoara o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania;

c) persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania;

d) persoanele fizice nerezidente care obtin venituri prevazute la art. 129.

Categorii de venituri supuse impozitului pe venit

Veniturile supuse impozitului pe venit sunt urmatoarele:

  • venituri din activitati independente, definite conform art. 67;
  • venituri din salarii si asimilate salariilor, definite conform art. 76;
  • venituri din cedarea folosintei bunurilor, definite conform art. 83;
  • venituri din investitii, definite conform art. 91;
  • venituri din pensii, definite conform art. 99;
  • venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, definite conform art. 103;
  • venituri din premii si din jocuri de noroc, definite conform art. 108;
  • venituri din transferul proprietatilor imobiliare, definite conform art. 111;
  • venituri din alte surse, definite conform art. 114 si 117.

Lista cu toate categoriile de venituri supuse impozitului pe venit din legea 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Cand se plateste impozit pe venit

Termenul de plata pentru impozitul de venit este diferit pentru fiecare categorie de venit, astfel:

1. Impozitul pe veniturile din salarii 

Pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora, sau 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza drepturile salariale si/sau veniturile de natura acestora, dupa caz. 

2. Pentru impozitul pe veniturile din activitati independente estimate a se realiza/realizate in cursul anului, termenul de plata este urmatorul:

  • pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator obtinerii venitului; 
  • pana la data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare platii venitului in cazul retinerii la sursa a veniturilor realizate in baza contractelor de activitate sportiva

3. Impozitul pe veniturile din drepturi de proprietate intelectuala se plateste astfel:

  • pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei pentru care s-a platit venitul, in cazul impozitului retinut la sursa; 
  • pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator obtinerii venitului.

4. Impozit pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor se plateste astfel:

  • pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator obtinerii venitului; 
  • pana la data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care impozitul a fost retinut, in cazul impozitului retinut la sursa; 

5. Pentru impozitul pe dividende – termenul de plata este:

  • pana la data de 25, inclusiv, ale lunii urmatoare celei pentru care s-a platit venitul; 
  • 25 ianuarie inclusiv a anului urmator - pentru dividendele distribuite dar neplatite pana la sfarsitul anului

Pentru a vedea celelate categorii de venit, click pe ACEST articol<<< 

Cota impozit pe venit

(1) Cota de impozit este de 10% si se aplica asupra venitului impozabil corespunzator fiecarei surse din fiecare categorie pentru determinarea impozitului pe veniturile din:

a) activitati independente;

b) salarii si asimilate salariilor;

c) cedarea folosintei bunurilor;

d) investitii;

e) pensii;

f) activitati agricole, silvicultura si piscicultura;

g) premii;

h) alte surse.

(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) cotele de impozit prevazute expres pentru categoriile de venituri cuprinse in titlul IV.

Stabilirea CAS si CASS deductibile la calculul impozitului pe venit

Avem cazul urmator. Un PFA prezinta urmatoarea situatie: venituri impozabile: 80.000 lei, cheltuieli deductibile:40.000 lei si pierdere din anul 2023: 29.000 lei.

Pentru stabilirea obligatiilor de plata la CAS si CASS se ia in calcul Venit net de 40.000 lei. Asadar, reiese CAS de plata 9.900 lei (pentru ca se depaseste plafonul de 12 salarii) si CASS de plata 4.000 lei (10% din venitul net).

Specialistul ne spune ca pentru stabilirea impozitului de plata de la Sectiunea I.4 Stabilirea impozitului anual datorat pe venitul net anual impozabil realizat din activitati independente din Declaratia Unica, la Rd 1 Suma veniturilor nete recalculate din activitati independente se preia automat suma de la I.1.1.B.DATE PRIVIND IMPOZITUL ANUAL DATORAT - RD 7 Venit/castig net anual impozabil/Venit net anual recalculat. Venitul net anual impozabil/recalculat este calculat in felul urmator: 40.000 lei ? 70%*40.000 lei = 40.000 lei ? 28.000 lei =12.000 lei. Avand in vedere ca atat CAS, cat si CASS sunt cheltuieli deductibile iar suma acestora (9.900+4.000=13.900 lei) este superioara Sumei veniturilor nete recalculate din activitati independente, cum este corect sa completam la Sectiunea I.4 Rd 2 si Rd 3?

Intr-adevar, art. 118 alin. (2) din legea 227/2015 privind Codul fiscal prevede ca:
"(2) Pentru veniturile prevazute la art. 61 lit. a), pentru care venitul net anual se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, la determinarea venitului net anual impozabil, contribuabilul stabileste:

a) venitul net anual recalculat/pierderea neta recalculata pe fiecare sursa din categoriile de venituri prevazute, prin deducerea din venitul net anual, determinat in sistem real, a pierderilor fiscale reportate;

b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduc contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate datorate potrivit prevederilor titlului V, cu exceptia diferentei de contributie de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 174 alin. (6)."

De asemenea, alin. (2^4) al aceluiasi art. 118 din CF vine cu urmatoarea precizare:
"(24)Nivelul contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate deductibile potrivit alin. (2) lit. b), respectiv alin. (21) lit. b) nu poate depasi nivelul venitului net anual recalculat."

In concluzie, CAS si CASS admise la deducere la calculul impozitului pe venitul anual sunt limitate la suma de 12000 lei, proportional cu cuantumul fiecarei contributii in total, procedeu care nu rezulta din lege astfel incat cel mai probabil legiuitorul nu a acordat importanta acestui aspect (adica puteti trece ca suma deductibila, spre exemplu, si totalul CAS datorata, adica 9900 lei si diferenta pana la 12000 lei CASS).

Asadar, in Sectiunea I.4 din declaratia unica cod 212 randurile 2 si 3 permit suprascriere si se vor completa astfel incat totalul sumei deduse sa se limiteze la nivelul venitului net anual recalculat, de unde rezulta ca impozitul astfel datorat va fi nul.


ATENTIE insa, sumele datorate la bugetul de stat pentru CAS si CASS raman cele de la sectiunile I.3.1, respectiv I.3.2 preluate ca atare in tabelele din cadrul sectiunilor I.4.1 si I.4.2.

In exemplul dvs., sectiunea ar trebui sa arate precum cea din atasament:

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici