Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

08-Iul-2025
1252
Impozitul pe venit. Obligatii fiscale in 2025 pentru impozitul din arenda

Incepand cu anul 2025, persoanele care obtin venituri din arendarea terenurilor agricole trebuie sa acorde o atentie deosebita modului de calcul al impozitului pe venit si al contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS). Astfel, contribuabilii se intreaba tot mai des care este formula concreta de calcul a acestor obligatii fiscale in 2025?

Raspunsul depinde atat de valoarea veniturilor realizate, cat si de sursa acestora (unul sau mai multi platitori). In continuare, detaliem exact cum se stabileste impozitul si cand se datoreaza CASS, potrivit prevederilor din Codul fiscal in vigoare.

Venitul brut din arenda si stabilirea acestuia

Potrivit prevederilor de la art. 84 alin.( 4) -(9) din Codul fiscal:

  • in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite;
  • in cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit, in cadrul aceluiasi termen, directiilor generale regionale ale finantelor publice, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine;
  • in cazul in care preturile medii ale produselor agricole, stabilite potrivit prevederilor alin. (5), au fost modificate in cursul anului fiscal de realizare a venitului, potrivit procedurii de la alin. (5) noile preturi pentru evaluarea in lei a veniturilor din arenda exprimate in natura, pentru determinarea bazei impozabile, se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare comunicarii acestora catre directiile generale regionale ale finantelor publice.

Calculul venitului net si al impozitului pe venit

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 20% asupra venitului brut.

Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.



Platiorii veniturilor declara impozitul calculat si retinut in formularul 112 Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit ssi evidenta nominala a persoanelor asigurate. Asadar, din VB se scade cheltuiela de 20% iar la venitul rezultat se aplica cota de impozit de 10%.

Regimul CASS pentru veniturile din arenda in 2025

In privinta CASS, la art. 170 din Codul fiscal, se precizeaza ca:

(2) Persoanele fizice care in anul fiscal pentru care se depune declaratia prevazuta la art. 122 au realizat venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) -h), din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la o baza de calcul stabilita potrivit alin. (3), daca in anul de realizare a veniturilor valoarea cumulata a acestora este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara.

(3) Baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) -h) o reprezinta:
a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara
(4) Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) -h), dupa cum urmeaza:
(..)
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-85;

Retinerea la sursa a CASS in anumite conditii

Art. 174 ind. 1, prevede:
(..)

(2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c) -h) stabilesc si declara contributia, depun Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul prevazut la art. 122 alin. (3), daca realizeaza venituri peste plafonul prevazut la art. 170 alin. (4), dupa caz.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care contributia de asigurari sociale de sanatate se retine la sursa, obtinute de la un singur platitor de venit, iar nivelul net estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, platitorul de venit are obligatia sa calculeze contributia de asigurari sociale de sanatate prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul stabilite la art. 170 alin. (3), sa retina si sa o plateasca. In contractul incheiat intre parti se precizeaza obligatia platitorului de venit de a calcula, retine si plati contributia prin retinere la sursa, in anul in curs.

Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate.

(4) In cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din cele prevazute la alin. (3) din mai multe surse si/sau categorii de venituri, iar veniturile nete estimate a se realiza de la cel putin un platitor de venit sunt egale sau mai mari decat nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, contribuabilul desemneaza, prin contractul incheiat intre parti, platitorul de venit de la care venitul realizat este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara si care are obligatia sa calculeze contributia de asigurari sociale de sanatate prin aplicarea cotei de contributii prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul stabilite la art. 170 alin. (3), sa retina si sa plateasca contributia pentru anul in curs.

Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei datorate.

Declaratia unica si obligatii in caz de venituri multiple

(5) Platitorii veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda sau din asocieri cu persoane juridice, care potrivit alin. (3) sau (4) au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate, depun declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care aceasta a fost retinuta. Plata contributiei de asigurari sociale de sanatate se efectueaza in cadrul aceluiasi termen.

(6) Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care s-au aplicat prevederile alin. (4), contributia retinuta de catre platitorul de venit fiind aferenta unei baze de calcul mai mici decat nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, iar nivelul venitului net cumulat realizat este cel putin egal cu 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul prevazut la art. 122 alin. (3), in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate aferente unei baze de calcul egale cu nivelul a 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia. In acest caz, contributia retinuta de catre platitorul de venit este luata in calcul la stabilirea contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de catre respectivii contribuabili.

(7) Platitorii de venituri prevazuti la alin. (3) si (4) elibereaza, la solicitarea contribuabililor care au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, un document cu privire la nivelul contributiei de asigurari sociale de sanatate retinute la sursa. Documentul eliberat contribuabilului, la solicitarea acestuia, nu reprezinta un formular tipizat.

(8) Prevederile alin. (3) si (4) nu se aplica in cazul in care nivelul venitului net din drepturi de proprietate intelectuala, al venitului net din arenda sau al venitului net din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlului II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa, estimat a se realiza pe fiecare sursa si/sau categorie de venit, este sub nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, dar nivelul cumulat al acestor venituri este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara. In aceasta situatie, contribuabilul are obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul si in conditiile stabilite la art. 122.

Concluzie finala

Prin urmare, in privinta CASS, daca nivelul veniturilor nete se obtine de la un singur platitor de venit, iar acestea sunt estimate la cel putin 6 salarii minime brute pe tara, contribuitia se retine, declara si se achizta de catre platitorul de venit. In contractul incheiat intre parti se precizeaza obligatia platitorului de venit de a calcula, retine si plati contributia prin retinere la sursa, in anul in curs. CASS se declara in D112.

In situatia in care venitul net estimat este sub 6 salarii minime brute pe economie, platitorul de venit nu are obligatia retinerii, declararii si platii CASS.

In situatia in care veniturile cumulate ale contribuabilului, este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, acesta are obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la termenul si in conditiile stabilite la art. 122( pana la 25 mai 2026)

De asemenea, in cazul in care persoanele fizice realizeaza si alte venituri supuse CASS, de la alti platitori de venituri si care, prin cumulare, conduc la o alta obligatie de CASS decat cea retinuta de platitor, acestea au obligatia depunerii declaratiei unice D212 in nume propriu, in vederea stabilirii CASS aferente unei baze de 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, in functie de incadrarea veniturilor obtinute in plafoanele de CASS, caz in care CASS deja retinuta de catre platitorul venitului din arenda este luata in calcul pentru stabilirea diferentei de CASS datorata de persoanele fizice respective.



Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016