Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Infiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?

08-Aug-2023
3511
Infiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?

Daca crezi intr-un ideal sau vrei din rasputeri sa ajuti oamenii si te-ai gandit sa infiintezi un ONG, cu informatiile din acest articol cu siguranta vei sti mai bine la ce sa te astepti, cel putin pe partea de contabilitate. Vom discuta in randurile care urmeaza despre ce este, cum se infiinteaza un ONG, dar si cum se tine contabilitatea lui.

Ce este o asociatie non profit?

O organizatie neguvernamentala (adica un ONG) este o organizatie non-profit, adica o institutie care lucreaza independent fata de activitatea guvernului. Aceste ONG-uri se nasc de cele mai multe ori din donatii, iar activitatea lor are de obicei scop caritabil. Probabil nu de putine ori ati auzit de ONG-uri care ajuta oamenii bolnavi, lupta impotriva saraciei sau sustin combaterea problemelor de mediu, etc..

Ce lege reglementeaza ONG-urile?

Functionarea ONG-urilor se desfasoara potrivit prevederilor urmatoarelor acte normative:

- Ordonanta nr. 26 /2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificarile si completarile ulterioare; -Ordinul nr. 3.103 din 24 noiembrie 2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, cu modificarile si completarile ulterioare -Legea nr. 227/2014 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare; -Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

Cate tipuri de ONG-uri exista?

Exista doua tipuri de ONG-uri:

Asociatia este subiectul de drept privat constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei intelegeri, pun in comun si fara drept de restituire contributia materiala, cunostintele sau aportul lor in munca pentru realizarea unor activitati in interes general, al unor colectivitati sau, dupa caz, in interesul lor personal nepatrimonial.

Fundatia este subiectul de drept infiintat de una sau mai multe persoane care, pe baza unui act juridic intre vii ori pentru cauza de moarte, constituie un patrimoniu afectat, in mod permanent si irevocabil, realizarii unui scop de interes general sau, dupa caz, comunitar.

Cum se infiinteaza o asociatie?

Asociatiile si fundatiile se infiinteaza si functioneaza conform OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii. Perfectioneaza-ti expertiza contabila in ONG-uri! DESCOPERA un pachet complet de instrumente compus din:

1. Lucrarea Contabilitatea ONG (541 de pagini de informatie practica - monografii contabile, exemple si studii de caz); 2. Consultanta in scris si consultanta telefonica (ajutor in orice speta: atat din punctul de vedere contabil, cat si fiscal); 3. Lucrarea Proceduri Contabile pentru ONG (disponibile online cu posibilitatea de descarca toate modelele in format word - gata pentru editare).

Detalii AICI<< Asociatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul. In vederea dobandirii personalitatii juridice, membrii asociati incheie statutul asociatiei, prin act sub semnatura privata. Oricare dintre membrii asociati, pe baza imputernicirii date in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de inscriere a asociatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa-si aiba sediul.

Cererea de inscriere va fi insotita doar de urmatoarele documente: a) statutul asociatiei, intr-o singura copie certificata pentru conformitate cu originalul de persoana imputernicita in conditiile art. 6 alin. (2) lit. h); b) actele doveditoare ale sediului, precum si cele privind patrimoniul initial doar in cazul aportului in natura constand in bunuri imobile; c) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale identitatii membrilor asociati; d) declaratie pe propria raspundere a persoanei care, in temeiul alin. (1), formuleaza cererea de inscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai asociatiei, in sensul reglementarilor din domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.

Datele de identificare ale beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta. In cazul asociatiilor constituite/conduse doar de persoane fizice, nu este obligatorie depunerea declaratiei pe propria raspundere atunci cand singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale caror date de identificare sunt cuprinse in documentele din dosar, caz in care completarea registrului central se va face din oficiu pe baza acestora si conform regulilor prevazute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare;

e) dovada disponibilitatii denumirii eliberata de Ministerul Justitiei sau, dupa caz, refuzul motivat al eliberarii acesteia. In cazul in care la constituirea asociatiei participa si o persoana juridica, cu privire la aceasta cererea de inscriere va fi insotita doar de urmatoarele documente:

a) extras oficial de la registrul autoritatii relevante la care este inregistrata, care sa ateste forma persoanei juridice si reprezentantii acesteia;

b) in cazul in care statutul asociatiei este semnat de o alta persoana decat reprezentantii prevazuti in documentul de la lit. a), hotararea organelor de conducere ale persoanei juridice fondatoare in sensul infiintarii asociatiei si desemnarii persoanei pentru a o reprezenta in cadrul asociatiei; c) cazier fiscal al persoanei juridice fondatoare, caz in care nu este necesara depunerea unui cazier fiscal si de catre persoana fizica reprezentant al persoanei juridice. Asociatia devine persoana juridica din momentul inscrierii ei in Registrul asociatiilor si fundatiilor. Asociatiile aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3103/2017 si planul de conturi prevazut de acestea. In cazul entitatilor care desfasoara si activitati economice, acestea se completeaza cu prevederile Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP 1802/2014.

Cum se infiinteaza o fundatie?

Infiintarea fundatiei este asemanatoare cu cea a asociatiei, conform OG 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.

Fundatiile sunt reprezentate prin persoane juridice de drept privat fara scop patrimonial. Infiintarea fundatiilor se face pe baza actului constitutiv incheiat si a statutului.

In vederea dobandirii personalitatii juridice, fondatorul sau, dupa caz, fondatorii incheie actul constitutiv si statutul fundatiei, in forma autentica, sub sanctiunea nulitatii absolute.

Actul constitutiv al fundatiei cuprinde:

a) datele de identificare a fondatorului sau, dupa caz, a fondatorilor: numele sau denumirea si, dupa caz, domiciliul sau sediul acestora;

b) scopul fundatiei;

c) denumirea fundatiei;

d) sediul fundatiei;

e) durata de functionare a fundatiei - pe termen determinat, cu indicarea expresa a termenului sau, dupa caz, pe termen nedeterminat;

f) patrimoniul initial al fundatiei;

g) componenta nominala a celor dintai organe de conducere, administrare si control ale fundatiei ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;

h) persoana sau persoanele imputernicite sa desfasoare procedura de dobandire a personalitatii juridice;

i) semnaturile fondatorului sau, dupa caz, ale fondatorilor.

Statutul cuprinde:

a) elementele prevazute mai sus, cu exceptia celor de la lit. g) si h);

b) explicitarea scopului si a obiectivelor fundatiei;

c) categoriile de resurse patrimoniale ale fundatiei;

d) atributiile organelor de conducere, administrare si control ale fundatiei;

e) procedura de desemnare si de modificare a componentei organelor de conducere, administrare si control, pe parcursul existentei fundatiei;

f) destinatia bunurilor, in cazul dizolvarii fundatiei, cu respectarea dispozitiilor art. 60.

Fundatia dobandeste personalitate juridica prin inscrierea sa in Registrul asociatiilor si fundatiilor aflat la grefa judecatoriei in a carei circumscriptie teritoriala isi are sediul.

Cererea de inscriere va fi insotita de urmatoarele documente:

a) actul constitutiv;

b) statutul;

c) acte doveditoare ale sediului si patrimoniului initial.

Fundatia isi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza hotararii autentificate a consiliului director, prin care le este alocat cate un patrimoniu.

Filiala este condusa de un consiliu director propriu, alcatuit din cel putin 3 membri.

Mostenitorii si creditorii personali ai fondatorilor au fata de fundatie aceleasi drepturi ca si in cazul oricarei alte liberalitati facute de fondator.

Perfectioneaza-ti expertiza contabila in ONG-uri! DESCOPERA un pachet complet de instrumente compus din:

1. Lucrarea Contabilitatea ONG (541 de pagini de informatie practica - monografii contabile, exemple si studii de caz); 2. Consultanta in scris si consultanta telefonica (ajutor in orice speta: atat din punctul de vedere contabil, cat si fiscal); 3. Lucrarea Proceduri Contabile pentru ONG (disponibile online cu posibilitatea de descarca toate modelele in format word - gata pentru editare).

Detalii AICI<<

Dupa inscrierea fundatiei in Registrul asociatiilor si fundatiilor, nici fondatorii si nici mostenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv. De asemenea, dupa inscriere, actul constitutiv nu mai poate fi atacat nici de catre creditorii personali ai fondatorilor.

Daca fundatia dobandeste personalitate juridica dupa decesul fondatorului, efectele liberalitatilor facute de acesta in favoarea fundatiei, anterior constituirii ei, se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundatiile infiintate prin acte intre vii, si de la data mortii testatorului, pentru fundatiile infiintate prin testament.

Cum se tine contabilitatea ONG-urilor

Contabilitatea se organizeaza si se conduce potrivit Legii contabilitatii si prevederilor OMFP 3103/2017.

Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale. Termenul de depunere a acestora este de 120 zile de la incheierea exercitiului financiar. Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice fara scop patrimonial sunt supuse verificarii: - de catre cenzori - de catre auditori financiari, in cazul asociatiilor sau fundatiilor recunoscute de Guvernul Romaniei ca fiind de utilitate publica. Potrivit art. 27 din OG 26/2000, republicata, actul constitutiv poate sa prevada numirea unui cenzor sau a unei comisii de cenzori. Daca numarul asociatilor este mai mare de 15, numirea unui cenzor este obligatorie. Acesta poate fi o persoana din afara asociatiei. In cazul in care asociatia nu are obligatia numirii unui cenzor, fiecare dintre asociati care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de control. Potrivit art. 13 alin. 1) din Codul fiscal sunt obligate la plata impozitului pe profit, persoanele juridice romane. Conform art. 41 alin. (5) din Codul fiscal, organizatiile non-profit au obligatia de a declara si de a plati impozitul pe profit, anual, pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul. Organizatia este platitoare de impozit pe profit chiar daca obtine numai venituri din activitatea fara scop patrimonial.

Perfectioneaza-ti expertiza contabila in ONG-uri! DESCOPERA un pachet complet de instrumente compus din:

1. Lucrarea Contabilitatea ONG (541 de pagini de informatie practica - monografii contabile, exemple si studii de caz); 2. Consultanta in scris si consultanta telefonica (ajutor in orice speta: atat din punctul de vedere contabil, cat si fiscal); 3. Lucrarea Proceduri Contabile pentru ONG (disponibile online cu posibilitatea de descarca toate modelele in format word - gata pentru editare).

Detalii AICI<<

Pentru luarea in evidenta ca platitor de impozit pe profit organizatia va depune formularul 010 la organul fiscal de care apartine. Prin aceeasi declaratie se realizeaza si luarea in evidenta ca platitor de impozit pe salarii si contributii sociale daca organizatia are salariati. Calculul impozitului pe profit se realizeaza in baza prevederilor art. 15 din Codul Fiscal.

Cum sunt efectuate sponsorizarile de catre ONG-uri?

In ceea ce priveste efectuarea de sponsorizari, remarcam urmatoarele aspecte: Legea nr. 32/1994 prevede ca sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, precum si a drepturilor si obligatiilor partilor. Potrivit art. 4, alin. (1) lit. a) din legea mentionata, poate beneficia de sponsorizare orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate cu caracter direct umanitar, filantropic, cultural, artistic, educativ, stiintific, religios, sportiv sau care este destinata protectiei drepturilor omului si educatiei civice ori calitatii mediului inconjurator etc. Art. 25 alin (4) lit. i) din Codul Fiscal prevede ca sunt nedeductibile cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat; Contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si a prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele: 1. valoarea calculata prin aplicarea a 0,75% la cifra de afaceri; pentru situatiile in care reglementarile contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, aceasta limita se determina potrivit normelor; 2. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat. In cazul sponsorizarilor efectuate catre entitati persoane juridice fara scop lucrativ, inclusiv unitati de cult, sumele aferente acestora se scad din impozitul pe profit datorat, doar daca beneficiarul sponsorizarii este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, potrivit alin. (4 1). In masura in care ONG-ul nu desfasoara activitate economica si nu va avea impozit pe profit de plata efectuarea de sponsorizari nu are un efect fiscal. Din punctul de vedere al unei asociatii care primeste sponsorizari potrivit prevederilor art. 15 alin (2) lit. e) din Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare veniturile obtinute de asociatiile fara scop patrimonial din donatii si sponsorizari sunt venituri scutite de impozit. Pentru a putea fi beneficiarul unor sponsorizari efectuate de persoane juridice sau a virarii unor sume reprezentand 3,5% din impozitul datorat de persoanele fizice asociatiile fara scop patrimonial trebuie sa fie inscrise, la data incheierii contractului, in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale. Acest registru se organizeaza de Agentia Nationala de.Administrare Fiscala, este public si se afiseaza pe site-ul acestei institutii. Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii: a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere; b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege; c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile; d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege; e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici

    • ANAF informeaza ca din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici. Noul regim special pentru intreprinderile mici (SME-SS) se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite intr-un stat membru sa aplice regimul special pentru IM nu numai in statul membru de stabilire, ci si in orice alt stat membru care aplica un regim de scutire pentru IM, in anumite conditii. Conform Directivei 2020/285, incepand cu ianuarie 2025 statele...» citeste mai departe aici

  • Ghid ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVA

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura privind Decontul precompletat e-TVA destinat persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Sunt informatii utile persoanelor care vor sa utilizeze sistemul e-TVA din SPV. Implementare sistem RO e-TVA Reamintim ca sistemul e-TVA a fost implementat prin OUG 116/2023 si OUG 70/2024. Iar prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3775/2024 a fost aprobat modelul si continutul formularului Decont precompletat RO...» citeste mai departe aici

  • Proiect OUG: Cum va solutiona Min. Justitiei problemele platformei online ONRC

    • Noua platforma online ONRC da multe batai de cap contribuabililor, avocatilor si juristilor care se ocupa in mod direct de infiintarea firmelor, inregistrarea sediilor noi, depunerea documentelor la Registrul Comertului, etc. Aceasta platforma functioneaza greoi, mai ales daca ai nevoie de mai multe inregistrari, sau in anumite cazuri se blocheaza, etc. In acest context, Min. Justitiei a pus in dezbatere publica un nou Proiect de OUG prin care vine cu cateva solutii. Este vorba despre Proiectul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016