Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 196/2016 privind venitul minim de incluziune a fost publicata

11-Nov-2016
2815

In Monitorul Oficial nr. 882 din 3 noiembrie 2016 a fost publicata Legea nr. 196 din 31 octombrie 2016 privind venitul minim de incluziune.


CAP. I
Dispozitii generale

ART. 1
(1) Prin dispozitiile prezentei legi se reglementeaza venitul minim de incluziune, beneficiu de asistenta sociala acordat familiilor si persoanelor singure aflate in situatie de dificultate, in scopul prevenirii si combaterii saraciei si riscului de excluziune sociala.
(2) Situatia de dificultate este situatia in care se afla persoanele care, la un moment dat, pe parcursul vietii, din cauze socioeconomice, de sanatate si/sau care rezulta din mediul social de viata, si-au pierdut sau le-au fost limitate propriile capacitati de integrare sociala.


ART. 2
Venitul minim de incluziune face parte din categoria beneficiilor de asistenta sociala selective definite la art. 8 alin. (1) lit. a) din Legea asistentei sociale nr. 292/2011, cu modificarile ulterioare.

ART. 3
(1) Venitul minim de incluziune reprezinta sprijinul financiar acordat de stat in scopul asigurarii nivelului de trai minimal, astfel cum acesta este definit de art. 54 din Legea nr. 292/2011, cu modificarile ulterioare, pentru familiile si persoanele singure aflate in situatia prevazuta la art. 1 alin. (2), precum si pentru prevenirea riscului saraciei in rândul copiilor si stimularea participarii acestora in sistemul de educatie.
(2) Pentru a raspunde scopului prevazut la alin. (1), venitul minim de incluziune se compune din una sau mai multe din urmatoarele categorii de ajutoare financiare:
a) ajutor de incluziune;
b) ajutor pentru familia cu copii;
c) supliment pentru locuire.

(3) in functie de nevoile familiei/persoanei singure, venitul minim de incluziune este insotit de alte masuri de asistenta sociala complementare, acordate in bani si/sau in natura, dupa cum urmeaza:
a) stimulente;
b) facilitati contributive;
c) alte drepturi complementare.
(4) Sumele aferente venitului minim de incluziune si masurilor de asistenta sociala complementare prevazute la alin. (3) se acorda din bugetul de stat si, dupa caz, din bugetele locale.

ART. 4
Pentru situatii de dificultate ale unuia sau mai multor membri din familie a caror nevoie identificata constituie o situatie particulara si necesita interventie individualizata, se pot acorda ajutoare de urgenta si/sau ajutoare comunitare, sustinute din bugetul de stat si, respectiv, din bugetele locale.

ART. 5
Ajutoarele financiare componente ale venitului minim de incluziune si masurile de asistenta sociala complementare, prevazute la art. 3, precum si ajutoarele prevazute la art. 4 se definesc astfel;
a) ajutor de incluziune - ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul prevazut la art. 9 alin. (3) lit. a), pentru asigurarea necesitatilor zilnice de viata;
b) ajutor pentru familia cu copii - ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul prevazut la art. 9 alin. (3) lit. b), care au in intretinere unul sau mai multi copii in vârsta de pâna la 18 ani, in scopul prevenirii riscului de saracie a copilului si stimularii participarii acestuia in sistemul de educatie;
c) supliment pentru locuire - ajutorul financiar acordat ca masura de combatere a saraciei energetice, destinat persoanelor singure sau familiilor cu venituri situate sub nivelul prevazut la art. 9 alin. (3) lit. c), in scopul acoperirii integrale sau partiale a cheltuielilor cu incalzirea locuintei in perioada sezonului rece;
d) stimulente - masuri speciale de stimulare pentru participarea pe piata muncii sau de sanatate, acordate in bani sau care reprezinta deduceri aplicate veniturilor persoanei;
e) facilitati contributive - transferuri financiare pentru plata contributiilor de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de beneficiari ai masurilor prevazute de prezenta lege;
f) alte drepturi complementare - transferuri financiare pentru plata asigurarii obligatorii a locuintei in conditiile Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor impotriva cutremurelor, alunecarilor de teren si inundatiilor, republicata;
g) ajutoare comunitare si de urgenta - ajutoare financiare si/sau in natura, destinate sprijinirii familiei/persoanei singure pentru depasirea unor situatii de dificultate temporara ce pot conduce la riscul saraciei si excluziunii sociale, cum ar fi cele cauzate de calamitati naturale, incendii, pierderea locuintei, afectiuni ale sanatatii care necesita tratamente care nu sunt acoperite integral de asigurarea sociala de sanatate.


Consultati integral noua lege aici.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016