Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile aduse Legii 82/1991 referitoare la pastrarea documentelor financiar -contabile vor fi corelate cu ordinele Finantelor

14-Mar-2023
1866
Modificarile aduse Legii 82/1991 referitoare la pastrarea documentelor financiar -contabile vor fi corelate cu ordinele Finantelor

Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica, pe site-ul oficial, un nou Proiect de Ordin pentru modificarea si completarea unor reglement?ri privind documentele financiar-contabile.

Conform Referatului de Aprobare, pana la emiterea Legii nr. 195/2022 pentru completarea art. 25 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, atat legea contabilitatii, cat si reglementarile emise in aplicarea acesteia prevedeau o durata de pastrare a documentelor financiar-contabile intre 5 si 50 de ani. Durata de 50 ani se referea la statele de salarii.

Prin Legea nr. 195/2022 prevederile referitoare la pastrarea statelor de salarii au fost completate in sensul ca „Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, statele de salarii pentru care angajatorul are o declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit, conform prevederilor legale sau pentru care angajatorul are obligatia legala de a depune declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, la Agentia Nationala de Administrare Fiscala, se pastreaza timp de 5 ani”.

Ulterior, prin Legea nr. 36/2023 pentru modificarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, precum si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal au fost reformulate integral prevederile referitoare la pastrarea tuturor documentelor financiar-contabile, nu doar a statelor de salarii.

Astfel, conform actualelor prevederi ale art. 25 din legea contabilitatii:
„Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.”

II. Aspecte propuse a se reglementa

Ca o consecinta a modificarilor aduse prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin proiectul de ordin se propune corelarea lor cu cele cuprinse in ordinele ministrului finantelor emise in aplicarea acesteia, referitoare la pastrarea documentelor financiar-contabile.

Avand in vedere elementele mentionate mai sus, a fost elaborat prezentul proiect de Ordin al ministrului finantelor pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile, pe care va rugam sa-l aprobati.

Extras din Proiectul de Ordin:

Ordin pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar- contabile

in temeiul art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile si completarile ulterioare,

avand in vedere prevederile art. 4 alin. (1) si art. 44 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul finantelor emite urmatorul ordin:

Art. 1. –Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 910 bis din 9 decembrie 2015, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 7. - Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul ordin.”

2. Dupa punctul 35 al Anexei nr. 1 se introduce un punct nou, punctul 351, cu urmatorul cuprins:

„351. Reconstituirea prevazuta de prezentele norme este obligatorie pentru documentele financiar-contabile pierdute, sustrase sau distruse, care se afla in termenul de pastrare prevazut de legea contabilitatii.”

3. Dupa punctul 37 al Anexei nr. 1 se introduce un punct nou, punctul 371, cu urmatorul cuprins:

„371. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.”

4. Se abroga: articolul 5, punctele 38 si 39 ale Anexei 1 si Anexa 4.

Art. 2. – Reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 170/2015, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 139 din 24 februarie 2015, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa punctul 1 al Capitolului IV se adauga un nou punct, punctul 11, cu urmatorul cuprins:

„11. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.”

2. Se abroga punctele 2 si 3 ale Capitolului IV.

Art. 3. – Reglementarile contabile privind organizarea si conducerea contabilitatii in partida simpla de catre persoanele juridice fara scop patrimonial, cuprinse in anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.103/2017, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 984 din 12 decembrie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa punctul 10 al Cap. 2 lit. B se adauga un nou punct, punctul 101, cu urmatorul cuprins:

„101. Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite, inclusiv pentru statele de salarii.”

2. Se abroga punctele 11 si 12 ale Cap. 2 lit. B.
Art. 4. - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Sursa: MFP

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici