Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum se efectueaza corect inventarierea patrimoniului

30-Ian-2019
8219

Probabil ca, privit din afara, nu pare lucru sa faci inventarierea patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii). Insa, daca inventarierea nu este facuta cum trebuie, risti o amenda de pana la 5.000 de lei!

Administratorul, ordonatorul de credite sau persoana imputernicita cu gestiunea entitatii este obligat prin OMFP 2861/2009 si Legea Contabilitatii sa faca anual inventarierea patrimoniului firmei si sa includa rezultatul inventarierii in situatiile financiare intocmite la sfarsitul anului.

In Legea contabilitatii, la art. 41-42 este prevazut ca, nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei .

Totusi, oricat de simplu ar parea, adevarul e ca operatiunea este foarte laborioasa, mare consumatoare de energie, ca sa nu mai vorbim de erorile care se pot strecura rapid. De asemenea, daca una dintre etape ridica semne de intrebare, atunci procesul se blocheaza.

Recomandarea noastra? Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, Manualul de inventariere . Societati comerciale. PFA. ONG, conform Codului Fiscal!

Scopul principal al inventarierii este stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii ale fiecarei entitati. De asemenea, prin inventariere se stabilesc si bunurile si valorile detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, pentru intocmirea situatiilor financiare anuale ce trebuie sa ofere o imagine clara a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.

In legislatie sunt reglementate entitatile care sunt obligate sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, dupa cum este reglementat in art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Obligativitatea inventarierii revine:

– societatilor comerciale; societatilor/companiilor nationale; regiilor autonome, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare; institutiilor publice;
– societatilor cooperatiste si celelorlalte persoane juridice; asociatiilor, fundatiilor, organizatiilor non-guvernamentale si celelorlalte persoane juridice fara scop patrimonial;
– subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatilor fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
– organismelor de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
– fondurilor de pensii facultative sau administrate privat; persoanelor fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri.

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

Cand trebuie facuta inventarierea

Inventarierea trebuie realizata la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.

De asemenea, este obligatorie realizarea inventarierii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Inventarierea anuala se face, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar in scopul intocmirii situatiilor financiare anuale.

Daca in cursul exercitiului financiar a fost efectuata inventarierea tuturor elementelor de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.

Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala la finele exercitiului financiar stabilit astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.
In functie de natura activitatii entitatilor, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.

In cazul in unei fuziunii sau a incetarii activitatii se impune, de asemenea inventarierea. Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea fiecarei societati, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Se mai impune inventarierea in urmatoarele situatii, conform Manualului de invetariere a patrimoniului:
– la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
– cand sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune;
– la schimbarea gestionarului sau in alte situatii cand intervine o predare-primire de gestiune;
– cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
– ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
– in alte cazuri prevazute de lege.

Ce este Decizia de inventariere?

Este un document obligatoriu, premergator operatiunilor de inventariere, pe care-l emite administratorul, ordonator de credite sau persoana imputernicita cu gestiunea entitatii.

Model decizie de inventariere

S.C…….....Denumire...............................
CUI: .............................…....................
Adresa ..........................…......................
DECIZIE NR. .........................................
Din data..................................................

Potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii,

Subsemnatul .......Nume Prenume.........., avand functia de administrator al SC ALFA SRL, decid urmatoarele:

ART. 1 Inventarierea anuala aferenta anului .......... se va efectua in perioada 27 – 30 decembrie astfel:
• in intervalul orar ............ pentru perioada ......................
• in intervalul orar .................. in perioada....……….......

ART. 2 Se vor inventaria toate bunurile de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii precum si bunurile apartinand altor unitati primite in leasing, spre prelucrare sau in custodia S.C. Denumire..............

Se vor inventaria bunurile aflate la urmatoarele gestiuni:
• la sediul din strada ............ nr. ........., gestionar dl. ......... numit prin decizia nr. ....din data.......
• la punctul de lucru din strada ......... nr. ........, gestionar dna ...... numita prin decizia nr. ....din data.......

ART. 3 Comisia de inventariere este formata din:
• dl.(dna) ............Nume Prenume.........., avand functia de ..................... – presedintele comisiei;
• dl. (dna) ........Nume Prenume............, avand functia de ......................– membru comisie
• dl. (dna).........Nume Prenume......., avand functia de .................... – membru comisie
.........................................................

ART. 4 Se va efectua inventarierea cu prioritate a bunurilor perisabile si a celor care trebuie expediate.

Inventarierea imobilizarilor, materiilor prime, materialelor, obiectelor de inventar, produselor finite, marfurilor, disponibilitatilor banesti se efectueaza pe fiecare gestiune in parte.
Inventarierea creantelor si a datoriilor se efectueaza pe baza punctajelor reciproce, scrise, cu clientii si furnizorii ale caror datorii /creante sunt mai mari decat................

ART.5 Metoda de inventariere utilizata este cea a ................inventarului permanent/ inventarului intermitent.

ART. 6 Metodele de evaluare a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii sunt cele prevazute prin procedura de inventariere aprobata prin decizia nr. ..... din ....... a administratorului SC Denumire............. SRL.

Procedura de inventariere mentionata a fost pusa la dispozitia persoanelor nominalizate sa faca parte din comisie azi.......data.........

ART. 7 Rezultatele inventarierii vor fi consemnate, de catre comisia de inventariere in procesul-verbal, care va cuprinde si propuneri privind rezolvarea si inregistrarea in contabilitate a eventualelor diferente constatate precum si propuneri de scoatere din uz si de casare a unor bunuri. Listele de inventariere, declaratiile gestionarilor si procesul-verbal de inventariere vor fi prezentate administratorului pana la data de ............................

ART. 8 Prevederile prezentei decizii se aduc la cunostinta persoanelor nominalizate sa faca parte din comisie, directorului economic, precum si gestionarilor responsabili de gestiunile supuse inventarierii.
Administrator,
Luat la cunostinta:
Comisia de inventariere:

1.………………………..
2…......…………………
3.............................…
Director economic:
..................................
Gestionari:
1.………………………..
2…......…………………

Sanctiuni aplicabile

Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, cu privire la efectuarea inventarierii, aprobarea procedurilor contabile prevazute de legislatie, constituie contraventie potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.

Sanctiunile se aplica in cazul in care:
- nu se efectueaza inventarierea;
- nu exista o procedura privind inventarierea;
- nu este intocmita decizia de inventariere;
- nu existenta declaratia gestionarului;
- nu sunt intocmite documentele aferente procesului de inventariere;
- se refuza confirmarea creantelor si a datoriilor inventariate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum se efectueaza corect inventarierea patrimoniului":
Rating:

Nota: 4.17 din 6 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016