Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum se efectueaza corect inventarierea patrimoniului

02-Dec-2019
15370

Probabil ca, privit din afara, nu pare lucru sa faci inventarierea patrimoniului firmei (active, datorii, capitaluri proprii). Insa, daca inventarierea nu este facuta cum trebuie, risti o amenda de pana la 5.000 de lei!

Administratorul, ordonatorul de credite sau persoana imputernicita cu gestiunea entitatii este obligat prin OMFP 2861/2009 si Legea Contabilitatii sa faca anual inventarierea patrimoniului firmei si sa includa rezultatul inventarierii in situatiile financiare intocmite la sfarsitul anului.

In Legea contabilitatii, la art. 41-42 este prevazut ca, nerespectarea acestei obligatii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 5.000 de lei .

Totusi, oricat de simplu ar parea, adevarul e ca operatiunea este foarte laborioasa, mare consumatoare de energie, ca sa nu mai vorbim de erorile care se pot strecura rapid. De asemenea, daca una dintre etape ridica semne de intrebare, atunci procesul se blocheaza.

Recomandarea noastra? Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, Manualul de inventariere . Societati comerciale. PFA. ONG, conform Codului Fiscal!

Scopul principal al inventarierii este stabilirea situatiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii ale fiecarei entitati. De asemenea, prin inventariere se stabilesc si bunurile si valorile detinute cu orice titlu, apartinand altor persoane juridice sau fizice, pentru intocmirea situatiilor financiare anuale ce trebuie sa ofere o imagine clara a pozitiei financiare si a performantei entitatii pentru respectivul exercitiu financiar.

In legislatie sunt reglementate entitatile care sunt obligate sa efectueze inventarierea generala a elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii detinute la inceputul activitatii, dupa cum este reglementat in art. 7 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Obligativitatea inventarierii revine:

– societatilor comerciale; societatilor/companiilor nationale; regiilor autonome, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare; institutiilor publice;


– societatilor cooperatiste si celelorlalte persoane juridice; asociatiilor, fundatiilor, organizatiilor non-guvernamentale si celelorlalte persoane juridice fara scop patrimonial;
– subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, precum si subunitatilor fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;
– organismelor de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital;
– fondurilor de pensii facultative sau administrate privat; persoanelor fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri.

Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii entitatii.

Cand trebuie facuta inventarierea

Inventarierea trebuie realizata la inceputul activitatii, cu scopul de a stabilii si evalua elementele de natura activelor ce constituie aport la capitalul entitatii. Elementele de natura activelor care constituie aport la capitalul social al entitatilor si la patrimoniul institutiilor publice se inscriu in Registrul-inventar, grupate pe conturi.

De asemenea, este obligatorie realizarea inventarierii cel putin o data in cursul exercitiului financiar, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar. Inventarierea anuala se face, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar in scopul intocmirii situatiilor financiare anuale.

Daca in cursul exercitiului financiar a fost efectuata inventarierea tuturor elementelor de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate tine loc de inventariere anuala, cu aprobarea persoanei care are obligatia gestionarii entitatii.

Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic, organizeaza si efectueaza inventarierea anuala la finele exercitiului financiar stabilit astfel incat rezultatele acesteia sa fie cuprinse in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar stabilit.
In functie de natura activitatii entitatilor, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare anuale intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.

In cazul in unei fuziunii sau a incetarii activitatii se impune, de asemenea inventarierea. Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea fiecarei societati, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Se mai impune inventarierea in urmatoarele situatii, conform Manualului de invetariere a patrimoniului:
– la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
– cand sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune;
– la schimbarea gestionarului sau in alte situatii cand intervine o predare-primire de gestiune;
– cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
– ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
– in alte cazuri prevazute de lege.

Ce este Decizia de inventariere?

Este un document obligatoriu, premergator operatiunilor de inventariere, pe care-l emite administratorul, ordonator de credite sau persoana imputernicita cu gestiunea entitatii.

Model decizie de inventariere

S.C…….....Denumire...............................
CUI: .............................…....................
Adresa ..........................…......................
DECIZIE NR. .........................................
Din data..................................................

Potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Ordinului Ministrului Finantelor Publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii,

Subsemnatul .......Nume Prenume.........., avand functia de administrator al SC ALFA SRL, decid urmatoarele:

ART. 1 Inventarierea anuala aferenta anului .......... se va efectua in perioada 27 – 30 decembrie astfel:
• in intervalul orar ............ pentru perioada ......................
• in intervalul orar .................. in perioada....……….......

ART. 2 Se vor inventaria toate bunurile de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii precum si bunurile apartinand altor unitati primite in leasing, spre prelucrare sau in custodia S.C. Denumire..............

Se vor inventaria bunurile aflate la urmatoarele gestiuni:
• la sediul din strada ............ nr. ........., gestionar dl. ......... numit prin decizia nr. ....din data.......
• la punctul de lucru din strada ......... nr. ........, gestionar dna ...... numita prin decizia nr. ....din data.......

ART. 3 Comisia de inventariere este formata din:
• dl.(dna) ............Nume Prenume.........., avand functia de ..................... – presedintele comisiei;
• dl. (dna) ........Nume Prenume............, avand functia de ......................– membru comisie
• dl. (dna).........Nume Prenume......., avand functia de .................... – membru comisie
.........................................................

ART. 4 Se va efectua inventarierea cu prioritate a bunurilor perisabile si a celor care trebuie expediate.

Inventarierea imobilizarilor, materiilor prime, materialelor, obiectelor de inventar, produselor finite, marfurilor, disponibilitatilor banesti se efectueaza pe fiecare gestiune in parte.
Inventarierea creantelor si a datoriilor se efectueaza pe baza punctajelor reciproce, scrise, cu clientii si furnizorii ale caror datorii /creante sunt mai mari decat................

ART.5 Metoda de inventariere utilizata este cea a ................inventarului permanent/ inventarului intermitent.

ART. 6 Metodele de evaluare a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii sunt cele prevazute prin procedura de inventariere aprobata prin decizia nr. ..... din ....... a administratorului SC Denumire............. SRL.

Procedura de inventariere mentionata a fost pusa la dispozitia persoanelor nominalizate sa faca parte din comisie azi.......data.........

ART. 7 Rezultatele inventarierii vor fi consemnate, de catre comisia de inventariere in procesul-verbal, care va cuprinde si propuneri privind rezolvarea si inregistrarea in contabilitate a eventualelor diferente constatate precum si propuneri de scoatere din uz si de casare a unor bunuri. Listele de inventariere, declaratiile gestionarilor si procesul-verbal de inventariere vor fi prezentate administratorului pana la data de ............................

ART. 8 Prevederile prezentei decizii se aduc la cunostinta persoanelor nominalizate sa faca parte din comisie, directorului economic, precum si gestionarilor responsabili de gestiunile supuse inventarierii.
Administrator,
Luat la cunostinta:
Comisia de inventariere:

1.………………………..
2…......…………………
3.............................…
Director economic:
..................................
Gestionari:
1.………………………..
2…......…………………

Sanctiuni aplicabile

Nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, cu privire la efectuarea inventarierii, aprobarea procedurilor contabile prevazute de legislatie, constituie contraventie potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si se sanctioneaza cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei.

Sanctiunile se aplica in cazul in care:
- nu se efectueaza inventarierea;
- nu exista o procedura privind inventarierea;
- nu este intocmita decizia de inventariere;
- nu existenta declaratia gestionarului;
- nu sunt intocmite documentele aferente procesului de inventariere;
- se refuza confirmarea creantelor si a datoriilor inventariate.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum se efectueaza corect inventarierea patrimoniului":
Rating:

Nota: 4 din 10 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Aprobarea plafoanelor pentru bugetul pe 2020: Inghetarea salariilor bugetarilor si a indemnizatiei de hrana si majorarea accizei la tigari
    • Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica, miercuri, 11 decembrie 2019, proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2020. Intre masurile avute in vedere se numara majorarea accizei la tigarete, incepand cu 1 ianuarie 2020, inghetarea salariilor demnitarilor si interzicerea cumulului pensiei cu salariul in institutii publice, pentru pensionarii care beneficiaza de drepturi de pensie platite din fonduri publice. In...» citeste mai departe aici

  • Dividende distribuite in anul 2019. Obligatii declarative si de plata
    • O persoana fizica este asociat si administrator al unei societati cu raspundere limitata. In anul 2019 nu a avut calitatea de salariat la societatea pe care o administreaza. In noiembrie 2019 i s-au distribuit dividende de 50.000 lei. Ce impozite se platesc ca persoana fizica? Ce obligatii declarative are persoana fizica si ce termen de plata au eventualele contributii si impozite datorate? Referitor la impozitul pe veniturile din dividende, specialistul nostru, Ionut Jinga, arata ca:...» citeste mai departe aici

  • ANOFM, ANPIS si Casa Nationala de Pensii primesc acces direct in Revisal, de la 1 ianuarie 2020
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala (ANPIS), precum si Casa Nationala de Pensii vor avea acces direct in REVISAL, incepand cu 1 ianuarie 2020, potrivit informatiilor furnizate de ministrul Muncii, Violeta Alexandru. "Astazi (miercuri – 11 decembrie, n.r.) am cerut redactarea si am si semnat un Ordin pentru ca ANOFM, ANPIS, Casa Nationala de Pensii sa aiba, de la 1 ianuarie 2020, acces direct in REVISAL, baza de date...» citeste mai departe aici

  • Parintii pot cere bani de la stat pentru bone - proiect adoptat tacit de Senat
    • In functie de venitul pe membru de familie, dar si de alti factori, parintii care au copii mai mici de 3 ani ar putea cere bani de la stat pentru angajarea unei bone, potrivit unui proiect de Lege care a fost adoptat tacit de Senat. Propunerea legislativa, care trebuia dezbatuta si votata la Senat pana miercuri, este considerata adoptata tacit si va fi trimis curand Camerei Deputatilor, pentru votul decisiv. Asadar, potrivit propunerii legislative, cei care se intorc mai curand la serviciu ar...» citeste mai departe aici

  • Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili: Norme impotriva evitarii platii obligatiilor fiscale
    • Prevederile O.U.G. nr. 79/2016 au avut in vedere transpunerea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 2016 /1164/UE a Consiliului din 12 iulie 2016 (ATAD), publicata in Jumalul Oficial al Uniunii Europene din 19 iulie 2016. Aceasta are drept scop imbunatatirea normelor fiscale nationale destinate combaterii practicilor de evitare a obligatiilor dispozitiilor fiscale corespunzatoare impozitului pe profit, norme care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2018. In prezent, prevederile...» citeste mai departe aici

  • Implicatiile fiscale ale cedarii dreptului aferent antecontractului de vanzare-cumparare ale unui teren
    • "O societate platitoare de impozit microintreprinderi si TVA a incheiat, in urma cu un an, un antecontract de vanzare cumparare pentru un teren extravilan, la un pret de 500 lei. Aceasta a primit banii integral insa nu a finalizat transferul activului din motive de imposibilitate a obtinerii tuturor avizelor specifice regimului in care se afla terenul. La acest moment, societatea cumparatoare instraineaza drepturile ce ii revin in baza antecontractului mai sus amintit, catre o terta persoana...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016