
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta de urgenta privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
Conform Referatului de Aprobare, se propune ca, in anul 2023, Guvernul sa aprobe lunar limite de credite de angajament si credite bugetare, pentru ordonatorii principali de credite finantati integral de la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, in cadrul carora ordonatorii principali de credite incheie angajamente legale respectiv deschid si repartizeaza credite bugetare pentru bugetul propriu si pentru institutiile publice subordonate.
Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, au obligatia de a dispune masurile necesare, in vederea reducerii cu 10% a cheltuielilor aprobate pe anul 2023 la titlul ”Bunuri si servicii”, exclusiv sumele nerepartizate, in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare.
De la data intrarii in vigoare a prevederilor prezentei ordonante de urgenta, autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, inclusiv activitatilor finantate integral din venituri proprii infiintate pe langa acestea, li se interzice achizitionarea, preluarea in leasing sau inchirierea de autoturisme, mobilier si aparatura birotica.
In anul 2023, incepand cu data intrarii in vigoare a acestei ordonante de urgenta se suspenda ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu exceptia posturilor unice.
Prin exceptie, in cazuri temeinic justificate, prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului se poate aproba organizarea de concursuri sau examene pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile si autoritatile publice, cu justificarea necesitatii si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate cu aceasta destinatie in buget, respectiv prin memorandum aprobat in sedinta Guvernului, initiat de Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, pentru ocuparea posturilor vacante sau temporar vacante din institutiile publice locale.
Pentru posturile pentru care s-a desfasurat proba scrisa a concursurilor sau examenelor sau, dupa caz, proba practica, anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor in vigoare la acea data.
Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, functiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fara obligativitatea organizarii unor concursuri, cu notificarea prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu 5 zile inainte de dispunerea masurii.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Manual de politici contabile - Stick USB
Personalul care detine titlul stiintific de doctor beneficiaza de o indemnizatie pentru titlul stiintific de doctor in cuantum de 50% din nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, care se acorda lunar numai daca isi desfasoara activitatea in domeniul pentru care detine titlul si daca are prevazute in fisa postului un set de atributii obiective si cuantificabile care sa permita verificarea lunara a modului in care activitatea acestuia este valorificata in mod suplimentar. Conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, au obligatia de a dispune modificarea fiselor de post in urma unei analize temeinice a atributiilor din fisa postului care sa fie corelate cu domeniul in care exista titlul de doctorat, astfel incat, potrivit legii, sa rezulte indeplinirea conditiei desfasurarii activitatii in domeniul pentru care persoana detine titlul.
Prin prezentul proiect se propune ca, prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata, si ale art. 21 alin. (7) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, sumele retinute in proportie de 10%, sa nu fie repartizate in semestrul II, urmand ca acestea sa fie anulate cu ocazia primei rectificari bugetare din anul 2023. De asemenea, se propune ca economiile inregistrate in executia bugetara la nivelul primului trimestru pentru ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat sa fie anulate cu ocazia primei rectificari bugetare.
Se propune ca prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) si (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in anul 2023, ordonatorii principali de credite sa efectueze virari de credite bugetare si credite de angajament intre programe pe tot parcursul anului, peste limita prevazuta, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate, cu modificarea corespunzatoare a anexei nr. 3/xx/27 "Fisa programului bugetar".
Prin prezentul proiect se propune prorogarea termenului de intrare in vigoare a Legii nr. 133/2019 pana la data de 1 ianuarie 2024.
Se propune ca, in anul 2023, incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, prin derogare de la prevederile alin. (5) si alin. (7) ale art. 374 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele si durata activitatii desfasurate in regim de telemunca se stabilesc de catre conducatorii autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de finantare si subordonare, nemaifiind necesar acordul angajatilor.
Se propune ca, in situatia in care fondurile asigurate din Fondul de Tranzitie Energetica nu asigura plata integrala a cererilor de decontari de furnizorii de energie, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si Ministerul Energiei, sa poata aloca, din bugetul propriu, fonduri pentru plata acestora.
Se propune prelungirea termenului prevazut la art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2021, cu modificarile ulterioare, pana la data de 31 decembrie 2023.
Se propune ca, in anul 2023, angajatii din cadrul autoritatilor si institutiilor publice, indiferent de modul de subordonare si de finantare, sa poata exercita cel mult doua mandate de membru al consiliului de administratie si/ sau de membru al consiliului de supraveghere in intreprinderi publice al caror sediu se afla pe teritoriul Romaniei.
De asemenea, se propune ca restrictiile instituite prin proiectul de act normativ, in ceea ce priveste, achizitiile de mobilier, aparatura birotica si autoturisme, sa se aplice si operatorilor economici prevazuti la art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind intarirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitatile administrativ- teritoriale sunt actionari unici ori majoritari sau detin direct ori indirect o participatie majoritara, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se propune reducerea cu 50% a numarului de posturi aferente cabinetelor constituite la nivelul functiilor de demnitate publica din cadrul administratiei publice centrale.
Pentru ca toate aceste modificari sa intre in vigoare trebuie sa fie mai intai aprobate de Presedinte si publicate in Monitorul Oficial.
Sursa: MFP
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Noile masuri fiscale ale Guvernului, promulgate de Presedinte. Care sunt cele mai importante modificariBuletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 28 august-3 septembrie 2017Proiect de OUG: Amnistia fiscala oferita firmelor vizeaza datoriile restante la 31 august 2024Impozitul pe constructiile speciale, reintrodus din 2025. Cine va avea aceasta obligatieCererile necesare obtinerii amnistiei fiscale pot fi transmise pana pe data de 30 iunie 2022 ( OUG 130/2021)Ultimele articole
Examen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaDoua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalMicrointreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?Sfaturi de la experti
Tratamentul contabil al echipamentelor GPS dependente de licenta anuala
Intrebare: Mentionez ca licentele vor fi reinnoite anual, pe o perioada indelungata, altfel investitia nu ar fi avut loc. Momentan s-a optat pentru plata pe un an, din cauza unui an economic nu foarte bun pentru societatea noastra. Dorim...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Completare D101 - profit reinvestit in cazul pierderii fiscale
Intrebare: Dupa completarea valorii pentru facilitatea privind profitul reinvestit pa randul 42.2.1, la validarea D101 a fost generat un fisier de erori cu urmatorul continut: Eroare corel.3 - Rd.42.2>Rd.41-Rd.42.1, Eroare corel.4 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA