Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Norme actuale: Competente atribuite Garzii Financiare

17-Sep-2012
3030
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale au fost efectuate modificari importante si in ceea ce priveste competentele si activitatea Garzii Financiare. Aceste modificari, desi adoptate discret printr-un act normativ mai amplu ce contine in mod prioritar modificari ale Codului de procedura fiscala, instituie atributii excesive in sarcina organelor Garzii Financiare.

Astfel, in cuprinsul Capitolului III din ordonanta destinat masurilor pentru diminuarea evaziunii fiscale sunt efectuate modificari asupra Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare.

Una dintre modificarile cele mai importante consta in faptul ca exceptia prin care Garda Financiara are competente mai putin cele privind stabilirea diferentelor de impozite, taxe si contributii, precum si a majorarilor de intarziere aferente acestora, a urmaririi, incasarii veniturilor bugetare si solutionarea contestatiilor este eliminata. Aceste competente reveneau exclusiv organelor de inspectie fiscala in cadrul procedurii de control reglementata de Codul de procedura fiscala.

In aceste conditii are loc sporirea competentei Garzii Financiare, aceasta masura conducand insa la concluzia ca asupra acelorasi operatiuni au competente doua autoritati, ANAF si Garda Financiara, fara ca textul sa instituie nicio masura care sa conduca la evitarea suprapunerilor.
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii

Printre noile atributii ale Garzii financiare se afla si aceea potrivit careia poate intocmi procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent operatiunilor verificate, acte procedurale care pot constitui mijloace de proba.

Fata de situatia anterioara, institutia dobandeste si dreptul de a evalua prejudiciul, in conditiile in care anterior aceasta atributie revenea exclusiv organelor de cercetare penala pe baza constatarilor organelor de inspectie fiscala.

Garda Financiara dobandeste de asemenea dreptul nu numai de a constata savarsirea unor contraventii si de a aplica sanctiuni, dar si de a incheia acte de control pentru stabilirea starii de fapt fiscale, atributie existenta anterior in competenta organelor de inspectie fiscala. Determinarea starii de fapt fiscale este o procedura complexa neadaptata tipului de control desfasurat de organele Garzii Financiare.

in conditiile in care si Garda Financiara a intrat in structura ANAF ca persoana juridica distincta, esenta activitatii acesteia este controlul inopinat si flexibilitatea conditiilor in care au loc constatarile, in raport cu organele de inspectie fiscala care isi desfasoara activitatea de regula pe baza unui aviz de inspectie prealabil si in urma unei operatiuni de durata, cu etape bine stabilite prin care contribuabilul isi poate expune punctul de vedere.

in acest context ceea ce este surprinzator este faptul ca, in actualul context, in care organele Garzii financiare efectueaza constatari asupra starii de fapt fiscale este mentinuta prevederea potrivit careia procesele-verbale incheiate, desi constituie mijloace de proba nu sunt acte administrative in sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, neputand fi deci contestate la instantele de contencios.

Astfel nu este lasata contribuabilului supus controlului nicio cale de atac impotriva constatarilor, permitand astfel continuarea cercetarilor de catre organele de ancheta fara ca situatia constatata sa poata fi probata ca reala.

Printr-o metoda discreta de inlocuire a prevederilor unui alineat cu un alt continut de aceasta data neutru, are loc inlaturarea unei prevederi care realiza delimitarea clara a atributiilor garzii in raport cu cele ale organelor de inspectie fiscala.

Astfel, potrivit formei anterioare a alin. (7) al art. 6 din Ordonanta nr. 91/2003 personalul Garzii Financiare nu va fi antrenat in actiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare. Aceasta deoarece sarcinile acestuia vizau controlul operativ, de teren, si nu cel de birou, detaliat, avand ca baza evidenta contabila si fiscala a contribuabilului.

Asadar, organele garzii efectuau controale punctuale si valorificau constatarile prin intermediul procedurilor inspectiei fiscale, supuse unei proceduri detaliate ce presupune si asigurarea contradictorialitatii in raport cu persoanele supuse controlului.

in sfera atributiilor suplimentare sunt adaugate si altele printre care una de competenta, pana la aceasta data, politiei. Astfel, potrivit art. 7 lit. g), organele Garzii Financiare au posibilitatea sa legitimeze si sa stabileasca identitatea administratorilor unitatilor controlate, precum si a oricaror persoane implicate in savarsirea faptelor constatate si sa solicite acestora explicatii scrise.

Alaturi de aceasta se afla alte doua atributii noi constand in:
• constituirea si utilizarea de baze de date necesare pentru prevenirea si combaterea infractiunilor si a altor fapte ilicite in domeniul fiscal;
• efectuarea, in exercitarea controlului operativ si inopinat, de monitorizari si verificari necesare prevenirii, descoperirii si combaterii faptelor de frauda si evaziune fiscala.

In fata unor astfel de masuri prin care sunt conferite atributii excesive Garzii Financiare, sunt de asteptat masurile de cenzurare ale actului normativ prin intermediul unor viitoare acte normative, Legea nr. 324/2009 aproband Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 46/2009 fara a face modificarile asteptate.

In plus, va fi necesara tratarea cu maxima atentie a proceselor-verbale incheiate de catre aceasta institutie si exercitarea contestatiilor asupra documentelor incheiate de aceasta, chiar si in contextul actual in care este restrictionat acest drept.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Norme actuale: Competente atribuite Garzii Financiare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.