Norme actuale: Competente atribuite Garzii Financiare
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale au fost efectuate modificari importante si in ceea ce priveste competentele si activitatea Garzii Financiare. Aceste modificari, desi adoptate discret printr-un act normativ mai amplu ce contine in mod prioritar modificari ale Codului de procedura fiscala, instituie atributii excesive in sarcina organelor Garzii Financiare.
Astfel, in cuprinsul Capitolului III din ordonanta destinat masurilor pentru diminuarea evaziunii fiscale sunt efectuate modificari asupra Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 91/2003 privind organizarea Garzii Financiare.
Una dintre modificarile cele mai importante consta in faptul ca exceptia prin care Garda Financiara are competente mai putin cele privind stabilirea diferentelor de impozite, taxe si contributii, precum si a majorarilor de intarziere aferente acestora, a urmaririi, incasarii veniturilor bugetare si solutionarea contestatiilor este eliminata. Aceste competente reveneau exclusiv organelor de inspectie fiscala in cadrul procedurii de control reglementata de Codul de procedura fiscala.
In aceste conditii are loc sporirea competentei Garzii Financiare, aceasta masura conducand insa la concluzia ca asupra acelorasi operatiuni au competente doua autoritati, ANAF si Garda Financiara, fara ca textul sa instituie nicio masura care sa conduca la evitarea suprapunerilor.
Printre noile atributii ale Garzii financiare se afla si aceea potrivit careia poate intocmi procese-verbale, prin care poate evalua prejudiciul cauzat aferent operatiunilor verificate, acte procedurale care pot constitui mijloace de proba.
Fata de situatia anterioara, institutia dobandeste si dreptul de a evalua prejudiciul, in conditiile in care anterior aceasta atributie revenea exclusiv organelor de cercetare penala pe baza constatarilor organelor de inspectie fiscala.
Garda Financiara dobandeste de asemenea dreptul nu numai de a constata savarsirea unor contraventii si de a aplica sanctiuni, dar si de a incheia acte de control pentru stabilirea starii de fapt fiscale, atributie existenta anterior in competenta organelor de inspectie fiscala. Determinarea starii de fapt fiscale este o procedura complexa neadaptata tipului de control desfasurat de organele Garzii Financiare.
in conditiile in care si Garda Financiara a intrat in structura ANAF ca persoana juridica distincta, esenta activitatii acesteia este controlul inopinat si flexibilitatea conditiilor in care au loc constatarile, in raport cu organele de inspectie fiscala care isi desfasoara activitatea de regula pe baza unui aviz de inspectie prealabil si in urma unei operatiuni de durata, cu etape bine stabilite prin care contribuabilul isi poate expune punctul de vedere.
in acest context ceea ce este surprinzator este faptul ca, in actualul context, in care organele Garzii financiare efectueaza constatari asupra starii de fapt fiscale este mentinuta prevederea potrivit careia procesele-verbale incheiate, desi constituie mijloace de proba nu sunt acte administrative in sensul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, neputand fi deci contestate la instantele de contencios.
Astfel nu este lasata contribuabilului supus controlului nicio cale de atac impotriva constatarilor, permitand astfel continuarea cercetarilor de catre organele de ancheta fara ca situatia constatata sa poata fi probata ca reala.
Printr-o metoda discreta de inlocuire a prevederilor unui alineat cu un alt continut de aceasta data neutru, are loc inlaturarea unei prevederi care realiza delimitarea clara a atributiilor garzii in raport cu cele ale organelor de inspectie fiscala.
Astfel, potrivit formei anterioare a alin. (7) al art. 6 din Ordonanta nr. 91/2003 personalul Garzii Financiare nu va fi antrenat in actiuni de control fiscal de natura celor privind stabilirea, urmarirea si incasarea veniturilor bugetare. Aceasta deoarece sarcinile acestuia vizau controlul operativ, de teren, si nu cel de birou, detaliat, avand ca baza evidenta contabila si fiscala a contribuabilului.
Asadar, organele garzii efectuau controale punctuale si valorificau constatarile prin intermediul procedurilor inspectiei fiscale, supuse unei proceduri detaliate ce presupune si asigurarea contradictorialitatii in raport cu persoanele supuse controlului.
in sfera atributiilor suplimentare sunt adaugate si altele printre care una de competenta, pana la aceasta data, politiei. Astfel, potrivit art. 7 lit. g), organele Garzii Financiare au posibilitatea sa legitimeze si sa stabileasca identitatea administratorilor unitatilor controlate, precum si a oricaror persoane implicate in savarsirea faptelor constatate si sa solicite acestora explicatii scrise.
Alaturi de aceasta se afla alte doua atributii noi constand in:
• constituirea si utilizarea de baze de date necesare pentru prevenirea si combaterea infractiunilor si a altor fapte ilicite in domeniul fiscal;
• efectuarea, in exercitarea controlului operativ si inopinat, de monitorizari si verificari necesare prevenirii, descoperirii si combaterii faptelor de frauda si evaziune fiscala.
In fata unor astfel de masuri prin care sunt conferite atributii excesive Garzii Financiare, sunt de asteptat masurile de cenzurare ale actului normativ prin intermediul unor viitoare acte normative, Legea nr. 324/2009 aproband Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 46/2009 fara a face modificarile asteptate.
In plus, va fi necesara tratarea cu maxima atentie a proceselor-verbale incheiate de catre aceasta institutie si exercitarea contestatiilor asupra documentelor incheiate de aceasta, chiar si in contextul actual in care este restrictionat acest drept.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Locatiune/inchiriere sau locatie de gestiune
Intrebare: In cadrul contului 612 "Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune si chiriile" se introduc conturile analitice: 6121"Cheltuieli cu redeventele", 6122 "Cheltuieli cu locatiile de gestiune", 6123 "Cheltuieli cu chiriile". Institutul are in chirie de la un furnizor aparate de filtrare a apei care sunt racordate la retea si butelii de gaze, care se pastreaza in institut pana la momentul terminarii gazului achizitionat. Cum privim aceste cheltuieli? Doar chirii sau locatii de gestiune?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Venituri din servicii sau alte operatiuni realizate cu persoane nerezidente
Intrebare: Avem o factura de prestari servicii emisa de un operator din spatiul UE (Bulgaria) in lei constand in plata conform unui acord de asociere intre societatea noastra si alte 2 societati (ambele inregistrate in Bulgaria in scopuri de TVA) in vederea participarii la o licitatie publica, avand ca obiect atribuirea contractului de lucrari publice. S-a incheiat un angajament notarial prin care ne obligam sa achitam un procent din valoarea de adjudecare a contractului la anumite termene. Cum tratam...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Cheltuieli deductibile PFA. Codul CAEN 6209
Intrebare: O PFA infiintata in octombrie 2023 cu codul CAEN 6209, activitate independenta, fara salariati, cu venituri estimate in 2023 de maxim 10.000 ron, poate beneficia de sistemul de impozitare bazat pe normele de venit? Imi puteti preciza care sunt, in aceasta situatie, cheltuielile deductibile (exemplu: sunt deductibile in cota parte conform contractului de comodat al sediului PFA-ului, cheltuieli cu intretinerea, energia electrica, apa, gunoiul)? In esenta m-ar interesa toate tipurile de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Inchiderea contului 461
Intrebare: O microintreprindere constituita in ianuarie 2023 cu salariati si platitoare de TVA inregistreaza in contul 461 la data de 30.09 suma de 6850 lei. Soldul s-a format din platile diverse fara documente justificative care apar pe extrasele bancare (cheltuieli pe numele administratorului). Societatea nu are profit pentru a se putea intocmi bilant interimar. Pentru inchiderea soldului 461 este corecta inregistrarea 461 = 7588 in minus si apoi declarare impozit din alte surse de 10% pe intreaga suma?...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dividende 2023. Baza de calcul CASS
Intrebare: Cum se procedeaza la completarea declaratiei unice rectificative in speta urmatoare, avand in vedere ca salariul minim a devenit 3.300 lei de la 1 octombrie 2023? 1. Declaratia initiala Societatea a repartizat la dividende interimare suma de 191.188 lei brut in luna septembrie 2023, suma ridicata efectiv dupa achitarea impozitului pe dividende fiind de 175.893 lei. Salariul minim de 3000 lei * 24=72.000 lei. 72.000*10% = 7.200 lei contributie la sanatate. 2. Declaratia rectificativa In luna...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
NOUTATILE din CODUL FISCAL aduse de Legea 296/2023 – lista completa + data intrarii in vigoare –