Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura privind stabilirea din oficiu taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

17-Sep-2012
2597
Codul de procedura fiscala reglementeaza in detaliu procedura de declarare a obligatiilor fiscale in conditiile in care pentru sistemul autoimpunerii este majoritar in sistemul administrarii impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Tocmai de aceea, printre obligatiile administratiei fiscale se afla si exercitarea rolului activ in ceea ce priveste depunerea declaratiilor, avand obligatia, potrivit art. 7 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, de a examina in mod obiectiv starea de fapt, indrumand contribuabilii pentru depunerea declaratiilor.

Prin O.U.G. nr. 46 din 13 mai 2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale, au fost aduse modificari Codului de procedura fiscala inclusiv in sfera dispozitiilor referitoare la situatia in care nu este respectata obligatia de depunere a declaratiilor fiscale.

Din perspectiva acestei modificari, sanctiunea majora pentru nedepunerea declaratiilor nu este sanctiunea contraventionala, ci riscul ca, prin procedura de stabilire din oficiu a obligatiilor fiscale, sa fie stabilite in sarcina declarantului sume cu mult mai mari decat cele care ar fi fost datorate daca declaratia ar fi fost depusa. Din aceasta perspectiva, indiferent de intarzierea in depunerea declaratiilor, trebuie subliniat faptul ca, potrivit art. 81 alin. (3) lit. c) din Codul de procedura fiscala, obligatia de a depune declaratia fiscala se mentine si in cazurile in care organul fiscal a stabilit din oficiu baza de impunere si obligatia fiscala.

Avand ca temei art. 83 din Codul de procedura fiscala, este dezvoltata o intreaga procedura in urma careia lipsa declaratiei este suplinita de catre administratia fiscala, in mod administrativ.

Astfel, dupa expirarea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale, administratia poate initia procedura de estimare a bazei de impunere potrivit art. 67.
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Tranzactii imobiliare. Regimul fiscal in 2017
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

Declaratia fiscala se depune de catre persoanele obligate, potrivit Codului fiscal, la termenele prevazute de reglementarile legale in vigoare. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal competent in administrarea contribuabilului sa procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.

In cadrul activitatii curente de gestiune a declaratiilor fiscale, compartimentul de specialitate de la nivelul organului fiscal identifica contribuabilii care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin compararea obligatiilor de plata declarate cu obligatiile de declarare inscrise in vectorul fiscal, atasat fiecarui contribuabil.

Contribuabilii identificati, care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, vor fi notificati privind nerespectarea regimului de depunere a declaratiilor fiscale. Notificarile se comunica de compartimentul de specialitate, conform procedurii de comunicare a actelor administrative, in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale.
Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu se poate face inainte de implinirea termenului de15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.

Stabilirea din oficiu a obligatiei fiscale se face prin estimarea impozitelor, taxelor si contributiilor. De asemenea, in cazul contribuabililor care au obligatia declararii bazei impozabile, stabilirea din oficiu se face prin estimarea acesteia.

Pentru estimarea impozitelor, taxelor si contributiilor sau a bazei de impunere, dupa caz, se vor avea in vedere toate datele si documentele care au relevanta pentru estimare. Estimarea consta in identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale, urmarindu-se stabilirea corecta a impozitelor, taxelor si contributiilor. De asemenea, estimarea se face pentru fiecare perioada fiscala si pentru fiecare tip de impozit, taxa sau contributie.

In situatia in care exista informatii aflate la dispozitia organului fiscal privind situatia fiscala a contribuabilului, stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor se va face pe baza urmatoarelor documente si informatii relevante pentru impunere:

a) documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz:
- declaratii fiscale;
- rapoarte de inspectie fiscala;
- situatii financiar-contabile;
- alte documente.

b) informatii de la terti:
- obtinute in urma controalelor efectuate la alti contribuabili care au legaturi de afaceri cu platitorul in cauza;
- declaratii informative.

c) informatii de la contribuabilii care desfasoara o activitate similara, in aceeasi arie geografica.

In aceasta situatie, la estimare se vor avea in vedere elemente existente privind impozitele, taxele sau contributiile aferente perioadelor precedente, identificandu-se rezultatul cel mai apropiat situatiei de fapt fiscale, care va fi ajustat in functie de rata inflatiei comunicate de Institutul National de Statistica.

Estimarea obligatiei de plata sau a bazei de impunere, dupa caz, se efectueaza dupa regulile proprii impozitului/taxei/contributiei datorate.

In situatia in care nu exista informatii aflate la dispozitia organului fiscal, cazul va fi transmis inspectiei fiscale, in vederea includerii in programul de inspectie si efectuarii cu celeritate a inspectiei. in acelasi mod se procedeaza in situatia in care contribuabilul a inregistrat in anul anterior pierdere fiscala si daca, din datele aflate la dispozitia sa, organul fiscal nu poate estima obligatia fiscala datorata.

Ultima parte a procedurii analizate consta in stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale se face pe perioada de prescriptie a impozitului, taxei sau contributiei, pe baza deciziei de impunere din oficiu. Pe baza Referatului privind impunerea din oficiu, compartimentul de specialitate emite formularul 160 "Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa".

Decizia de impunere din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa se comunica contribuabilului, in conformitate cu dispozitiile art. 44 din Codul de procedura fiscala.

Prin OG nr. 29/2011 are loc completarea art. 83 cu un nou alineat (4) indice 1 potrivit caruia depunerea unei declaratii fiscale dupa ce administratia fiscala a stabilit baza de impunere si obligatia fiscala se mai poate realiza doar in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu. incadrarea in acest termen determina luarea in considerare a obligatiei fiscale declarate si anularea deciziei de impunere din oficiul.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura privind stabilirea din oficiu taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cheltuieli cu transportul personalului intre puncte de lucru. Ce putem deduce?
    • Prin cele ce urmeaza, vom vedea care este baza legala si ce documente trebuie intocmite (contract comodat, decont cheltuieli, foi de parcurs etc.) in cazul decontarii/deplasarii angajatilor de la un punct de lucru al societatii la alt punct de lucru pentru desfasurarea sarcinilor de serviciu: 1. cu mijlocele de transport in comun 2. cu masina personala a angajatului. Vom stabili daca sunt deductibile aceste cheltuieli la calculul impozitului pe profit. Iata raspunsul specialistului: Permisele de...» citeste mai departe aici

  • Dragnea anunta ca punctul de pensie va creste cu 10% si ca pilonul II de pensii va fi optional
    • Presedintele PSD, Liviu Dragnea, a declarat miercuri, ca punctul de pensie va creste cu 10% de anul viitor, asa cum este prevazut in programul de guvernare, insa prevederile Legii pensiilor nu vor fi incluse in bugetul de stat pe 2018. Totodata, liderul ALDE, Calin Popescu Tariceanu a anuntat, dupa sedinta coalitiei de guvernare, ca Legea pensiilor va fi amanata pentru anul viitor, precizand ca aceasta decizie s-a luat "cu grija", informeaza Mediafax. Acesta a completat si cu privire la Split...» citeste mai departe aici

  • Vor fi infiintate agentiile de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera
    • Guvernul a aprobat infiintarea agentiilor de mediere intre cererea si oferta de munca ziliera. Aceste structuri vor fi acreditate de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM), prin agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, care faciliteaza punerea in legatura a beneficiarilor de lucrari cu zilieri, in vederea stabilirii de raporturi de munca. Infiintarea agentiilor de mediere face parte din masurile prevazute in Programul de Guvernare 2017-2020, la sectiunea...» citeste mai departe aici

  • Apel BNS catre Guvern pentru a renunta la transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor
    • BNS face apel la Guvernul Romaniei sa renunte la implementarea masurii de reducere a costului cu forta de munca al angajatorului, prin transferul contributiilor sociale integral in sarcina salariatilor, in special avand in vedere faptul ca deja a luat astfel de decizii de incalcare a propriului Program de Guvernare in favoarea capitalului. Prezentam anexat prezentului comunicat un set de 10 motive pentru a sustine o astfel de decizie. Ne aratam deplina disponibilitate pentru a identifica un set...» citeste mai departe aici

  • Plata titlurilor executorii datorate profesorilor ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani
    • Plata drepturilor salariale castigate in instanta de catre personalul din invatamant ar putea fi esalonata pe urmatorii 5 ani, asa cum se prevede intr-un nou proiect semnat de premierul Mihai Tudose, presedintele Camerei, Liviu Dragnea, ministrul Educatiei, Liviu Pop, si vicepremierul Marcel Ciolacu. Conform Zf.ro, proiectul de Lege privind finantarea unor masuri in domeniul invatamantului prevede ca "incepand cu anul 2018, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Apararii Nationale, se...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii se depun in noiembrie la ANAF?
    • Prin cele de mai jos, va oferim lista declaratiilor fiscale pe care le aveti de depus, dupa caz, la unitatile fiscale, la termenele-limita stabilite prin lege: 15 zile de la data de cand nu se mai realizeaza venituri Depunerea Declaratiei de inregistrare in evidenta persoanelor fizice care nu realizeaza venituri, precum si pentru stabilirea obligatiilor de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate - Formularul 604 Se depune pentru inregistrarea in evidenta persoanelor fizice fara...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"