Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Procedura privind stabilirea din oficiu taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa

17-Sep-2012
2501
Codul de procedura fiscala reglementeaza in detaliu procedura de declarare a obligatiilor fiscale in conditiile in care pentru sistemul autoimpunerii este majoritar in sistemul administrarii impozitelor, taxelor si contributiilor sociale. Tocmai de aceea, printre obligatiile administratiei fiscale se afla si exercitarea rolului activ in ceea ce priveste depunerea declaratiilor, avand obligatia, potrivit art. 7 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, de a examina in mod obiectiv starea de fapt, indrumand contribuabilii pentru depunerea declaratiilor.

Prin O.U.G. nr. 46 din 13 mai 2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale, au fost aduse modificari Codului de procedura fiscala inclusiv in sfera dispozitiilor referitoare la situatia in care nu este respectata obligatia de depunere a declaratiilor fiscale.

Din perspectiva acestei modificari, sanctiunea majora pentru nedepunerea declaratiilor nu este sanctiunea contraventionala, ci riscul ca, prin procedura de stabilire din oficiu a obligatiilor fiscale, sa fie stabilite in sarcina declarantului sume cu mult mai mari decat cele care ar fi fost datorate daca declaratia ar fi fost depusa. Din aceasta perspectiva, indiferent de intarzierea in depunerea declaratiilor, trebuie subliniat faptul ca, potrivit art. 81 alin. (3) lit. c) din Codul de procedura fiscala, obligatia de a depune declaratia fiscala se mentine si in cazurile in care organul fiscal a stabilit din oficiu baza de impunere si obligatia fiscala.

Avand ca temei art. 83 din Codul de procedura fiscala, este dezvoltata o intreaga procedura in urma careia lipsa declaratiei este suplinita de catre administratia fiscala, in mod administrativ.

Astfel, dupa expirarea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale, administratia poate initia procedura de estimare a bazei de impunere potrivit art. 67.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Regimul fiscal-contabil pentru liber-profesionisti
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Declaratia fiscala se depune de catre persoanele obligate, potrivit Codului fiscal, la termenele prevazute de reglementarile legale in vigoare. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal competent in administrarea contribuabilului sa procedeze la stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.

In cadrul activitatii curente de gestiune a declaratiilor fiscale, compartimentul de specialitate de la nivelul organului fiscal identifica contribuabilii care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin compararea obligatiilor de plata declarate cu obligatiile de declarare inscrise in vectorul fiscal, atasat fiecarui contribuabil.

Contribuabilii identificati, care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, vor fi notificati privind nerespectarea regimului de depunere a declaratiilor fiscale. Notificarile se comunica de compartimentul de specialitate, conform procedurii de comunicare a actelor administrative, in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale.
Stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale nu se poate face inainte de implinirea termenului de15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.

Stabilirea din oficiu a obligatiei fiscale se face prin estimarea impozitelor, taxelor si contributiilor. De asemenea, in cazul contribuabililor care au obligatia declararii bazei impozabile, stabilirea din oficiu se face prin estimarea acesteia.

Pentru estimarea impozitelor, taxelor si contributiilor sau a bazei de impunere, dupa caz, se vor avea in vedere toate datele si documentele care au relevanta pentru estimare. Estimarea consta in identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situatiei de fapt fiscale, urmarindu-se stabilirea corecta a impozitelor, taxelor si contributiilor. De asemenea, estimarea se face pentru fiecare perioada fiscala si pentru fiecare tip de impozit, taxa sau contributie.

In situatia in care exista informatii aflate la dispozitia organului fiscal privind situatia fiscala a contribuabilului, stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor se va face pe baza urmatoarelor documente si informatii relevante pentru impunere:

a) documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz:
- declaratii fiscale;
- rapoarte de inspectie fiscala;
- situatii financiar-contabile;
- alte documente.

b) informatii de la terti:
- obtinute in urma controalelor efectuate la alti contribuabili care au legaturi de afaceri cu platitorul in cauza;
- declaratii informative.

c) informatii de la contribuabilii care desfasoara o activitate similara, in aceeasi arie geografica.

In aceasta situatie, la estimare se vor avea in vedere elemente existente privind impozitele, taxele sau contributiile aferente perioadelor precedente, identificandu-se rezultatul cel mai apropiat situatiei de fapt fiscale, care va fi ajustat in functie de rata inflatiei comunicate de Institutul National de Statistica.

Estimarea obligatiei de plata sau a bazei de impunere, dupa caz, se efectueaza dupa regulile proprii impozitului/taxei/contributiei datorate.

In situatia in care nu exista informatii aflate la dispozitia organului fiscal, cazul va fi transmis inspectiei fiscale, in vederea includerii in programul de inspectie si efectuarii cu celeritate a inspectiei. in acelasi mod se procedeaza in situatia in care contribuabilul a inregistrat in anul anterior pierdere fiscala si daca, din datele aflate la dispozitia sa, organul fiscal nu poate estima obligatia fiscala datorata.

Ultima parte a procedurii analizate consta in stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale se face pe perioada de prescriptie a impozitului, taxei sau contributiei, pe baza deciziei de impunere din oficiu. Pe baza Referatului privind impunerea din oficiu, compartimentul de specialitate emite formularul 160 "Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa".

Decizia de impunere din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa se comunica contribuabilului, in conformitate cu dispozitiile art. 44 din Codul de procedura fiscala.

Prin OG nr. 29/2011 are loc completarea art. 83 cu un nou alineat (4) indice 1 potrivit caruia depunerea unei declaratii fiscale dupa ce administratia fiscala a stabilit baza de impunere si obligatia fiscala se mai poate realiza doar in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu. incadrarea in acest termen determina luarea in considerare a obligatiei fiscale declarate si anularea deciziei de impunere din oficiul.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Procedura privind stabilirea din oficiu taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noile sfaturi ANAF pentru a completa fara greseli Declaratia 101!
    • Va reamintim ca se apropie data-limita pana la care mai puteti depune Declaratia 101. In privinta acestui formular, ANAF a transmis o serie de recomandari care pot oferi contribuabililor lamuriri suplimentare pentru a completa corect formularul. In felul acesta, evitati posibilele amenzi aferente depunerii incomplete sau incorecte a unei declaratii. Pana la data de 27 martie 2017 trebuie sa depuna formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit". Acesta este si termenul limita de plata a...» citeste mai departe aici

  • Lamuriri de ULTIMA ORA de la Finante privind Impozitul specific!
    • Finantele revin cu precizari referitoare la impozitul specific, reamintind mai intai ca in M. Of. nr. 812/14.10.2016 a fost publicata Legea nr.170/2016 privind impozitul specific unor activitati aplicabil contribuabililor persoane juridice care desfasoara activitati principale si/sau secundare in urmatoarele domenii: a) hoteluri si alte facilitati de cazare similare (CAEN 5510); b) facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata (CAEN 5520); c) parcuri pentru rulote, campinguri...» citeste mai departe aici

  • Fii pregatit: cate modificari va mai suferi Codul Fiscal in 2017?
    • Taxele si impozitele sunt doua notiuni despre care toata lumea ar trebui sa fie informata. Cu atat mai mult daca esti contabil! Pentru tine, acestea nu ar trebui sa mai aiba secrete, insa legislatia fiscala din Romania este imprevizibila si cel mai important act normativ in domeniu, Codul fiscal, sufera modificari esentiale. Pentru evitarea deciziilor incerte, neclaritatilor, semnelor de intrebare sau ambiguitatilor, iti venim in ajutor cu un pachet de servicii special gandit pentru tine....» citeste mai departe aici

  • Afla diferentele dintre IFRS si OMF. Seminar Online
    • Traim intr-o lume in care totul in jurul nostru se intampla pe repede inainte, insa asta nu poate fi niciodata un pretext pentru greselile profesionale pe care le facem uneori, chiar si din neatentie. Situatiile financiare, imobilizarile corporale si necorporale si stuatia stocurilor, reprezinta unele dintre cele mai importante componente pentru realizarea bilantului pentru toate companiile. Asadar, cu privire la aceste aspecte, niciun angajat nu ar trebui sa isi permita luxul de a gresi. Tocmai...» citeste mai departe aici

  • Declaratii si plati cu termen la 27 martie. Util pentru a nu plati amenzi luna aceasta!
    • O noua informare ANAF vine sa reaminteasca persoanelor fizice si juridice lista de obligatii declarative si de plata cu termen la 27 martie a.c. Va reamintim, pe aceasta cale, ca astfel de liste au ca scop prevenirea unor amenzi pentru nerespectarea termenului-limita sau a modalitatii de completare. Astfel, intrucat 25 martie este zi nelucratoare, pana luni, 27 martie, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA...» citeste mai departe aici

  • Atentie! PF nerezidente, fara sediu permanent in Romania si care nu platesc impozit pe profit DEPUN Declaratia 101
    • Persoanele juridice nerezidente care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent si care, potrivit prevederilor Codului fiscal au obligatia de a plati impozit pe profit in Romania, vor depune formularul 101 "Declaratie privind impozitul pe profit" pentru veniturile realizate in anul 2016, pana la data de 27 martie 2017, la Administratia fiscala pentru contribuabili nerezidenti, din cadrul Directiei generale regionale a finantelor publice Bucuresti. Precizam ca, prin Ordinul presedintelui...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.