Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea veniturilor din arenda. Cum se calculeaza si sa plateste impozitul?

13-Nov-2012
9571
Cum se retine, se calculeaza si se plateste impozitul la arenda in natura? Cine suporta acest impozit, arendasul sau arendatorul? La ce cantitate de cereale se calculeaza impozitul, ce cantitate de cereale (arenda in natura) se factureaza catre proprietarul de pamant si ce cantitate de cereale
(arenda in natura) se livreaza efectiv proprietarului de pamant?


Impozitarea veniturilor din arenda se face potrivit prevederilor art. 62 alin. (21)-(26) din Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, incepand cu anul fiscal 2012, pentru veniturile din arenda sunt doua modalitati de calculare si de plata a impozitului, respectiv prin retinere la sursa si in sistem real pe baza contabilitatii in partida simpla.

In cazul veniturilor din arenda contribuabilii pot opta pentru:
- retinerea impozitului la sursa de catre platitorul de venit sau
- determinarea venitului in sistem real
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii

In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. In cazul in care nu exista optiunea scrisa a arendatorului de a determina impozitul in sistem real si de a plati astfel el insusi impozitul, este obligatia arendasului, ca platitor de venituri, de a retine la sursa impozitul aferent si de a-l plati catre buget pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv.

In cazul in care se opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze optiunea in scris, in contractul/ raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. In termen de 15 zile de la incheierea contractului, acestia au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia privind venitul estimat/norma de venit impreuna cu contractul incheiat.

Contribuabilii care realizeaza venituri din arendare si care au optat pentru determinarea acestuia in sistem real nu datoreaza plati anticipate. Plata impozitului anual se efectueaza potrivit deciziei
de impunere emise.

In cazul in care exista aceasta optiune scrisa, arendasul plateste arendatorului suma stabilita prin contract, fara a retine la sursa impozitul aferent, fiind obligatia acestuia de a se inregistra la organele fiscale si de a plati impozitul aferent pe baza deciziei de impunere. La pct. 8 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, se precizeaza ca operatiunile prevazute la art. 130 din Codul fiscal (schimbul de bunuri sau servicii) includ
orice livrari de bunuri/prestari de servicii a caror plata se realizeaza printr-o alta livrare/prestare, precum:
a) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a serviciului de prelucrare/obtinere a produselor agricole;
b) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a arendei, care constituie o prestare de servicii.

Contractul trebuie de asemenea sa specifice includerea sau nu a TVA in contravaloarea livrarii.

Exemplu cu retinere la sursa:

Prin aceasta modalitate de plata a impozitului se diminueaza cantitatea de produse livrate efectiv de
arendas arendatorului ca plata a arendei. Societatea efectueaza o achizitie de servicii si o livrare de bunuri.

In cazul unui contract de arenda cu plata in natura a 1.000 kg grau. Pretul mediu al graului comunicat de Consiliul local 0,80 lei/kg.

Venitul brut din arenda: 1.000 x 0.80 lei/kg = 800 lei
Venitul net: 800 lei - 800 x 25% = 600 lei

Impozit aferent de retinut si de platit: 600 lei x 16% = 96 lei
Produsele ce vor fi efectiv livrate sunt cele aferente sumei nete de impozit de 800 - 96 lei = 704 lei.
Cantitatea de produse ce va fi efectiv livrata arendatorului:
704 lei / 0,80 lei/kg = 880 kg grau.

Pentru livrarea de bunuri efectuata, arendasul are obligatia de a emite o factura in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal. In factura emisa se va inscrie cantitatea de produse livrate proprietarilor. Daca prin contract partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii sau partile nu au convenit nimic cu privire la TVA, se vor livra efectiv 880 kg de grau, iar la valoarea acestora se va calcula TVA aferenta.

880 kg x 0,80 lei/kg = 704 lei
TVA aferenta 704 x 24% = 169 lei


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor din arenda. Cum se calculeaza si sa plateste impozitul?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Ce rezolvari exista pentru facturile primite de la furnizori inactivi?
    • Problemele care apar in cazul facturilor trimise de catre un furnizor inactiv in prezent trebuie remediate imediat de firma care primeste aceste facturi. Vom vedea in ce masura se poate deduce TVA si daca se poate considera cheltuiala deductibila. Avem cazul urmator: "S-a primit factura cu TVA de servicii transport in data de 08.03.2017. Verificand in Registrul de inactivi s-a constatat ca aceasta firma este inactiva din 01.03.2017. Furnizorul a comunicat ca avea sediul expirat si astfel a fost...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei, gata pana la 1 aprilie. Unele contraventii privind casa de marcat ar putea fi iertate la prima abatere
    • Din momentul in care Legea preventiei va intra in vigoare, mai multe firme ar putea fi iertate pentru unele contraventii, daca sunt la prima abatere si daca vor aplica planul de conformare, indreptand neregulile in termenul dat de catre inspectorii fiscali. Daca pentru antreprenorii corecti aceasta lege ii poate scuti de multe sanctiuni care se dau in prezent ca urmare a interpretarii incorecte a unei legislatii stufoase, exista riscul ca multe firme sa profite de pe urma acestor noi prevederi...» citeste mai departe aici

  • Dosar Impozit specific 2017: Norme, exemple, conditii impozit specific in regim mixt si toate informatiile in vigoare
    • Va oferim intr-un singur loc informatiile actualizate si de ultima ora privind impozitul specific, valabil din 2017. Incepem prin a va oferi doua materiale extrem de detaliate in care sunt incluse multe dintre informatiile de care aveti nevoie pentru a aplica in mod corect impozitul specific si pentru a evita orice sanctiuni din partea ANAF. Recomandam astfel urmatoarele doua materiale: Notificati ANAF pana la 31 martie daca platiti impozit specific in 2017! Amenzi de 5.000 lei in caz contrar!...» citeste mai departe aici

  • Studiu EY: Directorii financiari sunt preocupati de impactul datelor asupra raportarilor
    • Ritmul si volumul crescut de date afecteaza capacitatea directorilor financiari de a furniza rapid si fara erori informatii relevante consiliilor de administratie, arata raportul How can reporting catch up with an accelerating world?, publicat de EY. 66% dintre respondentii de la nivel global considera ca aceasta problema va influenta semnificativ eficienta raportarii. Procentul este semnificativ mai mare decat cel de anul trecut (57%), arata acelasi studiu. Potrivit Mediafax, raportul are la...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.