Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea veniturilor din arenda. Cum se calculeaza si sa plateste impozitul?

13-Nov-2012
11096
Cum se retine, se calculeaza si se plateste impozitul la arenda in natura? Cine suporta acest impozit, arendasul sau arendatorul? La ce cantitate de cereale se calculeaza impozitul, ce cantitate de cereale (arenda in natura) se factureaza catre proprietarul de pamant si ce cantitate de cereale
(arenda in natura) se livreaza efectiv proprietarului de pamant?


Impozitarea veniturilor din arenda se face potrivit prevederilor art. 62 alin. (21)-(26) din Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, incepand cu anul fiscal 2012, pentru veniturile din arenda sunt doua modalitati de calculare si de plata a impozitului, respectiv prin retinere la sursa si in sistem real pe baza contabilitatii in partida simpla.

In cazul veniturilor din arenda contribuabilii pot opta pentru:
- retinerea impozitului la sursa de catre platitorul de venit sau
- determinarea venitului in sistem real

In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se va face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti. Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut. In cazul in care nu exista optiunea scrisa a arendatorului de a determina impozitul in sistem real si de a plati astfel el insusi impozitul, este obligatia arendasului, ca platitor de venituri, de a retine la sursa impozitul aferent si de a-l plati catre buget pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. Modalitatea de impunere aleasa este aplicabila pentru toate veniturile realizate in baza contractului/raportului juridic respectiv.

In cazul in care se opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze optiunea in scris, in contractul/ raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia. In termen de 15 zile de la incheierea contractului, acestia au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia privind venitul estimat/norma de venit impreuna cu contractul incheiat.

Contribuabilii care realizeaza venituri din arendare si care au optat pentru determinarea acestuia in sistem real nu datoreaza plati anticipate. Plata impozitului anual se efectueaza potrivit deciziei
de impunere emise.

In cazul in care exista aceasta optiune scrisa, arendasul plateste arendatorului suma stabilita prin contract, fara a retine la sursa impozitul aferent, fiind obligatia acestuia de a se inregistra la organele fiscale si de a plati impozitul aferent pe baza deciziei de impunere. La pct. 8 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Titlului VI al Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, se precizeaza ca operatiunile prevazute la art. 130 din Codul fiscal (schimbul de bunuri sau servicii) includ
orice livrari de bunuri/prestari de servicii a caror plata se realizeaza printr-o alta livrare/prestare, precum:
a) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a serviciului de prelucrare/obtinere a produselor agricole;
b) plata prin produse agricole, care constituie livrare de bunuri, a arendei, care constituie o prestare de servicii.

Contractul trebuie de asemenea sa specifice includerea sau nu a TVA in contravaloarea livrarii.

Exemplu cu retinere la sursa:

Prin aceasta modalitate de plata a impozitului se diminueaza cantitatea de produse livrate efectiv de
arendas arendatorului ca plata a arendei. Societatea efectueaza o achizitie de servicii si o livrare de bunuri.

In cazul unui contract de arenda cu plata in natura a 1.000 kg grau. Pretul mediu al graului comunicat de Consiliul local 0,80 lei/kg.

Venitul brut din arenda: 1.000 x 0.80 lei/kg = 800 lei
Venitul net: 800 lei - 800 x 25% = 600 lei

Impozit aferent de retinut si de platit: 600 lei x 16% = 96 lei
Produsele ce vor fi efectiv livrate sunt cele aferente sumei nete de impozit de 800 - 96 lei = 704 lei.
Cantitatea de produse ce va fi efectiv livrata arendatorului:
704 lei / 0,80 lei/kg = 880 kg grau.

Pentru livrarea de bunuri efectuata, arendasul are obligatia de a emite o factura in conformitate cu prevederile art. 155 din Codul fiscal. In factura emisa se va inscrie cantitatea de produse livrate proprietarilor. Daca prin contract partile au convenit ca TVA nu este inclusa in contravaloarea livrarii sau partile nu au convenit nimic cu privire la TVA, se vor livra efectiv 880 kg de grau, iar la valoarea acestora se va calcula TVA aferenta.

880 kg x 0,80 lei/kg = 704 lei
TVA aferenta 704 x 24% = 169 lei


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor din arenda. Cum se calculeaza si sa plateste impozitul?":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OFICIAL: Noua procedura de inregistrare a contractele de chirie in 2019!
    • Noua procedura de inregistrare a Contractelor de inchiriere la organele fiscale a fost, in sfarsit, publicata in Monitorul Oficial! Astfel, contractele pot fi din nou inscrise la ANAF, inclusiv online. Desi luand in considerare modificarile Normelor Codului Fiscal din prima parte a anului 2018 rezulta ca nu mai este necesara inregistrarea contractelor la ANAF, cu doua luni inainte de finalul lui 2018, ANAF-ul a pregatit un nou Ordin pentru stabilirea unei noi proceduri de inregistrare a...» citeste mai departe aici

  • Scoaterea din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani
    • In acest studiu de caz vom vorbi despre scoatere din evidenta a unor creante mai vechi de 5 ani, plecand de la urmatorul caz: "Am preluat o creanta de la o alta firma, pe care am inregistrat-o in 461, creanta este mai veche de 5 ani. In momentul de fata firma este lichidata, avem sentinta judecatoreasca. Va rugam se ne spuneti ce inregistrari contabile trebuie sa facem". Raspunsul specialistului Creantele aferente clientilor neincasati reprezinta creante prescrise in cazul in care acestea sunt...» citeste mai departe aici

  • Salariati part time, in concediu medical. Cifra de afaceri. Facilitati aplicabile in constructii
    • A) O societate cu activitate de lucrari de tamplarie si dulgherie are urmatoarea activitate: - achizitioneaza geamuri termopan, suruburi, spuma si alte materiale de la diversi furnizori, pe care le monteaza diferitilor clienti(persoane fizice si juridice). Pe factura se mentioneaza lucrari conform deviz nr. din data de.... Pe deviz apar detaliate astfel: - geam termopan 2000 lei, suruburi 10 lei, spuma - 30 lei, manopera 50 lei (manopera reprezinta maxim 10%, din valoarea lucrarilor,nu se...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016