Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de asociere in participatie si contract de arenda. Diferente juridice, fiscale si contabile

22-Iun-2020
4169

STUDIU DE CAZ:

Societatea A are incheiate cu un partener B, 2 contracte:

- unul este contract de arenda iar celalalt este contract de asociere;

Contabilitatea tranzactiilor rezultate din cele doua contracte se tine de catre societatea B, numita prin contractul de asociere.

Lunar se transmit deconturi lunare in care sunt evidentiate separat cheltuielile pentru cele doua contracte.



In fapt, intreaga activitate se desfasoara dupa cum urmeaza:

Societatea A, transfera bancar lichiditati pentru desfasurarea activitatii, atat de asociere cat si de arenda, iar Societatea B are obligatia justificarii sumelor cheltuite, justificare pe care o regasim detaliata in deconturile lunare transmise si inregistrate in contabilitate.

La incheierea perioadei contractuale, Societatea B emite catre Societatea A, numai pentru partea de arenda, factura cu obiectul facturarii - decontare-recuperare cheltuieli arenda.

In structura cheltuielilor facturate in scopul recuperarii, o mare parte sunt drepturi salariale cu taxe aferente.
 
Intrebare: Societatea B, are obligatia emiterii facturii cu TVA pentru intreaga suma sau numai pentru cheltuielile pentru care la data inregistrarii s-a dedus TVA?


Mentionam ca nu se factureaza decat strict valoarea cheltuielilor efectuate, totul fiind de fapt, in scopul transferului volumului de cheltuieli concomitent cu justificarea sumelor incasate.

Poate fi interpretata aceasta activitate ca un serviciu rezultat din intelegere tacita?

Nota: Evidenta contabila a contractului de arenda ar trebui efectuata de catre societatea A, dar conditiile reale de desfasurare nu permite si s-a ajuns la acest acord. Societatea B, nu factureaza ca si servicii aceasta evidenta?

Trebuie mentionat ca pe langa aceasta factura exista separat de aceasta, factura privind drepturile din arenda si implicit factura privind transmiterea drepturilor din arenda.

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:

In primul rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca un contract de arenda este complet diferit de contractul de asociere in participatie, atat din punct de vedere juridic, cat si din punct de vedere fiscal (TVA si impozit pe profit) si contabil, chiar daca, din punct de vedere juridic, cele doua tipuri de contracte sunt reglementate prin aceiasi lege, respectiv prin Legea nr. 287 din 17 iulie 2009 privind Codul civil, republicata in 2011.

Prin art. 269 alin. (11) se reglementeaza ca "Asocierile in participatiune nu dau nastere unei persoane impozabile separate. Asocierile de tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere in scopuri comerciale, care nu au personalitate juridica si sunt constituite in temeiul legii, indiferent daca sunt tratate sau nu drept asocieri in participatiune, nu dau nastere unei persoane impozabile separate. "

Arendarea este definita prin art. 1778 "Felurile locatiunii" din Codul civil drept "locatiunea bunurilor agricole" . In sensul art. 1777 "Notiune", locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun, in schimbul unui pret, denumit chirie. Operatiunea de arendare are drept obiect exploatarea pe o durata determinata a bunurilor agricole, contra unui pret stabilit prin contractul incheiat intre: 
• proprietar, in calitate de arendator; 
• uzufructuar, in calitate de arendas.

Din intrebarea formulata, inteleg ca societatea pe care o reprezentati, respectiv A are calitatea de arendator (proprietar al terenului) si societatea B are calitatea de arendas (uzufructuar). Conform prevederilor art. 709 " Drepturile uzufructuarului", uzufructuarul are folosinta exclusiva a bunului, inclusiv dreptul de a culege fructele acestuia.

Spre deosebire de arendare, asocierea se deruleaza in baza contractului de asociere in participatie definit prin art. 1949 din Codul civil drept contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde.

In cadrul unui contract de asociere trebuie:
• stabilita ponderea participarii fiecarui asociat, in functie de valoarea aportului adus, de exemplu, 75% si 25%. Acest aport poate fi adus in natura (teren, forta de bunuri sau in bani/numerar);
• desemnat administratorul asociat. Este recomandabil ca administrator asociat sa fie desemnata persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA pentru a deduce suma TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii, dar si pentru a colecta TVA pentru operatiuni taxabile. In situatia prezentata, am retinut ca administrator asociat este firma B. 

Prin desemnarea societatii B ca administrator asociat, se respecta prevederile reglementate prin art. 321 alin. (5) din Codul fiscal “(5) In cazul asociatiilor in participatiune care nu constituie o persoana impozabila, drepturile si obligatiile legale privind taxa revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti.” Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 102 alin. (1) din normele de aplicare “In aplicarea prevederilor art. 269 alin. (11) si art. 321 alin. (5) din Codul fiscal, asocierilor in participatiune sau altor asocieri tratate drept asocieri in participatiune, denumite in continuare asocieri, li se aplica prevederile de la alin. (3) - (16), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) veniturile si cheltuielile asocierii sunt contabilizate de asociatul administrator si sunt repartizate pe baza de decont fiecarui asociat corespunzator cotei de participare in asociere, conform prevederilor art. 321 alin. (5) din Codul fiscal;.....”.

Spre deosebire de contractul de arenda pentru care proprietarii terenurilor care obtin venituri din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti la organul fiscal competent al arendatorului, contractul de asociere in participatie nu trebuie inregistrat la organul fiscal al administratorului asociat.

In al doilea rand, trebuie sa aveti in vedere faptul ca decontul asocierii se intocmeste de catre administratorul asociat doar in cazul contractului de asociere in participatie, fara a se intocmi si in cazul contractului de arenda. 

In cazul contractului de arenda, se intocmesc doar facturi:
• proprietarul/arendatorul emite factura pentru arenda ca operatiune din sfera de aplicare a TVA scutita de TVA fara drept de deducere conform prevederilor art. 392 alin. (2) lit. e);
• uzufructuarul/arendasul emite factura pentru bunurile livrate ca plata in natura a arendei. 

In cazul contractului de asociere in participatiune nu se emite factura pentru partea cuvenita fiecarui asociat din asociere. 

In cazul arendei, contabilitatea este organizata de catre arendator, in calitatea de proprietar al terenului, fara a fi organizata de catre arendas. 

In cazul contractului de asociere in participatie, administratorul asociat B va contabiliza toate veniturile si cheltuielile efectuate in cadrul asocierii, utilizand conturi analitice distincte, alocate doar pentru asociere. Cheltuielile se inregistreaza in baza facturilor primite pe numele sau si a statelor de salarii intocmite in calitate de angajator, iar veniturile se inregistreavor in baza facturilor emise pentru livrarea produselor si prestarea serviciilor in cadrul asocierii.

Veniturile si cheltuielile astfel inregistrate in cadrul asocierii se distribuie de catre administratorul asociat, fiecarui asociat, in functie de cota de participare in cadrul asocierii. Pe baza veniturilor si cheltuielilor distribuite prin decontul asocierii, fiecare asociat calculeaza si raporteaza, individual, rezultatul fiscal, care poate fi venit impozabil sau pierdere. 

Pentru transferarea cotei parti catre A, societatea B (administrator asociat) nu trebuie sa emita o factura deoarece nu presteaza un serviciu/nu livreaza un bun, fiind suficient un decont al asocierii. Practic, sumele (venituri si cheltuieli realizate in asociere) distribuite prin decontul asocierii nu se supun TVA deoarece suma distribuita nu reprezinta o prestare de servicii sau o livrare de bunuri din sfera de aplicare a TVA. Acest aspect este reglementat, in mod expres, la pct. 102, alin. (4) din normele de aplicare ale art. 321 “Serviciile care sunt prestate de membrii unei asocieri corespunzand partii ce i-a fost repartizata fiecaruia dintre ei in acel contract, care sunt menite sa duca la obtinerea unui rezultat comun, nu constituie servicii efectuate cu plata in sensul art. 268 coroborat cu art. 271 din Codul fiscal. Faptul ca aceste operatiuni sunt desfasurate de asociatul administrator este irelevant in acest sens. ”, dar si la alin. (5) “Repartizarea pe baza de decont a veniturilor asocierii, in limita cotei de participare stabilite prin contract, de catre asociatul administrator catre membrii asocierii nu este considerata ca fiind plata pentru bunurile/serviciile prevazute la alin. (3) si (4). Repartizarea cheltuielilor asocierii de catre asociatul administrator, pe baza de decont, in limita cotei de participare stabilite prin contract, nu reprezinta operatiuni in sfera de aplicare a TVA. ”. 

Reprezinta livrari de bunuri sau prestari de servicii din sfera de aplicare a TVA doar sumele distribuite peste cota stabilita prin contract, aspect, reglementat, de asemenea, la pct. 102 (6) din normele de aplicare ale acestui articol “Atunci cand efectuarea mai multor operatiuni decat partea ce a fost repartizata prin contract unui membru al asocierii implica plata de catre ceilalti membri a operatiunilor ce depasesc aceasta parte, acele operatiuni constituie livrari de bunuri sau prestari de servicii efectuate cu plata, in sensul art. 268 coroborat cu art. 270 si 271 din Codul fiscal. In acest caz, baza impozabila este suma primita de membrul respectiv al asocierii drept contravaloare a operatiunilor ce depasesc partea prevazuta pentru el in contractul de asociere.”

Decontul asocierii este un formular tipizat reglementat prin O.M.F.P. nr. 2634 din 5 noiembrie 2015 privind documentele financiar-contabile, formularul fiind “DECONT PENTRU OPERATIUNI IN PARTICIPATIE (Cod 14-4-14) ”

“Decontul pentru operatiuni in participatie se utilizeaza in toate domeniile de activitate in care se efectueaza operatiuni in participatie.

Acesta serveste ca document pe baza caruia se deconteaza cheltuielile si veniturile realizate din operatiuni in participatie, precum si sumele virate intre asociati.

Se intocmeste de catre entitatea care tine contabilitatea asocierii in participatie, lunar, pe fiecare asociat, cu veniturile si cheltuielile ce revin acestuia, pentru inregistrarea in contabilitatea proprie, potrivit cotelor prevazute in contractele de asociere incheiate. Cheltuielile si veniturile vor fi grupate pe conturi din clasele de conturi de cheltuieli si venituri, potrivit planului de conturi aplicabil.

In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea mijloacelor fixe si alte sume rezultate din operatiunile in participatie.”

Veniturile si cheltuielile in cadrul asocierii se inregistreaza de catre B cu ajutorul contului 458“Decontari din operatii in participatie”. 

In contabilitatea societatii B, veniturile realizate lunar din asociere, conform facturilor emise, se inregistreaza, integral prin formula contabila:
5311 = 7588 19.200 lei

La sfarsitul fiecarei luni, pe baza decontului asocierii, liderul asocierii B inregistreaza in creditul contului 4581 "Decontari din operatii in participatie" cota parte a veniturilor realizate din operatii in participatie transferate coparticipantului, societatea A (25%), conform contractului de asociere, prin formula contabila:
7588 = 4581 4.800 lei (19.200 x 25%)
"Venituri din vanzarea "Decontari din operatii
produselor finite" in participatie,, 


In mod similar se procedeaza si in cazul cheltuielilor efectuate in cadrul asocierii, caz in care, cheltuielile inscrise in decontul asocierii, transferate direct proportional cu cota de participare la asociere, se inregistreaza prin formula contabila:
4582 = 6813 250 lei (1.000 x x 25%)
"Decontari din operatii in "Cheltuieli cu amortizarea"
participatie" mijloace fixe utilizate)

in conditiile in care cheltuiala cu amortizarea mijloacelor fixe din patrimoniul societatii B se inregistreaza in contabilitatea societatii A prin formula contabila:
6813 = 2813 1.000 lei
"Cheltuieli cu amortizarea" "Cheltuieli cu amortizarea"
(analitic aparate joc) (analitic mijloace fixe)

Deci, in cazul asocierii, pentru distribuirea veniturilor si cheltuielilor prin decontul asocierii, administratorul asociat B utilizeaza contul sintetic 458 "Decontari din operatiuni in participatie,,, dezvoltat pe urmatoarele analitice: 
4581 "Decontari din operatiuni in participatie - pasiv (P) ";
4582 "Decontari din operatiuni in participatie - activ (A) ".

Astfel, pentru contabilizarea rezultatelor obtinute din asociere, atat societatea A, cat si societatea B trebuie sa respecte prevederile O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate.

In concluzie:
• intr-o asociere in participatie nu trebuie emisa factura, decontul asocierii fiind suficient pentru contabilizarea veniturilor si cheltuielilor. Pentru sumele repartizate prin decont se colecteaza TVA numai pentru partea care depaseste contributia la asociere, de exemplu, 50% in loc de 25;
• in functie de forma juridica de organizare (platitoare de impozit pe profit, microintreprindere, intreprindere individuala, etc.), fiecare asociat stabileste, individual, impozitul pe venit datorat bugetului de stat pentru intreaga activitate desfasurata, inclusiv pentru activitatea desfasurata in asociere. Deci, impozitul pe venit se determina individual, de catre fiecare asociat, pentru intreaga activitate desfasurata, fara a se calcula, separat, doar pentru asociere;
• avand in vedere ca impozitul pe venituri se calculeaza pentru intreaga activitate, impozitul pe venit nu se calculeaza si nu se raporteaza separat pentru activitatea din asociere. 

Din detaliile prezentate, rezulta ca evidenta contabila a societatii A nu este organizata corect, motiv pentru este recomandabil sa reanalizati modul de organizare a evidentei contabile si fiscale pentru fiecare activitate desfasurata de catre societatea A deoarece B nu este indreptatit sa organizeze contabilitatea activitatii de arenda in situatia in care aceasta activitate se desfasoara de sine-statator de catre A, in afara asocierii in participatie. Societatea B poate organiza evidenta contabila a activitatii desfasurate de A numai daca este societate specializata si autorizata pentru servicii de contabilitate pentru care se incheie un contract de prestari servicii. De asemenea, de retinut este si faptul ca, in cadrul activitatii de arenda, B poate emite facturi pe numele lui A, numai daca presteaza servicii specifice catre A pentru care A transfera numerar sub forma de avansuri. 

In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca societatea care conduce evidenta asocierii, tine evidenta si intocmeste balanta de verificare a asocierii, distincta de cea corespunzatoare activitatii proprii. In balanta asocierii se evidentiaza atat veniturile si cheltuielile asocierii, cat si stocurile, creantele si datoriile rezultate din activitatea asocierii, cu exceptia mijloacelor fixe puse la dispozitia asocierii, care raman inregistrate in evidenta contabila a fiecarei societati care le detine in proprietate. La data bilantului, bunurile de natura stocurilor, creantelor, disponibilitatilor, precum si a datoriilor aferente asocierii in participatiune, se inscriu in situatiile financiare anuale ale asociatului care conduce evidenta asocierii, respectiv B.

Referitor la mentiunea dvs. conform careia "cheltuielilor facturate in scopul recuperarii, o mare parte sunt drepturi salariale cu taxe aferente", de retinut este faptul ca intre A si B nu poate fi vorba de o recuperare de costuri prin refacturare, nici in cazul contractului de arenda, dar nici in cadrul contractului de asociere in participatie. 
Operatiunea de refacturare a cheltuielilor este detaliata prin normele de aplicare ale art. 286 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si servicii efectuate in interiorul tarii”, la pct. 30, alin. (5) din care rezulta ca “Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.”

Refacturarea are loc doar in cadrul derularii unui contract de livrare de bunuri si/sau de prestari servicii in care intervin si operatiuni accesorii livrarii bunului sau prestarii serviciului a caror contravaloarea se refactureaza cumparatorului de bunuri/beneficiarului de servicii.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016