Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Revista Romana de Fiscalitate nr. 39, Mai 2009

23-Dec-2009
4128

Revista Romana de Fiscalitate

Nr. 39, Mai 2010

Cuprins
  • Contractul de comodat si investitiile in curs
  • Impozitul pe sumele provenite din jocuri de noroc
  • Contractul de asociere in participatiune ? tratamentul fiscal al bunurilor
  • Retinerea la sursa a impozitului pe venit a PFA-urilor
  • Impozitului pe profit datorat aferent trimestrului III 2009
  • Inregistrarea fiscala a unui contract de asociere

Contractul de comodat si investitiile in curs

economist Andreea Banu

O societate comerciala incheie un contract de comodat pentru o cladire cu o persoana particulara (fizica) ? fara sa perceapa chirie pe perioada nedeterminata.
Societatea investeste in aceasta cladire (cu aprobarile de constructii necesare) o suma substantiala facand amenajarile necesare functionarii in cladire a unor cabinete medicale. Sumele au fost inregistrate in cont 231. Societatea nu are in proprietate constructie sau teren.
Ce se intampla cu investitiile in curs? Cum se inregistreaza aceasta ?

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt considerate mijloace fixe amortizabile investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea.

La punctul 702, Titlul II din Norma metodologica de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal se precizeaza ca amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la astfel de mijloace fixe se calculeaza pe baza perioadei initiale a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, sau pe durata normala de utilizare ramasa, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei.
Avand in vedere cele prezentate mai sus, investitia efectuata poate fi considerata mijloc fix amortizabil.
Inregistrarile contabile pentru investitiile asupra imobilizarilor corporale care fac obiectul unui contract de comodat sunt:

  1. Preluarea cladirii pe baza de proces verbal de predare-primire

8031
?Imobilizari corporale
luate cu chirie?

  1. Inregistrarea cheltuielilor, in functie de natura acestora, in conturile corespunzatoare din clasa sase a planului de conturi
  1. Inregistrarea productiei de imobilizari corporale

231 722
?Imobilizari corporale ?Venituri din productia
in curs de executie? de imobilizari corporale?

  1. Receptia finala a investitiei:

212 = 231
? Constructii? ?Imobilizari corporale
in curs de executie?

  1. Amortizarea lunara a cheltuielilor de investitii

6811 = 2812
?Cheltuieli de exploatare ?Amortizarea
privind amortizarea constructiilor?
imobilizarilor?

  1. Scoaterea din evidenta a investitiei complet amortizate

2812 = 212
?Amortizarea ?Constructii?
constructiilor?

  1. Predarea cladirii pe baza de proces verbal de predare primire

8031
?Imobilizari corporale
luate cu chirie?
In situatia in care, la incetarea contractului de comodat investitia nu este amortizata integral iar valoarea neamortizata se recupereaza de la proprietar, inregistrarile contabile vor fi:
Scoaterea din evidenta a investitiei neamortizate:

% = 212 - valoarea totala a investitiei
? Constructii?
2812
?Amortizarea - valoarea amortizata
constructiilor?

6583 - valoarea neamortizata
?Cheltuieli privind
activele cedate si
alte operatii de capital?

Intocmirea facturii privind investitia de recuperat de la proprietar

461 = 7583 - valoarea neamortizata
?Debitori diversi? Venituri din vanzarea activelor
si alte operatii de capital?
Incasarea facturii

5121 = 461
?Conturi la banci in lei? ?Debitori diversi?

*********************************************

Impozitul pe sumele provenite din jocuri de noroc

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

Conform art. 77 din Codul fiscal pentru un premiu brut de 12.000 ron, impozitul din jocuri de noroc care trebuie retinut la sursa va fi calculat:

a) dupa deducerea sumei de 600 ron, neimpozabila restul de 11.400 ron * (25%) sau
b) 12.000 ron ? 600 ron = 11.400 din care 10000 * (20%) si restul de 1.400 ron *(25%). Se aplica impozitul in trepte sau nu?

Varianta corecta este varianta a. Impozitul de 25% se aplica la suma de 11.400 lei. Punctul 1511 privind normele de aplicare ale art 77 din Codul fiscal stipuleaza clar ca veniturile nete (calculate ca diferenta dintre venit brut si suma neimpozabila de 600 de lei) care depasesc cuantumul de 10.000 lei se impun cu o cota de 25%: ?1511.

Incepand cu data de 1 mai 2005 inclusiv, veniturile din jocuri de noroc se impun, prin retinere la sursa, aplicandu-se cotele de impozit de mai jos asupra venitului net calculat ca diferenta intre venitul brut si suma neimpozabila de 600 lei, astfel:
- cu o cota de 20% aplicata asupra venitului net care este mai mic sau egal cu 10.000 lei; si
- cu o cota de 25% aplicata asupra venitului net care depaseste cuantumul de 10.000 lei.?

Nu se aplica impozitul in trepte.

*********************************************

Contractul de asociere in participatiune ? tratamentul fiscal al bunurilor

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

In data de 06.07.1999 am incheiat contractul de asociere in participatiune nr. 8318, cu Aeroportul International Henri Coanda (numit in continuare ?Aeroportul?), contract in urma caruia Aeroportul a pus la dispozitie o suprafata de 3.000 mp de teren aflat in proprietatea sa, teren pe care societatea noastra a construit o cladire pentru afaceri in valoare de 606.482 ron, cladire data in folosinta in decembrie 2001, data cu care incepe amortizarea cladirii.
La data de 31.12.2008 cladirea a fost reevaluata la valoarea de 52.430 ron. Cladirea astfel construita a fost folosita in vederea realizarii de profit, impartit intre cele doua parti conform contractului, evidenta financiar-contabila fiind in sarcina societatii noastre. Contractul a fost semnat pe o perioada de 10 ani si s-a convenit ca, la sfarsitul acestei perioade, cladirea va trece in proprietatea Aeroportului. La data de 17.06.2009 contractul de asociere in participatiune nr. 8318 (si implicit cladirea), a fost cedat unei alte societati (Y Transport S.R.L.) conform actului aditional nr. 208.

Amortizarea contabila a cladirii s-a facut liniar, pe perioada contractului de asociere in participatiune (10 ani), astfel ca, la data cedarii cladirea era complet amortizata contabil.

Amortizarea fiscala a cladirii s-a facut liniar, conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, pe o perioada de 25 de ani (300 de luni), incepand cu decembrie 2001. La 31.12.2008 cladirea a fost reevaluata si incepand cu anul 2009 am considerat noua valoare fiscala a cladirii egala cu valoarea reevaluata, conform Legii 571/2003 privind Codul Fiscal cu modificariile ulterioare, art. 24, pct.15 si a Normelor Metodologice de aplicare cu modificarile ulterioare, pct. 71.5. Astfel la 31.12.2008, momentul reevaluarii, cladirea are valoare fiscala ramasa neamortizata 438.889,31 ron iar la momentul cedarii cladirea are valoarea fiscala ramasa neamortizata de 50.960 ron .

1. Daca este corect ca am considerat noua valoare fiscala a cladirii incepand cu data de 01.01.2009 ca fiind egala cu valoarea reevaluata? Daca da, care este tratamentul fiscal al valorii ramase neamortizate la momentul cedarii de 50.960 ron?

2. Care este tratamentul fiscal al valorii fiscale ramase neamortizata la 31.12.2008 de 438.889,31 ron?

3. Surplusul din reevaluare se impoziteaza la momentul cedarii cladirii sau la momentul schimbarii destinatiei rezervei din reevaluare?

Asocierea in participatie este reglementata de art. 251-256 din Codul comercial si de alte acte normative cu caracter subsecvent, cum ar fi reglementarile in domeniul fiscal care impun un anumit regim juridic aplicabil acestui tip de contracte.
Atat practica comerciala cat si reglementarile legale contureaza participatia ca fiind un contract comercial in care o parte, numita asociat titular, convine cu celelalte parti ale contractului (asociati participanti) sa efectueze impreuna una sau mai multe operatiuni comerciale, impartind beneficiile si pierderile.
Durata asocierii poate fi limitata la durata realizarii scopului acesteia sau poate fi nedeterminata. Asociatului titular ii revine obligatia reprezentarii asocierii in relatiile cu tertii, deruland in nume propriu, dar in contul asocierii, toate operatiunile economice.
Codul comercial prevede ca singurul drept al asociatului participant este acela de a cere socoteala asociatului titular cu aportul sau si cu privire la beneficii si pierderi. Cu alte cuvinte, in cazul in care contractul de asociere nu prevede o clauza de restituire in natura a bunurilor aduse ca aport, asociatul participant nu are nici-o posibilitate sa intervina in administrarea asocierii, asociatul titular nu poate fi gasit raspunzator pentru culpa sa in administrarea afacerii chiar daca asocierea ar inregistra pierderi. Totusi, conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul principal va fi raspunzator in cazul in care, in mod intentionat, va produce prejudicii asocierii.
Asadar, partile intr-un contract de asociere in participatiune sunt pe de o parte persoane fizice care au sau nu statut de comerciant sau societati comerciale, iar pe de alta parte orice persoana fizica sau juridica.
Obiectul asocierii in participatiune este reprezentat de operatiuni comerciale. Obiectul poate consta dintr-o anumita operatiune sau de totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana.
In vederea indeplinirii obiectului asocierii asociatii stabilesc prin contractul de asociere in participatiune operatiunile la care se refera, bunurile ce vor fi aduse in asociere si drepturile asupra acestor bunurilor dupa incetarea acesteia si de cota de participare la beneficii si pierderi. Pentru validitatea contractului nu este necesara indeplinirea vreunei formalitati, acesta fiind necesar a fi incheiat in forma scrisa.

Desi aparent, asocierea in participatie are caracteristicile unui contract de societate comerciala, aceasta se evidentiaza prin aceea ca nu are personalitate juridica si nu constituie in sine o entitate juridica, astfel incat sa poata fi angajata juridic. Prin urmare, cel care va reprezenta asocierea in raporturile cu tertii va fi asociatul titular care va actiona in raporturile in nume propriu, dar pe seama asocierii, raspunzand in subsidiar fata de celelalte parti ale contractului de asociere. Avantajul asocierii in participatie este reprezentat de faptul ca asociatii pot fi sau nu comercianti/producatori, scopul asocierii putand fi productie/comert.
In acest context, inseamna ca singura cerinta pentru constituirea unei asocieri in participatie este incheierea unui contract de asociere in participatie in care sa se prevada aporturile partilor, obligatiile lor contractuale, modul de administrare a asocierii, modul de repartizare a beneficiilor si pierderilor, cui apartine reprezentarea, limitele responsabilitatii acestuia fata de asociati Din punctul de vedere al aportului in cadrul asocierii in participatie, acesta poate fi reprezentat de numerar, folosinta unor bunuri sau chiar prestatii in natura. Asociatii intr-o asociere in participatie sunt raspunzatori unii fata de altii pentru subscrierea aportului.

Bunurile aduse ca aport de asociati trec automat in proprietatea asociatului proprietar daca in contract nu se prevede altfel. In acest sens, in contractul de asociere poate fi stipulat ca, la incetarea asocierii, bunurile sa se intoarca in patrimoniul persoanelor care le-au aportat. Referitor la aportul in prestatii, trebuie mentionat ca prestatiile aduse ca aport trebuie sa fie distincte de activitatile care intra in obiectul asocierii, acelea fiind calificate ca obligatii contractuale, si nu ca aport.

Si codul fiscal trateaza asocierile in participatiune in general din perspectiva unei forme de organizare care nu da nastere unei persoane fizice sau juridice. Astfel, potrivit dispozitiilor Titlului I, art. 7, pct. 5 din Codul fiscal, notiunii de asociere, fara personalitate juridica ii corespunde orice asociere in participatiune, grup de interes economic, societate civila sau alta entitate care nu este o persoana impozabila distincta, in intelesul impozitului pe venit si pe profit. In sfera natiunii de asociere in participatiune sunt incluse in mod expres si alte forme de organizare care nu dau nastere unei noi persoane juridice.
Potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul titular trebuie sa tina evidenta separata a veniturilor si cheltuielilor aferente asocierii. Beneficiile si pierderile rezultate din realizarea obiectului asocierii se distribuie intre parti proportional cu cotele stabilite de acestia prin contractul de asociere in participatie.

Drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea adaugata revin asociatului care contabilizeaza veniturile si cheltuielile, potrivit contractului incheiat intre parti.
Din punct de vedere contabil, asocierile in participatie sunt reglementate de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, conforme cu directivele europene.
La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit fiecarui asociat, pe baza de decont, in functie de cota de participare prevazuta in contractul de asociere, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie, in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile.
In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea imobilizarilor corporale si alte sume rezultate din operatiunile in participatie.

Evidenta asocierii se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant, cu ajutorul contului 458 ?Decontari din operatii in participatii?, analitic distinct pe fiecare coparticipant. In ceea ce priveste imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii, acestea sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.
Inregistrarile contabile trebuie sa aiba la baza ca document justificativ decontul asocierii. Decontul este un formular tipizat (cod 14-4-14) reglementat prin O.M.F.P. nr. 3.512 din 27 noiembrie 2008 privind registrele si formularele financiar-contabile publicat in M.Of. nr. 870 2008.
Acest document se poate cumpara din comert (format A4, tiparit pe ambele fete, in carnete de 100 de file) sau se poate edita pe calculator cu conditia sa furnizeze toate informatiile necesare identificarii operatiunilor derulate in cadrul contractului de asociere.
La sfarsitul fiecarei luni calendaristice, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit pe baza de decont fiecarui asociat. Decontul astfel transmis va reprezenta pentru fiecare asociat documentul justificativ de inregistrare a operatiunilor economice conform cotelor stabilite prin contract.
Exemplificand cele prezentate, consideram un contract de asociere in participatiune, incheiat potrivit Codului comercial, intre doua societati romanesti, numite societatea AEROPORTUL si societatea X.
Deoarece datele prezentate sunt insuficiente pentru prezentarea situatiei de fapt am considerat un exemplu ipotetic

Societatea AEROPORTUL aduce in participare un aport de 70%, compus din

  • teren in valoare de 70.000 lei,
  • o suma de bani de 30.000 lei

Societatea X participa cu un aport de 30%, compus din :

  • cladire, in valoare de 42.000 lei
  • personal, clientela, contracte.

Obiectul contractului este desfasurarea unei activitati comerciale de comercializarea marfurilor.
Din punct de vedere contabil, inregistrarea operatiunii de participare si realizare a contractului se face succint astfel:
Din activitatea proprie, cele doua societati au realizat urmatoarele venituri si cheltuieli :

Societatea AEROPORTUL :

  • venituri : 7.000lei
  • cheltuieli : 6.000lei

Societatea X

  • venituri : 5.000lei
  • cheltuieli : 4.000lei

In cursul trimestrului I 2001, din activitatea de asociere se obtin urmatoarele venituri si cheltuieli :

  • venituri totale din asociere: 6.000 lei din care, din vanzarea marfurilor 4.000 lei si din prestari de servicii 2.000 lei,
  • cheltuieli totale din asociere: 5.242,50 lei, din care cheltuieli cu marfurile 1.500 lei, cheltuieli cu utilitatile 300 lei, cheltuieli cu consumabilele 200 lei,cheltuieli cu salariile 1.000 lei, contributii etc.

Contabilitatea este tinuta de societatea X, care face si platile catre bugetul de stat.

  • Inregistrarea operatiunii de asociere:
  • inregistrarea aportului in natura:

212 = 4581 70.000 lei
?Constructii? ??Decontari din operatii in
asociere??/societatea Aeroportul

  • inregistrarea aportului in numerar:

 

5121 = 4581 72.000lei
?Conturi la banci in lei?? ??Decontari din operatii in asociere??
societatea Aeroportul 30.000 lei
societatea X 42.000 lei

  • Evidentierea veniturilor din exploatare aferente asocierii

 

  • inregistrarea veniturilor din vanzarea marfurilor

4111 = % 4.760lei
?Clienti? 707 4.000 lei
?Venituri din vanzarea marfurilor?

  • 760 lei

?TVA colectata?

  • inregistrarea veniturilor din prestari de servicii

 

4111 = % 2.380lei
?Clienti? 704 2.000 lei
?Venituri din lucrari executate
si servicii prestate?

  • 380 lei

?T.V.A. colectata?

  • Evidentierea cheltuielilor de exploatare aferente asocierii

 

  • inregistrarea cheltuielilor cu materialele consumabile

% = 401 238lei
?Furnizori?
602 200 lei
?Cheltuieli cu materialele
consumabile?

  • 38 lei

?T.V.A. deductibila?

  • inregistrarea cheltuielilor cu utilitatile

% = 401 357 lei
605
?Cheltuieli cu energia si apa? 300 lei
?TVA deductibila? 57 lei

  • inregistrarea cheltuielilor cu salariile personalului

641 = 421 1.000 lei
?Cheltuieli cu remuneratiile ?Personal remuneratii datorate?
personalului?

  • inregistrarea contributiei la asigurarile sociale:

6451 = 4311 205 lei
?Contributia unitatii la ?Contributia unitatii
asigurarile sociale? la asigurarile sociale?

  • inregistrarea contributiei unitatii la fondul de somaj

6452 = 4371 25 lei
?Contributia unitatii la ?Contributia unitatii
fondul de somaj? la fondul de somaj?

  • inregistrarea comisionului la Camera de Munca

635 = 447 7,5 lei
?Cheltuieli cu alte ?Fonduri speciale
Impozite, taxe si taxe si varsaminte asimilate?
Varsaminte asimilate?

  • inregistrarea contributiei la fondul de accidente:

6451 = 4311 5 lei
?Contributia unitatii la ?Contributia unitatii la
asigurarile sociale- asigurarile sociale-
fond de accidente? fond de accidente?

  • inregistrarea platii obligatiilor catre bugetul de stat

% = 5121 1.242,5lei

  • 1.000

?Personal remuneratii datorate?

  • 210

?Contributia unitatii
la asigurarile sociale?

  • 25

?Contributia unitatii
la fondul de somaj?

  • 7,5

?Fonduri speciale- taxe si varsaminte
asimilate?

  • inregistrarea amortizarii mijlocului fix, adus ca aport de catre societatea X:

6811 = 281 1.050 lei
??Cheltuieli cu amortizarea ?? ?Amortizarea mijloacelor fixe?

Metoda de amortizare este cea liniara.

Cladirea a fost incadrata d.p.d.v. contabil la o perioada de amortizare de 10 ani si fiscal la 25 ani. Amortizarea se calculeaza de catre proprietarul cladirii si se transmite prin decont in functie de cotele de participare.
42.000 :10 ani = 4.200 / an
7.000 : 4 = 1.050 /trim.

  • Inregistrarea repartizarii, pe baza de decont, a veniturilor si cheltuielilor din asociere catre cele doua societati

 

? repartizarea catre asociatul Aeroport a veniturilor si cheltuielilor (in cota de 70%)

  • repartizarea veniturilor

% = 4582 4.200lei (6.000x70%)
?Decontari din operatii in participiune?
707 2.800 lei
?Venituri din vanzarea
marfurilor?
704 1.400 lei
?Venituri din lucrari
executate si servicii prestate??

  • repartizarea cheltuielilor

4582 = % 1954,75 lei
??Decontari din operatii 602 140 lei
in participatie? ?Cheltuieli cu materialele?

  • 210 lei

?Cheltuieli cu energia si apa?

  • 700 lei

??Cheltuieli cu remuneratiile personalului??
6811 735 lei
??Cheltuieli cu amortizarea??

  • 147 lei

?Contributia unitatii
la asigurarile sociale?

  • 17,5 lei

?Contributia unitatii
la fondul de somaj?

  • 5,25 lei

?Cheltuieli cu alte impozite,
Taxe si varsaminte asimilate?

? repartizarea catre asociatul X a veniturilor si cheltuielilor (in cota de 30%)

  • repartizarea veniturilor

% = 4582 1.800lei (6.000x30%)
?Decontari din operatii in particip.?
707 1.200 lei
?Venituri din vanzarea
marfurilor?
704 600 lei
?Venituri din lucrari
executate si servicii prestate??

  • repartizarea cheltuielilor

4582 = % 837,75 lei
??Decontari din operatii 602 60 lei
in participatie? ?Cheltuieli cu materialele?

  • 90 lei

??Cheltuieli cu energia si apa ??

  • 300 lei

??Cheltuieli cu remuneratiile personalului??
6811 315 lei
??Cheltuieli cu amortizarea??
6451 63 lei
?Contributia unitatii la asigurarile sociale?

  • 7,5 lei

?Contributia unitatii la fondul de somaj?

  • 2,25 lei

Veniturile si cheltuielile obtinute din operatiunea de asociere in participatiune, in cotele de participare convenite prin contract (70% societatea Aeroport si 30% societatea X) se insumeaza cu veniturile si cheltuielile realizate din activitatea proprie a fiecarei societati.
Astfel la societatea Aeroport totalul veniturilor este 11.200lei (7.000 + 4.200), iar cheltuielile totale sunt 7.954,75 (6.000 + 1.954,75).
Societatea X se inregistreaza cu venituri in valoare totala de 6.800 (5.000 + 1.800) si cu cheltuieli de 4.837,75(4.000 + 837,75)

Profitului impozabil, calculat potrivit dispozitiilor Titlului II din Codul fiscal, aprobat prin Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, este impozitat cu cota de 16%, la nivelul fiecarei societati.
Daca una din societati realizeaza pierdere din activitatea proprie, isi compenseaza pierderea din veniturile(profitul) obtinut din operatiunea de asociere.

Fata de cele prezentate de d-voastra rezulta:

  • durata de utilizare economica stabilita si aleasa de societate d.p.d.v. contabil este de 10 ani,
  • reevaluarea imobilizarilor se face numai la finele anului si pentru toata grupa de mijloace fixe,
  • cladirea ramane in proprietatea societatii care a adus-o ca aport, respectiv societati d-voastra si o amortizati pana la cei 25 ani, conform celor prezentate.
  • reevaluarea s-a facut in sensul scaderii valorii cladirii?

(606.482 : 7 ani = 86.640),
- trecerea cladirii in proprietatea Aeroportului se facea prin vanzarea acesteia sau compensare cu alte datorii ale Societatii X,
- in anul 2008 cladirea nu era complet amortizata deoarece ati pus-o in functiune la 31 decembrie 2001, iar amortizarea a inceput sa curga din luna ianuarie 2002,
- valoarea reevaluata a cladirii, la 31 decembrie 2008, asa cum era inregistrata si in contabilitatea proprie, era si valoarea fiscala, amortizabila in urmatorii 18 ani,
- nu pot exista doua valori diferite rezultate din reevaluare, una contabila si alta fiscala, fiindca reevaluarile se inregistreaza in contabilitate,
- pana la data de 1 mai 2009, valoarea ramasa neamortizata a cladirii rezultata la valorificarea ei era considerata cheltuiala efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile, (Decizia 2 a Comisiei Fiscale Centrale, aprobata prin Omfp nr. 576/2004)
- incepand cu luna mai 2009, conform prevederilor art. 18, alin. (4) din OUG nr. 34/2009 de modificare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, valoarea reevaluata inregistrata pe cheltuieli la momentul valorificarii mijlocului fix, este considerata nedeductibila la calculul profitului impozabil.

*********************************************

Retinerea la sursa a impozitului pe venit a PFA-urilor

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

Societatea X beneficiaza de servicii furnizate de PFA -uri. Există obligativitatea, ca agent platitor, sa retina la sursa impozitul de 10%, reprezentand plati anticipate la impozitul pe venit al persoanei fizice autorizate, sau nu?

Exista obligatia de retinere la sursa a impozitului de catre platitorul venitului, potrivit art. 52 alin. (1) din Codul fiscal, doar in cazul platii urmatoarelor categorii de venituri:

  • venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
  • venituri din vanzarea bunurilor in regim de consignatie;
  • venituri din activitati desfasurate in baza contractelor de agent, comision sau mandat comercial;
  • venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, conform optiunii exercitate de catre beneficiarul venitului;
  • venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara.

In aceste cazuri, impozitul ce trebuie retinut la sursa se stabileste aplicand o cota de impunere de 10% la venitul brut. Impozitul astfel retinut se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul

De asemenea, exista obligatia de retinere la sursa a impozitului in cazul venitului obtinut de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica, care nu genereaza o persoana juridica. In acest caz, impozitul ce trebuie retinut se stabileste aplicand cota de impunere prevazuta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la veniturile ce revin persoanei fizice din asociere.

In oricare alte cazuri, obligatia de plata a impozitului revine beneficiarului venitului, respectiv PFA-ului, neexistand nicio obligatie de retinere a impozitului de catre platitorul venitului. Valoarea impozitului se determina de catre PFA fie in baza normelor de venit, fie in baza datelor din contabilitatea in partida simpla.

*********************************************

Impozitului pe profit datorat aferent trimestrului III 2009

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

Cum determinam impozitul pe profit / forfetar la trim III 2009?
Am o firma la care daca il calculez impozitul pe profit aferent lunilor iulie ? septembrie are un impozit pe profit de 3.904 lei, conform grilei de impozitare pentru impozul forfetar, ar avea de plata 2.150 lei.>
Daca as lua ca si baza de calcul pentru impozitul pe profit perioada ianuarie - septembrie 2009 ar avea de plata 910 lei, impozit pe profit, deoarece in prima jumatate a anului a inreg pierdere.
Cum este corect?

Cum se va proceda in declaratia 101, pentru 2009?

Pentru determinarea impozitului pe profit datorat aferent trimestrului al III-lea se parcurg urmatorii pasi:

  • se calculeaza impozitul pe profit cumulat de la inceputul anului (ianuarie ? septembrie 2009) din care se scade impozitul stabilit pentru trimestrele I si II (impozit pe profit si/sau impozit forfetar ? asa cum a rezultat in cadrul trimestrelor respective);
  • se determina impozitul forfetar aferent trimestrului al III-lea;
  • se compara cele doua impozite calculate si se plateste suma cea mai mare.

O societate comerciala inregistreaza pierdere fiscala la sfarsitul trimestrului I si al II-lea.
Pentru stabilirea impozitului minim aferent trimestrului al II-lea se ia in calcul veniturile totale inregistrate la 31 decembrie 2008, determinand un impozit minim in valoare de 6.500 lei, corespunzator transei de venituri totale anuale in suma de 300.000 lei.
Pentru perioada 1 mai 2009 ? 30 iunie 2009 din trimestrul al II-lea, impozitul minim se determina prin impartirea impozitului minim anual la 12 luni si inmultirea cu 2 (lunile mai si iunie) = (6.500/12) x 2 = 1.083 lei.
Prin urmare, deoarece impozitul minim este mai mare decat impozitul calculat, pentru trimestrul al II-lea societatea datoreaza impozitul minim in suma de 1.083 lei.
La sfarsitul trimestrului al III-lea, impozitul pe profit cumulat de la inceputul anului este in suma de 6.000 lei. Pentru determinarea impozitului datorat pentru trimestrul al III-lea se efectueaza urmatorul calcul: 6.000 - 1.083 = 4.917 lei.
Se compara impozitul pe profit aferent trimestrului al III-lea, in suma de 4.917 lei, cu impozitul minim aferent acestei perioade: (6.500/12) x 3 = 1.625 lei si se datoreaza impozitul pe profit.
La inchiderea exercitiului financiar 2009, se inregistreaza pierdere fiscala. Prin urmare, pentru trimestrul al IV-lea se datoreaza impozit minim in suma de 1.625 lei. In acest caz, impozitul pe profit de recuperat reprezinta impozitul datorat in cursul anului respectiv mai putin impozitul minim.

In cazul de mai sus, pentru stabilirea impozitului aferent trimestrului al III-lea se compara impozitul forfetar, in speta suma de 2.150 lei, cu impozitul calculat cumulat de inceputul anului, respectiv perioada ianuarie-septembrie 2009 din care se scade impozitul stabilit pentru trimestrele I si II. Plata impozitului se efectueaza la nivelul sumei celei mai mari, in speta se plateste suma de 2.150 lei.

In ceea ce priveste formularul 101 ?Declaratie privind impozitul pe profit?, pana in prezent nu exista norme legale care sa stabileasca modalitatea de completare a acestei declaratii in concordanta cu impozitul forfetar introdus prin O.U.G. nr. 34/2009.

*********************************************

Inregistrarea fiscala a unui contract de asociere

Autor consultant fiscal, expert contabil Irina Coma

O societate americana s-a asociat cu o societate din Israel in vederea desfasurarii unui proiect de ecologizare a unui teren situat in Romania. Este o asociere intre doua persoane juridice straine, iar societatea americana a deschis in acest scop o sucursala in Bucuresti, inregistrata fiscal, care sa exercite obligatiile conferite de art. 28 din Codul Fiscal. Firma din Israel factureaza servicii de consultanta, ce sunt prestate in scopul proiectului, catre sucursala societatii americane. Societatea mama din America, la randul ei, transmite catre sucursala din Bucuresti cheltuielile cu serviciile de consultanta pe baza de debit note, cheltuieli ce sunt prestate in scopul proiectului. Sucursala inregistreaza aceste cheltuieli.
Ulterior sucursala va angaja si alte cheltuieli aferente activitatii in care s-a asociat si va obtine venituri iar profitul obtinut se va imparti intre cei doi asociati dupa plata impozitului pe profit.
Mai este nevoie ca asocierea sa se inregistreze fiscal?
Serviciile de consultanta facturate de firma din Israel sunt subiect al impunerii conform art.115 alineat (1) litera (i) intrucat sunt cheltuieli ale unui sediu permanent, respectiv impozabile potrivit titlului V atunci cand nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit sau cand beneficiarul de venit nu prezinta documentul care atesta rezidenta sa fiscala?

Exista reglementat un continut minim al documntului prin care se transmit cheltuieli de catre societatea mama catre sucursala?
Aceeasi intrebare pentru cheltuielile transmise de societatea mama catre sucursala.
Daca nu mai este nevoie ca asocierea sa se inregistreze fiscal, care sunt obligatiile declarative ale asociatului care reprezinta asocierea?
Privind impozitul pe profit, daca sucursala obtine numai profit aferent asocierii si nu are alte activitati proprii, aceasta va depune trimestrial:
- declaratia 100 in care va completa randul 4 (Impozit pe profit datorat de PJ straine) cu impozitul pe profit total calculat si 0 la randul 2 intrucat nu are venituri din activitati proprii sau nu va completa deloc randul 2?
- declaratia 104 in care va distribui impozitul pe profit din declaratia 100 de la randul 4, intre cei doi asociati?

Ref: asociere participatiune intre un sediu permanent si o societate nerezidenta
Asocierea este punerea in comun de catre mai multe persoane fizice sau juridice a mijloacelor de care dispun pentru realizarea unui obiectiv este un mecanism existent in toate societatile comerciale, societatile agricole, cooperatie. Acest sistem de asociere conduce insa la crearea unei persoane juridice noi, distincta fata de acelea care le-au infiintat.
Reglementarea asocierii in participatiune este realizata de art. 251 - 256 din Codul comercial, prin care sunt stabilite regulile generale care guverneaza asocierea in participatiune, identificandu-se partile intr-un astfel de contract, obiectul asocierii, regimul bunurilor aduse in asociere si regulile privind incheierea contractului.
Asocierea in participatiune are loc atunci cand un comerciant sau o societate comerciala acorda uneia sau mai multor persoane ori societati dreptul de a participa la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert. Asocierea in participatiune poate sa aiba loc de asemenea si pentru operatiunile comerciale facute de catre necomercianti. In fapt asocierea reprezinta acordul unui titular de operatiuni comerciale de a ceda unei alte persoane asociate o parte din beneficiile sau pierderile rezultate din aceasta.
Esential in operatiunea asocierii in participatiune este faptul ca aceasta nu formeaza o noua persoana.
Pentru validitatea contractului nu este necesara indeplinirea vreunei formalitati, acesta fiind necesar a fi incheiat in forma scrisa.

Continutul unui contract de asociere in participatiune poate fi sintetizat astfel:

  • partile contractante (identificarea partilor);
  • activitatile economice ce se vor realiza in comun (descrierea activitatii sau ansamblului de operatiuni economice);
  • contributia fiecarei parti la realizarea activitatilor economice comune convenite (aporturile la asociere);
  • situatia bunurilor aduse in asociere la data incetarii acesteia (daca bunurile apartinand unui asociat se restituie sa nu acestuia in natura);
  • conditiile de administrare si conducere a asociatiei;
  • modalitatea de impartire a beneficiilor si pierderilor decurgand din activitatea desfasurata (cote si termene);
  • cauzele de incetare a asocierii si modalitatea de impartire a rezultatelor lichidarii;
  • orice alte clauze necesare activitatii asociatiei.

Si codul fiscal trateaza asocierile in participatiune in general din perspectiva unei forme de organizare care nu da nastere unei persoane fizice sau juridice. Astfel, potrivit art. 7 pct. 5 din Codul fiscal notiunii de asociere fara personalitate juridica ii corespunde orice asociere in participatiune, grup de interes economic, societate civila sau alta entitate care nu este o persoana impozabila distincta, in intelesul impozitului pe venit si pe profit. In sfera notiunii de asociere in participatiune sunt incluse in mod expres si alte forme de organizare care nu dau nastere unei noi persoane juridice.
Durata asocierii poate fi limitata la durata realizarii scopului acesteia sau poate fi nedeterminata. Asociatului titular ii revine obligatia reprezentarii asocierii in relatiile cu tertii, deruland in nume propriu, dar in contul asocierii, toate operatiunile economice.
Codul comercial prevede ca singurul drept al asociatului participant este acela de a cere socoteala asociatului titular cu aportul sau si cu privire la beneficii si pierderi. Cu alte cuvinte, in cazul in care contractul de asociere nu prevede o clauza de restituire in natura a bunurilor aduse ca aport, asociatul participant nu are nici-o posibilitate sa intervina in administrarea asocierii, asociatul titular nu poate fi gasit raspunzator pentru culpa sa in administrarea afacerii chiar daca asocierea ar inregistra pierderi.

Totusi, conform Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul principal va fi raspunzator in cazul in care, in mod intentionat, va produce prejudicii asocierii.

Asadar, partile intr-un contract de asociere in participatiune pot fi:

  • persoane juridice straine cu persoane juridice straine,
  • persoane juridice straine cu persoane fizice straine,
  • persoane juridice straine cu persoane juridice romane,
  • persoane juridice straine cu persoane fizice romane,
  • persoane juridice romane cu persoane juridice romane,
  • persoane juridice romane cu persoane fizice romane,
  • persoane juridice romane cu persoane fizice straine.

Referitor la aportul in prestatii, trebuie mentionat ca prestatiile aduse ca aport trebuie sa fie distincte de activitatile care intra in obiectul asocierii, acelea fiind calificate ca obligatii contractuale, si nu ca aport.
Potrivit dispozitiilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatul titular trebuie sa tina evidenta separata a veniturilor si cheltuielilor aferente asocierii. Beneficiile si pierderile rezultate din realizarea obiectului asocierii se distribuie intre parti proportional cu cotele stabilite de acestia prin contractul de asociere in participatie.
Din punct de vedere contabil, asocierile in participatie sunt reglementate de Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.752/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, conform cu directivele europene.
La sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi se transmit fiecarui asociat, pe baza de decont, in functie de cota de participare prevazuta in contractul de asociere, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie, in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile. In decont se inscriu si alte transferuri, reprezentand valoarea mijloacelor banesti, a profitului realizat, amortizarea imobilizarilor corporale si alte sume rezultate din operatiunile in participatie.
Imobilizarile corporale si necorporale puse la dispozitia asocierii sunt cuprinse in evidenta contabila a celui care le detine in proprietate.
Evidenta asocierii se organizeaza atat la nivelul asocierii, cat si in contabilitatea fiecarui coparticipant, cu ajutorul contului 458 ?Decontari din operatii in participatii?, analitic distinct pe fiecare coparticipant
Contul 458 ?Decontari din operatii in participatie? este un cont bifunctional.

In creditul contului se inregistreaza:
- veniturile realizate din operatii in participatie transferate coparticipantilor, conform contractului de asociere,
- sumele primite de la coparticipanti.

In debitul contului se inregistreaza:
- veniturile primite prin transfer din operatiile in participatie,
- amortizarea calculata de proprietarul mijlocului fix care se transmite coproprietarului care tine evidenta asocierii,
- cheltuielile transferate din operatii in participare,
- sumele rezultate din operatiunea de asociere si achitate coparticipantilor sau virate acestora.
Pentru calculul impozitului pe profitul realizat din asociere se au in vedere numai veniturile si cheltuielile rezultate din derularea operatiunii pentru care a fost realizata asocierea.
Fata de cadrul legal anterior prezentat si a informatiilor trimise de d-voastra, rezulta urmatoarele:

  • sediul permanent este obligat sa se inregistreze fiscal, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala,
  • sediul permanent este obligat sa tina contabilitate proprie si contabilitatea asocierii,
  • sediul permanent este obligat sa inregistreze asocierea la autoritatea fiscala teritoriala,
  • sediul permanent este obligat sa completeze si sa depuna declaratiile Declaratia 100 ?Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat?, cod 14.13.01.99/bs si Declaratia 104 ?Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor? cod 14.13.01.01/dv.

In Declaratia 100, care se completeaza si se depune trimestrial, se trece impozitul pe profit din asociere, datorat, retinut si platit de sediul permanent. Daca sediul permanent desfasoara si alta activitate sau realizeaza venituri inafara asocierii este obligat sa tina evidenta contabila separata, sa intocmeasca situatii financiare, sa calculeze si sa plateasca impozit pe profit.
Declaratia 104 se depune trimestrial.

  • in cadrul asocierii, sediul permanent actioneaza in nume propriu fata de terti (furnizori, clienti, debitori, creditori etc.), fapt pentru care:

? facturile de achizitii si prestari de servicii sunt emise de furnizori pe numele sau, in baza lor exprimandu-si dreptul de deducere,
? emite facturi de livrari de bunuri si prestari de servicii in numele sau.

  • serviciile de consultanta ale firmei din Israel sunt subiect al impunerii potrivit dispozitiilor art. 115 din Codul fiscal numai in cazul in care societate nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala; veniturile realizate de societatea din Israel nu sunt cheltuieli ale sediului permanent deoarece acesta a fost infiintat numai pentru derularea contractului de asociere in participatiune si nu pentru a desfasura o activitate de sine statatoare.
  • serviciile de consultanta ale societatii din America sunt subiect al impunerii daca sediul permanent nu face dovada ca:
  • serviciile au fost efectiv prestate,
  • ca exista un contract, din care sa rezulte natura serviciilor, termenele de executie,
  • ca exista documente justificative.

De asemenea trebuie facuta distinctie intre serviciile acordate sediului permanent pentru activitatea lui si cele aferente asocierii.

  • sediul permanent este obligat sa depuna declaratie de impozit pe profit chiar daca realizeaza profit numai din asociere.
  • la rd. 1 din Declaratia 100, pozitia referitoare la impozitul pe profit, se trec toate sumele, din activitatea proprie si din asociere.

Nu se completeaza si nu se depune insa Declaratie anuala 101 de impozit pe profit pentru asociere.

****************************

ISSN: 1842-8029

? RENTROP & STRATON ? Toate drepturile rezervate. Nicio parte din aceasta lucrare nu poate fi reprodusa, arhivata sau transmisa sub nicio forma si prin niciun fel de mijloace, mecanice sau electronice, fotocopiere, inregistrare audio sau video, fara permisiunea in scris din partea editorului. Autorii sau editorii nu sunt responsabili pentru nicio pierdere ocazionata vreunei persoane fizice sau juridice care actioneaza sau se abtine de la actiuni ca urmare a citirii materialelor publicate in aceasta lucrare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici

    • ANAF informeaza ca din 1 ianuarie 2025 se va aplica un regim de scutire TVA pentru firmele mici. Noul regim special pentru intreprinderile mici (SME-SS) se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite intr-un stat membru sa aplice regimul special pentru IM nu numai in statul membru de stabilire, ci si in orice alt stat membru care aplica un regim de scutire pentru IM, in anumite conditii. Conform Directivei 2020/285, incepand cu ianuarie 2025 statele...» citeste mai departe aici

  • Ghid ANAF 2024: TOT ce trebuie sa stii despre utilizarea sistemului e-TVA

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura privind Decontul precompletat e-TVA destinat persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. Sunt informatii utile persoanelor care vor sa utilizeze sistemul e-TVA din SPV. Implementare sistem RO e-TVA Reamintim ca sistemul e-TVA a fost implementat prin OUG 116/2023 si OUG 70/2024. Iar prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3775/2024 a fost aprobat modelul si continutul formularului Decont precompletat RO...» citeste mai departe aici

  • Proiect OUG: Cum va solutiona Min. Justitiei problemele platformei online ONRC

    • Noua platforma online ONRC da multe batai de cap contribuabililor, avocatilor si juristilor care se ocupa in mod direct de infiintarea firmelor, inregistrarea sediilor noi, depunerea documentelor la Registrul Comertului, etc. Aceasta platforma functioneaza greoi, mai ales daca ai nevoie de mai multe inregistrari, sau in anumite cazuri se blocheaza, etc. In acest context, Min. Justitiei a pus in dezbatere publica un nou Proiect de OUG prin care vine cu cateva solutii. Este vorba despre Proiectul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016