Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evitati excesele Administratiei fiscale privind procedura de comunicare a actelor administrative

19-Sep-2012
3034
Procedura de comunicare a actelor administrative a avut lipsuri chiar dinaintea elaborarii Codului de procedura fiscala pentru cazurile in care un contribuabil refuza cu rea-credinta sa ii fie comunicat un act administrativ. Din cealalta perspectiva administratia fiscala a tratat superficial aceasta procedura esentiala in relatia cu contribuabilii.

O modificare consistenta adusa Codului de procedura fiscala de catre OG nr. 29/2011are loc in ceea ce priveste procedura de comunicare a actelor administrative reglementata de art. 44. Procedura de comunicare a actelor administrative a avut lipsuri chiar dinaintea elaborarii codului de procedura fiscala pentru cazurile in care un contribuabil refuza cu rea credinta sa ii fie comunicat un act administrativ. Este cunoscut exemplul prin care se putea amana plata diferentelor de impozit pe venit prin evitarea primirii scrisorii recomandate prin care era comunicata decizia de impunere. Modificarile ulterioare ale codului de procedura fiscala au venit cu solutii care permit administratiei fiscale sa isi exercite in mod abuziv dreptul de a prezuma comunicat un act administrativ fiscal prin procedura afisarii. Prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 536/2011 publicata in Monitorul Oficial nr. 482 din 07.07.2011 prevederile art. 44 alin. (3) din Codul de procedura fiscala referitoare la procedura comunicarii actelor administrative prin internet au fost declarate neconstitutionale.

Initial, procedura a fost gandita ca un sprijin pentru administratia fiscala in raport cu acei contribuabili care speculand prevederile legale evita implinirea procedurii de comunicare a actelor administrativ-fiscale amanand pe o perioada indelungata data platii diferentelor de obligatii fiscale din deciziile de impunere. Ulterior, ea a ajuns sa reprezinte o modalitate de reducere a cheltuielilor administratiei care insa risca sa incalce unul dintre cele mai importante drepturi ale contribuabililor si anume dreptul de a fi informat.

Formularea utilizata insa in cuprinsul ordinului presedintelui ANAF nr. 94/2006 privind comunicarea unui act administrativ fiscal ridica o problema importanta. Este vorba de termenul limitat in care anuntul privind comunicarea unui act administrativ este publicat pe pagina de internet a ANAF. Potrivit pct. 2 din Instructiunile de completare cuprinse in Anexa 2 a Ordinului presedintelui ANAF nr. 94/2006 se prevede contrar dispozitiilor cuprinse in textul Codului de procedura fiscala faptul ca anuntul se pastreaza numai pe o perioada de 15 zile. Daca in ceea ce priveste afisarea formei scrise a anuntului la sediul organului fiscal este de inteles o anumita limitare in timp este insa anormala eliminarea anuntului dupa numai 15 zile de la data postarii pe internet a acestuia. Termenul de 15 zile prevazut de Codul de procedura fiscala nu este un termen de afisare ci termenul dupa care se considera comunicat un act administrativ fiscal care a facut obiectul acestei procedurii de comunicare.

Neramanerea in evidente pe site a anuntului o perioada mult mai mare face loc abuzului administratiei fiscale radicalizand fictiunea luarii la cunostinta despre act a contribuabilului. Aceasta deoarece exceptand acei contribuabili care in mod deliberat incearca amanarea comunicarii actului pentru aceia care nu sunt prezenti la adresa la care se comunica mai intai o decizie de impunere sau un alt act administrativ nu au nici un indiciu despre initierea vreunei proceduri alternative de comunicare a acestora. intr-o atare situatie administratia fiscala mai are la indemana solutia chemarii tuturor contribuabililor la sediul sau.

Nici controlul asupra datei la care administratia fiscala emite deciziile de impunere nu exista cu adevarat pentru a crea contribuabililor (in special persoane fizice) un orizont de timp in care sa se deplaseze la sediul organului fiscal pentru a intra in posesia deciziei de impunere. An de an, administratia fiscala intarzie comunicarea deciziilor de impunere si in special a celor care genereaza obligatia acesteia de a restitui sume de bani contribuabililor chiar daca exista termene auto impuse prin ordin al ministrului finantelor. Brusc insa riscul neemiterii la termen se muta pe umarul contribuabilului care trebuie sa urmareasca modul in care administratia fiscala isi indeplineste obligatia de comunicare a deciziilor de impunere.

Este de remarcat si un element aspect pozitiv privind normele mentionate mai sus. Un aspect criticat in raport cu prevederile cuprinse in art. 44 din Codul de procedura fiscala era faptul ca lipsea prevederea potrivit careia procedura de comunicare prin afisare se aplica doar in cazul in care celelalte modalitati de comunicare (inclusiv prin posta) nu au fost posibile. Textul ordinului presedintelui ANAF contine tocmai aceasta dispozitie ce lipseste din cod. Cu toate acestea Curtea Constitutionala fara a tine cont de prevederile ordinului mentionat mai sus care adauga la textul din cod declara prevederile alin. (3) ale art. 44 din Codul de procedura fiscala neconstitutional in masura in care procedura de comunicare a actelor administrative prin internet se realizeaza fara parcurgerea celorlalte modalitati de comunicare a actelor administrative. Acestea sunt, in succesiune, prezentarea contrbuabilului la organul fiscal, transmiterea actului prin intermediul unui functionar al administratiei sau prin comunicarea prin posta prin scrisoare recomandata.

Avand in vedere efectele deciziilor Curtii Constitutionale care se produc de la data publicarii deciziei in Monitorul Oficial administratia fiscala a corectat textul declarat neconstitutional. Asa cum era mentionat si in sistemul anterior prima procedura de comunicare este prin posta cu confirmare de primire. Numai daca aceasta procedura nu este posibila urmeaza a se derula cel de-al doilea mecanism de comunicare a actului administrativ. Acesta consta fie in remiterea acestuia de catre persoanele imputernicite ale organului fiscal sau prin prezentarea contribuabilului sau imputernicitului acestuia la sediul organului fiscal, daca se asigura primirea, sub semnatura, a actului administrativ fiscal, fie prin fax, e-mail sau alte mijloace electronice de transmitere la distanta, daca se asigura transmiterea textului si confirmarea primirii acestuia.

Doar in situatia in care comunicarea nu a fost posibila in aceste conditii se poate declansa procedura comunicarii prin publicitate astfel cum este detaliata in Ordinului presedintelui ANAF nr. 94/2006.

Modificarea realizata fara a avea proceduri detaliate va crea numeroase probleme administratiei in comunicarea actelor administrative. Textul modificat al art. 44 nu clarifica deloc procedura de comunicare in cazul nerezidentilor asa cum nu precizeaza semnificatia imposibilitatii comunicarii actului prin posta.

Dupa aceasta detaliere a procedurii de comunicare a actelor administrative ordonanta aduce si o completare a dispozitiilor art. 45 care statueaza in mod corespunzator faptul ca actul administrativ fiscal produce efecte din momentul in care este comunicat contribuabilului sau la o data ulterioara mentionata in actul administrativ comunicat, potrivit legii. in mod redundant in opinia noastra a fost adaugat un nou alineat care statueaza concluzia per a contrario a textului deja existent. Astfel, actul administrativ fiscal ce nu a fost comunicat potrivit procedurii prevazuta la art. 44 ce a fost analizata mai sus nu este opozabil contribuabilului si nu produce niciun efect juridic.

O categorie importanta de modificari vizeaza detalierea mecanismului de indreptare a erorilor materiale. Are loc astfel, rescrierea art. 48 din Codul de procedura fiscala definindu-se semnificatia termenului de eroare materiala, exceptii de la aplicarea acestei proceduri si mecanismul de indreptare inclusiv posibilitatea exercitarii cailor de atac impotriva refuzului administratiei de a efectua corectiile.

In sfera definitiei, fata de situatia anterioara, are loc o restrangere a acestei proceduri deoarece erorile sunt definite ca fiind doar greseli de redactare, omisiuni sau mentiuni gresite din actele administrative fiscale, cu exceptia acelora care atrag nulitatea actului administrativ fiscal, potrivit legii, sau care privesc fondul actului administrativ fiscal.

Asadar, erorile care vizeaza spre exemplu chiar inexistenta obligatiei de plata datorita necomunicarii unei decizii de impunere nu vor mai putea fi corectate pe aceasta cale ci doar prin exercitarea procedurii contestatiei potrivit Titlului IX din Codul de procedura fiscala sau in temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Chiar daca analiza naturii erorii poate fi subiectiva noul text al art. 48 exclude in mod imperativ actele administrative fiscale pentru care s-au exercitat caile de atac prevazute de lege, iar solutia este definitiva.

De asemenea, desi pe fond solutia aplicabila si in prezent era aceeasi s-a decis includerea precizarii exprese a faptului ca actul de indreptare a erorii materiale dar si eventuala decizie de respingere a cererii de indreptare a erorii materiale urmeaza regimul juridic al actului initial si pot fi contestate in conditiile legii in care putea fi contestat actul initial.

O dispozitie favorabila contribuabilului este introdusa intr-un nou articol 48 indice 1 care stabileste ca procedura de comunicare a actelor administrative, efectele comunicarii acestora si mecanismul de corectie a erorilor recent ajustate nu se aplica numai in cazul comunicarii deciziilor de impunere. Mecanismele prevazute la art. 44, 45 si 48 sunt aplicabile in toate circumstantele ce determina interactiunea cu administratia fiscala, asadar si in cazul procedurii compensarii si in cadrul procedurii executarii silite. Asadar, in mod explicit se stabileste faptul ca o eroare strecurata in cadrul procedurii de poprire a conturilor bancare se corecteaza nu printr-o contestatie la executare adresata judecatoriei pe raza careia se realizeaza executarea ci se poate corecta printr-o cerere de indreptare a erorilor.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evitati excesele Administratiei fiscale privind procedura de comunicare a actelor administrative":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Consecinte depasire plafon de incasari in numerar
    • O societate comerciala care detine casa de marcat fiscala emite bonuri fiscale pentru incasarile realizate pentru populatie, iar pentru societatile comerciale emite factura pe care o inregistreaza in contabilitate si o raporteaza in Declaratia nr. 394. Incasarea facturii care nu se realizeaza intotdeauna in aceeasi zi sau in aceeasi luna cu data emiterii facturii o realizeaza in baza chitantei. Inspectorii ANAF au aplicat o sanctiune de 20 000 lei pentru faptul ca se emit inca chitante in...» citeste mai departe aici

  • OFICIAL! NOUL MODEL de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata" - Formularul 300
    • UPDATE 21 aug. 2019 Ordinul nr. 2227/2019 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata" a fost publicat in Monitorul Oficial, nr. 687, de ieri - 20.08.2019. Mai jos aveti un extras din Ordinul 2227/2019. Articolul initial, 27 iun. 2019 Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica un proiect de ordin pentru aprobarea unui nou modelul de formular pentru "Decont de taxa pe valoarea adaugata". Este vorba despre...» citeste mai departe aici

  • Procedura de stabilire din oficiu a CAS si a CASS datorate de persoanele fizice (proiect de OPANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a pus in dezbatere publica, marti – 20 august, un proiect de ordin al presedintelui ANAF pentru aprobarea "Procedurii privind stabilirea din oficiu a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de persoanele fizice, precum si a modelului si continutului unor formulare”. In prezent, potrivit art.155 alin.(1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, contribuabilii la sistemul de...» citeste mai departe aici

  • Fiscul raspunde: Cand se vor conecta aparatele de marcat din Romania la sistemul informatic ANAF?
    • MFP si ANAF au tot transmis informari catre contribuabili si atentionari privind obligativitatea dotarii cu noile aparate de marcat electronice fiscal (AMEF), insa operatorii fiscali inca nu stiu cand vor fi conectate casele de marcat la serverul Fiscului, pentru a scapa de transmiterea lunara a formularelor. Cu ceva timp in urma, Finantele propuneau modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati...» citeste mai departe aici

  • Precizari ANAF: Calcularea cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor. Reglementari
    • Daca inca mai aveti intrebari privind reglementarile in privinta calcularii cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, cel mai probabil va va fi de folos cea mai recenta informare transmisa de Directia Generala Regionala a Finantelor Publice (DGRFP) Brasov. Asadar, pentru a veni in ajutorul contribuabililor inca nedumeriti in privinta reglementarilor privind calculul cifrei de afaceri pentru aplicarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor,...» citeste mai departe aici

  • Ministrul Energiei: Numai Parlamentul mai poate modifica OUG 114
    • Prezent la conferinta Focus Energetic, ministrul Energiei - Anton Anton a declarat, joi – 22 august, ca modificarea Ordonantei de Urgenta nr. 114/2018 sta acum in mainile Parlamentului. Acesta a precizat ca la nivelul Guvernului nu exista niciun fel de intentie de a face acest lucru. "(OUG, n.r.) 114 este in Parlament, in comisie, si toate amendamentele pe care si noi, si altii am fi dorit sa le aducem la 114, respectiv OUG 19, sunt acolo. Deci este in puterea Parlamentului sa o modifice",...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016